32 ampere aparaat aansluiten op 1 gewone schuko stekker?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1162888

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb een 6 kanaals electron dimmer rack. Deze werkt normaal op een 32 ampere voeding. Ik probeer deze aan te sluiten op een gewone schuko stekker. Ik heb deze verlopen wel vaker gezien maar weet zelf niet hoe ik er een maak. Kan iemand mij hier mee helpen met een aansluitschema of iets dergelijks?
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07 01:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik weet niet hoe goed dat idee is. Een schuko stekker is ontworpen voor maximaal 16 ampere. In het gunstigste geval zullen de stoppen eruit vliegen vermoed ik.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:44
32 ampere voeding als in zo'n rode cee stekker? Grote kans dat hij dan 3 fases nodig heeft, dat gaat je met een normale groep en schuko dus niet lukken. Van zo'n rode 32A stekker naar een schuko is wel makkelijk te doen, wellicht dat je verloopjes hebt gezien de andere richting op?

Zou eerst even op zoek gaan naar documentatie / aansluitschema's van de dimmer zelf. Wellicht dat jou type het kan maar ik betwijfel het ten zeerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-07 14:08
32 ampere is heel wat verlichting. Hoeveel ga je effectief nodig hebben? Is het voor hobby of ga je effectief theaterspots sturen of een discotheek verlichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-07 23:00
Ik zou het absoluut niet doen, de kans op brandgevaar is zeer groot als het apparaat ook echt 32A trekt!
Daar komt ook nog eens bij, dat de Nederlandse groepenkasten allemaal standaard zijn uitgevoerd met 16A groepen.

Als het apparaat echt 32A trekt moet het op een 3 fase aansluiting worden aangesloten, vandaar ook de speciale CEE stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anoniem: 1162888 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:44:
Mijn vraag

Ik heb een 6 kanaals electron dimmer rack. Deze werkt normaal op een 32 ampere voeding. Ik probeer deze aan te sluiten op een gewone schuko stekker. Ik heb deze verlopen wel vaker gezien maar weet zelf niet hoe ik er een maak. Kan iemand mij hier mee helpen met een aansluitschema of iets dergelijks?
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Super eenvoudig openschroeven en de twee draadjes verwisselen naar de andere stekker en klaar. Daar is helemaal geen aansluitschema voor nodig, de volgorde doet er niet toe. Er is maar één aspect ervan belangrijk, niet zo zeer de klus, maar het gebruik. Dat is die maximale stroom die al genoemd is van 16A. Rekening houdend met een lage arbeidsfactor bij LED's van 0,5 is dat een vermogen van 230 x 16 x 0,5 = 1840W. Wil je daar over heen komen met die LED lampen, dan moeten het er wel heel veel zijn.
Een nog simpeler antwoord weet ik niet te bedenken.

Edit:
Tenzij het twee of drie groepen zijn op een driefasen stopcontact. Dan zit er wat meer werk aan vast, je zult dan moeten splitsen. De fasedraden is eenvoudig, de nul zul je met een las moeten splitsen in twee of drie. Wederom rekening houdend met het maximum totaalvermogen. Hoe ziet een en ander er uit op de huidige] stekker?

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 04-01-2019 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik vermoed dat je ergens in de muziek/dj/theaterwereld zit en een 'professionele' dimmerpack op de kop hebt getikt. Dat ding werkt met een 32A krachtstroomstekker (https://www.toolstation.nl/stekker-krachtstroom/p11458) en jij wil dat ding graag gebruiken op een normale wandcontactdoos.

Er bestaat geen correcte manier om dit te doen. Er zijn wel beunhaasmethoden. Zo zou je één fase, de nul en aarde op een normale stekker kunnen aansluiten en met een beetje geluk functioneert 1/3 deel van je dimmerpack, maar waarschijnlijk werkt het helemaal niet. Een andere beunhaasmogelijkheid is om de 3 fasen uit de krachtstroomstekker op de ene fase van de normale stekker te doen en dan de nul op de nul en de aarde op de aarde. Gegarandeerd ga je je 16A automaten eruit blazen, omdat je nu heel makkelijk gaat overbelasten.

Wat jij wilt, lijkt een beetje wat ik wel meer muzikanten zie doen. Een 16A krachtstekker verloop naar 32A, omdat veel zaaltjes slechts 16A kracht hebben, maar veel spullen 32A. Niet aan beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
wolly_a schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:10:
Ik vermoed dat je ergens in de muziek/dj/theaterwereld zit en een 'professionele' dimmerpack op de kop hebt getikt. Dat ding werkt met een 32A krachtstroomstekker (https://www.toolstation.nl/stekker-krachtstroom/p11458) en jij wil dat ding graag gebruiken op een normale wandcontactdoos.

Er bestaat geen correcte manier om dit te doen. Dit is niet waar, er zijn wel beunhaasvrije methoden.
Natuurlijk bestaan er niet alleen maar beunhaasadviezen!
Stel dàt het geheel inderdaad bestaat uit groepen verdeeld over drie fasen, dan kun je als je het correct wilt doen de huidige stekker gewoon laten zitten en er een passende contrastekker bij kopen. In die contrastekker verbind je de fasen aan elkaar met een bruggetje om daar de voeding op aan te sluiten, Het enige waar je daarna op hoeft te letten is (zoals al gezegd) het vermogen. Weliswaar wordt in de topicstart die 32A stekker genoemd, maar dat hoeft niet te betekenen dat er 32A aan lampen op hoeft te zitten. Mochten het toch zoveel zijn, dan is het antwoord ook simpel, verwijder er gewoon voldoende tot je 16A overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Sleepkever schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:50:
32 ampere voeding als in zo'n rode cee stekker? Grote kans dat hij dan 3 fases nodig heeft, dat gaat je met een normale groep en schuko dus niet lukken. Van zo'n rode 32A stekker naar een schuko is wel makkelijk te doen, wellicht dat je verloopjes hebt gezien de andere richting op?
Makkelijk te doen ja, maar niet persé veilig. Je hebt dan apparatuur die nog steeds maar 16A veilig kan handlen, achter een >16A zekering. Zo'n "verloopje" kun je alleen veilig maken als je er ook een zekering inbouwt, dat wordt nog wel eens vergeten.
Techneut schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:38:
[...]

Edit:
Tenzij het twee of drie groepen zijn op een driefasen stopcontact. Dan zit er wat meer werk aan vast, je zult dan moeten splitsen. De fasedraden is eenvoudig, de nul zul je met een las moeten splitsen in twee of drie. Wederom rekening houdend met het maximum totaalvermogen. Hoe ziet een en ander er uit op de huidige stekker?
Dit mag je dus sowieso NOOIT doen. Schuko is niet gepolariseerd. Als je één van die stekkers er verkeerd om in zou steken, heb je vuurwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik redeneerde even andersom. Maar zie mijn tweede bericht vlak boven dat van jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 1162888 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:44:
Mijn vraag

Ik heb een 6 kanaals electron dimmer rack. Deze werkt normaal op een 32 ampere voeding.
...
Een Electron Actor 616? Da's 6 keer 16A, verdeeld over 3 fasen. In totaal 22kW aan licht. Ik zou 'm op ebay zetten (nieuw zijn ze €1000) en van de opbrengt dmx-ledspotjes kopen. Daar heb je veel meer aan.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Techneut schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:19:
[...]
Natuurlijk bestaan er niet alleen maar beunhaasadviezen!
Stel dàt het geheel inderdaad bestaat uit groepen verdeeld over drie fasen, dan kun je als je het correct wilt doen de huidige stekker gewoon laten zitten en er een passende contrastekker bij kopen. In die contrastekker verbind je de fasen aan elkaar met een bruggetje om daar de voeding op aan te sluiten, Het enige waar je daarna op hoeft te letten is (zoals al gezegd) het vermogen. Weliswaar wordt in de topicstart die 32A stekker genoemd, maar dat hoeft niet te betekenen dat er 32A aan lampen op hoeft te zitten. Mochten het toch zoveel zijn, dan is het antwoord ook simpel, verwijder er gewoon voldoende tot je 16A overhoudt.
Dat is dus de beunoplossing. Deze optie noemde ik al, maar dit is gewoon geen oplossing als je het goed wil doen. Stel je hebt voor 5400 Watt aan verlichting (aan een dimmerpack zitten geen LED lampen). Het is natuurlijk jammer om ze niet te gebruiken. Dan maar instellen op 2/3. Totdat iemand komt die vindt dat het ook wel op 100% kan en vlam, automaat eruit. Niet handig dus.

Daarnaast heb je ook een onhandige kabel wanneer iemand een 3 fasen motor apparaat probeert aan te sluiten op jouw kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
De kans dat iemand dat probeert met een driefasen motor is theoretisch inderdaad aanwezig en strikt formeel dien je daar rekening mee te houden. Ik zag dat even over het hoofd. Zal niet tot rampen leiden, maar die optie valt af omdat het tegen de voorschriften is.

Ik nam aan dat alle lampen op die ene driefasenstekker zitten. Hoe het verder loopt wordt niet vermeld. Mocht het anders zijn, dan heb ik de vraag niet goed begrepen. Wat ik niet wist was dat het om gloeilampen gaat, gewoon omdat ik dat ding niet ken. En tja, met gloeilampen zit je gauw op een fors vermogen. Als dan voor één fase het gevraagde vermogen te groot is, dan is er maar één mogelijkheid, genoegen nemen met minder, wellicht maar een derde, andere mogelijkheden zijn er niet.

In dat geval zijn er twee oplossingen, die van jouw, met maar één groep, of de drie groepen lampen toch aan elkaar verbinden op welke manier dan ook, dat kan heel redelijk professioneel en met mijn voorstel selectief lampen er uit te draaien. En ja, op de een of andere manier moet dan duidelijk zijn dat die fittingen niet meer meedoen. Wellicht is daar wel op een veilige manier wat te bedenken dat er niet alsnog lampen ingedraaid kunnen worden. Misschien zelfs door die fittingen verwijderen.

Of men besluit radicaal alle gloeilampen te vervangen door LED's, maar of men daarvoor voelt is natuurlijk even de vraag. Want dat is qua investering geen kleinigheid. Afgezien van of dat kan met de dimmers.

Edit:
Blijft de vraag hoe gemakkelijk het is te realiseren dat de drie groepen lampen afzonderlijk worden aangesloten op drie aparte stopcontacten (op drie aparte groepen, de aller simpelste oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 04-01-2019 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Techneut schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:50:
De kans dat iemand dat probeert met een driefasen motor is theoretisch inderdaad aanwezig en strikt formeel dien je daar rekening mee te houden. Ik zag dat even over het hoofd. Zal niet tot rampen leiden, maar die optie valt af omdat het tegen de voorschriften is.

Ik nam aan dat alle lampen op die ene driefasenstekker zitten. Hoe het verder loopt wordt niet vermeld. Mocht het anders zijn, dan heb ik de vraag niet goed begrepen. Wat ik niet wist was dat het om gloeilampen gaat, gewoon omdat ik dat ding niet ken. En tja, met gloeilampen zit je gauw op een fors vermogen. Als dan voor één fase het gevraagde vermogen te groot is, dan is er maar één mogelijkheid, genoegen nemen met minder, wellicht maar een derde, andere mogelijkheden zijn er niet.

In dat geval zijn er twee oplossingen, die van jouw, met maar één groep, of de drie groepen lampen toch aan elkaar verbinden op welke manier dan ook, dat kan heel redelijk professioneel en met mijn voorstel selectief lampen er uit te draaien. En ja, op de een of andere manier moet dan duidelijk zijn dat die fittingen niet meer meedoen. Wellicht is daar wel op een veilige manier wat te bedenken dat er niet alsnog lampen ingedraaid kunnen worden. Misschien zelfs door die fittingen verwijderen.

Of men besluit radicaal alle gloeilampen te vervangen door LED's, maar of men daarvoor voelt is natuurlijk even de vraag. Want dat is qua investering geen kleinigheid. Afgezien van of dat kan met de dimmers.

Edit:
Blijft de vraag hoe gemakkelijk het is te realiseren dat de drie groepen lampen afzonderlijk worden aangesloten op drie aparte stopcontacten (op drie aparte groepen, de aller simpelste oplossing.
toon volledige bericht
Dat laatste zou ook kunnen, maar dan lonkt het natuurlijk al wel heel snel om gewoon 3 stekkers in één verdeeldoosje te steken. Eigenlijk is vervangen door LED wel de mooiste oplossing, maar dat is weer een kostbare aangelegenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Vergis je niet, "gewoon" zoals je het noemt drie aparte stekkers in éen verdeeldoosje zal wel het hele vermogen op een stopcontact betekenen. En dat is, waar we het al over hadden, waarschijnlijk veel te veel. Daarom wilden we het nou juist verdelen, maar op die manier verdeel je het helemaal niet. Vandaar dat ik er in mijn vorige bericht "(op drie aparte groepen" aan toevoegde. En dan nog, zie hierna.

Overigens, het is een 32A stekker, dat kan in geval van drie fasen, weten we nog niet. ook 32A per fase betekenen. Dan alles op één fase aan te kunnen sluiten kun je wel helemaal vergeten. Dus het antwoord op die vraag weten we alleen als TS vertelt om hoeveel lampen met welk vermogen het gaat.

Hoe dat ook mag zijn, het maximale vermogen op een gewone 16A groep is 3680W. Dat is voor gloeilampen een vrij groot vermogen, waardoor er een nog niet genoemd aspect bijkomt, dat is een flinke inschakelstroom doordat de lampen in koude toestand worden ingeschakeld. Houdt de zekering dat? Anders moeten ze beslist groep na groep geschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
We bedoelen volgens mij hetzelfde @Techneut . Ik bedoelde ook dat je de 3 stekkers die mooi over 3 aparte groepen verdeeld zouden moeten zijn, zo gauw voor het gemak in één verdeeldoosje kunnen worden gepropt en dan ben je weer terug bij af.

Even gezocht op het merk. Waarschijnlijk is het dit ding: http://www.feiner-lichtte...er/Actor/d_actor616_d.pdf

Dat apparaat heeft fasecontrole, dus zal hoogstwaarschijnlijk in de beveiliging springen als ‘ie geen echte 3 fasen krijgt, waarbij elke fase 120 graden verschoven is.

Het ding is trouwens 6x16A, dus 1 kanaal zal een normaal stopcontact al (kunnen) volledig belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Techneut schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:04:
[..]
waardoor er een nog niet genoemd aspect bijkomt, dat is een flinke inschakelstroom doordat de lampen in koude toestand worden ingeschakeld.
Professionele dimmers zoals een Electron Actor houden de gloeidraden warm, zodat de inschakelstroom een stuk minder wordt. Voor theater is dat niet echt optioneel.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@Techneut hier geeft @burne al aan dat het mogelijk* een 6 x 16 amp regulator is

burne in "32 ampere aparaat aansluiten op 1 gewone schuko stekker?"

dus inderdaad 3 x 32 amp lijkt het

dan is knutselen op 1 16 amp lijntje helemaal niet aan te raden of inderdaad je moet amper lampen aangeloten hebben maar dat haalt het hele idee van een dergelijke 'dimmer' nogal onderuit

*edit. mogelijk toegevoegd. zelf te snel gelezen. TS noemt het typenummer niet

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 05-01-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 16:19

M14

Sleepkever schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:50:

Zou eerst even op zoek gaan naar documentatie / aansluitschema's van de dimmer zelf. Wellicht dat jou type het kan maar ik betwijfel het ten zeerste.
Bij een dergelijke dimmer gaat dat prima. De 3 fases voeden ieder 2 dim-kanalen. Er is geen noodzaak van 3 fases voor een werkende dimmer.

Verder is het geheel afhankelijk wat @Anoniem: 1162888 er mee gaat doen. Wellicht wil hij slechts de dimmer testen, maar 6x een 500W lampje dimmen kan ook prima. Immers blijft dat binnen het maximale vermogen van een enkele 16A groep.

Hoe aan te sluiten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Shuko:                        Dimmer
F ___________________________ F1
                      |______ F2
                      |______ F3

Nul ________________________  Nul
Aarde ______________________  Aarde

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Het grote probleem is dat alle stopcontacten maximaal afzekering hebben op 16A en een normaal stopcontact (SCHUKO) kan maar maixmaal 16A aan. Misschien kan je via 2 stekkers 2 fase aansluiten of 3 stekkers 3 fase. Maar goed dat is toch echt prutsen.

Wat voor aansluiting heb je er nu op zitten (waarschijnlijk een rode krachtstroom aansluiting.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

MeZZiN schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:38:
Het grote probleem is dat alle stopcontacten maximaal afzekering hebben op 16A en een normaal stopcontact (SCHUKO) kan maar maixmaal 16A aan. Misschien kan je via 2 stekkers 2 fase aansluiten of 3 stekkers 3 fase. Maar goed dat is toch echt prutsen.

Wat voor aansluiting heb je er nu op zitten (waarschijnlijk een rode krachtstroom aansluiting.)?
Nee. Gewoon nee. Dat is heel dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-07 16:08
MeZZiN schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:38:

Dat gaat inderdaad een mooie show geven. Schuko is (in NL) niet gepolariseerd, dus als je de stekker net verkeerd om in het stopcontact doet heb je al feest.

Mocht dat nog niet leuk genoeg zijn, prop dan één Schuko in het stopcontact en houd de ander eventjes vast aan de pinnetjes. Disclaimer: Kan een beetje prikken

Wat de TS wil kan simpelweg niet, als je je aan de voorschriften houd. En die voorschriften zijn er niet voor niets. Ze voorkomen pyrotechnische shows die, als je geluk hebt, enkel je dure hardware finaal slopen. Als je niet goed weet waar je mee bezig bent, doe het dan a.u.b. niet!

Mocht je toch graag de zwaailichten van de ambulance willen lokken, dan is dit nog relatief veilig:
M14 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:29:
[...]

Bij een dergelijke dimmer gaat dat prima. De 3 fases voeden ieder 2 dim-kanalen. Er is geen noodzaak van 3 fases voor een werkende dimmer.

Verder is het geheel afhankelijk wat @Anoniem: 1162888 er mee gaat doen. Wellicht wil hij slechts de dimmer testen, maar 6x een 500W lampje dimmen kan ook prima. Immers blijft dat binnen het maximale vermogen van een enkele 16A groep.

Hoe aan te sluiten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Shuko:                        Dimmer
F ___________________________ F1
                      |______ F2
                      |______ F3

Nul ________________________  Nul
Aarde ______________________  Aarde
toon volledige bericht
Wel verstandig om die kabel als je klaar bent direct weer uit elkaar te halen. Hij is in dit geval waarschijnlijk te gebruiken, polarisatie zal niet zo'n issue zijn, meerdere fasen zijn strict genomen waarschijnlijk niet nodig en je moet gewoon opletten dat je onder de 16A blijft (met veilige marge). Maar sluit je dit verloopje op het verkeerde apparaat aan, dan ontsnapt de magische rook.

[ Voor 75% gewijzigd door Nijn op 07-01-2019 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

Nijn schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:00:
[...]

Dat gaat inderdaad een mooie show geven. Schuko is (in NL) niet gepolariseerd, dus als je de stekker net verkeerd om in het stopcontact doet heb je al feest.

Mocht dat nog niet leuk genoeg zijn, prop dan één Schuko in het stopcontact en houd de ander eventjes vast aan de pinnetjes. Disclaimer: Kan een beetje prikken

Wat de TS wil kan simpelweg niet, als je je aan de voorschriften houd. En die voorschriften zijn er niet voor niets. Ze voorkomen pyrotechnische shows die, als je geluk hebt, enkel je dure hardware finaal slopen. Als je niet goed weet waar je mee bezig bent, doe het dan a.u.b. niet!

Mocht je toch graag de zwaailichten van de ambulance willen lokken, dan is dit nog relatief veilig:

[...]

Wel verstandig om die kabel als je klaar bent direct weer uit elkaar te halen. Hij is in dit geval waarschijnlijk te gebruiken, polarisatie zal niet zo'n issue zijn, meerdere fasen zijn strict genomen waarschijnlijk niet nodig en je moet gewoon opletten dat je onder de 16A blijft (met veilige marge). Maar sluit je dit verloopje op het verkeerde apparaat aan, dan ontsnapt de magische rook.
toon volledige bericht
Ik ben ook voorstander om het rechtstreeks op de dimmer aan te sluiten. Maar, van dat aansluiten op het verkeerde apparaat, daar ben ik het niet mee eens. Er zijn 2 zaken aan de hand:
1. Een apparaat wordt op een te lichte groep gezekerd
2. Er is geen hoekverschuiving tussen de fasen

Betreft punt 1: De zekering gaat er uit. Geen probleem, immers is de beveiliging daar voor gemaakt
Betreft punt 2: Dit is alleen een probleem bij 3-fase motoren.
- Wanneer deze in driehoek wordt aangesloten is er geen probleem. Er loopt geen stroom omdat er geen potentiaalverschil tussen de fasen is.
- Wanneer deze als ster wordt aangesloten verwacht ik dat de motor niet zal draaien, maar slechts stroom trekken. In het geval dat de stroom hoger wordt dan toegestaan schakelt de zekering af. Beide gevallen geen probleem.

Maar goed, met dit soort 'speciale' verlopen moet je nou eenmaal nadenken wat je doet. Daarom zou ik geen verloop maken, maar rechtstreeks zo op de dimmer aansluiten.

Nu is het aan de TS om even te reageren :). Ik zie net dat het zijn eerste post is op Tweakers :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Even helemaal terug naar het begin, soms kan dat heel zinvol zijn.
Meerderen hier, ik geef toe inclusief ik zelf, gingen er van uit dat het ging om apparaat met een heel groot aantal lampen. Waarom of waardoor mag Joost weten, maar dat wordt helemaal niet opgenoemd. TS wil alleen maar weten hoe hij dat voor drie fasen bestemde apparaat dat hij wellicht goedkoop op de kop heeft getikt kan aansluiten op een gewone stekker voor één fase. Dat maakt de vraag meteen veel eenvoudiger en daarop is in meerdere bewoordingen voldoende antwoord gegeven. Samenvattend gewoon de drie fasedraden aan elkaar verbinden en klaar. Vervolgens alleen maar rekening houden met het maximale vermogen dat voor een gewone éénfasegroep in een woonhuis 16 x 230 = 3680W is.

Overigens vraag ik mij af of TS nog wel belang heeft bij een antwoord, want het blijft wel erg stil van zijn kant. Dat kan twee redenen hebben, hij ziet door de veelheid van uiteenlopende antwoorden in pure wanhoop door de bomen het bos niet meer, of hij heeft het allang voor elkaar. Gezien hij nieuw is hier, aan hem even de boodschap dat het de gewoonte is om ingeval van het laatste dat even te melden.
Pagina: 1