Extra batterypack voor RC auto of zelf solderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn zoontje heeft een tijd terug een Buggy RC auto gekregen met een oplaadbaar accupack. Omdat het laden ervan best wel lang duurt en hij ook snel leeg is ben ik op zoek naar een of twee extra packs.

Op de pack staat het volgende: "LJ Battery AA 500mAh 6V". Gewoon 5 AA batterijen in een gele folie. Nu zie ik op het internet ook van dezelfde packs met 2400mAh en 2700mAh. Dit moet volgens mij niet uitmaken en zou alleen maar beter zijn voor de accuduur toch? Uiteraard zal het laden dan ook langer duren, maar dat maakt niet uit als ik er straks 2 of 3 heb.

Is het handig om zo'n groter pack te bestellen en kan ik deze dan wel gewoon opladen met het USB kabeltje dat bij de auto zat?

Of: Kan ik zelf bijvoorbeeld 5 Eneloops (normale witte of zwarte pro? heb ik er veel van liggen) aan elkaar solderen en hier een pack van maken? Kan ik deze dan ook gewoon opladen met het USB kabeltje wat bij de auto zat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-06 22:52

SA007

Moderator Tweaking
Batterijen solderen is af te raden, de hitte die daarvoor nodig is kan je batterijen slopen.

Batterijpack met meer mAh is geen probleem, ook het opladen met de meegeleverde lader is geen probleem.

Enige om in de gaten te houden is of het type batterijen hetzelfde is (nicad, nimh, li-ion, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Oke, ik had wat filmpjes zitten kijken waar ze gewoon wat AA aan elkaar solderen. Dat slaan we dan maar even over. Zou ook zonde zijn van mijn Eneloops. Ik bestel wel zo'n goedkope 2700mAh pack.

Heeft het trouwens nog nut om de batterijen op te laden via een adapter van bijvoorbeeld Anker op het stroomnet in plaats van een USB poort op de PC? Of is dat niet aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het is ook geen probleem maar te lang de bout op een batterij is niet goed. Je moet sowieso de oppervlakte schuren om makkelijk en snel te kunnen solderen. Een dremel met een schuurtol of slijpsteentje werkt prima.

Maar je hebt dus een pakket met 500mAh AA cellen, dat klinkt als een NiCad. NiCads zijn meer onverwoestbaar als het om grote stromen gaat en diep ontlading, ik zou het dan ook bij NiCads houden welke je vandaag de dag tot een 1000mAh kunt vinden.

Wil je voor NiMh cellen gaan kan je beter voor niet al te hoge capaciteits cellen gaan, hoge capaciteits cellen hebben vaak een hogere interne weerstand en bij grotere stromen komen ze vaak niet aan die capaciteit.

En kijk voor een lader eens naar de SkyRC EN-3 lader. Een simpele lader die op de 1A stand je accu in een half uur vol gooit en bij die NiMh pakketten zou ik niet hoger gaan dan 2A wat rond een uur duurt bij een lege accu.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Dan ga ik waarschijnlijk gewoon voor 2 van deze 1400mAh nicd ipv de nimh.

https://www.aliexpress.co...atteries/32911060106.html

Bedankt voor de lader tip.

[ Voor 6% gewijzigd door Executor16 op 05-01-2019 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voor dat geld ben je snel klaar, als de stekker dan ook nog de juiste is....

Maar kijk voor de lol eens naat die SkyRC EN3 lader, kost iets van 25 euro en is instelbaar in 1, 2 en 3A voor alleen NiMh en NiCad accu's. Die NiCads kan je op dubbele stroom laden dat ze in een half uur vol zijn.
Een B6AC kan je al voor 2 tientjes meer hebben en kan je van alles tot 5A mee laden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1