3.5"diskette recovery opties bij loslatende oxidelaag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-12 23:32
Omdat anno 2019 diskettes toch eigenlijk niet meer kunnen ben ik vorig jaar maar eens begonnen met het maken van backups van mijn software welke ik nog op de vertrouwde 3.5"diskettes had.
Omdat ik er een aantal had die niet meer leesbaar waren en fouten gaven bij openen of kopiëren heb ik enige weken geleden een kryoflux aangeschaft die de data op magnetische flux niveau kan lezen en zo eigenlijk de meeste (meer dan 99%) van mijn IBM compatible diskettes veilig kon stellen.
Nu heb ik ook een aantal NEC PC98 diskettes liggen en de eerste test-disk die ik in de drive stopte maakte direct een apart geluid dus direct weer eruit en hierbij zag ik een ring op de media. Het lijkt er dus op dat de kop de oxidelaag eraf "schuurt", met name aan de bovenzijde. De drive was reeds schoongemaakt met alcohol en d'r zit geen schimmel op de media.
Omdat de rest van mijn PC98 disks van hetzelfde vintage zijn en dezelfde fabrikant is vrees ik dat dit met alle PC98 diskettes gaat gebeuren wat mijn kansen op recovery eigenlijk naar 0 brengt. Aangezien dit om vrij specifieke software gaat en ik deze zelf in Japan nog niet eerder ben tegengekomen wil ik mijn kansen op recovery zo groot mogelijk maken.

Ik weet dat er vroegah van die schoonmaak diskettes beschikbaar waren maar dit was volgens mij enkel voor de kop schoon te maken. Ik heb het probleem dat de oxidelaag loslaat door dat de magneetkop bij deskettes tegen het medium aan zit (in tegenstelling tot harddrives).

Heeft iemand ooit eens met succes iets van een lak op de donut gespoten (uit de case uiteraard) om de oxidelaag te beschermen en zo goed mogelijk op zijn plek te houden zonder dat dit de data compleet vernielt? Of weet iemand een andere optie voor dit probleem?
Ik ben zelf een beetje door de gebruikelijke DIY opties heen behalve de diskettes naar een recovery bedrijf te sturen.

Alvast bedankt voor de reacties / sugesties!