Onze SBS 2011 server gaat met pensioen. We zijn graag baas over eigen data en dus hebben we een alternatief voor Exchange nodig. Exchange zelf is duidelijk niet meer gericht op het MKB. Mijn oog is gevallen op Kerio Connect en MDaemon. Als eerste heb ik Kerio Connect aan de tand gevoeld. Doet alles wat we nodig hebben. Maar hoe houd het zich in de praktijk? We zijn met 15 gebruikers. Iemand die zijn ervaringen wil delen?
Hier al jaren een tevreden prive gebruiker, doet precies wat je zoekt zonder teveel beheer
PRO:
Kijk anders even in de software tracker, daar staan bij de verschillende versies wel de nodige reacties: downloads: Kerio Connect 9.2.7
PRO:
- activesync werkt super voor mobile devices
- updaten zonder problemen
- geen database, alles flat file op disk (easy backup)
- antispam kost wat werk om goed ingesteld te krijgen
- Outlook vereist een lokale client installatie
Kijk anders even in de software tracker, daar staan bij de verschillende versies wel de nodige reacties: downloads: Kerio Connect 9.2.7
[ Voor 25% gewijzigd door arjants op 04-01-2019 13:51 ]
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
Kost je slechts $495 in het eerste jaar voor de licentie (en 5 users) + $330 voor 10 users als je "alle features" wil. Een Exchange 2016 licentie kost je hetzelfde (ongeveer). Kerio moet je daarna per jaar "verlengen"; Exchange niet.
Geen idee wat je wil; je zegt MKB te zijn maar hebt blijkbaar 0 requirements?
Geen idee wat je wil; je zegt MKB te zijn maar hebt blijkbaar 0 requirements?
[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 04-01-2019 13:56 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ik weet niet hoe je hardware in staat is, maar idem wat @MAX3400 zegt. Exchange zelf kost de wereld ook niet.
Server 2019 standard licentie, hyperv installeren met 1x AD vm en 1x Exchange?
Server 2019 standard licentie, hyperv installeren met 1x AD vm en 1x Exchange?
Bij mijn vorige werkgever gebruikte wij het.
Eigenlijk maar een paar kleine vervelende dingetjes mee gehad (door support gefixed) en voor de rest deed het altijd wat het moest doen.
30 gebruikers, meeste mailboxen over de 5gb groot, grootste was iets van 30gb (zeg ik uit m'n hoofd)
Eigenlijk maar een paar kleine vervelende dingetjes mee gehad (door support gefixed) en voor de rest deed het altijd wat het moest doen.
30 gebruikers, meeste mailboxen over de 5gb groot, grootste was iets van 30gb (zeg ik uit m'n hoofd)
Ik heb inmiddels een test gedaan met Kerio Connect. Momenteel gebruiken we 'mail enabled' Public Folders in Exchange. Lijkt erop dat Kerio Connect dat niet doet?
Dat kan, maar Exchange 2019 is duidelijk niet (meer) op kleinere bedrijven gericht, gezien de exorbitante systeemeisen. Exchange 2016 zou kunnen, maar dan ga ik geld uitgeven aan een systeem wat in feite al is veroudert. Da's ook jammer...Server 2019 standard licentie, hyperv installeren met 1x AD vm en 1x Exchange?
@Simon Weel een test gedaan...? Klinkt als goedvoorbereid. Op de site van Kerio vind ik direct een matrix welke Kerio produkten wel/geen Public Folders kunnen laten zien en welke specifieke inhoud er wel/niet in de PF mag zitten.
Andersom, als het inderdaad niet werkt, voldoet Kerio dus niet aan je requirements en zal je wat anders moeten zoeken.
Andersom, als het inderdaad niet werkt, voldoet Kerio dus niet aan je requirements en zal je wat anders moeten zoeken.
Klopt, je kunt in Kerio Connect 'Public Folders' gebruiken, maar ik heb niet kunnen ontdekken of en zoja, hoe, deze 'mail enabled' te maken zijn. Mail-enabled betekend dat je een e-mail adres aan een Public Folder kunt hangen. Mail naar dat adres gaat rechtstreeks die folder in - komt geen gebruikersaccount o.i.d. bij kijken.matrix welke Kerio produkten wel/geen Public Folders kunnen laten zien
Eigen baas over je data gaat met een mailserver toch niet echt op. Je mailt extern naar gebruiker die wellicht allang in Office 365 zitten. Het is echt ook een denkwijze die niet meer logisch is.
Simon Weel schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:43:
Onze SBS 2011 server gaat met pensioen. We zijn graag baas over eigen data en dus hebben we een alternatief voor Exchange nodig. Exchange zelf is duidelijk niet meer gericht op het MKB. Mijn oog is gevallen op Kerio Connect en MDaemon. Als eerste heb ik Kerio Connect aan de tand gevoeld. Doet alles wat we nodig hebben. Maar hoe houd het zich in de praktijk? We zijn met 15 gebruikers. Iemand die zijn ervaringen wil delen?
Wat betreft het updaten : sinds EX2013 heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met het updaten van Exchange servers (en clusters).arjants schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:47:toon volledige bericht
Hier al jaren een tevreden prive gebruiker, doet precies wat je zoekt zonder teveel beheer
PRO:CON
- activesync werkt super voor mobile devices
- updaten zonder problemen
- geen database, alles flat file op disk (easy backup)
Sinds GFI de nieuwe eigenaar is minder goede updates, hopelijk word dat nog beter
- antispam kost wat werk om goed ingesteld te krijgen
- Outlook vereist een lokale client installatie
Het niet hebben van een database maar alles als flat file op disk zou ik zelf juist als een enorm nadeel ervaren (ook mbt indexing en bulk acties uitvoeren op meerdere mailboxen, iets wat niet ongebruikelijk is binnen bedrijven, zelfs binnen MKB organisaties ontkwam ik er niet aan om af en toe een Search-Mailbox uit te moeten voeren of om een mailbox op litigation hold te moeten zetten).
Ik heb naar de systeemeisen gekeken van EX2019 maar ik kan geen exorbitante eisen terugvinden (maar wellicht heb ik dit over het hoofd gezien).Simon Weel schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:57:
[...]
Exchange 2019 is duidelijk niet (meer) op kleinere bedrijven gericht, gezien de exorbitante systeemeisen
@Killah_Priest 2019 heeft als base-requirement 128GB RAM; een arbitraire waarde geuit op Ignite vorig jaar. Ongetwijfeld draait het zonder probleme op een machine met 8GB+ maar topicstarter lijkt niet echt hele duidelijke info te geven over alle voorgestelde oplossingen.
Holy shit!!!MAX3400 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:31:
@Killah_Priest 2019 heeft als base-requirement 128GB RAM; een arbitraire waarde geuit op Ignite vorig jaar. Ongetwijfeld draait het zonder probleme op een machine met 8GB+ maar topicstarter lijkt niet echt hele duidelijke info te geven over alle voorgestelde oplossingen.
Ik zie het nu ook, ik las even snel en dacht dat het om diskspace ging
Ligt misschien aan mij, maar minimaal 128 GB RAM voor mailboxen en daarnaast nog eens minimaal 64 GB RAM voor Edge Transport vindt ik erg veel? En het zijn minimum-eisen, dus om lekker te werken heb je waarschijnlijk de volle 256 GB nodig....Ik heb naar de systeemeisen gekeken van EX2019 maar ik kan geen exorbitante eisen terugvinden
[ Voor 5% gewijzigd door Simon Weel op 08-01-2019 17:32 ]
Nee, dat heb je niet nodig.Simon Weel schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:28:
[...]
Ligt misschien aan mij, maar minimaal 128 GB RAM voor mailboxen en daarnaast nog eens minimaal 64 GB RAM voor Edge Transport vindt ik erg veel? En het zijn minimum-eisen, dus om lekker te werken heb je waarschijnlijk de volle 256 GB nodig....
Nogmaals @Simon Weel, je post veel aannames maar technisch en functioneel heb ik nog geen enkele info gezien. Dan is het best lastig om "gerichter" mee te denken wat wel/geen mogelijkheid is.As we discussed at Ignite 2018, we have made many enhancements in memory allocation and usage in Exchange Server 2019. In order to realize all of those we are recommending 128GB as the minimum for the mailbox role. The product will not enable all of the new functionality if less memory is used.
Met de goede licenties en support gaat Exchange 2016 vooralsnog langer mee dan de fiscale afschrijving op hardware die jij daar dit jaar voor zou moeten kopen. Hoezo verouderd? Je draait nu nog SBS2011 en zelfs die hoeft nog niet met pensioen want Exchange is nog ongeveer een jaar supported (wederom, met de goede licenties, support & patch-level).Exchange 2016 zou kunnen, maar dan ga ik geld uitgeven aan een systeem wat in feite al is veroudert. Da's ook jammer...
Tsja, ik wilde het kort houden - we hebben een vervanger nodig voor Exchange 2010? Liefst met minimaal dezelfde functionaliteit en niet al te duur. En moet overweg kunnen met aardig wat e-mail. Momenteel gebruiken de mailboxen en Public Folders bij elkaar zo'n 300 GB schijfruimte. 80% daarvan kan gearchiveerd worden, maar is wel handig om bij de hand te hebben. En aangezien een mail-archief waarschijnlijk net zoveel schijfruimte gebruikt... bewaar dan alles maar op een grote hoop.technisch en functioneel heb ik nog geen enkele info gezien.
Ik heb inmiddels aan zowel Kerio Connect en MDaemon geroken. Het doet wat het moet doen, maar ik ben er niet gerust op hoe ze met een grote hoop mail omgaan. Ook dat beide oplossingen gebruik maken van PST files voor Outlook vind ik niet fijn. Ik heb de prijzen op een rij gezet. Voor Exchange (2016) was dat al een tijdje geleden. Kennelijk is Exchange het afgelopen jaar een stuk goedkoper geworden, of ik heb destijds verkeerde prijzen gebruikt, want tot mijn verbazing ontlopen MDaemon en Exchange elkaar nauwelijks kwa prijs. Kerio is een paar honderd euro goedkoper.
Dit doet me dus toch weer richting Exchange denken? Een oplossing met 2 virtual machines voor Windows Server en Exchange is, zoals @endpoint zegt, ook niet gek....
[ Voor 4% gewijzigd door Simon Weel op 08-01-2019 23:36 ]
Exchange 2019 is juist de eerste versie die geen minimumeis meer heeft, alleen een aanbeveling. Je moet die aanbeveling in een context zien, namelijk dat Microsoft alle kleine en middelgrote klanten graag naar Office 365 ziet verhuizen wegens het voor Microsoft meer aantrekkelijke verdienmodel. Daarom is Exchange 2019 bijvoorbeeld alleen nog maar te koop in volume licensing contracten.Simon Weel schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:28:
[...]
Ligt misschien aan mij, maar minimaal 128 GB RAM voor mailboxen en daarnaast nog eens minimaal 64 GB RAM voor Edge Transport vindt ik erg veel? En het zijn minimum-eisen, dus om lekker te werken heb je waarschijnlijk de volle 256 GB nodig....
Een server met de Mailbox rol draait prima op 32 GB, dat is echt ruimschoots voldoende om 15 gebruikers een prima ervaring te bieden.
Gezien de reacties en de prijzen van de diverse oplossingen, hebben we besloten toch met Exchange (2016) door te gaan. Ik heb verleden jaar wat prijzen voor een nieuwe Exchange server op een rij gezet en dat bleek toen erg kostbaar. Vandaar de zoektocht naar iets wat beter betaalbaar was. Maar Exchange is op dit moment net zo duur als MDaemon. Kerio Connect is een paar honderd euro goedkoper. Aangezien Exchange bij ons bekend is en ook doet wat we nodig hebben, is de keuze niet zo moeilijk...
Dank voor alle input!
Dank voor alle input!
Pagina: 1