Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:55
Zoals ook een aantal anderen willen wij ook in 2019 op zelf opgewekte duurzame stroom gaan draaien. Ik heb inmiddels van 4 bedrijven offertes binnen, en ben nog in afwachting van huisbezoeken van 2 andere. Graag zou ik even met jullie door de situatie heenlopen en ik ben erg benieuwd wat jullie van de aanbiedingen vinden en hoe jullie tegen een aantal zaken aan kijken.

Allereerst de situatie/ligging:

Het gaat om een twee-onder-één-kap uit 2013, ligging van het dak op het ZW:
TopView
FrontView
Volgens de energieleverancier zou ons jaarverbruik op ongeveer 4600 kWh zitten, wat ons erg hoog lijkt. We zijn hier echter pas in september komen wonen, dus betere data hebben we nog niet.. (+ ik moet nog op speurtocht naar de grootverbruikers, mocht dit zo op deze verwachting blijven zitten).
De hoofdzekering lijkt 40A te zijn (aardlek/hoofdschakelaar vermelden 40A), 1 fase, dus met een extra groep zou ik 5750W kunnen terugleveren als ik het PV topic goed gelezen heb.

In de toekomst willen we ook een elektrische auto dus mbt de zonnepanelen wordt het een kwestie van 'dak volleggen tegen realistisch rendement'. Nu heb ik eerst een aantal aanbieders om blanco aanbiedingen gevraagd met die missie, maar daar kwamen zoveel legpuzzels uit dat ik toch maar de layout van het huis op de hoek van de straat heb meegestuurd:
HoekHuis
Wij hebben dat dakraam niet, dus uitgangspunt zou een landscape grid van 3 kolommen en 5 rijen moeten zijn... verschillende leveranciers komen echter ook met 5kx3r portrait aan, met eventueel nog een extra paneeltje onder schoorsteen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CC8f4w664O05YGyeGDYMUNr4/thumb.jpg
Ik heb de buurman inmiddels ook gesproken en weet dat hij JA Percium panelen heeft liggen, met een SolarEdge omvormer. De performance houdt hij niet zo goed bij, dus ik ga binnenkort nog even langs om te kijken of iets terug kan vinden van de schaduwwerking van de schoorsteentjes + zijn kWh/Wp (ze liggen echter nog geen volledig jaar).

Natuurlijk komen ook hier de meeste installateurs aan met solaredge... echter is ons dak geheel vrij van schaduw. Ik ga er eigenlijk van uit dat de kleine pijpjes nagenoeg niets doen... alleen misschien eind vd dag 's winters, maar dan is de opbrengst toch al pet.
Dus ook na initiële aanbiedingen met solar edge gevraagd om aanbiedingen met string omvormers.
De boompjes voor zijn nog erg klein, maar misschien is het goed om daar wel even aan te rekenen hoeveel jaar het duurt totdat die wel mee gaan spelen... heeft iemand daar verstand van?

Het overzichtje offertes:
AanbiederPrijs Ex.
[€]
Wp
[W]
Opbr.
[kWh]
€/WpPaneelOmvormerGarantieOpm.
VoltaSolar 17550480040301.5715x LG NeOn2 320Wp FullBlackOmnik Sol 5.0k-TL225jr pan. 10jr omv. ??jr inst.'zonnekeur' en
'Essent' als garantiefonds.
VoltaSolar 25100354031621.4412x JA 295 WpSolarEdge HDWave 350012jr pan. 12jr omv. ??jr inst.'zonnekeur' en
'Essent' als garantiefonds.
Zon75573450038501.2415x Samsung S-Energy 300 PerciumSolarEdge HDWave 4000H10jr pan. 12jr omv. 7jr inst.Holland Solar Keurm. &
SGZE grnfnds
365Zon6037457541631.3215x Suntech 305Wp MonoSolarEdge HDWave 4000H12jr pan. 12jr omv. 7jr inst.zonnekeur &
zonnegarant (10jr opbr.)
HDSolar5561512045101.0916x LG NeON2 320Wp Cello BlackGoodWe GW-5000-D-NS25jr pan. 10jr omv. 10jr inst.QbiS/KviNL Keurm. &
geen grnfnds

We zijn nog in afwachting van een bezoekje van Puresolar, en eventueel een afspraak te maken met Zonnemarkt, maar op het moment lijkt HDSolar mij dusdanig interessant dat dit waarschijnlijk weinig zinvol is (die ureninvestering van sowieso een vrijblijvend huisbezoek zal je terug moeten zien in de prijs).
Enige nadeel dat ik nu zie aan HDSolar is dat het een vrij jong bedrijfje (2012) is, zonder garantiefonds. Maar met achteraf betalen vs de overige opties denk ik dat ik weinig risco loop.. het bespaarde geld is in te zetten voor eventuele servicekosten later.
Verder moeten zij natuurlijk ook langskomen om aan te tonen dat hun legplan klopt, dat de elektra allemaal compleet is meegenomen etc.

Eén en ander levert natuurlijk een bult vragen op, dus wellicht dat jullie er een aantal kunnen beantwoorden:
- Meerwaarde van SolarEdge voor dit dak? Uit de andere topics proef ik een voorkeur voor het geld in panelen steken ipv optimizers. De meeste bedrijven willen geen harde opbrengstgetallen geven, maar noemen mondeling iets van 5% meer opbrengst met SolarEdge. HDSolar heeft ook een rekenvoorbeeld gegeven waarin de investering voor solarEdge 1.24 €/Wp wordt, en de terugverdienste per jaar met €50,- stijgen... (terugverdientijd 10jr+). Mijn gevoel op het moment is dat ik het de investering niet waard vind en liever voor een 'gewone' string omvormer ga.
- Denken jullie dat één en ander op het dak past? Ik heb geen bouwtekeningen met dakmaten, dus het wordt van het weekend even dakpannen tellen. De aanbieders waren wat mij betreft erg makkelijk met rare puzzellayouts, tot copy&paste buurman tot portrait versie daarvan... doen ze maar wat?
- Hoe kijken jullie naar de elektrische installatie? Het lijkt mij dat het op een aparte groep moet, zeker als ik voor de 5kWp installatie ga. Eén van de bedrijven had het over een wasmachinegroep... kan dat? Tot welk vermogen kan dat? Met het oog op de toekomst en eventueel elektrisch rijden en eventuele huisaccu's: zou het nu al zinvol zijn om naar bijv. 380V te kijken? Is het slim om de omvormer dan in de garage te plaatsen ipv op zolder?
- Hoe kijken jullie aan tegen meer/minder panelen in relatie tot ons energieverbruik en de toekomst van salderen/subsidie? Ik heb zelf het gevoel dat ik gewoon zo veel mogelijk zou willen leggen, dan ligt het er maar, en ieder jaar dat we volledige opbrengst hebben is weer een jaar dichter bij 'gratis' energie.
- Wat denken jullie van het plaatsen van een extra paneel (of misschien wel panelen) onder de schoorsteentjes? Ik las al wat over ventilatiedakpannen en al dan niet bevriezingsrisico... wat is de kans dat je bij de pijpjes moet zijn en er een paneel in de weg ligt? En hoe werkt dat dan? Eerst solar bedrijf laten komen om het paneel te verwijderen en dan de loodgieter/CV monteur erbij?
- Zijn er nog zaken die ik specifiek bij zo'n scherpe aanbieder moet benoemen? Ik las hier al iets over gebruik van dikkere bekabeling, en dus wel of niet zo'n wasmachine groep? Nog andere zaken?
- Zo'n garantiefonds... is dat een wassen neus of maken jullie je daar zorgen over? Aangezien hier een aantal mensen ook zelf panelen hebben gelegd lijkt het een beetje een 'fear-marketing' dingetje?
- Goede/slechte ervaringen met de aanbieders, types zonnepanelen en types omvormers?

[ Voor 101% gewijzigd door Toiletman op 03-01-2019 23:58 . Reden: te snel op 'post' gedrukt ]

Only dead fish go with the flow

Beste antwoord (via Toiletman op 09-01-2019 22:31)

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:46

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Sorry, maar 6 offertes?? Volgens mij kun je het best die laatste twee afbellen en voor HD SOLAR gaan. Ze bestaan 5 jaar. Garantie dat een leverancier over 20 jaar nog bestaat is bij allen 0..

Hun aanbieding ziet er prima uit.. Laat ze maar langskomen voor definitief legplank en electra etc.

PVoutput

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:05

BlueTooth76

Let the sun shine!

Lijkt me een perfect dak voor zonnepanelen, zuid-west ook dikke prima.
Hoek van het dak zal een graad of 50 zijn dus ook in de lente en herfst mooi wat instraling.

Ik zie 2 kleine pijpjes, dat zal geen problemen opleveren.

Als je daar ook een paneel wil leggen zou je kunnen bekijken of die pijpjes naar de noord-kant van je dak te verplaatsen zijn.

Heb je ook info over de maten?

[ Voor 41% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-01-2019 23:09 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:46

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Sorry, maar 6 offertes?? Volgens mij kun je het best die laatste twee afbellen en voor HD SOLAR gaan. Ze bestaan 5 jaar. Garantie dat een leverancier over 20 jaar nog bestaat is bij allen 0..

Hun aanbieding ziet er prima uit.. Laat ze maar langskomen voor definitief legplank en electra etc.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

In al die tijd dat je met offertes bezig bent had je zelf de panelen al kunnen leggen. Is 1 dag werk en stelt in principe helemaal niks voor.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:55
BlueTooth76 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:04:
Lijkt me een perfect dak voor zonnepanelen, zuid-west ook dikke prima.
Hoek van het dak zal een graad of 50 zijn dus ook in de lente en herfst mooi wat instraling.

Ik zie 2 kleine pijpjes, dat zal geen problemen opleveren.

Als je daar ook een paneel wil leggen zou je kunnen bekijken of die pijpjes naar de noord-kant van je dak te verplaatsen zijn.

Heb je ook info over de maten?
Bedankt voor je reactie!
Van het weekend heb ik de bouwtekeningen er even bij gepakt en het dakoppervlak is zo'n 6x6,4m, dus nog zo'n 0,5m over aan de boven- en onderkant, en iets meer aan de zijkant... moet prima kunnen dus. De hoek van het dak is als ik hem op tekening meet zo rond de 38 graden, dus ook dat is helemaal prima toch?
prein2 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:50:

digifun schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:58:
In al die tijd dat je met offertes bezig bent had je zelf de panelen al kunnen leggen. Is 1 dag werk en stelt in principe helemaal niks voor.
Ach ja, als ik er maar 3 had aangevraagd had HD Solar er niet bijgezeten en had ik zo een stuk meer uitgegeven... dus het kost even tijd maar dan heb je ook wat. Zelf de panelen in dezelfde tijd lijkt me nogal overdreven... misschien dat jij dat zo in de vingers hebt, maar ik zie dat op deze hoogte en met mijn elektra-skills zeker niet zitten.

Gisteren heb ik nog mijn directe buurman gesproken: hij heeft gekozen voor de groene zone, 15jr garantie en een lening van de gemeente. Op zich mooi, maar 295Wp panelen, dus minder opbrengst, en ook als je direct aflost een hogere prijs: €1,45 per Wp.
De andere partijen heb ik inmiddels ook gebeld, maar die kunnen de prijs niet matchen: sommige komen wel in de buurt, maar dan met andere merken panelen en omvormers. (Sunpower (dikke prima), met een Solis omvormer (?)).

Ik ben nog wel benieuwd naar antwoorden op een aantal van de specifieke vragen uit de startpost, met name met betrekking tot krachtstroom, de locatie van de omvormer en het aantal panelen. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Only dead fish go with the flow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:33
Het verbruik van de vorige bewoners is vaak een slechte indicatie. De vorige bewoners verbruikten 10600 kwh en 1600 m3 terwijl wij op 2100 kWh en 1200 m3 kwamen. Nu hadden zij kinderen en wij niet, maar alsnog.
Ze gebruikten de garage als tweede woonkamer en die werd elektrisch gestookt, daarnaast een sauna en plug-in hybride.

Krachtstroom kan met 16 panelen maar is niet noodzakelijk.
Vooral voor sommige kookplaten, doorstroomverwarmer of 3 fase laden van een elektrische auto heeft het zin.
Ik stond voor dezelfde keuze en heb het niet gedaan.
Een 25A omvormer achter een wasmachinegroep kan denk ik alleen als daar nu een 4 mm2 kabel naartoe loopt en een 25A zekering in de meterkast zit. Waarschijnlijk is het een 2.5 mm2 kabel en 16A zekering. Daar mag geen 5 kW omvormer achter.
Gewoon een 4 mm2 kabel trekken en eigen groep geven, maar dat weet de installateur ook. En kijken of het nog bij achter de aardlek past.
Een 3 fase omvormer kost zo 500 euro meer, en voor je de meterkast hebt aangepast kost het al snel meer dan 200 euro.

Locatie omvormer gewoon wat het makkelijkst is?

16 panelen lijkt me voldoende zolang de salderingsregeling er nog is. Maar dat is 2 jaar. Wat er daarna gebeurt weten we niet. Optimistische mensen roepen/hopen dat het er daarna wel uitkan om meer zonnepanelen te hebben.
Veel mensen die zo enthousiast zijn dat ze tot in dit topic komen en hun dak initieel niet volledig volleggen gaan het later alsnog doen. Daarom heb ik zelf maar meteen mijn hele ZZW Schilddak volgelegd, gelukkig pasten er maar 15 :p
Ik heb jouw situatie even ingevoerd in Sunnydesign.
Op ZW 50 graden helling met 20 van dit type panelen op een 5 kW omvormer piekt de omvormer 20 kWh/jaar af tov een 6 kW omvormer.
Met 22 panelen piekt de 5 kW omvormer 71 kWh per jaar af. Mocht je nog meer panelen willen dan kun je 2 omvormers nemen met 2 kabels naar de meterkast of toch 3 fase of allebei.
Een 6 kW omvormer enkelfast omvormer is overigens niet gebruikelijk.
Mocht je het niet kunnen laten, tegen relatief geringe extra installatie kosten kun je er dus nog 4 tot wel 6 bij laten plaatsen op deze omvormer.

Wanneer moet je nou bij een pijpje?

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 09-01-2019 23:14 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1