Advies aanschaf speakers met WAF (Sonos of ?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09 10:33
Ik ben niet de eerste denk ik , maar vooruit:
We hebben al meer dan 15 jaar een (voor mij) uitstekende setup staan: AV-receiver met 2 grote frontspeakers (110 cm hoog), grote center en 2 prima rear-luidsprekers.
De 2 frontluidsprekers zijn destijds uitgezocht op muzieksmaak, maar ook prima voor films en series. Geen subwoofer maar wel voldoende bas. Lekker neutraal geluid.

Mijn vrouw vindt het geluid ook prima, maar is die enorme speakers meer dan zat. Als ik heel eerlijk ben, luister ik bijna nooit meer in standje "audiofiel" naar muziek.
Films kijken we wel regelmatig, muziek staat vaker aan in de keuken op een kleine sonos-speaker. Ook blij mee!

Binnenkort wordt de woonkamer grondig verbouwd, ik ben positief verrast door het geluid uit de sonos, dus ik sta er open voor om wat minder goed geluid te hebben in de woonkamer en te kijken of het allemaal wat kleiner kan.
De sonos heb ik daarom eens in de woonkamer neergezet om te vergelijken met de huidige speakers: auw! Dat had ik beter niet kunnen doen, die sonos komt echt niet in de buurt van de grote speakers.

Maar goed, als ik niet ga vergelijken maar gewoon naar de Sonos luister, zou ik eigenlijk met 2 van die speakers prima kunnen leven. Eventueel een iets grotere Sonos (of ander merk). Geen top-ervaring, maar wel een lekker muziekje op de achtergrond aan. Mijn vrouw ook blij.

Voor films heb ik daar alleen niets aan. Je kunt ze niet aansluiten op de TV. Daarvoor zou ik dan weer een soundbar moeten aanschaffen die HDMI heeft.
Een fatsoenlijke soundbar heeft 3 kanalen, links/rechts/center. Het stereobeeld daarvan is wel OK, maar 2 losse speakertjes die verder uit elkaar staan vind ik persoonlijk veel beter en die zou ik toch neerzetten voor muziek.

Een Sub zou ik liever ook niet neerzetten, een soundbar die voldoende bas heeft wordt ook weer groter. Of mijn vrouw daarvan blij wordt...
Soundbar alleen als center kan tegenwoordig volgens mij niet, of ik moet mijn receiver houden en passieve speakers blijven gebruiken.

Ik heb me suf gegoogled, maar kom telkens weer uit op een soundbar voor Home Cinema. Daarvan wordt meestal gezegd dat ze met een subwoofer acceptabel klinken voor muziek, maar eigenlijk net niet goed genoeg. Een soundbar en 2 losse speakers blijven 2 gescheiden systemen, is ook weer onhandig.

Wie heeft hier ook mee geworsteld en heeft een acceptabele oplossing gevonden?
Budget is minder belangrijk, grofweg tot € 1000,-/€1500,-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-10 22:29
Gewoon lekker je huidige set up behouden en aangeven dat ze pech heeft. Probleem opgelost :)

Ik snap dat WAF nooit zo goed...

[ Voor 18% gewijzigd door Blommie01 op 03-01-2019 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Is het dan geen optie om in je huidige setup enkel kleinere speakers te kiezen en de rest zo te laten? Bijv. 2 kleinere frontspeakers (boekenkast, ipv zuil) en deze op het meubel of aan de muur te bevestigen.

Als je nu al weet dat je zoveel inlevert op geluidskwaliteit met Sonos, t.o.v. je huidige speakers, zou ik die wissel in elk geval niet maken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:23
Twee opties die misschien aardig voor je zijn (maar die net niet helemaal aansluiten bij je vraag)
  • kef lsx: net uitgebrachte serie, twee kleine actieve speakers voor €1200. Mooi design (maar check dit vooral ook bij je vrouw ;)), veel kleuropties en uitstekende reviews over geluidskwaliteit.
  • de binnenkort (februari) uitkomende vernieuwde sonos amp combineren met twee (goed gedesignde) passieve luidsprekers. Mocht je dan voor een film behoefte hebben aan een centerspeaker, dan kun je je sonos even uit de keuken halen en als center inzetten. Nb: bij deze optie zou ik eerst het advies van Jorgen opvolgen, want de sonos amp heb je natuurlijk niet per se nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Waarom geen Sonos soundbar icm twee play 1 speakers opgesteld als surround. Niet goedkoop maar zeker geen slechte setup voor films of muziek. Heb het zelf ook en we zijn er dik tevreden over. Evt wacht je op de btw dagen

Voor ervaringen zie de grote sonos topic. En begrijp ik het goed dat je een play 1 (eentje) hebt lopen vergelijken met je huidige setup?

[ Voor 15% gewijzigd door SYQ op 04-01-2019 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09 10:33
@Blommie01
@Jorgen
@mikkip

Het is een beetje geven en nemen natuurlijk.
15 jaar geleden wilde ze ook geen grote speakers. Ik ben toen op zoek gegaan naar een
goed klinkende satelliet/subwoofer, heb ik niet gevonden.
Een paar goede boekenplank-speakers vond ik wel. Als je die goed wil plaatsen op een fatsoenlijke standaard, kun je net zo goed een paar zuiltjes neerzetten (vond ik).
Zo ben ik bij die giant speakers uitgekomen. Ik heb haar meegenomen naar de luisterruimte, ze hoorde ook wel het verschil en dacht toen "zucht, vooruit dan maar".

Inmiddels heeft ze 15 jaar tegen die dingen aan zitten kijken, ziet ook dat ik geen muziek meer luister. Ik wil daarom echt wel mijn best om nu een fatsoenlijk alternatief te vinden.

Het vervangen door boekenplankspeakers zou inderdaad kunnen.
Zelf heb ik gekeken (nog niet geluisterd) naar Q Aucoustics:
https://www.hificorner.nl...cs-3010i-cinema-pack.html
Het nadeel hiervan is wel dat je ze voor een goede plaatsing toch op een standaard of op het dressoir zou moeten zetten. Dan blijven ze toch behoorlijk aanwezig.
Ook worden er nogal vaak meubels verschoven hier. Op dit moment zijn de kabels helemaal weggewerkt achter alle plinten. Dat is ook niet echt flexibel.

@SYQ
Dat klopt. In de keuken klinkt zo'n play 1 best ok.
Ik was benieuwd wat dat zou doen in de woonkamer.Daar wordt het wel wat schreeuwerig op hoger volume.
Een soundbar zou mijn eerste keuze om te proberen zijn denk ik. Welke soundbar heb je? De playbar of de beam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat je ook doen kunt, is voor kleine speakers gaan die beter klinken dan de Sonos. Kef, Q Acoustics, Klipsch, Focal, B&W, etc, maken allemaal ook kleinere speakers. Wat dacht je bijv. van deze:

http://nl.kef.com/ls50-black
https://www.bowers-wilkin...Home_Theater/Mini_Theatre
https://www.focal.com/us/...d-wireless/dome/dome-flax
https://www.qacoustics.co.uk/shop/bookshelf-speakers.html

De Focal Dôme Flax gebruik ik zelf als achterspeakers in mijn 5.1 setup, maar ik heb ook gehoord hoe ze klinken als het 2.0 signaal eruit komt. Ik vind ze erg goed.

categorie: Speakers

En als je echt stylish wilt gaan, kan je altijd je vrouw gek maken om voor een Devialet Phantom te gaan.
https://www.devialet.com/en-no/phantom-premier-speaker/ ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Jorgen op 04-01-2019 13:50 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1