Mac OS start niet op en blijft hangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Mijn MacBook Air start niet meer op. Van de een op het andere moment - mogelijk na een automatische update ‘s nachts - start de MacBook niet meer op. Na het aanzetten komt het login scherm wel tevoorschijn met mijn gebruikersnaam. Ik vul mijn wachtwoord in en wordt ingelogd. Er komt zo’n laadbalkje tevoorschijn dat zich langzaam(!) vult en dan blijft het hangen. Na uren wachten gebeurt er niets meer. Al lijk ik na een tijdje wel notificatie geluidjes te horen alsof het wel is opgestart maar niet zichtbaar?

Vervolgens een aantal dingen geprobeerd.
1. Recovery mode opgestart en disk utility gedraaid. Geen probleem gevonden. Alles lijkt in orde.
2. Vervolgens besloten via recovery mode Mac OS opnieuw te installeren. Dus ik zet dat in gang maar vervolgens wordt er geen HD gevonden. Dus terug naar disk utility en inderdaad geen Macintosh HD. Dus partities verwijderd en opnieuw geformatteerd.
3. Vervolgens dus opnieuw Mac OS reinstall en dit gaat nu beter. Installatie begint en vordert totdat hij op een gegeven moment blijft hangen bij een wit/grijs scherm met Apple logo en draaiend cirkeltje (zwart/wit). Na uren wachten geen verandering.
4. Dus computer opnieuw opstarten in recovery mode en nu een reinstall vanaf internal (internet recovery). Zelfde probleem. Installatie vordert maar blijft vervolgens hangen bij wit/grijs scherm met apple logo en draaiende cirkel.
5. Mac OS X Mojave bootable thumb drive gemaakt en Mac OS X Mojave installeren vanaf de drive. Echter zelfde probleem. Nu een zwart scherm met apple logo en balkje en balkje stroomt langzaam vol maar dan blijft die hangen.

Enig idee wat er loos is wat te doen? Lijkt me een software probleem en geen hardware probleem, toch?
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Nee nog niet. Ik zal dat proberen en het resultaat hier posten na afloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Beide gereset, althans dat denk ik. Het is lastig het zeker te weten aangezien er niet een bevestiging in beeld komt ofzoiets. Daarna weer geprobeerd Mac OS X te installeren vanaf de USB drive. Dus ik start op met de option key ingedrukt en kies 'install Mac OS X Mojave' en er komt een zwart scherm met wit apple logo en een balkje dat zich langzaam vult. Na geruime tijd is de balk vol, maar dan gebeurt er niets meer. Ik heb een aantal uur gewacht voordat ik de computer weer uitzette.

Vervolgens nog een keer NPRAM/PRAM en SMC gereset (denk ik) en recovery mode van internet gestart. Nu gebeurt er iets meer. De installatie start daadwerkelijk. Eerst worden er nog wat additionele componenten gedownload, vervolgens accepteer ik de voorwaarden en selecteer ik de Macintosh HD hard drive voor installatie. Installatie voltrekt zich en vraagt uiteindelijk om een restart. De computer restart zich en dan komt weer dat wit/grijs scherm met een rondraaiend cirkeltje en verder dan dat kom ik niet. Installatie is niet af en blijft hier hangen...

[ Voor 16% gewijzigd door bart1074 op 04-01-2019 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Tijd voor een rondje AHT/Diagnostics (afhankelijk van het modeljaar)

https://support.apple.com/nl-nl/HT201257

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Je zou eens met command + V kunnen starten, dan boot ie verbose en zie je hopelijk exact waar ie op blijft hangen. Hardware test is ook een goed idee inderdaad.

Let overigens op dat je diagnostics niet kan starten als je een firmware wachtwoord ingesteld hebt.
NVRAM reset kan tevens ook enkel vanuit recovery als je een firmware wachtwoord hebt ingesteld.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
nelizmastr schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:44:
Tijd voor een rondje AHT/Diagnostics (afhankelijk van het modeljaar)

https://support.apple.com/nl-nl/HT201257
De diagnostische test geeft aan dat de batterij minder 'charge' vasthoudt en mogelijk in de toekomst vervangen moet worden. Verder vindt deze test niets helaas.
WhatsappHack schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 02:02:
Je zou eens met command + V kunnen starten, dan boot ie verbose en zie je hopelijk exact waar ie op blijft hangen.
Als ik dit doe waar moet ik dan op letten? Een hoop informatie die ik niet goed begrijp en ik kan ook niet echt terug. Het geen waar hij blijft hangen lijkt de DRMstatus te zijn. Dit is wat er staat:
DRMStatus: Itunes/Apple Store Content Access Problem. Content playback may be disabled on this computer. You can continue to use the machine, but you should contact an Apple support representative. ErrorCode: 8877652.
Ook zie ik eerder in de verschillende code (verbose?) het volgende:

.....
SMC :: smcReadKeyAction ERROR: smcReadData8 failed for key LsNM (kSMCKeyNotFound)
SMC :: smcReadKeyAction ERROR LsNM kSMCKeyNotFound(8x84) fKeyHashTable=0x0
SMC :: smcGetLightshowVers ERROR: smcReadKey LsNM failed (KSMCKeyNotFound)
SMC :: smcPublishLightshowVersion ERROR: smcGetLightshowVers failed (kSMCKeyNotFound)
SMC :: smcInitHelper ERROR: smcPublishLightshowVersion failed (kSMCKeyNotFound)
Previous Shutdown Cause: 5
.....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wsUCzQa.jpg

Let wel, doordat ik in eerdere fase de hard disk opnieuw heb geformateerd is er momenteel geen OS geinstalleerd. Dus echt opstarten kan hij sowieso niet, totdat het is gelukt een Mac OS X te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@bart1074 Ja dat maakt het lastig troubleshooten inderdaad...
Die SMC foutmelding weet ik niet zeker van of ie daadwerkelijk een probleem aangeeft of dat het puur informationele debug info is die verder geen hol boeit. Ik weet dat die meldingen ook wel eens verschijnen in Macbooks zonder keyboard verlichting bijvoorbeeld, maar ik weet niet welke key wat is if waar op doelt. :P Geen conclusie, maar 100% zeker weten dat je SMC gereset is zou fijn zijn. Goed de stappen volgen. Heb je zo’n MagSafe met ledje erin? Meestal kan je ‘t daar aan zien als de Mac volledig opgeladen is. Dan springt ie vaak toch heel even naar oranje. ;)
Bij nieuwere macbooks weet ik niet wat een tell-tale is. Mijn macbook pro (2016 met touchbar) is geconfigureerd om nooit automatisch te starten. Als je dan de SMC reset, dan verschijnt na een succesvolle reset de acculading op het scherm en schakelt ie weer uit. Maar wat ie doet als je hem default geconfigureerd hebt staan: geen flauw idee. :P Geen AutoBoot is ‘t eerste dat ik instel op een macbook, tegelijk met mbasd support - dus nog nooit SMC-reset gedaan in de standaard configuratie.
Anyway, hier zou ik me nog geen zorgen om maken - lijkt louter debug info te zijn.

Deze melding:
“DRMStatus: Itunes/Apple Store Content Access Problem. Content playback may be disabled on this computer. You can continue to use the machine, but you should contact an Apple support representative. ErrorCode: 8877652.”
Stemt me minder vrolijk. Normaliter kom ik die enkel tegen op Hackintoshes. Maar dit is een echte Mac, en de keren dat ik daarover gehoord heb betekende het weinig goeds. (Of had iemand met BIOS, chips of andere onderdelen lopen kloten. :P) Als het NIET ligt aan je verrote installatie van MacOS, dan zou ik persoonlijk nu enige vrees krijgen of m’n Logic Board nog wel goed is want eigenlijk zegt je Mac daar dat ie z’n eigen hardware niet als origineel herkend. Let wel, dit is preliminair en omdat de boel borked is zijn er geen zekerheden. Maar ik vind deze enger dan die SMC output eigenlijk, ik hoop dat het ligt aan je gare install. :)
... Al moet ik toegeven dat het wat onrustgevend is omdat je deze problemen spontaan hebt.

Probeer zeker nog eens een SMC-reset.

[ Voor 7% gewijzigd door WhatsappHack op 05-01-2019 05:27 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
WhatsappHack schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 05:21:
@bart1074 Ja dat maakt het lastig troubleshooten inderdaad...
Die SMC foutmelding weet ik niet zeker van of ie daadwerkelijk een probleem aangeeft of dat het puur informationele debug info is die verder geen hol boeit. Ik weet dat die meldingen ook wel eens verschijnen in Macbooks zonder keyboard verlichting bijvoorbeeld, maar ik weet niet welke key wat is if waar op doelt. :P Geen conclusie, maar 100% zeker weten dat je SMC gereset is zou fijn zijn. Goed de stappen volgen. Heb je zo’n MagSafe met ledje erin? Meestal kan je ‘t daar aan zien als de Mac volledig opgeladen is. Dan springt ie vaak toch heel even naar oranje. ;)
Ok, goede tip. Nog een keer gedaan en zie inderdaad de bevestiging op de MagSafe led. Maar helaas zonder resultaat. Mac blijft hangen helaas.
Deze melding:
“DRMStatus: Itunes/Apple Store Content Access Problem. Content playback may be disabled on this computer. You can continue to use the machine, but you should contact an Apple support representative. ErrorCode: 8877652.”
Stemt me minder vrolijk. Normaliter kom ik die enkel tegen op Hackintoshes. Maar dit is een echte Mac, en de keren dat ik daarover gehoord heb betekende het weinig goeds. (Of had iemand met BIOS, chips of andere onderdelen lopen kloten. :P) Als het NIET ligt aan je verrote installatie van MacOS, dan zou ik persoonlijk nu enige vrees krijgen of m’n Logic Board nog wel goed is want eigenlijk zegt je Mac daar dat ie z’n eigen hardware niet als origineel herkend. Let wel, dit is preliminair en omdat de boel borked is zijn er geen zekerheden. Maar ik vind deze enger dan die SMC output eigenlijk, ik hoop dat het ligt aan je gare install. :)
... Al moet ik toegeven dat het wat onrustgevend is omdat je deze problemen spontaan hebt.

Probeer zeker nog eens een SMC-reset.
Ik weet vrij zeker dat deze Mac nog nooit open is geweest. Hij is van 2015, dus ook nog niet heel oud. Het probleem deed zich voor het eerst voor terwijl we in Hawaii waren waar het vrij vochtig is (klimaat). We hebben eerder problemen gehad met een Macbook Air in Nigeria waar er ook en vochtig klimaat is. Het lijkt me dat dit geen invloed mag hebben. We zijn tenslotte niet de enige met een macbook in die regio's maar kan het zijn dat het klimaat misschien iets heeft aangetast?

SMC is dus inmiddels gerest. Meerdere keren zelfs. What's next? Toch maar afspraak bij de Genius bar? Vraag me af wat ze daar gaan doen namelijk? Het logic board moet nog in orde zijn toch anders zou ik nooit tot die installatie komen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@bart1074 Het kan wel, als er corruptie is opgetreden/een onderdeel niet meer goed werkt.

Gezien je, wat je ook lijkt te doen, niet kan installeren en je Mac steeds blijft hangen op deze fout, denk ik dat je inderdaad langs zult moeten gaan bij een Apple Store en het zou zomaar kunnen dat een reparatie vereist gaat zijn. Of dat komt door vocht/corrosie, dirt, slijtage of gewoon dikke pech kan je enkel dan te weten komen ben ik bang.

Ik kan in ieder geval niets meer bedenken wat je anders nog zou kunnen doen. Ik denk dat het veilig is om aan te nemen dat deze fout ook je probleem was toen je wél nog een werkende MacOS-install er op had draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart1074
Ok ik heb maandag een afspraak bij de Genius bar. Thanks voor je hulp in ieder geval! Ik zal later nog posten wat hun analyse/diagnose is geweest. Hopelijk valt het mee! Ik vind het altijd lastig of ruim 3 jaar oude macbook air het nog waard is in te investeren (qua reparatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@bart1074 Als het geen water- of andere schade is die door eigen toedoen/fout gebruik is ontstaan, kan je altijd kijken of een beroep op consumentenwetgeving je gaat helpen als hij idd gerepareerd moet worden; 3 jaar levensduur is immers nogal kort voor zo’n apparaat. Maar als ie niet bij Apple gekocht is zal dat wss via de verkoper moeten.

Succes iig, ben benieuwd wat de genius er over te melden heeft en hopelijk blijkt het inderdaad toch alsnog iets heel simpels of kleins te zijn of kunnen ze meer met hun diagnose tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
WhatsappHack schreef op zondag 6 januari 2019 @ 00:18:
@bart1074Succes iig, ben benieuwd wat de genius er over te melden heeft en hopelijk blijkt het inderdaad toch alsnog iets heel simpels of kleins te zijn of kunnen ze meer met hun diagnose tools.
Nou @WhatsappHack inmiddels analyse van de Genius bar terug en die valt tegen helaas:
Ran further diagnostics beginning with ASD EFI and found failures with the logic board and memory modules
Cosmetic Condition: -No damage
Proposed Resolution: -Repair and replace device logic board and memory
Wij wonen in Amerika en de Macbook is hier ook gekocht dus hier helaas niet dezelfde consumentenbescherming. Mijn vraag is wel hoe het kan dat dit niet naar voren kwam in de diagnostics die ik zelf heb gedraaid en waarom er op het oog niks mis leek met de hardware. Computer lijkt normaal op te starten en ook recovery en Mac OS installatie beginnen normaal. Hard disk lijkt ook goed te werken. Zonder een werkend logic board zou dat toch niet kunnen? In hoeverre kan ik vaststellen dat deze analyse van Apple juist is? Het is wel de duurste reparatie mogelijk namelijk en de vraag is of ik dit bedrag ($475) nog wel wil investeren in een Macbook Air uit 2014.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@bart1074
Dat sluit ook aan bij mijn voorzichtige (want weinig data) conclusie. Logic Board failure zat er dik in, maar altijd hopen dat ik het mis heb met dat soort zaken. ;( Helaas!

De diagnose van Apple gaat een stuk verder en draait vzihb ook extern. Het kan meer, het analyseert beter. Dat en ingebakken diagnostics zijn allemaal “snelle tests”. De manier waarop je bord werkt en waar het misgaat, lijkt corruptie op het logic board te suggereren. (Of dat te maken heeft met het verrote RAM dat Apple diagnostics tevoorschijn toverde weet ik niet; maar op dit model kan je denk ik niet zelf die modules vervangen? Anders valt dat misschien nog te proberen, wel een long shot.) Dat wil dus niet zeggen dat helemaal niets meer werkt, maar dat het niet meer naar behoren werkt. Hoe en wat durf ik niet te zeggen, dat is allemaal proprietary spul en ik weet ook niet of daar überhaupt documentatie van is (uitgelekt). Ik kan het niet vinden in ieder geval.
Maar laten we het zo stellen: het lijkt er op dat hij niet echt voorbij je base system (default firmware) komt.

Ik ben bang dat hun diagnose juist is. Er is iets mis met je logic board.
Dat is inderdaad een rete duur component, volgens mij wordt dan ook je hele topcase (keyboard en accu) mee vervangen namelijk. Als dat klopt heb je na reparatie min of meer een gereviseerd apparaat en valt de prijs nog enigszins mee al blijft t fucked up. Of je dat het waard vindt is aan jezelf natuurlijk, de verkoopprijs kan je dan wellicht iets omhoogschroeven ten opzichte van soortgelijke tweedehands aanbiedingen ipv een kapotte verkopen of er weer een paar jaar tegenaan.

Ik denk niet dat er een methode is om die bevindingen zelf te controleren en het enige dat ik je kan zeggen is dat het naar mijn gevoel de juiste diagnose is, de foutmeldingen suggereerden het al. Geen beter nieuws, sorry. Misschien dat je nog kan kijken of de reparatie elders goedkoper kan (al zou ik sterk afraden het niet-geauthorizeerd te laten doen) of spul overzetten van een donor MBA, maar daar houdt ‘t op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
WhatsappHack schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:58:
@bart1074Ik ben bang dat hun diagnose juist is. Er is iets mis met je logic board.
Dat is inderdaad een rete duur component, volgens mij wordt dan ook je hele topcase (keyboard en accu) mee vervangen namelijk. Als dat klopt heb je na reparatie min of meer een gereviseerd apparaat en valt de prijs nog enigszins mee al blijft t fucked up. Of je dat het waard vindt is aan jezelf natuurlijk, de verkoopprijs kan je dan wellicht iets omhoogschroeven ten opzichte van soortgelijke tweedehands aanbiedingen ipv een kapotte verkopen of er weer een paar jaar tegenaan.
Als het jouw macbook was geweest, zou je hem dan laten repareren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@bart1074 Dat is moeilijk natuurlijk, want mijn benodigdheden kunnen heel anders zijn dan de jouwe :P Als het de mijne nu was: waarschijnlijk niet en dan zou ik hem repareren en verkopen of gewoon kapot verkopen als spare part ding/in losse onderdelen. En dan een nieuwe halen of een als nieuw tweedehands aanbieding zoeken.

Maar als hij nog zou voldoen aan m’n benodigdheden (en ik verwacht het er nog wel prima een jaar of twee a drie mee te kunnen doen) wellicht wel, immers is een nieuwe een tikje duurder. Als deze dan voldoet en voor €400 is ie als nieuw (ALS idd die accu en topcase mee wordt vervangen), dan is dat nog altijd beter dan ~$1200 voor een nieuwe 2018 (of +/- $800 voor een tweedehands van 2015.)

Ik kan je daar moeilijk in adviseren gezien dat echt helemaal aan je eigen wensen en benodigdheden ligt. :P Ook wat lastiger in te schatten omdat ik niet weet wat ze tweedehands kosten daar/voor hoeveel je hem (wel of niet gerepareerd) kan verkopen.

[ Voor 7% gewijzigd door WhatsappHack op 08-01-2019 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
@WhatsappHack Net even gebeld met de Apple Store om wat meer te weten te komen over hun diagnose en hun repair voorstel. Wat blijkt is dat uit hun analyse bij de Genius bar naar voren is gekomen dat er iets mis is met het logic board en/of memory maar ze weten (nog) niet precies wat. Daarom bieden ze ons de zogenaamde 'flat rate repair' aan a $375,- (excl. $100 labor costs). Wat dit betekent, zo begrijp ik nu, is dat het apparaat wordt opgestuurd naar repair center en dat ze het apparaat dan verder onderzoeken. Vervolgens wordt alles gerepareerd/vervangen wat corrupt is (niet meer werkt). Het betekent in ieder geval niet dat ze hoe dan ook het hele logic board vervangen inclusief accu en keyboard, maar het zou wel kunnen zeg maar.

Ik interpreteer dat als volgt. Ze gaan het apparaat dus verder bestuderen om te kijken wat nou echt het probleem is. Dat kan een simpele connector of cable zijn op het logic board, maar ook het hele logic board inclusief memory modules. Vervolgens vervangen ze alleen dat dat vervangen dient te worden. In het meest ongunstige geval (voor mij) is dat slechts een kabeltje. In het meest gunstige geval is dat logic board, memory, accu, etcetera.

Ik gaf aan dat het systeem eerder al aangaf dat de batterij vervangen dient te worden gezien het aantal cycle counts. Volgens de repair center houden ze een of andere standaard aan van 80%. Alleen dan vervangen ze de batterij geloof ik?

Met andere woorden het is allemaal een beetje vaag en je schijnt ook nooit te horen wat ze nou uiteindelijk allemaal hebben vervangen. Maakt dat de beslissing om wel of niet te repareren makkelijker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Maakt dat de beslissing om wel of niet te repareren makkelijker?
Ik weet niet, doet dat het? :P
Kijk, ik kan niet voor je beslissen noch je echt informeren...
Ik kan niet zien wat je benodigdheden zijn, ik kan niet zien hoeveel geld je te besteden hebt en ik weet ook niet hoeveel zin je hebt om onderdelen te verkopen bijvoorbeeld.

Als je voordat hij stuk ging nog nooit had gedacht aan vervanging en denkt dat hij, gerepareerd, nog rustig een jaar of 2 a 3 mee kan gaan: dan lijkt $475 me een prima prijs, zeker als dan ook de accu vervangen wordt. (Onder 80% is ie idd dusdanig versleten dat vervanging geadviseerd is.) Dat is immers goedkoper dan een tweede hands model of een nieuwe kopen.

Dacht je wel aan een nieuwe? Nou, dan wordt het misschien tijd voor een nieuwe en heb je enkel iets meer afschrijving omdat deze MBA nu kapot is en dus een lage tweedehands waarde heeft. Los in onderdelen verkopen kan je misschien meer opleveren, maar dat is wat werk en je moet weten wat je aan 't doen bent.
Hem laten repareren en dan verkopen: misschien een optie, moet je even kijken wat een gereviseerd model doet qua 2e hands prijs en dan beslissen of je dat een strak plan lijkt.
Of je gooit hem gewoon in de prullenbak, wat jij wil. :P (Overigens mag je hem dan ook hierheen sturen hoor! :+)

Kijk voor mij persoonlijk zou die 2014 al niet meer toereikend zijn. Dus weet ik niet of ik akkoord zou gaan met zo'n vaag voorstel... Waarschijnlijk niet. Ik wil sowieso weten wat ze precies gaan doen. Als het enkel een kabeltje blijkt te zijn is $475 nogal lullig. Aan de andere kant, als blijkt dat het hele ding rot is en ze vervangen hem zowat voor de helft: kan je nu al zeggen dat dat meer zou kosten dan $475. Wat dat betreft zou het dan een 50-50 risico zijn die ofwel nadelig voor jou ofwel nadelig uitvalt voor Apple.
Zou mijn 2016 vandaag verrot gaan (en ik zou geen AppleCare+ hebben.) terwijl die nog prima voldoet en ik er verwacht nog wel een jaar of 2 a 3 mee te kunnen doen: dan zou ik denk, zeker als ik vrij zeker zou zijn dat er een grote kans is dat het inderdaad het logic board is, die $475 wel lappen en het risico nemen. Is goedkoper dan nieuw/2e hands namelijk en wie weet besluiten ze gewoon een refurb te geven (doet Apple nog wel eens.). Met een MBA is het wat lastiger natuurlijk, maar zoals ik al zei: zou hij nog prima voldoen aan m'n wensen en verwacht ik hem nog een paar jaar te gebruiken, dan is $475 zo slecht nog niet... Maar dan zou ik wel willen dat wat er ook gebeurt: die accu moet mee vervangen worden en daarmee basta.

De keuze moet je uiteindelijk toch echt zelf maken, want zoals gezegd kan ik echt niet inschatten wat jou afwegingen zijn en wat je situatie is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt erop dat de firmware niet kan worden geupdate.

Heb je internet recovery al eens gestart met Option-⌘-R?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-09 18:39
Misschien dat Louis Rossman je wat inzicht geeft: YouTube: What kills most Macbook Air logic boards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ook meteen een goed alternatief om hem te laten repareren bij Louis Rossman, zit in NY
https://www.rossmanngroup.com/
Pagina: 1