Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1163072

Topicstarter
Hoi,
Op de een of andere manier exporteert Adobe Lightroom mijn fotobestanden sinds vandaag doffer/grijzer dan hiervoor. Het geëxporteerde jpeg bestand die ik op dezelfde monitor bekijk als waarop ik Lightroom bewerk heeft echt duidelijk minder kleur in zich dan de bewerkte foto er in Lightroom uit ziet. Dit is iets wat hiervoor nooit eerder is voorgekomen.
Is er iemand die weet waar dit aan zou kunnen liggen?

...
Ik maak gebruik van Lightroom CC versie 7.5 op een Macbook Pro.
...
Waar ik al naar gekeken heb zijn de kleurprofielen. Deze zijn hetzelfde als altijd, sRGB. Ook heeft het niks met de camerakalibratie te maken binnen Lightroom, deze staat nog steeds op Adobe Standaard...
...

Alvast bedankt voor het meedenken.

Max

Beste antwoord (via Anoniem: 1163072 op 05-01-2019 14:20)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-07 14:37

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Anoniem: 1163072 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:23:
@PageFault Bedankt voor jullie reactie.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet bijzonder goed thuis ben in kleurprofielen. Ik weet het verschil tussen sRGB, Adobe RGB en ProPhoto RGB, maar ik heb binnen mijn Lightroom nog een 4e export optie welke P3 Display heet. Gek genoeg wanneer ik mijn bestanden met deze P3 exporteer krijg ik wel het gewenste effect dat de jpeg file eruit ziet als de in Lightroom weergegeven bewerkte foto. Maar is de kwaliteit van P3 anders dan de andere kleurprofielen? Wat ik op internet lees is het een soort mix tussen Adobe RGB en CMYK...

Helemaal opgelost is het hiermee nog niet, want als ik naar de beeldscherm instellingen van mijn macbook ga heb ik deze tot vandaag altijd op Kleuren-LCD laten staan, de standaard instelling. Met deze instelling als kleurprofiel voor mijn macbook zijn de jpeg foto's die ik gister dof exporteerde met kleurprofiel sRGB dus met minder kleur zichtbaar. Zet ik mijn beeldscherm over op sRGB IEC61966-2.1 dan zijn diezelfde jpeg bestanden opeens wel in de juiste kleur te zien.
Nu kan ik ergens begrijpen dat een geëxporteerd sRGB bestand met een sRGB kleurenbeeldscherm moet matchen, maar wat ik niet snap is dat dit tot voor gister nooit een probleem is geweest... En... dat als ik mijn beeldscherm op Kleuren-LCD heb staan en ik de foto's exporteer met P3, dat ik dan óók de juiste kleuren zie....
sRGB monitor met sRGB bestand = zelfde
Kleuren-LCD (P3) monitor met P3 bestand = zelfde ;)

Monitor op Kleuren-LCD laten staan en bestand exporteren als sRGB met het kleurenprofiel embedded in het bestand.

Dan zoals ik zei aanpassingen maken op basis van de softproof. Ik denk dat het geen probleem was (of leek) omdat het dus afhangt van de foto hoe groot het verschil is (zoals ik al zei).

Lijkt mij echt heel stug als het eerder echt geen probleem was en ze exact het zelfde waren, dan had je je beeldscherm vermoedelijk op sRGB staan en was dus alles dof (incl Lightroom).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:22

sapphire

Die-hard pruts0r

Gebruikt je viewer ná Lightroom hetzelfde kleurprofiel?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@sapphire Bedankt voor je reactie.
Ja die is hetzelfde. Als ik ook eerder geëxporteerde fotobestanden bekijk en vergelijk met hoe Lightroom deze presenteert, is deze eerder geëxporteerde foto nagenoeg identiek aan hoe hij gemonteerd is in Lightroom. Alleen met deze laatste sessie zijn ze overduidelijk veel doffer van kleur dan hoe Lightroom ze voorvertoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Anoniem: 1163072 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:51:
@sapphire Bedankt voor je reactie.
Ja die is hetzelfde. Als ik ook eerder geëxporteerde fotobestanden bekijk en vergelijk met hoe Lightroom deze presenteert, is deze eerder geëxporteerde foto nagenoeg identiek aan hoe hij gemonteerd is in Lightroom. Alleen met deze laatste sessie zijn ze overduidelijk veel doffer van kleur dan hoe Lightroom ze voorvertoont.
Opsich logisch want sRGB is enorm klein maar helaas het beste ondersteund. Niet voor niks dat voor afdrukken je dit in AdobeRGB moet doen in plaats van sRGB.

Of je het merkt en hoe sterk hangt af van de kleuren in de foto ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
sRGB enorm klein is wat overdreven niet. Het is bijna 95% van AdobeRGB, zie ook bijv. https://community.coreldr...-files/809/th50ZIL0ZC.jpg

AdobeRGB is met name in het groen groter, ik vermoed dat dat niet het probleem is bij de TS.

En als je dat plaatje goed bekijkt, zie je dat de meeste CMYK printers ook kleiner zijn dan sRGB, tenzij je veel meer kleuren in je (inkjet) printer hebt zitten.

De calibratie staat er inderdaad los van, al is deze denk ik ook niet goed bij je laptop. Dat alles op Adobe standaard staat, wil niet zeggen dat je scherm optimaal staat en dat er op basis van die settings hardwarematig een profiel van is gemaakt. Wat zijn de exacte settings in Lightroom CC bij jou?

Verder: welke viewer gebruik je met welke settings?

Wat is er veranderd sinds vandaag dat het nu anders kan zijn? Heb je settings aangepast? Update van macOS of Lightroom gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

PageFault schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:55:
sRGB enorm klein is wat overdreven niet. Het is bijna 95% van AdobeRGB, zie ook bijv. https://community.coreldr...-files/809/th50ZIL0ZC.jpg

AdobeRGB is met name in het groen groter, ik vermoed dat dat niet het probleem is bij de TS.

En als je dat plaatje goed bekijkt, zie je dat de meeste CMYK printers ook kleiner zijn dan sRGB, tenzij je veel meer kleuren in je (inkjet) printer hebt zitten.

De calibratie staat er inderdaad los van, al is deze denk ik ook niet goed bij je laptop. Dat alles op Adobe standaard staat, wil niet zeggen dat je scherm optimaal staat en dat er op basis van die settings hardwarematig een profiel van is gemaakt. Wat zijn de exacte settings in Lightroom CC bij jou?

Verder: welke viewer gebruik je met welke settings?

Wat is er veranderd sinds vandaag dat het nu anders kan zijn? Heb je settings aangepast? Update van macOS of Lightroom gekregen?
Neen, ik vraag me af waar je dat vandaan haalt. sRGB is 74.13% van AdobeRGB, toch wel een groot verschil met AdobeRGB. Ondanks de grafiek ga je het toch het meeste in de huid/baksteen tinten zien bij sRGB.

Zie bijv. hier voor een mooie vergelijking:
https://fstoppers.com/pictures/adobergb-vs-srgb-3167

En hier voor een onderlinge vergelijking tussen kleurruimtes:
http://www.tftcentral.co....s_gamut.htm#_Toc379132085

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Ik kijk naar de oppervlak, je hebt gelijk dat het 3D object minder is, maar daar zit de saturatie niet in.

Nog even los van groter of niet: feit is dat sinds vandaag de kleuren dof zijn. Ondanks dat jij iets tegen sRGB hebt, kun je nog steeds plezierige plaatjes weergeven in sRGB (erger nog: euroscale is megaveel kleiner en daar gebeurt bijna al het drukwerk in en dat vinden we allemaal heel okay).

Er is dus iets gewijzigd, of aan een setting, of aan het OS of software, waardoor dat niet meer goed gaat.

Overstappen op een andere color space lost dit probleem dus absoluut niet op.

Ik denk meer aan software updates of ander gekozen instellingen (denk bijv. een het rendering intent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

PageFault schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:25:
Ik kijk naar de oppervlak, je hebt gelijk dat het 3D object minder is, maar daar zit de saturatie niet in.

Nog even los van groter of niet: feit is dat sinds vandaag de kleuren dof zijn. Ondanks dat jij iets tegen sRGB hebt, kun je nog steeds plezierige plaatjes weergeven in sRGB (erger nog: euroscale is megaveel kleiner en daar gebeurt bijna al het drukwerk in en dat vinden we allemaal heel okay).

Er is dus iets gewijzigd, of aan een setting, of aan het OS of software, waardoor dat niet meer goed gaat.

Overstappen op een andere color space lost dit probleem dus absoluut niet op.

Ik denk meer aan software updates of ander gekozen instellingen (denk bijv. een het rendering intent).
Què? Ik heb niks tegen sRGB maar ik geef alleen aan dat dit vaak voor dit soort problemen zorgt. Zie ook de links die ik stuurde met o.a. een real world vergelijking. Nou is het lang niet zo dat dit altijd optreed en daarom heel goed mogelijk is dat je oudere sets hier minder/geen last van hadden maar toevallig je nieuwe set wel. Ik geef ook aan dat AdobeRGB alleen lang niet overal ondersteund wordt en ook lang niet elke monitor al 100% sRGB weer kan geven.

Je zal dan net als voor drukwerk moeten gaan (soft) proofen en bewerkingen specifiek voor je output medium/kleurruimte. Dit kun je in Lightroom makkelijk doen door een virtuele kopie te maken van de foto, iets wat hij zelf ook aandraagt als je soft proofing aanzet en dan wijzigingen maakt.

Tuurlijk kan het ook een andere instelling zijn in het OS maar hier hebben we meer info voor nodig @Anoniem: 1163072 :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet bijzonder goed thuis ben in kleurprofielen. Ik weet het verschil tussen sRGB, Adobe RGB en ProPhoto RGB, maar ik heb binnen mijn Lightroom nog een 4e export optie welke P3 Display heet. Gek genoeg wanneer ik mijn bestanden met deze P3 exporteer krijg ik wel het gewenste effect dat de jpeg file eruit ziet als de in Lightroom weergegeven bewerkte foto. Maar is de kwaliteit van P3 anders dan de andere kleurprofielen? Wat ik op internet lees is het een soort mix tussen Adobe RGB en CMYK...

Helemaal opgelost is het hiermee nog niet, want als ik naar de beeldscherm instellingen van mijn macbook ga heb ik deze tot vandaag altijd op Kleuren-LCD laten staan, de standaard instelling. Met deze instelling als kleurprofiel voor mijn macbook zijn de jpeg foto's die ik gister dof exporteerde met kleurprofiel sRGB dus met minder kleur zichtbaar. Zet ik mijn beeldscherm over op sRGB IEC61966-2.1 dan zijn diezelfde jpeg bestanden opeens wel in de juiste kleur te zien.
Nu kan ik ergens begrijpen dat een geëxporteerd sRGB bestand met een sRGB kleurenbeeldscherm moet matchen, maar wat ik niet snap is dat dit tot voor gister nooit een probleem is geweest... En... dat als ik mijn beeldscherm op Kleuren-LCD heb staan en ik de foto's exporteer met P3, dat ik dan óók de juiste kleuren zie....

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Anoniem: 1163072 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:23:

sRGB monitor met sRGB bestand = zelfde
Kleuren-LCD (P3) monitor met P3 bestand = zelfde ;)

Monitor op Kleuren-LCD laten staan en bestand exporteren als sRGB met het kleurenprofiel embedded in het bestand.

Dan zoals ik zei aanpassingen maken op basis van de softproof. Ik denk dat het geen probleem was (of leek) omdat het dus afhangt van de foto hoe groot het verschil is (zoals ik al zei).

Lijkt mij echt heel stug als het eerder echt geen probleem was en ze exact het zelfde waren, dan had je je beeldscherm vermoedelijk op sRGB staan en was dus alles dof (incl Lightroom).

www.maartendeboer.net

Pagina: 1