Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjornhollander
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-05 19:50
Hallo allemaal!
Ik ben van plan een custom build home server aan te schaffen, vooral om van te leren en wat basale functies te hosten en ben benieuwd wat jullie vinden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De primaire taken van de server zijn file storage en een Plex Media Server. Het zou prettig zijn als Plex minimaal 2 Full HD videos vlot kan transcoderen (4K is niet nodig). Daarnaast zou ik graag de mogelijkheid hebben om 'speeltuin' in te richten om te experimenteren en te leren. Ik ben sinds ruim 2 jaar na een omscholing aan het werk als Java developer en zou de server graag gebruiken om meer over IT systemen te leren. Ik wil in ieder geval graag een webserver en docker gebruiken, en wellicht de mogelijkheid om een paar VM's te draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst max. rond de €500, maar er is ruimte tot ong. €750.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik een tweedehands QNAP TS-459 Pro staan met 4 2TB schijven (Hitachi HDS72202ALA330). Deze schijven wil ik graag meenemen (ik wil het vervangen nog even uitstellen).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zou de schijven graag in RAID5 hebben (maakt het nog veel uit of dit software of hardware RAID volumes zijn? Ik dacht zelf aan hardware om OS afhankelijkheden te voorkomen). Aangezien ik het vooral ook een leerzame ervaring wil maken, wil ik graag een open source Linux distro gebruiken (suggesties zijn welkom!).
Ik leest veel conflicterende berichten over of ECC RAM wel of niet van belang is voor een homeserver. Aangezien ik niet van plan ben om kritieke processen te draaien, lijkt het mij niet meteen nodig, maar ik heb er (nog) geen ervaring mee.
De server hoeft niet meteen maximaal geschaald te zijn. Als er over de komende 5 jaar ruimte is voor uitbreiding (nieuwe schijven, extra RAM, krachtigere CPU) vind ik dit ook prima (leer ik weer meer van!).

Ik heb voor nu een aantal opties samengesteld en ben benieuwd wat in jullie optiek de betere optie is en of ik nog belangrijke punten over het hoofd heb gezien:

"Budget opties"
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G5600 of
Intel Core i3-8300T Tray
€ 103,74
€ 180,29
€ 103,74
€ 180,29
1ASRock H370M-ITX/ac€ 110,36€ 110,36
1Supermicro CSE-721TQ-250B€ 161,24€ 161,24
1Gelid Solutions Slim Silence i-Plus€ 18,80€ 18,80
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2400C16€ 53,90€ 53,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,04 (Pentium)
€ 524,59 (Core i3)

"Duurdere optie"
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1225 v6 Boxed€ 237,30€ 237,30
1Supermicro X11SSV-Q (Retail pack)€ 194,43€ 194,43
1Supermicro CSE-721TQ-250B€ 161,24€ 161,24
1Gelid Solutions Slim Silence i-Plus€ 18,80€ 18,80
1Kingston ValueRAM KVR24SE17S8/8€ 97,-€ 97,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 708,77

PS: is 8GB RAM voldoende om mee te beginnen, of kan ik beter meteen min. 16GB aanschaffen?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke voorkeuren qua merken. Ik heb ook naar AMD processoren gekeken, maar ik had moeite om een moederbord voor AMD te vinden met RAID5 support (degene die ik vond hadden hooguit RAID 0/1/10).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb voorkeur voor een klein formaat dat redelijk stil en energiezuinig is. (Is passieve CPU koeling ook een optie? Dit leek mij wellicht onverstandig in een relatief klein chassis).

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Zoals ik al eerder aangaf wil ik de server vooral gebruiken om van/mee te leren. Ik hoef voor nu dus ook niet meteen de aller snelste/beste optie. Als er in de toekomst ruimte voor upgrades is, vind ik dat helemaal prima. Ik hoop van jullie vooral te leren wat jullie overwegingen zouden zijn bij het aanschaffen van een dergelijk systeem en of mijn huidige opties voldoende in huis hebben om van start te gaan.

Alvast bedankt voor de input! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 23:00
Voor je RAID zou ik gewoon voor een linux software raid gaan, als je toch linux wil gebruiken. Je bent inderdaad afhankelijk van linux maar niet perse een bepaalde distro. Ik denk dat je daarmee wellicht wat flexibeler bent in de toekomst.

Ik ben bijvoorbeeld ooit begonnen met een linux software raid in een bare-metal linux server. Later heb ik VMware ESXi op de server gezet en met een aparte controller alle schijven doorgelust naar een linux VM. Waar vervolgens dezelfde raid gewoon doortuft. Op die manier heb ik dus ook de mogelijkheid andere OS-en te draaien, zolang je de individuele disks maar op de een of andere manier samen in een linux OS krijgt. Bij een HW raid heb je een extra point-of-failure in je raid controller (in dit geval mobo).

Overigens zet ik er wel even de disclaimer bij dat ik niet zeker weet of het een goed idee is om een AMD Ryzen met ESXi te gebruiken (je hebt niet gezegd dat je dat gaat doen, maar ik noemde het als voorbeeld dus vandaar mijn disclaimer :))

Ryzen heeft wel als voordeel dat je voor rond de 200e een hexacore kan krijgen met SMT (12 threads dus). Dat is wel leuk in het geval van virtualisatie en containers. De xeon en de i3 hebben beide 'maar' 4 cores zonder hyper-threading.

Wat betreft de xeon. Die is niet heel veel sneller dan de i3 8300t in je andere setup. Hoewel de xeon wel een turbo boost heeft en de i3 niet.

De i3 is echt wel weer zuiniger, wat misschien wel fijn is voor je stroomrekening.

Beide processoren hebben virtualisatie opties, dus dat is ook geen reden om de xeon te kiezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sartsj op 05-01-2019 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornhollander
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-05 19:50
Bedankt voor de input! Na aanleiding van je post ben ik weer even gaan zoeken en stuitte op de volgende Reddit discussion: ESXi 6.5 now works on AMD Ryzen with SMT/All Cores enabled.
Verschillende andere fora lijken te bevestigen dat in de nieuwere versies van ESXi de support voor Ryzen verbeterd is. Wellicht is AMD dan toch een optie, en met een Linux software RAID hoef ik me dan ook niet druk te maken over de hardware RAID support. Ik ga nog even verder onderzoeken!

Moet ik me nog heel druk maken over ECC RAM? :)