Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 10:25

mvdam

Tweaker-Gekkie

Topicstarter
Thuis, weggestopt in een kast heb ik mijn storageserver staan.
Een simpele Windows 10 bak, met een +- 50TB opslag, wat downloadprogramma's, Plex server, backupfaciliteiten enzovoort.

Nu stookt dit systeem in idle 60W weg, kortom 1,44kWh per dag, 525kWh per jaar.
Bijna een 20% van mijn jaarlijkse totaalverbruik, en tegelijkertijd de grootste bespaarkans zonder (grote) investeringen. Ik stook mijn douchewater elektrisch warm (met een boiler), kook elektrisch, en zit ondanks dat < 2800 kWh per jaar. Aangezien ik niet minder wil douchen, en een warmtepomp een forse investering en verbouwing is, die ik niet terug ga verdienen in de 2 à 3 jaar dat ik nog in dit huis woon.
Zonde voor een systeem dat eigenlijk alleen gebruikt wordt als ik thuis en wakker ben. (+- 3 uur per dag)
Heel soms op afstand.

Al tijden ben ik op zoek naar manieren om op een Homekit-achtige manier mijn systeem aan / uit te kunnen zetten (op een sjieke manier).

Dat er geboot wordt als ik thuis kom, afgesloten als ik vertrek, en de mogelijkheid op afstand om te booten als ik 'm toch nodig heb.

In Domoticz, (wat ik momenteel niet gebruik) vind ik WOL mogelijkheden. Maar eigenlijk doet WOL maar 50% van wat ik wil. Ik wil dat er gewake-upt wordt. En dat er bij een shutdown / hibernate signaal gesleeped wordt.
Het liefste een integratie met Homekit, dat ik bij slapengaan, als ik mijn licht uitdoe, ook de server uitzet.

Natuurlijk zijn er legio knei-oplossingen te bedenken met een WOL, en windows te laten hibernaten als er een bestandje wordt gevonden ergens in een mapje, door elke minuut te checken met de scheduler of er een hibernatebestand aanwezig is.

Zie ik iets gigantisch over het hoofd?

Nu ik dit aan het uittypen ben bedenk ik me dat er misschien wel iets te maken is dat met een relais de aan/uitknop bedient. Dan kan ik met een Eve Energy bijvoorbeeld een relais schakelen waarmee ik de aan/uitknop kan bedienen.

mvdam wijzigde deze reactie 04-01-2019 12:15 (10%)

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20-02 17:30
Ik zou zeggen dat het het handigste is om een LUA script in Domoticz te schrijven die een virtuele switch bedient op basis van jouw voorkeuren. De resultante van die virtuele switch zou inderdaad een dergelijke hibernate-oplossing kunnen zijn.

Dit script zou het wifi-IP adres van je telefoon kunnen pingen elke zoveel tijd om te checken of je thuis bent. En als je dan hetzij weg bent, hetzij de lamp uit hebt staan, kan het systeem dus uitgeschakeld worden.

Overigens is dit wel inleveren aan comfort, want niet is fijner dan het systeem draaiende te hebben. Is het niet een mogelijkheid om de schijven te laten downspinnen bij inactiviteit? Hiervoor is ook e.e.a. wel te scripten.

Bedenk je wel dat dit geen simpele oplossingen zijn allemaal. De simpelste oplossing is gewoonweg een zuinigere server.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 10:25

mvdam

Tweaker-Gekkie

Topicstarter
In principe is het wel praktischer om het systeem draaiende te hebben, maar verre van noodzakelijk. Het aantal keren dat ik er gebruik van maak terwijl ik niet thuis ben is in een maand op 1 hand te tellen. En het aantal keren dat ik er wel gebruik van maak als ik thuis ben ook.
Ik denk dat het daadwerkelijke "gebruik" < 3 uur per maand ligt. Ook 10W per uur vind ik daarvoor zonde.

Hij moet aan als ik het wil en anders uit. Zo nu en dan moet hij backuppen, dus daarvoor zal die een uurtje aan moeten staan, alsmede downloaden van foto's (iCloud) en andere zaken.

De handeling om met Homekit vanuit buiten even een schakelaar aan en uit te zetten is minimaal ten opzichte van opstaan, erheen lopen, en 'm aanzetten.

Eigenlijk zou het het makkelijkste zijn als het systeem bij een hoog signaal zou opstarten, en bij een laag signaal zou afsluiten.
Dan kan ik gewoon met een homekit stekker schakelen, en dan hoef ik miniaal te kloten :+.
Immers heeft Homekit al (voor mij) uitstekende detectie of ik thuis ben of niet.

Helaas werkt de powerbutton niet op die manier. :9

mvdam wijzigde deze reactie 04-01-2019 12:59 (19%)

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 09:58
Je kunt de bios zo instellen, dat wanneer de power failure de server weer aan gaat zodra de stroom er weer op komt. Dat is het geval zo’n stekker. Maar of het goed is voor je server, betwijfel ik...

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Je zou evt de WOL via je router kunnen laten lopen ?
OF een app op de telefoon die de WOL-packets verzendt

Mijn case, een zuinige server gaat automatisch aan om 06:00u ( bios optie )
Windows zelf draaide een shutdown script welke na 2,5u weer de boel netjes afsloot
( tijd bijgehouden en die 2,5u was de gemiddelde tijd nodig voor downloads / updates )

Andere apparaten in het netwerk stuurden een WOL als ze het nodig hadden, Kodi kan remote wakeup doen, pc's kan je scripten.
Vervolgens een extra script, die de boel afsluit om 00:00u

Mijn router ( openwrt ) heeft daar zelfs een interface voor, zodat ik via mijn externe IP / dyndns de boel kan bereiken in geval van nood

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 20-02 15:01
Ik laat door mijn domotica-systeem op basis van de aanwezigheid een script op m'n server starten waardoor het apparaat netjes wordt afgesloten.
Als HomeAssistant vervolgens detecteert dat het apparaat niet meer te pingen is (en dus is afgesloten) wordt de kaku-schakelaar omgezet.

Als ik de machine weer nodig heb kan ik de schakelaar weer aanzetten en start de server weer op.

• kakashi
  • Registratie: juni 2006
  • Nu online

kakashi

respect my authoritah

ik zou zelf aleen niet je server "hard" laten uitschakelen, servers zijn regelmatig met dingen bezig of is missschien net in zijn backup programa bezig en dan besluit je domotica programa dat het fijn is om nu je pc uit te zetten.
voor het mooie zou je een scriptje op je server moeten draaien die luisterd naar een commando en dat hij dan netjes je server uit zet, dan zit je aleen met aan maar dat zou misschien wel gewoon met WOL kunnen

• djpsycho82
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-02 10:40
Ik heb het via openhab opgelost. Ik heb welliswaar geen server maar wel een pc waarop kodi en de download software zit + alle opslag. Ik heb het gekoppeld aan mijn versterker. Die is van Denon, ik kan hem uitlezen via telnet/http. Als hij ingeschakeld wordt gaat de pc aan, gaat de versterker uit dan gaat de pc uit. Daarnaast een losse rule gemaakt dat hij in de ochtend tussen 7.00 en 7.20 inschakelt om te checken of er nieuwe afleveringen binnengekomen zijn die hij dan downloadt. Ook via de app (openhab app) kan ik hem in en uitschakelen.

Werkt feiloos, enige wat ik nog zou willen is dat ik de input source van de TV (samsung 20017 model, tizen) uit kan lezen. De PC schakelt nu op versterker, maar op TV input source is natuurlijk mooier. Als ik nu TV kijk of playstation speel, zou de pc uit moeten staan. Omdat ik dat niet kan detecteren (PS4 is niet uit te lezen via openhab/ARP Ping omdat hij altijd bereikbaar is, TV is nieuw type ontvanger die ook niet uit te lezen is via ARP Ping voor zover ik getest heb.

Op zich geen lastige oplossing voor jou als je openhab geinstalleerd hebt.

Ik ben wel benieuwd waarom je de spanning van de server af wilt halen, echt heel goed voor de voeding is het niet om deze vaak spanningsloos te maken.

Ik weet niet of dit een "homekit-achtige" manier is, ben niet zo van Apple ;).

• yorroy
  • Registratie: februari 2005
  • Nu online
Het is misschien een open deur, maar heb je dan niet een ontzettend energiesluperde server staan waar wat aan te tweaken valt?
Je praat over 50TB, wat behoorlijk veel is. Maar ik neem aan dat een groot aantal schijven vrijwel de gehele dag in spindown kan.
Wat voor hardware gebruik je?
In de basis zou een recent moederbord, cpu en voeding weinig moeten verbruiken, als je je serversoftware op een ssd draait en je data op gewone disks.

Om toch antwoord te geven op je vraag:
Ik verwacht dat geofencing met bijvoorbeeld domoticz een makkelijke oplossing zou zijn.
Je zou domiticz eventueel 24/7 op een raspberry kunnen draaien om vervolgens een WOL te sturen naar je server.

 iPhone 7 |  Watch 2 |  MBpR 2015 |  Apple TV 4 |  Hackintosh i3-6100

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True