Toon posts:

Brandgeur uit PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumgenoten,

ik heb sinds gisteren een probleem met mijn PC; er komt namelijk een brandgeur uit. Een jaar of anderhalf geleden (gokje) was mijn voeding eruit geklapt, maar toen kwam de brandgeur pas nadat hij geklapt was. Nu is de voeding nog niet geklapt, maar hangt er al wel een brandgeur. De voeding is toen vervangen door een splinternieuwe.

Ik heb zojuist mijn kast deels uit elkaar gehaald en het stof zoveel mogelijk verwijderd, maar ik ben een te grote leek om hem echt volledig uit elkaar te halen. Eigenlijk wilde ik hem opnieuw proberen aan te zetten om te kijken wat hij nu zou doen, maar toen liep ik tegen het volgende probleem op: toen ik de stroomkabel in de voeding van mijn pc deed, hoorde ik een 'statisch'(?) geluidje. Zo'n 'krkrkrk'-geluidje, geen idee hoe ik het anders moet omschrijven. Nu dacht ik dat dat door het volgende kon komen: de stekker zat al in het stopcontact, maar de aan/uit-knop van mijn pc (die knop met 'I O') stond nog uit, dus misschien dat het daardoor kwam. Misschien is dat geluidje helemaal geen slecht teken, maar voor de zekerheid vraag ik het hier toch maar even.

Dus, even kort samengevat: ik rook een brandgeur, ik heb zoveel mogelijk stof verwijderd (ook bij de voeding), ik hoorde een 'krakend/krkrkrk' geluidje en nu vraag ik me af of ik hem nogmaals moet proberen aan te zetten, of dat het waarschijnlijk een verloren zaak is en dat ik hem naar de computerwinkel moet brengen. Het is een oud beestje, maar aangezien ik enkel Skype/internet/Spotify en andere weinig verbruikende programma's gebruik, is hij nog prima. Althans, voordat er een brandgeur uit begon te komen.

Bedankt voor de hulp alvast!

Gegroet,

GioVertonghen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:02
Wat is het merk en type voeding?
Weet je ook verdere specificaties van de pc?
Weet je waarom hij de vorige keer geklapt is? (slecht merk, overbelast, stoffig?)
Je geeft aan stof verwijderd te hebben, hoe stoffig was het precies?

[ Voor 10% gewijzigd door Wannial op 03-01-2019 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wannial schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:10:
Wat is het merk en type voeding?
Weet je ook verdere specificaties van de pc?
Weet je waarom hij de vorige keer geklapt is? (slecht merk, overbelast, stoffig?)
Je geeft aan stof verwijderd te hebben, hoe stoffig was het precies?
Ik heb echt geen flauw idee. Waar kan je dat zien? Enige wat nu zichtbaar is, is een groene sticker met daarop 'Input AC 230V'.

Qua verdere specificaties, het lijkt deze PC te zijn: https://www.bol.com/nl/p/...desktop/9000000012111621/. Ik zie een Intel Core i3 sticker, een Radeon sticker en het is een HP Pavilion. Ik ga even zoeken of ik kan vinden waar en wanneer ik hem besteld heb, maar dat kan wel even duren. Misschien dat je hier voorlopig ook wat mee kan.

Wat zou ik nu graag willen dat ik dat gevraagd had zeg. Heb dat volgens mij niet gedaan, of in ieder geval niet onthouden. Ik vermoed dat het kwam door de stof die aanwezig was, aangezien ik hem eigenlijk nooit echt goed schoonmaakte en dat naderhand ook niet meer gedaan heb (dom dom dom).

De fans zaten aardig goed onder het stof, net als de filters aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat geluidje zegt weinig, dat heb je weleens bij dat type stekkers, niks bijzonders.

Persoonlijk zou ik hem idd schoonmaken, visueel controleren of er iets gesmolten is, en weer aanzetten en - als je weer een brandgeur ruikt - proberen te ruiken waar het vandaan komt. Mocht het blijven of erger worden dan is de voeding wel een hoofdverdachte, maar het kan vanalles zijn uiteindelijk.

Uiteraard heb je kans dat e.e.a. defect raakt, hdd even loshalen de eerste keer aanzetten kan nooit kwaad. Ondanks dat je een backup hebt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Aikon op 03-01-2019 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:31
Verwijderd schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:49:
[...]

Ik heb echt geen flauw idee. Waar kan je dat zien? Enige wat nu zichtbaar is, is een groene sticker met daarop 'Input AC 230V'.
Kast open maken en het merk en type aflezen van de zijkant van de voeding. Ze kunnen er als replacement wel van alles in gestopt hebben, tot een MS-Tech aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Brandgeur betekent dat er iets goed heet staat te worden en dat is mis. De meeste brandgeur komt er van een (plaatselijk) hete PCB. Dat ontstaat vaak door hete power weerstanden. Ik gok er op dat het (weer) je voeding is (maar het blijft een long shot).

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Pagina: 1