Heb ik voor gamen op 3 schermen dezelfde (resolutie) nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-10 14:20
Mijn vraag

De enige games die ik geregeld doe, zijn flight simulators en World of Warplanes. Bij die laatste erger ik me weliswaar geregeld aan de bugs en soms irritante speelwijze. Maar omdat ik er de afgelopen 5,5 jaar al zo veel tijd aan besteed heb, blijf ik toch telkens weer doorspelen. Dat is mijn manier van even ontspannen.

Anyway. Ik speel op een 27" Dell 2713 monitor op 2560x1440 resolutie en mijn grafische kaart is een NVidia GTX970. Alle settings staan bij WoWP op maximaal en het spel gaat soepel. Ik heb nog een 2e Dell 2405 scherm (24" 1920x1200 en dus een andere dpi) staan, maar dat gebruik ik niet voor de spellen. Dat gebruik ik alleen af en toe voor werk en voor video bewerking. Staat eigenlijk meestal uit.

Nu zit ik er over te denken om puur voor het vliegen naar een setup met drie schermen te gaan. Daarbij wil ik de Dell 27" houden en de Dell 24" kan eventueel weg. WoWP en de (oudere flight simulators) vragen op zich niet zo heel veel van de grafische kaart.

Ideaal zou zijn drie schermen van 27" en 2560x1440 resolutie. Dat zou betekenen twee eenvoudige 27" schermen (vanaf ongeveer 225 euro per stuk) erbij. Maar ik ben bang dat de grafische kaart de totale resolutie van 7680x1440 niet vlot gaat trekken. En dat zou dan betekenen dat ik waarschijnlijk ook een nieuwe dure grafische kaart nodig heb. Voor het werk vind ik het eigenlijk wel prettig dat de 2e monitor een wat lagere dpi heeft, zodat de teksten daar net iets groter zijn. Ik wordt ook iets ouder.

Een andere optie zou kunnen zijn twee goedkope 27" schermen van 1920x1080 erbij. Dat is iets van 125 euro per stuk. Dat zou eigenlijk mijn voorkeur hebben. De grafische kaart zou dat qua performance aan moeten kunnen. Maar werkt dit wel? Kan ik voor de games de resolutie van de middelste monitor ook op 1920x1080 zetten zodat dit dan virtueel 1 scherm van 5760x1080 wordt? Of werkt dat alleen als alle schermen (intern) exact dezelfde resolutie hebben?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zelfbouw PC met:
- i7 5820K op 3,9GHz
- 64GB RAM
- nVidia GTX970 4GB RAM
- Windows 7

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Onder Windows heb ik beide schermen als 1 virtueel scherm. Het 2e scherm staat soms aan maar meestal niet. Voor werk is het wel af en toe handig. Verder gebruik ik het vooral bij video bewerking. Elk scherm heeft een andere resolutie en dpi. Als ik dus een document van het ene naar het andere scherm sleep, verandert de grootte. Je kunt dus nooit een window halverwege zetten, want dat ziet niet uit. Dat de 2e monitor een wat groter beeld geeft door de lagere dpi vind ik juist wel fijn. WoWP herkent het 2e scherm nu niet. Als maximale resolutie kan ik 2560x1440 instellen en heb dan alleen beeld op het 1e scherm. Ik heb via fora begrepen dat er wel mensen zijn die het spel met 3 gelijke schermen spelen.

Ik ben bang dat dit zelfde gebeurt als ik 1 scherm heb met 2560x1440 en twee van 19020x1080. Dat de spellen dan dus alleen het ene (middelste) scherm herkennen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
Helaas nog geen reacties. Ik heb intussen zelf de knoop doorgehakt en gisteren twee 27 schermen in 2560x1440 besteld. Die schermen gaan veel langer mee dan een grafische kaart (mijn huidige schermen zijn 6 en 12 jaar oud) en ik was bang dat ik spijt zou krijgen van FHD resolutie.

Nu dus 3x 27" met 2560x1440. Wat een oppervlak! Het was even puzzelen met aansluiten. Mijn GTX970 heeft 2x DVI, 1x HDMI en 1x DP. Uiteindelijk kreeg ik alle drie schermen aan de praat door 1x DVI, 1v HDMI en 1x DP te gebruiken. Overigens heel netjes dat bij de nieuwe schermen zowel HDMI als DP kabels meegeleverd werden. Net als USB en geluidskabels.

In Windows werkt alles perfect. Bij WoWP kan ik niet de full screen setting gebruiken maar "windowed" kan ik wel een window maken dat over alle drie de schermen gaat. Er gaat dan een klein randje af en de resolutie die overblijft is dan iets van 7500x1400. Wat een uitzicht!

Mijn GTX970 geeft in WoWP op de hoogste settings nog maar 25fps en dat is te weinig. Met de settings op medium (is ook mooi) haal ik 30-50fps en is het goed speelbaar.

Een ding dat me opvalt, is dat in WoWP het rechter scherm soms even uitvalt en even zwart wordt. Duurt een paar seconden en dan heb ik weer beeld. Dacht eerst dat het geheugen van de kaart (4GB) de boosdoener zou zijn. Maar dat wordt volgens de software van de kaart (Asus GPU Tweak II) meestal maar tot ongeveer 2GB gebruikt.Het uitvallen gebeurt alleen in WoWP, niet in windows.

Zou het kunnen dat dit een probleem is van de bandbreedte met drie verschillende kabels/aansluitingen? De monitor die uitvalt zit op de HDMI aangesloten. Ik heb al een andere HDMI kabel geprobeerd maar die heeft hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door wildpicture op 05-01-2019 16:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildpicture
En het probleem is opgelost. De derde monitor die met HMDI aangesloten zat, had toch een kabel probleem. Eerst met een andere abel geprobeerd, maar dat gaf hetzelfde effect. Toen uiteindelijk een zware afgeschermde HDMI kabel van TV geprobeerd en ja hoor probleem opgelost. Waarschijnlijk toch de combinatie van (te) veel bandbreedte en een niet afgeschermde kabel die naast een bos andere kabels lag.

Nu kan ik dus met de GTX970 redelijk goed spelen op een resolutie van zo'n 7600x1400 op drie schermen. Ik ben tevreden.