brainstorm - multiseat PC (Unraid) met flexibele I/O

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJM1991
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-08 10:46
Om te beginnen bij het begin, ik en mijn vriendin gaan verhuizen en krijgen daar een mooie ruimte waar we een thuiskantoor van willen maken.
We hebben twee bureaus van een flink formaat die we wel in die ruimte kwijt kunnen. Nu het probleem: een bureau heeft een prachtig uitzicht bij een grote raampartij, het andere bureau staat tegen een blinde muur om een hoek en je kunt amper uit het raam kijken.
De opstelling kunnen we niks aan veranderen dus kwamen we op het idee dat we onze computers/servers/HTPC-machines bundelen in één nieuwe machine en daar bovenop iets verzinnen om vrij te kunnen wisselen tussen de fysieke bureaus (oftewel dat je de I/O van de machines kunt wisselen) zodat je nog toegang houdt tot je eigen machine met je eigen software en games.

Bij twee losse machines zou je het overzicht vroeg of laat helemaal kwijt zijn, software moet op beide machines staan, onderhoud wordt een stuk lastiger en wat hobbymatig developen wordt er ook niet leuker op met twee losse machines.
Het bundelen van de machines d.m.v. Unraid als OS (meerdere VM's vanaf een host-OS) staat redelijk los van het I/O-probleem, maar is mogelijk wel belangrijk voor goed advies. ;)

Ik heb allerlei losse gedachtekronkels over hoe we dit op kunnen lossen:

1 - compleet via hardware dus met switches voor HDMI, geluid, USB, etc. maar dat vereist serieus veel kabels zeker voor twee monitoren per bureau en zeg iets van 4 USB-devices per bureau. Op dat moment maakt het eigenlijk niet uit dat we via een multiseat-principe draaien, je blijft bij je eigen VM, we wisselen fysiek de I/O van de bureaus om.

2 - compleet via software dus we houden de VM's zo generiek mogelijk en proberen de persoonlijke zaken zoveel mogelijk netwerkgebonden te maken zodat het praktisch niet meer uitmaakt achter welke machine je gaat zitten. Waarschijnlijk gaan we dan wel tegen bepaalde zaken aanlopen die simpelweg niet van een specifiek machine ontbonden kunnen worden, zoals allerlei gebruikersvoorkeuren.

3 - op een handige manier in Unraid de hardware-allocatie wisselen zodat je d.m.v. een scriptje de USB/videokaart/geluid van de ene machine kan wisselen naar de andere machine, dit vereist uiteraard wel dat beide VM's even uit de lucht zijn. Mochten mensen uitgebreide ervaringen hebben met Unraid, zwijg
vooral niet!

4 - ???

Zoals jullie merken zit ik nog volop in de brainstormfase :+ , dus er is nog niks gekocht, ben voornamelijk benieuwd naar de gecombineerde inzichten van alle Tweakers. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:22
Je kan eens zoeken op youtube naar linus techtips 2 gamers 1 pc. Die zoiets wat jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJM1991
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-08 10:46
@powerboat Klopt! Maar dat is maar één deel van het verhaal, ik ben vooral op zoek naar een handige manier om die wissel van I/O te organiseren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:22
GJM1991 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:11:
@powerboat Klopt! Maar dat is maar één deel van het verhaal, ik ben vooral op zoek naar een handige manier om die wissel van I/O te organiseren. ;)
Je hebt eventueel de mogelijkheid om gebruik te maken van streaming i.c.m. thinclients dan kun je eens kijken naar rainway.io

Andere mogelijkheid is om te kijken i.p.v. unraid gebruik te maken van hyper-v die doet nl. zelfs gpu sharing zover ik weet en dit i.c.m. thinclients