Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

AMD 2700x stottert/hangt om de zoveel tijd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 05:16
Ik heb het volgende systeem samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 328,90€ 328,90
1MSI X470 Gaming Plus€ 129,-€ 129,-
1Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Windforce€ 1.242,05€ 1.242,05
1NZXT H500i Wit€ 99,05€ 99,05
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 72,99€ 72,99
1Corsair STRAFE Cherry MX Red (US layout)€ 0,-€ 0,-
1Razer Taipan Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 129,90€ 129,90
1Corsair RM650x (2018) Zwart€ 98,90€ 98,90
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 73,73€ 73,73
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 103,94€ 103,94
1HTC Vive€ 599,-€ 599,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.877,46

Windows 10 staat geinstalleerd op de m.2 ssd en het mobo heeft de laatste BIOS
Ik heb hier 2 schermen aan hangen, 21:9 als hoofdscherm en 1080p secundair.
Ik merk nu dat tijdens gamen het systeem om de zoveel tijd even hapert.
Dit gebeurt zowel bij zware grafische games zoals BFV als meer CPU heavy games als Path of Exile.
Soms is het amper merkbaar, maar soms hapert het hele systeem een aantal seconden, genoeg om bijvoorbeeld PoE te laten crashen/afsluiten. Het beeld van de Twitch stream die ik draai op het 2e scherm hapert dan ook, geluid lijkt wel door te lopen.
Uiteraard heb ik gekeken naar temperaturen en belasting van CPU/GPU op deze momenten en ik zie niets bijzonders.

Ben al een paar dagen aan het troubleshooten maar kom er niet uit.

Wat ik heb geprobeerd:
RAM op zowel XMP profiel 1 als 2
HPET uitgezet in BIOS/Windows
GPU/RAM opnieuw geplaatst
Verschillende Windows power settings
Zoveel mogelijk achtergrond processen uitgeschakeld

Iemand een idee waar ik het kan zoeken?

Mijn speeltje

Alle reacties

Verwijderd

Alle stuurprogramma's bijgewerkt?

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:55
Kan je eens goed monitoren welke componenten er hoge belasting hebben op die momenten. Denk dan ook aan de schijven, er kan met hier bijvoorbeeld wel vaker voorbij dat er haperingen ontstaan ivm problemen met de schijven en data aansluitingen.

Een andere optie is dat de 2080ti niet goed is aangezien daar ook veel problemen mee zijn geweest.

Dus probeer nog eens alle drivers te controleren en dan goed te monitoren.

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Zie je iets gebeuren in eventlog?

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-11 12:56
Ik heb het toen met world of warcraft gehad , verleden jaar , dat lag iig aan mijn onboard geluidskaart die problemen gaf, en het soms niet bijhield, ik heb het toen opgelost door een pci geluidskaart te halen
game eens met de onboard geluidskaart uit en met een bluetooth headset .

[ Voor 18% gewijzigd door Metallize op 04-01-2019 12:28 ]

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-11 08:36
heb dit ook gehad met mijn ryzen 2700x na een bios update loste dit het op. Heb een gigabyte aorus moederbord.Hoe staat je memory clock op dit moment?

• flippiej
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-11 20:54
DirectX 11 ipv 12 al geprobeerd voor BFV?
Ik heb met mijn Ryzen 2700x en gigabyte aorus x470 soms wat lichte haperingen met 12 aan, maar niet vergelijkbaar met jou verhaal (wel enorm veel zodra raytracing aan staat. Stabiele fps maar alsnog onspeelbaar).
MrHarry schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:27:
heb dit ook gehad met mijn ryzen 2700x na een bios update loste dit het op. Heb een gigabyte aorus moederbord.Hoe staat je memory clock op dit moment?
Offtopic: Is dat een BIOS versie die chipsetdriver 18.10.20.02 vereist? Het krijgen van de juiste versie daarvan geeft nogal problemen. Bij installatie meldt de driver zelf dat het eigenlijk 17.12 is en na het forceren van die versie wil de BIOS versie nog steeds niet installeren. De AMD website heeft als download alleen 18.10.1810 beschikbaar voor x470, dus ik ben benieuwd hoe je dat hebt gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door flippiej op 04-01-2019 13:02 ]

• novalite
Heb de eventviewer even opgengezet.
Tijdens de hapering ging de CPU op core 0 naar 100% en ik zie de volgende waarschuwingen in de event-viewer:

Bron SBMCtrl
Kan de beschrijving van gebeurtenis-id 1 van bron SMBCtrl niet vinden. Het onderdeel dat de gebeurtenis heeft gestart is mogelijk niet op de lokale computer geïnstalleerd, of de installatie is beschadigd. U kunt het onderdeel op de lokale computer installeren of herstellen.

Als de gebeurtenis van een andere computer afkomstig is, moest de weergave-informatie bij de gebeurtenis zijn opgeslagen.

De volgende informatie is in de gebeurtenis opgenomen:

Miss BDR table, maybe not GIGABYTE motherboard

Bron SBMCtrl
Kan de beschrijving van gebeurtenis-id 1 van bron SMBCtrl niet vinden. Het onderdeel dat de gebeurtenis heeft gestart is mogelijk niet op de lokale computer geïnstalleerd, of de installatie is beschadigd. U kunt het onderdeel op de lokale computer installeren of herstellen.

Als de gebeurtenis van een andere computer afkomstig is, moest de weergave-informatie bij de gebeurtenis zijn opgeslagen.

[err_519]: mcuAddr = 0xcd, offset = 0xed, Word_Read fail

Wat ik erg vreemd vind is dat er in de eerste fout iets over een Gigabyte moederbord naar voren komt terwijl ik een MSI mobo heb. Enige wat ik kan bedenken is dat het iets met de Gigabyte software voor de GPU te maken heeft.
Deze ga ik nu even verwijderen om te kijken wat er dan gebeurt.

Mijn speeltje

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-11 15:23

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Wat je ook kan doen is nalopen welk proces voor vertragingen zorgt in je systeem met latencymon. Daarmee kan je ook DPC latency issues opgraven.

Ook een mogelijkheid is dat het probleem bij je 2080Ti ligt. Die kunnen last hebben van allerhande problemen door een productiefout.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Verwijderd

misschien sla ik de plank helemaal mis met betrekking tot jouw systeem, maar wel eens geprobeerd een ander sata ssd te gebruiken met daarop een fresh install van W.10?
Bij mijn AMD systeem was het de M.2 NVME SSD die problemen gaf en voor stotteren zorgde.
Getest met een 120GB SSD op de sata poort zonder M.2 SSD in het systeem en probleem was verholpen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:40
novalite schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:39:
Heb de eventviewer even opgengezet.
Tijdens de hapering ging de CPU op core 0 naar 100% en ik zie de volgende waarschuwingen in de event-viewer:

Bron SBMCtrl

Miss BDR table, maybe not GIGABYTE motherboard

Bron SBMCtrl

[err_519]: mcuAddr = 0xcd, offset = 0xed, Word_Read fail

Wat ik erg vreemd vind is dat er in de eerste fout iets over een Gigabyte moederbord naar voren komt terwijl ik een MSI mobo heb. Enige wat ik kan bedenken is dat het iets met de Gigabyte software voor de GPU te maken heeft.
Deze ga ik nu even verwijderen om te kijken wat er dan gebeurt.
die SBMctrl is een system bus.Als eerste zou ik kijken naar nieuwe chipset drivers voor het moederbord

• novalite
Na het verwijderen van alle Gigabyte software (RGB Fusion/Aorus) lijkt het beter te gaan.
De SBMCtrl meldingen komen nu niet meer voor in de Event-viewer en ik heb na een paar uur Overwatch en Path of Exile nog geen stottering opgemerkt.
Zou het kunnen dat 3 verschillende RGB stuur-programma's (Mystic Light voor mobo, RGB Fusion voor GPU en CAM voor de case) problemen kunnen veroorzaken?

Ik ga het even in de gaten houden, morgen even wat uitgebreide benchmarks draaien en proberen wat er gebeurt als ik HPET weer inschakel. Heb het idee dat ik met HPET aan betere prestaties had.

Mijn speeltje

• Iv0o
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-08 09:00
Ik heb precies hetzelfde probleem met een ryzen cpu, msi mobo & gigabyte vga.. ik ben benieuwd of je nog steeds dit probleem ervaart?

• novalite
Iv0o schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 16:47:
Ik heb precies hetzelfde probleem met een ryzen cpu, msi mobo & gigabyte vga.. ik ben benieuwd of je nog steeds dit probleem ervaart?
De Gigabyte software veroorzaakte de problemen, om de zoveel tijd schoot de CPU even naar 100%.
Vaak zo kort dat ik het alleen in de grafiek terug kon zien en niet in de overlay die ik gebruikte.
Heb gewoon alles wat met Gigabyte te maken had verwijderd.

Heb nu ook HPET uit staan in de BIOS en Windows en alles loopt soepel.

Mijn speeltje

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:07
hmm wou nog even vermelden dat als je 2 schermen hebt bij een AMD videokaart en je 1 van de twee uitzet je random 'lags' kunt hebben.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-11 13:30
Herkenbaar, ik had Gigabyte/Aorus software draaien op mijn Aorus 1080ti. Had vreemde crashes, stotters en blue screens. Aorus software verwijderd; al meer dan 1,5 jaar geen vreemde crashes meer.

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-08 10:25
Deze foutmelding lijkt te maken te hebben met RGBFusion:

http://forum.gigabyte.us/...vent-log-warning-messages

Er staat ook een workaround .bat, maar de oplossing lijkt inderdaad om rgbfusion gewoon van je computer af te gooien.

• sc0ut84
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-11 05:52
novalite schreef op zondag 10 februari 2019 @ 10:03:
[...]

De Gigabyte software veroorzaakte de problemen, om de zoveel tijd schoot de CPU even naar 100%.
Vaak zo kort dat ik het alleen in de grafiek terug kon zien en niet in de overlay die ik gebruikte.
Heb gewoon alles wat met Gigabyte te maken had verwijderd.

Heb nu ook HPET uit staan in de BIOS en Windows en alles loopt soepel.
Ik heb nu exact hezelfde probleem dat jij oorspronkelijk ervaarde, en met de combinatie van een Ryzen 2700x, Asus X470 mobo, en Sapphire Vega 64 GPU.

Heb jij nu nog binnen de laatste anderhalve maand last gehad van jou issues?

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-11 13:30
Ten overvloede:

Ik heb dit probleem (in ergere mate, ook bluescreens) ook gehad op mijn Aorus/Gigabyte 1080ti icm 3770k.

Na verwijdering van de gigabyte software nooit meer problemen van deze aard gehad.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:32
Had hier ook rare haperingen met mijn Asus B450 bordje en 2700x cpu, Heb mijn gtx1060 video kaartje geswapt voor een GTX980 en probleem is magisch verdwenen....
Pagina: 1