Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-09 18:57
Ik ben een redelijke nitwit op het gebied van elektronica, vandaar deze vraag.

Ik ben in het bezig van een Marantz SR5008 versterker, deze geeft al een tijdje vreemde storingen (valt o.a. na verloop van tijd uit). Heb het idee dat ie wat te warm is geweest, dus ik heb de kap even geopend om een optische waarneming te doen.

Ik zie dit:

Afbeeldingslocatie: https://ja2kba.db.files.1drv.com/y4mFwOB916qjyPoGI7t1X40O9xiTbv7Okv4f45M4uItUpdcVWWx-NgiJJd7bxoBk4C8fE9wNexXz47m39fW-IZE1Q6kp0S6esAn20YUUUooRULZLa1bOdtU1lcrpcPFa3aQ3cETDMvYNYDQdoyAdGNus3T7o9cqq1AWIsyButcPLOm-nJmH9QqPhvkKrhhDTCBQ?width=1024&height=576&cropmode=none

Doesn't look that great, dat zie ik, maar is hier met goed fatsoen nog iets aan te repareren of kan ik beter op zoek gaan naar een nieuwe?

Beste antwoord (via GoeiedagEem op 24-01-2019 21:19)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 13:09

M14

GoeiedagEem schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:49:
Bedankt allemaal voor de reacties, wordt gewaardeerd.

Het echte uitvallen doet ie pas sinds een paar maandjes. Daarvoor had ie wel het bekende "ploppen" via de speakers. Was ik ook niet echt blij mee, maar daar was mee te leven.

Ik had er een popcorn mediaplayer er bovenop staan die ook nogal warm wordt, vandaar mijn gedachte omtrent de warmte. Het "eruit zien als" smelten van condensatoren was voor mij een optelsom.

Laatst heeft de versterker een paar weken uit gestaan, dus goed afgekoeld, daarna heeft ie het een tijdlang goed gedaan.
Nee, dit ziet er uit als: Iets is niet goed, ik ga kijken en maak direct conclusies, niet gehinderd door enig gebrek aan kennis. Waarom denk je dat een 'lekkende' condensator dit gedrag zou kunnen hebben? Zolang je die vraag niet kunt beantwoorden, kun je nooit concluderen dat het de condensator (er zitten er misschien wel een paar duizend in een dergelijke versterker) moet zijn.
Maar tijdens de wat langere speelsessies ging het weer mis...

Ik heb gisteravond alles losgekoppeld behalve de frontspeakers, toen ging het een kwartier goed, daarna weer uitgevallen. Toen heb ik m dus uit het kastje gehaald en foto's gemaakt. Ik zal vanavond de versterker gewoon eens aanzetten met helemaal niks aangesloten en dan kijken wat er gebeurt.

Al met al ben ik bang dat ik een maandagochtendmodel heb... Zeker als ik dit bericht van @Baggeraar zie omtrent overheating.

Wordt vervolgd...
Dit heeft de schijn van een thermisch probleem, wat vaak door stof wordt veroorzaakt. Blaas al het stof er eens uit, met perslucht ofzo. En verder even zorgen dat het apparaat de warmte kwijt kan: Geen meuk er bovenop, niet in een afgesloten kast. Mocht het probleem dan nog steeds voor komen, dan verder zoeken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Wat is er gesmolten dan? Dat witte spul is lijm en is hartstikke normaal dat dat erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Volgens mij zijn het gesmolten condensatoren... Dat witte spul is (denk ik) electrolyt, de inhoud van de condensatoren. Het spul zit ook redelijk vreemd door de printplaat heen gesmolten, geen lijm in elk geval.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Niks bijzonders. Gewoon lijm. Al zeker geen binnenkant van condensators

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Nu online
Een condensator smelt niet. Die knappen open. En vaak is dat de bovenkant waar dat kruisje staat. Dat kruisje is een zwakke plek bedoelt om open te knappen als ze kapot gaat. Ook is de troep die in een elco zit niet zo mooi wit. En het is echt lijm. Er zijn wel meerdere topics over geweest. Lees die maar eens na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou eerder even naar de draden ervoor kijken.
Ik denk dat iemand inderdaad beetje royaal was met lijm.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Hmm, iemand zou dus uitgeschoten moeten zijn met de lijm... Het ziet er nogal afschrikwekkend uit, kan het bijna niet geloven van een gerenommeerd merk.

Die draden die ervoor hangen zijn voorzien van een laagje bruine (harde) viezigheid:

Afbeeldingslocatie: https://ja2lba.db.files.1drv.com/y4mEjlnQlbk8IR2D_u0FjkzziBjYTa_FsA-Ui--SeuEhXHydgYzRxL70j-jbpKudo9-Ydft5RGe00HdGDz23zbRlY5qvBL_gHIh89v6hpePzgddRYqE2OPg7_OnKT7fxQFSoBnFuV0Se35xue8RaCxkuBW-UBe9RpSysDLZq-88-qe3R8lCa2yyQdocVGrUBiHE?width=1687&height=856&cropmode=none

Tevens is een andere condensator (denk ik) op de voedingsprintplaat bobbelig:

Afbeeldingslocatie: https://ja2mba.db.files.1drv.com/y4mJcIce9-pOF-zU3QjQ30qh-wRyQz8smWCLjTeJTqSOTbZO4fd1GHz42prx3g8qJmmIwif463SI7wA7cIOpd4B0j514px6VI66j6Au6gEoQrDJLzzYHp0jEbisEag8hYZZeqr_TKqdPm7GG_k9yML0u-Usek69Yjo5zGKoDKcarxiA6mjuB5ye_iIQenXtLElX?width=841&height=910&cropmode=none

Zou het probleem daar kunnen zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Nu online
Ziet er nog goed uit. En dat tussen die draden is waarschijnlijk iets van hars/lijm om de draden bij elkaar te houden.

Heb je wat goede duidelijke overzicht foto's van de hele prints? Dit is maar gokken en aangezien je zelf niet weet waar je over praat is het niet echt duidelijk. Je zegt dat die elco bobbelig is maar die zit er gewoon van deze hoek goed uit. De onderkant heeft vaak zo'n inkeping omdat hij daar naar binnen is gezet om het plaatje dat hem afsluit binnen te houden.

Valt hij ook uit als hij aan staat zonder dat er speakers op aan zijn gesloten? En weet je zeker dat er niet een klein draadje sluiting maakt binnenin de speaker aansluiting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Het witte spul is waarschijnlijk 'neutral cure silicone'. Dit wordt bij elektronica gebruikt tegen vibraties of om gewoonweg dingen te verstevigen/vast te plakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:55

Baggeraar

Wat een gebagger..

internet staat vol van dit soort issue voor deze versterker.
https://www.google.com/search?q=SR5008+overheats

vraag is dan: deed hij dit vroeger helemaal niet? is er wat veranderd aan de setup (andere speakers bvb)? Is de versterker verhuisd naar een andere (gesloten) kast, speel je nu andere muziek dan vroeger/ op een hoger geluidsniveau?
enz.
Ben een beetje bang dat je naar iets zoekt dat er niet is namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem

Het echte uitvallen doet ie pas sinds een paar maandjes. Daarvoor had ie wel het bekende "ploppen" via de speakers. Was ik ook niet echt blij mee, maar daar was mee te leven.

Ik had er een popcorn mediaplayer er bovenop staan die ook nogal warm wordt, vandaar mijn gedachte omtrent de warmte. Het "eruit zien als" smelten van condensatoren was voor mij een optelsom.

Laatst heeft de versterker een paar weken uit gestaan, dus goed afgekoeld, daarna heeft ie het een tijdlang goed gedaan.

Ik heb gisteravond alles losgekoppeld behalve de frontspeakers, toen ging het een kwartier goed, daarna weer uitgevallen. Toen heb ik m dus uit het kastje gehaald en foto's gemaakt. Ik zal vanavond de versterker gewoon eens aanzetten met helemaal niks aangesloten en dan kijken wat er gebeurt.

Al met al ben ik bang dat ik een maandagochtendmodel heb... Zeker als ik dit bericht van @Baggeraar zie omtrent overheating.

Wordt vervolgd...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 13:09

M14

GoeiedagEem schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:49:

Nee, dit ziet er uit als: Iets is niet goed, ik ga kijken en maak direct conclusies, niet gehinderd door enig gebrek aan kennis. Waarom denk je dat een 'lekkende' condensator dit gedrag zou kunnen hebben? Zolang je die vraag niet kunt beantwoorden, kun je nooit concluderen dat het de condensator (er zitten er misschien wel een paar duizend in een dergelijke versterker) moet zijn.

Wordt vervolgd...
Dit heeft de schijn van een thermisch probleem, wat vaak door stof wordt veroorzaakt. Blaas al het stof er eens uit, met perslucht ofzo. En verder even zorgen dat het apparaat de warmte kwijt kan: Geen meuk er bovenop, niet in een afgesloten kast. Mocht het probleem dan nog steeds voor komen, dan verder zoeken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
M14 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:34:
[...]

[...]

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik wel even heb gekeken samen met een persoon die iets meer ervaring heeft op elektronisch vlak. Hij gaf aan dat het mogelijk een condensatorprobleem zou kunnen zijn. Ik neem het hem niet kwalijk dat deze aanname is gedaan, het was voor hem ook vanaf foto's en via Whatsapp videobellen... Daarnaast, je kunt er bijna niet omheen dat de manier van "lijmen" niet bepaald netjes uitgevoerd is. Voor mij leek op het lekken of smelten van het een of ander. Niemand is perfect zullen we maar zeggen.

Over het warmteverhaal: de Popcorn er bovenop is inderdaad niet slim geweest. De kast is gelukkig wel helemaal open aan de voor- en achterkant. Zoals gezegd, de versterker staat nu in de garage af te koelen. :) Ik zal vanavond eens kijken wat ie doet als ie helemaal vrij is van aansluitingen. Busje perslucht is ook snel genoeg te regelen.

Ik zal de resultaten in dit topic posten. Bedankt voor het meedenken en ook bedankt voor het wijzen op het doen van aannames. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Gisteravond heeft de versterker 3 uren aan gestaan zonder iets aangesloten en zonder problemen. Wel in de garage (14 graden).

Vanmorgen perslucht gehaald (was nog lastig, maar na googlen in de bouwmarkt toch gevonden als HG luchtdrukreiniger). Viel me alleszins mee wat eruit kwam aan stof.

Nu zojuist weer aangesloten met 1 bron en 2 speakers (fronts), nu als bovenste apparaat dus met enige ademruimte. So far so good, fingers crossed. Laat m nu gewoon spelen om te kijken wat er gebeurt.

Bij uitval zal ik ook wat beter letten op de knipperende powerknop, in de manual staan 2 mogelijke problemen beschreven m.b.t. de protective mode.

1:
Power turns off and the power
indicator flashes in red approx. every
2 seconds.
• The protection circuit has been activated due to a rise in temperature within this unit. Turn the
power off, wait about an hour until this unit cools down sufficiently, and then turn the power
on again.
• Please re-install this unit in a place having good ventilation
2:
Power turns off and the power
indicator flashes in red approx. every
0.5 seconds.
• Check the speaker connection. The protection circuit may have been activated because
speaker cable core wires came in contact with each other or a core wire was disconnected
from the connector and came in contact with the rear panel of this unit. After unplugging the
power cord, take corrective action such as firmly re-twisting the core wire or taking care of the
connector, and then reconnect the wire.
• Turn down the volume and turn on the power again.
• This unit’s amplifier circuit has failed. Unplug the power cord and contact our customer
service center.
Ik zal in dit topic de voortgang posten. In elk geval is het onderwerp eigenlijk niet "gesmolten binnenkant" maar "geeft storingen".. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hoe heb je hem schoongeblazen? Kap eraf en de koelblokken schoongemaakt?
Heb je toevallig een verbruiksmeter? Ik ben benieuwd of de versterker daadwerkelijk zoveel verbruikt dat hij te warm kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Weer een dag verder, gisteren de hele dag probleemloos stereo gespeeld.

Vandaag de andere 3 speakers en de sub aangesloten + popcorn en TV (ARC). Tevens firmware update gedaan. Naderhand 1 x onverwacht uitgevallen (maar niet in protective mode, geen knipperende lampjes).

Het apparaat geeft erg veel warmte af, hopelijk kan ie het nu beter kwijt.

@TBTL Ik heb de kap er inderdaad af gehad en zoveel mogelijk tussen de printplaten en koelblokken schoon geblazen. Qua verbruik: ik heb een Toon, stereo muziek spelen op middelzacht volume geeft een verbruik van ongeveer 64 watt aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:34
Ik leg altijd een ventilator bovenop mijn versterkers, of bouw er een in.
Meestal niet nodig, maar wel goed voor de levensduur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Het is ooit wel grappig om te zien hoe mensen zo'n versterker in weten te metselen in een standaard audio/video meubel wat daar volgens de meubelmaker "speciaal" voor gemaakt is. Als zo'n apparaat niet voldoende "frisse" lucht aan kan doordat er te weinig vrije ruimte is rond dat apparaat dan stopt 't spel gelukkig vanzelf doordat er tegenwoordig voldoende sensoren in zo'n apparaat zitten welke het ding in "Auto Protect" kunnen zetten vér voordat er daadwerkelijk schade gaat ontstaan aan dat apparaat.

@GoeiedagEem Hoe staat (stond?) 't ding opgesteld?

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 06-01-2019 17:39 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:00
die xxx8 versterkers van Marantz worden heet. Heb hier een 6008, en gelijk na aanschaf merkte ik op dat ie behoorlijk heet werd. En ja hij staat helemaal vrij. Heb uiteindelijk een AV cooler gekocht en die ligt er nu op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@peschinl Als die 6008 gewoon helemaal vrij staat dan hoef je niet extra te gaan koelen. Als 't apparaat zelfs dán nog uit valt dan is er iets niet helemaal goed ontworpen door de mensen bij Marantz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:00
het is een veel voorkomend probleem bij de receivers van Marantz uit die generatie (google maar eens marantz 6008 too hot) , ik geloof dat ze bij latere generaties een cooler hebben ingebouwd. Overigens viel ie niet uit.

Maar verder doet ie het hier goed, nu alweer 5 jaar plezier van.

[ Voor 20% gewijzigd door peschinl op 06-01-2019 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
De link is gelegd met de temperatuur, maar mij nog niet geheel duidelijk waarom. Had de TS nou een temperatuur foutmelding gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jag schreef op zondag 6 januari 2019 @ 18:31:
De link is gelegd met de temperatuur, maar mij nog niet geheel duidelijk waarom. Had de TS nou een temperatuur foutmelding gezien?
Ben ik ook wel benieuwd naar maar gezien alle posts van de TS in dit topique heeft 't er alle schijn van dat 't apparaat zichzelf telkens netjes uit geschakeld heeft vanwege de temperatuur van de omgeving (ambiënt sensor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een 5008, vandaag heeft hij vrijwel de hele dag aan gestaan, radio, chromecast, etc.. Hij speelt nu radio (stereo), als ik nu met de IR temperatuur de bovenkant meet zit ik op zo'n 30-32 graden. Mijn 5008 staat geheel vrij, niets er boven, niets aan de zijkanten.

Ik vind zelf de temperatuur nog wel mee vallen, na een hele dag aan staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cleyman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Ik heb een sr7009 gehad die een defect hdmi board had. Ik vermoed ook te warm. Stond wel vrij maar wel ud7007 op het toestel. Ik heb gelukkig kunnen upgraden naar een sr7012. Deze heeft opvallend genoeg inderdaad actieve koeling. En hij staat 100% vrij nu ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
GoeiedagEem schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:10:
@TBTL Ik heb de kap er inderdaad af gehad en zoveel mogelijk tussen de printplaten en koelblokken schoon geblazen. Qua verbruik: ik heb een Toon, stereo muziek spelen op middelzacht volume geeft een verbruik van ongeveer 64 watt aan.
Klinkt alsof je het schoonmaken grondig hebt aangepakt. :)
64 Watt is wel veel voor een hifi-versterker, niet gek dat hij te heet wordt. Mocht de ruststroom instelbaar zijn, dan kan je die misschien wat lager zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door TBTL op 07-01-2019 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Voor idle gebruik veel? Lijkt me gemiddeld eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 21:59

TheTeek

TheTeek

Heb je het systeem ook al flink belast, volume verhogen tijdens lekker bass nummertje bijvoorbeeld.
Dat geeft een extra last op de voeding en eindtrappen waardoor eventuele warmte problemen sneller op zullen treden of mogelijk heb je een probleem met de voeding.

Dit soort systemen is er overigens voor gemaakt om in een kastje te staan waar de koeling niet optimaal is, actief koelen zou niet nodig moeten zijn, mits er voldoende vrije ventilatie is aan de bovenkant en achter je kast. Het systeem moet kunnen ademen, de warmte moet wel uit de kast weg kunnen stromen.

Gezien je ontbrekende kennis zou ik er verder zelf niet te veel aan rotzooien.
Als je de receiver gaat laten repareren is het wel belangrijk dat je kan aangeven wanneer het probleem optreed. Zoals bijvoorbeeld na bovenstaande test?!
Als het random is, kan het ook een los contact zijn door bijvoorbeeld een slechte soldering enz...

[ Voor 20% gewijzigd door TheTeek op 07-01-2019 15:07 ]

No one knows what TheTeek is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
wimmel_1 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 18:39:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar maar gezien alle posts van de TS in dit topique heeft 't er alle schijn van dat 't apparaat zichzelf telkens netjes uit geschakeld heeft vanwege de temperatuur van de omgeving (ambiënt sensor).
Daar lijkt het nu wel meer op. Ik heb de versterker nu weer teruggeplaatst in het kastje, nu als bovenste apparaat. Ik heb m nog niet zoveel gebruikt, maar het lijkt nu beter te gaan. Krijg binnenkort een nieuw TV meubel, dus maar even kijken hoe de versterker daar kan "ademen" en anders ga ik kijken naar iets actievere koeling middels een audio-ventilator.

Ik zal updates posten als het weer mis gaat. Als ik thuis ben zal ik nog even een fotootje maken van de huidige opstelling in het kastje en dit posten.
Pagina: 1