Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• CCJJVV
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 22:53
Na het bekijken van mijn loonstrookje van de afgelopen periode 3-12 tot 31-12 kwam het bedrag dat ik kreeg een stukje lager uit dan waarop ik gerekend had. Tijdens het doornemen van mijn loonstrookje merkte ik op dat het uurloon in mijn ogen verkeerd is. Het probleem is zich opgetreden doordat ik op 20 december(midden in een periode) een "loonschaal"omhoog ben gegaan. Er is in deze periode dus spraken van twee verschillende loonschalen waarmee berekend wordt. Mijns inziens zou ik de uren die ik voor 20 december gewerkt heb betaald moeten krijgen tegen het oude uurloon en de uren die ik gewerkt heb op en na 20 december volgens het nieuwe tarief.
Het verschil tussen de twee uurlonen is +-15% wat toch een behoorlijk verschil is. Nu heb ik tussen 3 december en 20 december maar 16 uur gewerkt en van 20 december tot 31 december heb ik 60 uur gewerkt wat aanzienlijk meer is dan in de eerste periode. Mijn berekening tot het eindbedrag zou zijn:

16 * oudeUurloon + 60 * nieuwUurloon = totaal

Nu staat er op mijn loonstrookje maar een enkel uurtarief dus ging ik er van uit dat dit uurloon gewoon een "eerlijk" gemiddelde was welke berekend zou zijn a.d.h.v. aantal uren gewerkt voor en na de verhoging van het uurloon. Ik kwam er echter achter dat het uurloon dat op mijn loonstrookje stond ruim 5.8% lager uit komt dan wat ik had verwacht.

Mijn berekening voor het gemiddelde uurloon zou zijn:

16* oudeUurloon + 60 * nieuwUurloon / 76 = gemiddelde uurloon

Na een aantal manieren door te rekenen waarmee nog meer een "gemiddelde" berekend kan worden kwam er maar 1 precies uit op het uurloon. Ik denk dat de volgende methode is gebruik om het gemiddelde uurloon op mijn loonstrookje mee te berekenen.

Aantal dagen van het oude oudeUurloon * oudeUurloon + aantal dagen van het nieuwe uurloon * nieuwUurloon / 28 (duur van de periode)

Mijns inziens is dit nogal een kromme berekening aangezien dit totaal geen rekening houdt met het feit dat niet elke week / elke dag even lang gewerkt wordt.
Nu komt dit in mijn geval negatief uit, had ik de uren andersom gewerkt 60 uur tussen 3 en 20 december en 16 uur tussen 20 en 31 december dan had het uiteraard weer positief voor
mij uitgepakt.

Mijn vraag is nu dus: Is de manier die hier gehanteerd wordt om het uurloon te berekenen juist?

Zelf heb ik de volgende dingen al geprobeerd om erachter te komen:

Ik heb het geldende cao doorgenomen maar hierin heb ik verder niks in kunnen vinden.
Gegoogled hoe hier normaal mee omgegaan wordt maar hier verder niks over kunnen vinden.
Directe leidingevende gevraagd deze kon hier geen uitsluitsel overgeven, heeft het vervolgens doorgespeeld maar nog geen reactie terug ontvangen.

Alle reacties

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Een loonschaal omhoog halverwege een maand lijkt me erg lastig, denk dat die pas deze maand in gaat. Klopt het dan wel?

Eyyyy macarena !! \o/

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Je hebt het over 16 uur en 60 uur gewerkt, maar had je de rest van de tijd verlof?

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 17:46

M2M

medicijnman

Als de ingangsdatum echt de 20e december is, dan heb je helemaal gelijk en mag je wat meer euro's verwachten. Maar dan moet je wel even de juiste mensen te pakken hebben en je leidinggevende is daar het begin van.

-_-

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Omdat het over relatief kleine verschillen gaat, is het goed om precies te zijn: wanneer ging precies het nieuwe uurloon in: op 20 dec 0:01 uur, de dag na 20 dec, iets anders? Dat scheelt een boel als je op de 20e bijv. 8 van de 60 uur zou hebben gedraaid.

Uurtarief per 1 jan verhoogd zou mij ook logischer in de oren klinken. Tenslotte: misschien beter om eerst bij het bedrijf open te vragen hoe het zit.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 23-03 16:16
Het is niet ideaal, maar het gebeurd vaker. Bijv wanneer iemand ziek is en in de 70% categorie valt. Dit is ook niet exact op maand basis. Bij ons kijken we naar de daadwerkelijke werkdagen in het geval van zulke wijzigingen. Dus in jou geval zou het salaris en uurloon worden aangepast per 20 december.

Het lijkt me een hele terechte vraag om te stellen aan de salarisadmin

BMW F31 330i M Sport Shadow

• CCJJVV
RaZ schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:50:
Een loonschaal omhoog halverwege een maand lijkt me erg lastig, denk dat die pas deze maand in gaat. Klopt het dan wel?
Dit klopt zeer zeker.
PolarBear schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:50:
Je hebt het over 16 uur en 60 uur gewerkt, maar had je de rest van de tijd verlof?
Ik ben een student en heb een 8 uurs contract, werk voornamelijk in de weekenden en had tot 20 december dus nog maar 2 weekenden gehad 2* 8 uurtjes is dus 16 uur. De 60 uur ligt door drukte met kerst, vakantie en shifts van bijna 12 uur een stuk hoger dan gemiddeld.
F_J_K schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:52:
Omdat het over relatief kleine verschillen gaat, is het goed om precies te zijn: wanneer ging precies het nieuwe uurloon in: op 20 dec 0:01 uur, de dag na 20 dec, iets anders? Dat scheelt een boel als je op de 20e bijv. 8 van de 60 uur zou hebben gedraaid.

Uurtarief per 1 jan verhoogd zou mij ook logischer in de oren klinken. Tenslotte: misschien beter om eerst bij het bedrijf open te vragen hoe het zit.
Wanneer het precies in ging zal ik na moeten vragen, aangezien ik op 20 december niet gewerkt heb lijkt het mij sterk dat hier het verschil vandaan komt.

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

76 uur / 8 op een dag = 10 dagen per maand. Parttime.. Denk dat de TS gewoon een jaartje ouder is geworden.

Dus wordt dus gewoon deze maand geregeld. Als het om het minimumloon gaat, die gaat per 1 januari ook al omhoog.

Nog gefeliciteerd ;) Was je niet jarig, dan toch vanwege een loonsverhoging ;)

Eyyyy macarena !! \o/

• CCJJVV
RaZ schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:03:
76 uur / 8 op een dag = 10 dagen per maand. Parttime.. Denk dat de TS gewoon een jaartje ouder is geworden.

Dus wordt dus gewoon deze maand geregeld. Als het om het minimumloon gaat, die gaat per 1 januari ook al omhoog.

Nog gefeliciteerd ;) Was je niet jarig, dan toch vanwege een loonsverhoging ;)
Juist geraden en bedankt met het eerste ;) .

Enfin, het gaat in totaal deze periode over een verschil van +-€75,- wat ik "misgelopen" ben wat in principe niet extreem veel is.
Echter heb ik zojuist even terug gekeken naar het afgelopen jaar en ligt het bedrag ook toen lager dan ik zou verwachten. Aangezien ik er al heel wat jaartjes werk zou dit betekenen dat ik toch een behoorlijk bedrag(voor een student) ben misgelopen. Nu heb ik niet perse de intentie om de afgelopen jaren terug te krijgen maar is enige duidelijkheid wel fijn.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

M.i. toch het handigste om af te wachten wat de response gaat zijn van de HR-afdeling (of wie de betalingen ook kan uitleggen). Dan pas kan je er, zonodig, concreet op schieten :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Er wordt in sommige branches wel eens gewerkt met een mixloon. Je krijgt in de periode dat je jarig bent de helft van de uren tegen loon oude leeftijd en de andere helft tegen loon nieuwe leeftijd.
Wil je dat eens narekenen en kijken of dat het geval zou kunnen zijn?

We nominate you to find out and report back.

• CCJJVV
F_J_K schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:38:
M.i. toch het handigste om af te wachten wat de response gaat zijn van de HR-afdeling (of wie de betalingen ook kan uitleggen). Dan pas kan je er, zonodig, concreet op schieten :)
Dit was ik ook zeker van plan, echter weet ik niet hoe dit normaal opgelost/regels wordt en kan ik hier niks over vinden. Als ik te horen krijg: de berekening zoals hij nu is is hij goed dan weet ik nog niet of die berekening wel klopt.
EWK schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:49:
Er wordt in sommige branches wel eens gewerkt met een mixloon. Je krijgt in de periode dat je jarig bent de helft van de uren tegen loon oude leeftijd en de andere helft tegen loon nieuwe leeftijd.
Klopt dan niet, het gemiddelde uurloon wordt precies behaald als je 17/28ste (Aantal dagen voor de 20ste) van mijn oude uurloon gebruikt en 11/28ste(dagen vanaf de 20ste) van mijn nieuwe uurloon pakt en deze bijelkaar opteld.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

CCJJVV schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:03:
[...]
Als ik te horen krijg: de berekening zoals hij nu is is hij goed dan weet ik nog niet of die berekening wel klopt.
Je wilt sowieso niet een goed/fout terug krijgen, je wilt de methode krijgen. Dan weet je ook volgend jaar waar je aan toe bent :) Als je de gebruikte methode kent, is hooguit stap 2 kijken of die wel klopt.

• CCJJVV
Update:

Leidingevende van mijn directe leidinggevende heeft contact met mij opgenomen en aangegeven dat de berekening overeenkomt met de berekening die zij hanteren. Ze kijken dus naar het aantal dagen waarop je een bepaald uurloon ontvangt en niet naar de uren die je maakt op deze dagen. Hij vond dit zelf ook een vreemde berekening echter gaf hij aan hier zelf niks aan te kunnen doen. Hij zou nog contact opnemen met het hoofdkantoor maar gaf aan dat ik hier niet al te veel van zou moeten verwachten. Nu is natuurlijk de vraag mag dit?

Ik heb nog eens verder gezocht maar heb nog niets concreets kunnen vinden en vind uiteindelijk zelfs mijn eigen topic hier op tweakers.

• AlbertJP
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 23-03 10:47
EWK schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:49:
Toen ik als maaltijdbezorger werkte ging het loon omhoog op de 1e van de maand na mijn verjaardag - en ik ben jarig op de 6e dus dat scheelt bijna een maand. Je hebt het dus nog niet eens zo slecht getroffen denk ik.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True