Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• R1ch9rd80
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 24-10 20:13
Ik zit met de volgende situatie. De radiatoren van 2 slaapkamers zijn aan elkaar gekoppeld. De verwarmingsbuis loopt van de ene (kamer 1) naar de andere kamer (2) en om kamer 2 warm te krijgen, moet de radiator van kamer 1 open staan. Blijkbaar vonden ze dit in de jaren 90 handig om op de kosten van verwarmingsbuis te besparen.
Weet iemand of het mogelijk is om één zone van beide kamers te maken waarin de radiator van kamer 2 leidend wordt, dus als daar warmte wordt gevraagd, de radiator op kamer 1 ook open gaat?

Beste antwoord (via R1ch9rd80 op 07-01-2019 00:12)

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22:58
Dit is inderdaad een 1-pijpsysteem. Hierbij staan de radiatoren in serie. Om allebei de radiatoren te laten werken met de tweede radiator leidend moet er op radiator twee een standaard parallel voetventiel, zoals het waarschijnlijk nu zit, met een thermostaat knop. Als kamer twee op temperatuur is dan sluit de kraan en is die kant van de lus dicht. Op radiator een moet dan een 1-pijps ventiel. zoiets
Deze stel je dan goed in dat beide radiatoren de juiste flow hebben.

Of je zet onder beiden een 1pijps ventiel en twee thermostaatknoppen. Bij de Warmteservice hebben ze de juiste ventielen als je de maat even netjes opneemt.

Cpt.Chaos wijzigde deze reactie 06-01-2019 21:55 (6%)

Alle reacties

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 15-11 10:29
Dat kan met evohome in combinatie met een zoneklep. We is dat een erg dure oplossing, maar het kan.

• TRAXION
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:51
bert pit schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:20:
Dat kan met evohome in combinatie met een zoneklep. We is dat een erg dure oplossing, maar het kan.
Ik denk het niet zoals ik het begrijp is de aanvoer leiding op radiator A dan gaat van A naar B een leiding en op B staat de retour leiding.

Als je dit wilt oplossen zal je ergens een leiding moeten verleggen ben ik bang.

Is het een idee om het even uit te tekenen in paint om de situatie te schetsen ?

• bert pit
Goed idee, als jij het tekent zak ik de klep toevoegen.

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie Dictator

Wat @R1ch9rd80 beschrijft is een 1-pijp systeem. Daar gaat Evohome ook niet bij helpen. Om een individuele radiator warm te stoken heeft deze ook een eigen aanvoer en retour nodig.

Microkid wijzigde deze reactie 06-01-2019 18:48 (4%)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Ik heb eerder het idee dat er ooit iemand (schilder/stucadoor?) aan het klussen is geweest is aan de oorspronkelijke installatie en daarbij de voetventielen niet goed terug gezet zijn. Het is normaal niet zo dat je een radiator ópen moet zetten om 't circuit daar achter van warm water te kunnen gaan blijven voorzien.

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• BCGraaf
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 01:27
Een foto en of een tekening zegt in de geval een hoop. Misschien dat er verkeerde onderblokken gemonteerd zijn op de radiator. Maar wij kennen de situatie niet. Een één pijp systeem werd vroeger wel toegepast in woningen.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

• ingmar89
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14-11 08:03
De radiator die je nu open moet zetten moet worden voorzien van een eenpijps onderblok.

• bert pit
Microkid schreef op zondag 6 januari 2019 @ 18:48:
Wat @R1ch9rd80 beschrijft is een 1-pijp systeem. Daar gaat Evohome ook niet bij helpen. Om een individuele radiator warm te stoken heeft deze ook een eigen aanvoer en retour nodig.
Ik wacht de tekening af, maar lees zijn vraag nog een goed. De twee radiatoren zijn gekoppeld, als er warmte wordt gevraagd op radiator twee, mag radiator één ook meeverwarmer. Dat kan eenvoudig met een zoneklep.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Dit is inderdaad een 1-pijpsysteem. Hierbij staan de radiatoren in serie. Om allebei de radiatoren te laten werken met de tweede radiator leidend moet er op radiator twee een standaard parallel voetventiel, zoals het waarschijnlijk nu zit, met een thermostaat knop. Als kamer twee op temperatuur is dan sluit de kraan en is die kant van de lus dicht. Op radiator een moet dan een 1-pijps ventiel. zoiets
Deze stel je dan goed in dat beide radiatoren de juiste flow hebben.

Of je zet onder beiden een 1pijps ventiel en twee thermostaatknoppen. Bij de Warmteservice hebben ze de juiste ventielen als je de maat even netjes opneemt.

Cpt.Chaos wijzigde deze reactie 06-01-2019 21:55 (6%)

• R1ch9rd80
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 24-10 20:13
Dank jullie voor de reacties. Ben ziek geweest en was niet in staat om te reageren.

Het is inderdaad een 1-lijps systeem. Ik kende de term niet, maar dat is het dus.
Ik zal me eens verdiepen in de 1pijps ventielen. Kun je die afstellen zodat er altijd water door stroomt?

• Cpt.Chaos
Ja dat kan. De 50% ventielen kunnen nul tot vijftig procent bypassen. Haha heeft nog wel speciale ventielen waarvan ik de naam even niet meer weet die tot zeventig procent bypassen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True