Verschil goedkoopste en goedkope wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xorjoep
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-09 18:46
Een veelvoorkomend verhaal: nieuw huis, nieuwe wasmachine, keuzes die gemaakt moeten worden.
Budget: ~€350
Huishouden: 2 personen, 2-4x per week wassen

Na wat rondzoeken op het internet en de video van de rekenkamer eens te hebben bekeken (link), had ik mijn ogen op een van deze: Zanussi (€333), Beko (€319) en Bosch (€344). Echter tijdens het klussen bleken ze bij de Gamma een nog €100 goedkopere wasmachine te hebben: de wla-6wm (€229).

Ik heb zo mijn twijfels bij de aanschaf van de WLA. Kan iemand uitleggen hoe die zo veel goedkoper kan zijn en of het misschien beter is voor de net iets duurdere te gaan? Of zelfs een andere wasmachine?
Heb simpelweg te weinig ervaring met deze apparaten..

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via xorjoep op 04-01-2019 16:14)

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik heb net de Bosch WAB28160NL gekocht toen nog 344 euro bij BCC (nu 399?). Een paar overwegingen:

- Ik wilde het liefst bij Coolblue bestellen. Een wasmachine moet wel 5 jaar of langer meegaan. Dan wil je geen gezeur na afloop van de 'standaard' garantie (van 2 jaar). Een wasmachine lever je namelijk niet zo maar in voor garantie en je wil meestal niet 3 weken wachten op reparatie bij was - en Coolblue staat - over het algemeen, uitzonderingen daargelaten - bekend om hun 'niet moeilijk doen, maar helpen' service. Het prijsverschil was echter 50 euro (bij Coolblue duurder dan BCC). Dat verschil vond ik te groot.

- Ook op Bol.com gekeken. Daar stikt het van de relatief onbekende shops op Bol.com. Vind ik normaliter geen probleem, maar niet met een wasmachine die wel 5 jaar of meer mee moet gaan. Dan is de relatie en de service van de winkel voor mij belangrijk. Daardoor vielen er al een hele hoop leveranciers af.

- Ik heb ook naar de Proline's van 219 euro etc gekeken, maar dat vond ik echte 'junk' en de verhalen op internet beloofde ook niet veel goeds.

- Ook gekeken naar een LG met allerlei features (je was wegen voor optimale wasbeurten) voor 379,- was een zeer aantrekkelijke aanbieding. Uiteindelijk niet gedaan: persoonlijk ben ik van mening dat al die extra elektronica alleen maar sneller stuk kan gaan wbt sensoren en storingen. Een vriendin van mij had alleen maar problemen met haar Samsung Ecobubble wasmachine (type weet ik niet). In de basis is een wasmachine voor mij gewoon: water mengen met wasmiddel, dat lekker laten ronddraaien en weken, spoelen en vervolgens centrifugeren om het weer enigszins droog te krijgen. Geen rocketscience. Wel vind ik op zich aquastop-beveiliging belangrijk (geen water blijven trekken bij een probleem) en dat de wasmachine niet gaat wandelen bij centrifugeren (daar schijnen sommige goedkope modellen last van te hebben).

Vandaar mijn keuze voor de Bosch van 344. Geen absolute junk volgens mij maar ook weer niet gelijk 900 euro. Ik heb vrij standaard kledingstukken dus ik heb niet veel eisen (al vind ik die moderne wasdeuren die veel groter zijn wel mooier staan).

Het geld voor een Miele had ik niet, anders was daar wel mijn voorkeur naar uitgegaan. Maar als ik moest kiezen tussen een Bosch van 350 euro of een Samsung/LG/etc/AKO van 800 euro - dan was ik toch voor de 350 euro gegaan. Al die speciale wasprogramma's heb ik niks aan - een borstelloze motor is op zich wel fijn, maar dat ligt maar net aan je wensen en je buren (isolatie).

Als je dure overhemden hebt of als je uitgestelde startprogramma's etc belangrijk vindt, dan kan ik de keuze voor een duurdere machine wel voorstellen. Maar goed: over de sub 300 wasmachines las ik op internet niet veel goede verhalen, dus die heb ik links laten liggen.

[ Voor 31% gewijzigd door CyberMania op 04-01-2019 15:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:18
Een paar verschillen die me zo opvallen:

De WLA verbruikt meer energie A++ I.p.v. A+++ zoals de Zanussi. De trommel is kleiner, de Zanussi 8KG en de WLA 6KG. Toerental voor centrifugeren is lager bij de WLA 1000 t.o.v. 1400 van de Zanussi. Daarnaast zal het merk nog wat prijsverschil met zich mee brengen.

andere mogelijkheden, deze heb ik verder niet uitgezocht. Er kunnen verschillen in garantie zijn. Een voorbeeld is: De wasmachine die ik kocht van AEG heeft 5 jaar garantie i.p.v. de standaard 2.

Ik kan niet in jullie portemonnee kijken, maar persoonlijk zou ik een grotere trommel fijner vinden. Ik heb zelf een 9KG trommel maar dat is wel handig met bijvoorbeeld je dekbed eens wassen, In een 6KG trommel is dit waarschijnlijk niet mogelijk. Ik zou niet teveel naar de prijs kijken maar meer naar de mogelijkheden. Want bovenstaande verschillen kunnen de reden zijn van de lagere prijs.

Edit: Tekst even verbeterd, iets te snel getypt 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door SirMemeAlot op 04-01-2019 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Puntjes waar je op kan letten.

- garantie (zoals hier boven wordt aangegeven)
- energieklasse (zoals hier boven wordt aangegeven)
- garantie op de motor
- type motor (geen koolstofborstels is langere levensduur)
- grootte deuropening. (fijn als je je was er niet in hoeft te proppen)

En voor de rest. Ook een goedkopere wasmachine kan zijn werk gewoon goed doen. Duurder hoeft niet altijd beter te zijn.

Succes met jullie keuze!

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:44
Het verschil zit voornamelijk in de kwaliteit van de gebruikte onderdelen en service door de leverancier.
Bij een defect buiten de garantie is de machine eigenlijk altijd total loss ivm de lage waarde.
Met google vind je veel klachten over WLA producten.

Ik zou toch voor een wat bekender merk gaan voor het geval dat je service nodig hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Ik heb net de Bosch WAB28160NL gekocht toen nog 344 euro bij BCC (nu 399?). Een paar overwegingen:

- Ik wilde het liefst bij Coolblue bestellen. Een wasmachine moet wel 5 jaar of langer meegaan. Dan wil je geen gezeur na afloop van de 'standaard' garantie (van 2 jaar). Een wasmachine lever je namelijk niet zo maar in voor garantie en je wil meestal niet 3 weken wachten op reparatie bij was - en Coolblue staat - over het algemeen, uitzonderingen daargelaten - bekend om hun 'niet moeilijk doen, maar helpen' service. Het prijsverschil was echter 50 euro (bij Coolblue duurder dan BCC). Dat verschil vond ik te groot.

- Ook op Bol.com gekeken. Daar stikt het van de relatief onbekende shops op Bol.com. Vind ik normaliter geen probleem, maar niet met een wasmachine die wel 5 jaar of meer mee moet gaan. Dan is de relatie en de service van de winkel voor mij belangrijk. Daardoor vielen er al een hele hoop leveranciers af.

- Ik heb ook naar de Proline's van 219 euro etc gekeken, maar dat vond ik echte 'junk' en de verhalen op internet beloofde ook niet veel goeds.

- Ook gekeken naar een LG met allerlei features (je was wegen voor optimale wasbeurten) voor 379,- was een zeer aantrekkelijke aanbieding. Uiteindelijk niet gedaan: persoonlijk ben ik van mening dat al die extra elektronica alleen maar sneller stuk kan gaan wbt sensoren en storingen. Een vriendin van mij had alleen maar problemen met haar Samsung Ecobubble wasmachine (type weet ik niet). In de basis is een wasmachine voor mij gewoon: water mengen met wasmiddel, dat lekker laten ronddraaien en weken, spoelen en vervolgens centrifugeren om het weer enigszins droog te krijgen. Geen rocketscience. Wel vind ik op zich aquastop-beveiliging belangrijk (geen water blijven trekken bij een probleem) en dat de wasmachine niet gaat wandelen bij centrifugeren (daar schijnen sommige goedkope modellen last van te hebben).

Vandaar mijn keuze voor de Bosch van 344. Geen absolute junk volgens mij maar ook weer niet gelijk 900 euro. Ik heb vrij standaard kledingstukken dus ik heb niet veel eisen (al vind ik die moderne wasdeuren die veel groter zijn wel mooier staan).

Het geld voor een Miele had ik niet, anders was daar wel mijn voorkeur naar uitgegaan. Maar als ik moest kiezen tussen een Bosch van 350 euro of een Samsung/LG/etc/AKO van 800 euro - dan was ik toch voor de 350 euro gegaan. Al die speciale wasprogramma's heb ik niks aan - een borstelloze motor is op zich wel fijn, maar dat ligt maar net aan je wensen en je buren (isolatie).

Als je dure overhemden hebt of als je uitgestelde startprogramma's etc belangrijk vindt, dan kan ik de keuze voor een duurdere machine wel voorstellen. Maar goed: over de sub 300 wasmachines las ik op internet niet veel goede verhalen, dus die heb ik links laten liggen.

[ Voor 31% gewijzigd door CyberMania op 04-01-2019 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MNDutch
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:50
Heb zelf die zanussi sinds 4 maand en die is lekker simpel en doet zn werk prima. (Athans, heb de collegas nog niet horen klagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:39
Er is een leuke aflevering van de rekenkamer hierover. De experts daarin vermelden dat je eigenlijk altijd voor B/C merk moet gaan door de snelle ontwikkelingen in de technology vs. de grote prijsverschillen. Een C merk was als ik het goed herinner de beste keus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een wasmachine is nou net iets waar ik niet op zou gaan bezuinigen, zeker niet als je leest wat SirMemeAlot in "Verschil goedkoopste en goedkope wasmachine" aangeeft over de verschillen. Een wasmachine heb je vaak voor 5-10 jaar. Doe geen valse zuinigheid.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Major Pain sld schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:06:
Het verschil zit voornamelijk in de kwaliteit van de gebruikte onderdelen en service door de leverancier.
Bij een defect buiten de garantie is de machine eigenlijk altijd total loss ivm de lage waarde.
Met google vind je veel klachten over WLA producten.

Ik zou toch voor een wat bekender merk gaan voor het geval dat je service nodig hebt.
Als er iets qua electronica aan een wasmachine of droger stuk gaat buiten de garantieperiode, is ongeacht het merk/model al snel sprake van total-loss. Een nieuwe printplaat (niets is los te bestellen, als je uberhaupt het defecte onderdeel kunt lokaliseren) vraagt Bosch, AEG, Siemens of Miele ook rustig 200-300 euro voor en dan moet 'ie er nog in. Zeker bij een machine van meer dan 3-4 jaar oud kan dat gewoon niet uit.

Dus laat dat ajb niet leidend zijn. Stroomverbruik en specs zijn veel belangrijker voor de keuze. Zo ga je het verschil tussen 1000 en 1400 rpm echt wel merken. Het verschil tussen A+ en A++ is echter maar hooguit 2-3 tientjes per jaar aan stroomkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Niet_Jan_Jaap schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:31:
Er is een leuke aflevering van de rekenkamer hierover. De experts daarin vermelden dat je eigenlijk altijd voor B/C merk moet gaan door de snelle ontwikkelingen in de technology vs. de grote prijsverschillen. Een C merk was als ik het goed herinner de beste keus.
Bijna alle wasmachines zijn tegenwoordig al A++(+). Ik denk dat de rek er inmiddels wel wat uit is en dat van de rekenkamer te ambitieus op de toekomst is gericht. 10 jaar geleden had je nog grote stappen, maar de rek is er volgens mij wel een beetje uit.

[ Voor 7% gewijzigd door CyberMania op 04-01-2019 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

gambieter schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:31:

Een wasmachine heb je vaak voor 5-10 jaar. Doe geen valse zuinigheid.
Ik vind 10 jaar zelfs weinig voor een wasmachine. Ik heb een Siemens van onderhand 20 jaar oud. Alleen een keer de schokdempers vervangen, verder doet die het nog prima. Maar inderdaad daarom ook geen valse zuinigheid. Liever een beter merk dan goedkope rotzooi.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Maasluip schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:37:
[...]

Ik vind 10 jaar zelfs weinig voor een wasmachine. Ik heb een Siemens van onderhand 20 jaar oud. Alleen een keer de schokdempers vervangen, verder doet die het nog prima. Maar inderdaad daarom ook geen valse zuinigheid. Liever een beter merk dan goedkope rotzooi.
Maar dat is volgens mij juist het hele punt: hij gaat wel lang mee maar echt zuinig zal hij niet zijn als die 20 jaar oud is. Het kan daarom soms goedkoper zijn een nieuwe te kopen en die telkens na x-jaar te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:13

Onbekend

...

Het ligt echt aan hoe en hoe vaak je de wasmachine gebruikt. Heb je elke dag een volle trommel, of was je maar 2x in de week? Bij het eerste is de energiezuinigheid belangrijker dan bij het tweede.
En als je voor 1000 toeren tegen 1400 toeren moet kiezen ( bij zelfde maat trommel), altijd de hoogste kiezen. Je was komt uiteindelijk droger uit de trommel waardoor je eerder de was kunt opvouwen.

En ik heb liever 2x een goedkope wasmachine van 400 euro die beide na 10 jaar kapot gaan, dan eentje van 800 euro die na 20 jaar kapot gaat.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xorjoep
Heel erg bedankt voor al jullie reacties!

Het is duidelijk dat de WLA een iets te "wegwerpproduct" is i.v.m. de andere modellen. De Bosch lijkt dan qua energieverbruik, simpelheid in bedieningspaneel en merknaam de voorkeur te krijgen. Kost helaas 2kg aan laadvermogen tov de Zanussi, maar met de vorige wasmachine van 5kg kreeg ik het wasrek vaak al goed vol en dekbedden wassen is niet heel erg belangrijk voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
xorjoep schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:11:
Heel erg bedankt voor al jullie reacties!

Het is duidelijk dat de WLA een iets te "wegwerpproduct" is i.v.m. de andere modellen. De Bosch lijkt dan qua energieverbruik, simpelheid in bedieningspaneel en merknaam de voorkeur te krijgen. Kost helaas 2kg aan laadvermogen tov de Zanussi, maar met de vorige wasmachine van 5kg kreeg ik het wasrek vaak al goed vol en dekbedden wassen is niet heel erg belangrijk voor ons.
Dekbedden kan je ook naar de stomerij brengen als ze er niet in passen. Eentje gaat meestal trouwens wel hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door CyberMania op 04-01-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:36
@xorjoep ,

Een half jaar geleden hebben wij deze gekocht:

https://www.kieskeurig.nl...beko-wmy81483lmb2/prijzen

Wij zijn er zeer tevreden over, vele programmaatjes en alles is in te stellen vanaf 30 graden en de toeren zijn ook in te stellen. Wij zijn een gezin met drie pubers en die wasmachines draait gemiddeld wel 1 was per dag.

Laat je weten wat jouw keuze is geweest?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb vorig jaar die Bosch wasmachine gekocht. Ben er tot nu toe erg tevreden mee. Simpele bediening, was komt er aardig droog uit en meer dan genoeg programma's. Wast perfect op 30 graden met het 'speed perfect' knopje ingedrukt; een wasje doet er dan 1 uur en 15 min over. Dat is echt meer dan genoeg om je kleding weer fris te laten ruiken. Ik gebruik eigenlijk altijd de speed perfect knop omdat ruim 2 uur wassen echt onnodig is, al is het wel fijn om je beddengoed op 60 graden voor de volle tijd te wassen. Dure broeken en overhemden was ik met het zijde of wol programma met lage toeren zodat ze mooi blijven.

Ondanks de 6 kg kan je hem aardig vol stouwen terwijl het wasresultaat goed blijft. Verder is hij aardig zuinig. Hij maakt wel wat lawaai tijdens het centrifugeren, maar dat blijf je altijd hebben. Heb de mijne op zo'n speciale rubberen antislip mat staan voor minder gebonk, dat is wel een aanrader voor bij elke wasmachine :)

Mocht je nog specifieke vragen hebben dan hoor ik 't wel!

Edit: vergeten te vermelden dat ik hem bij AO heb besteld. Hij werd door een 'speciaal' Postnl team bezorgd, 2 trappen opgedragen, geïnstalleerd en het verpakkingsmateriaal werd meegenomen. Ook een aanrader wat mij betreft!

[ Voor 18% gewijzigd door stin00 op 04-01-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsel_NL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:55
De rekenkamer aflevering van eerder is inderdaad een goede tip. Samenvatting: Er bestaan bijna geen slechte wasmachines meer, de duurdere zijn zelfs niet zuiniger gemiddeld. En een wasmachine kan dan wel 20 jaar mee gaan, maar dan was je ook met 20 jaar oude techniek terwijl er altijd weer technologische verbeteringen zijn. Kortom, koop geen dure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19
Voor mijn moeder had ik een goedkope condensdroger gekocht van het merk Beko. Die gaf een jaar later de geest doordat hij niet meer ging opwarmen. Kwam binnen 1 week een monteur langs om het te repareren. Sindsdien doet hij het 5 jaar goed. En dat voor een B merk.

Er is goedkoop en er is troep. Zo heb je van Zanussi of Etna een wasmachine/droger van PBS die al uit ellende in de winkel al uit elkaar valt. De trommel was zelfs onbewerkt en ruw. Leek wel op zo n klasieke wasteil.
Van dit materiaal:
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/6/7/7/0/9200000076290776.jpg
Zou verboden moeten worden om dit soort wegwerptroep te verkopen.

Ik zou in ieder geval een wasmachine kopen op basis van:
- Fuzzy sensor(laadsensor, aan de hand van de gewicht van de was de hoeveelheid water en de duur te bepalen van de wasbeurt)
- Koolborsteloze motor(lekker stil en gaat langer mee)
- Programma's(uitstelprogrammering)
- Energielabel

Net zoals computers, speelt ook bij wasmachines dezelfde spelletje met het typenummer. Soms heb je bijna dezelfde wasmachine in verschillende winkels met een ander type. Deze zijn dan expliciet geproduceerd voor een winkel zodat je niet zomaar de prijzen kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xorjoep
Wou nog laten weten dat ik de Bosch WAB28160NL heb gekocht bij AO (344 euro, en dan nog 20 euro cashback). Kwamen twee aardige mannen hem de volgende ochtend al plaatsen. Doet het perfect, was komt er goed schoon uit en amper geluidsoverlast door hem gewoon 's nachts te laten draaien.

Benieuwd wanneer en hoe hij voor het eerst gaat tegenstribbelen. Hopelijk pas over een jaar of 10. :P
Pagina: 1