Hoe troubleshoot ik mijn PC en heeft upraden nog zin?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaranger
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-05 22:01
Dit is mijn huidige setup. Gekocht in juni 2013 inmiddels dus vijf en een half jaar oud en begint inmiddels steeds meer gebreken te vertonen.

#Product
1AMD FX-6350
1ASRock 970 Extreme3
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
1Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB
1Zalman Z11 Plus
1TP-Link TL-WDN3200
1Microsoft Wired Keyboard 600
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP4G3D1609DS1S00
1Corsair Vengeance 1500 V2
1Seasonic M12II 520W
1Samsung 840 series 120GB
Bekijk collectie

Problemen:
1. Chrome is erg traag, dwz, loopt vast, soms duurt het wisselen van tabblad nadat ik erop geklikt hebt nog 10 seconden.
2. Computer loopt vast voor 10-30 seconden. Meestal als chrome open staat, maar niet altijd, soms ook als ik aan het gamen ben (minecraft, league, CSGO voornamelijk). crtl-alt-del doet dan ook niks, pas na 10-30 sec begint hij weer dingen te doen. Muziek gaat vaak gewoon verder en ik kan mensen nog horen op teamspeak maar zij mij niet.
3. Scherm wordt zwart voor 2/3 seconden. Meestal als ik league aan het spelen ben.
4. Computer houdt er gewoon helemaal mee op. Alle muziek stopt ook. Enige oplossing is dan de powerbutton indrukken en opnieuw opstarten. Gebeurt zowel als ik aan het gamen ben als wanneer ik reddit aan het lezen ben ofzo. Nog niks kunnen ontdekken wat er altijd open staat ofzo.
5. Hij maakt inmiddels echt een ontzettende herrie (fans draaien 24/7 100%. Heb ASRock eXtreme Tuner Utility waarmee je de snelheid van de fans kan instellen. Kan ze op 10% en dan na 2/3 min gaat hij weer naar 100%.

Dus...
Iemand ideeën waaraan dit kan liggen? Zijn het meerdere dingen die langzaam aan het sterven zijn of is het één component die het slecht doet? Zo nee, zijn er manieren om de verschillende componenten te testen (RAM heb ik al gedaan voor 24 uur met memtest, maar die had geen errors). Memory zit wel vrij snel vol als ik chrome open heb (75%).

Dan de vraag of er met dit systeem nog wat aan te doen valt? Zijn er componenten waarvan je zou zeggen, als je deze upgrade hoef je niet gelijk je hele pc te vervangen en kun je er weer een tijdje tegenaan of is hij daarvoor helemaal te oud?
Hij heeft toentertijd rond de €900 gekost, mocht er een nieuwe moeten komen is dat ook ongeveer wat ik er aan uit wil geven.

Als er mensen mee willen denken heel graag, vind tweakers altijd erg leuk, maar hang toch wel meer tegen een domme eindgebruiker aan dan de gemiddelde tweaker hier ¯\_(ツ)_/¯

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 20:01

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Op de SSD en voeding na zou ik niks meenemen. Allemaal oud en afgeschreven.

[ Voor 7% gewijzigd door Luchtbakker op 04-01-2019 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Luchtbakker schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:43:
Op de SSD en voeding na zou ik niks meenemen. Allemaal oud en afgeschreven.
Voeding is ook al redelijk verouderd, maar is wellicht mee te nemen ja.

[ Voor 7% gewijzigd door d22wth op 04-01-2019 17:49 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
d22wth schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:48:
[...]

Voeding is ook al redelijk verouderd, maar is wellicht mee te nemen ja.
Niet naar een nieuw systeem.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

pjot1 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:50:
[...]

Niet naar een nieuw systeem.
nee laat maar, na zijn problemen gekeken te hebben zou het wellicht de voeding kunnen zijn. Ook is die CPU geen echte hoogvlieger dus wellicht een complete upgrade zou kunnen helpen.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaranger
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-05 22:01
d22wth schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:51:
[...]

nee laat maar, na zijn problemen gekeken te hebben zou het wellicht de voeding kunnen zijn. Ook is die CPU geen echte hoogvlieger dus wellicht een complete upgrade zou kunnen helpen.
Wat doet je zeggen dat het de voeding zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Wat zijn de temperaturen van cpu en gpu? Lijkt mij op oververhitting/gaar moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik zou, als het budget het toelaat, een volledig nieuwe PC bouwen. Je oude SSD gebruiken voor wat extra opslag (een nieuwe, snelle m.2 ssd kopen voor Windows etc..) en je oude pc (onderdelen) misschien verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

Joramk schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:35:
Ik zou, als het budget het toelaat, een volledig nieuwe PC bouwen. Je oude SSD gebruiken voor wat extra opslag (een nieuwe, snelle m.2 ssd kopen voor Windows etc..) en je oude pc (onderdelen) misschien verkopen.
Lijkt mij ook een goed plan. :P
alfaranger schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:42:
[..]

Dan de vraag of er met dit systeem nog wat aan te doen valt? Zijn er componenten waarvan je zou zeggen, als je deze upgrade hoef je niet gelijk je hele pc te vervangen en kun je er weer een tijdje tegenaan of is hij daarvoor helemaal te oud?

Hij heeft toentertijd rond de €900 gekost, mocht er een nieuwe moeten komen is dat ook ongeveer wat ik er aan uit wil geven.\
Dit lijkt mij een prima begin voor een nieuwe build met een maximaal budget van EUR 900.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 160,49€ 160,49
1MSI B450-A PRO€ 89,90€ 89,90
1Asus ROG STRIX Radeon RX 580 8GB GAMING OC€ 239,-€ 239,-
1Seagate Barracuda, 1TB€ 39,90€ 39,90
1Cooler Master MasterBox Lite 5€ 48,-€ 48,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 106,-€ 106,-
1be quiet! Pure Power 11 400W€ 54,80€ 54,80
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 68,90€ 68,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 806,99

[ Voor 8% gewijzigd door Vidra op 05-01-2019 11:14 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Al opengemaakt en even gekeken of de fans/koelblok niet onder het stof zitten? Ook die van de voeding? En de ventilatieroosters?

Indien vuil, op verantwoorde manier schoonmaken (even opzoeken) en resultaat afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
Dat is inderdaad een mooie build @Vidra. Maar ik ben zelf meer fan van Intel & Nvidia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Joramk schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:18:
Maar ik ben zelf meer fan van Intel & Nvidia.
Dat is te zien aan je huidige systeem 7(8)7 Zou je goed willen onderbouwen waarom die voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
Uszka schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:29:
[...]

Dat is te zien aan je huidige systeem 7(8)7 Zou je goed willen onderbouwen waarom die voorkeur?
Nee, eigenlijk niet haha. In iedere PC/laptop een Intel CPU gehad en ook iedereen in mijn omgeving heeft een Nvidiakaart in zijn computer, die goed werken. Dus mijn voorkeur is eigenlijk helemaal niet goed te onderbouwen :P (daarom vind ik die build prima)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-09 12:20
Intel/Nvidia is voor dit budget geen goede keus. Intel heeft geen hexacore processor beschikbaar voor onder de €200 en bij Nvidia betaal je met de GTX1060 20% meer voor iets slechtere performance. Bovendien krijg je bij de RX580 2 topgames van €60 per stuk én Freesync er gratis bij.

[ Voor 6% gewijzigd door wouterg00 op 05-01-2019 18:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
Over je SSD, dat was één van Samsungs eerste TLC SSD's (triple level cell, 3 bits per cell). Oudere TLC SSD's hebben het probleem dat oudere data trager wordt gelezen (meer dan 10 keer trager: https://www.techspot.com/...-performance-degradation/). Samsung heeft firmware uitgebracht die dit probleem zouden moeten verhelpen (deels), en het is ook aangeraden om regelmatig de oudere data op je SSD te "refreshen" vanuit de Samsung Magician software, dit wel ten koste van wat levensduur van je drive.

Heb je die firmware al geïnstalleerd en al eens een refresh van je data gedaan? Ik had een Samsung 840 EVO, en een refresh na een tijd maakte een merkbaar verschil.

Het is ook niet aangeraden om meer dan 90% van de opslagruimte van een SSD te benutten, dus je houdt best 10-15GB vrije ruimte als dat nog niet zo is.

Ik denk dat die SSD wel niet alle problemen die je ervaart veroorzaakt.

Wat betreft warmte en herrie, heb je de koelpasta van de koelers (GPU en CPU) al eens vervangen? Dat kan vastlopers verklaren.

Verder is dat ook niet het beste moederbord, een 125W CPU is wat zwaar voor die VRM's (stroomvoorziening van het moederbord), die dan ook nog nauwelijks gekoeld zijn. Waarschijnlijk oververhitten deze en veroorzaken die je vastlopers. Een fan op de socket richten zou dit probleem wat kunnen verhelpen door lucht rond die VRMs te verplaatsen.

Wat voor CPU koeler heb je? Ik zie er geen tussen staan, dus de boxed koeler van AMD? Die is niet zo goed... Een grote top flow CPU koeler zoals de pricewatch: Scythe Choten of pricewatch: be quiet! Shadow Rock TF 2 zouden hier wel een goede toevoeging zijn omdat die ook die VRMs koelen.

Voordat je iets hoeft te kopen, kun je wel testen of het helpt om je behuizing open te zetten en er van buitenaf een ventilator op te richten. Helpt dat niet, heeft het ook geen zin om nog geld aan een nieuwe CPU koeler te besteden.

Wat betreft het geheugen, 8GB is nu niet zoveel meer. Je noemt hier vooral Chrome, hoeveel tabs heb je daarin open staan dan? Je moet misschien toch kritisch bekijken of je dat aantal niet beter kunt managen, en of je geen addons hebt die je zou kunnen missen.

Met een nieuw systeem kun je effectief een behoorlijk grote stap vooruit zetten, maar als je over de snelheid van het systeem verder niet te klagen hebt, zou ik eerst kijken of je het systeem met bovenstaande niet weer aan de praat krijgt, zonder er nog geld aan te besteden. De kans bestaat dat je moederbord gewoon niet goed meer is en dan vervang je beter alles.
Pagina: 1