Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Processorkeuzestress Lenovo Yoga 530

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bente1987
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-08 23:50
Hi Tweakers!

De laatste tijd ben ik mij aan het oriënteren op laptops. Ik wil mijn desktop gaan vervangen door een laptop. Ik maak namelijk te weinig gebruik van mijn desktop en doe nu het meeste op mijn smartphone (!)

Nu heb ik me ingelezen in verschillende specs, maar het is een heel nieuwe wereld voor me en ik merk dat ik niet alles goed begrijp (ik weet dat ik dit niet mag zeggen maar ik doe het toch).
Ik weet wel dat ik graag een 2-in-1 zou willen en dat ie een beetje 'futureproof' is. Hij mag dus best wat meer kunnen dan ik er nu van verlang, zodat ik er een paar jaar mee vooruit kan.

Ik let bij het zoeken op de volgende dingen:
- 14"/15"
- omkeerbaar scherm
- OS Windows
- quad of octa core
- processor i5 of hoger
- RAM 8 GB of hoger
- verlicht toetsenbord heeft voorkeur maar is geen must

De videokaart laat ik buiten beschouwing.

Daardoor ben ik uitgekomen op de Lenovo Yoga 530. Alleen duizelen de verschillende processors me.
Ik dacht het best af te zijn met de Ryzen 7 maar las net een artikel hier op Tweakers die me daaraan doet twijfelen. Het verschil in accuduur is voor mij minder van belang, waardoor de keuze wellicht naar de Ryzen neigt. Ik heb verder tijdens mijn onderzoek gelezen dat de Intel-processors veel geluid maken door de fan en dat dat bij andere processors minder zou zijn. Maar de opmerkingen over de prestaties van de Ryzen vs de Intel i-serie doen mij nu twijfelen. Het lijkt afhankelijk te zijn van de gpu, maar wat dat is, is me niet duidelijk. Ik kan het in ieder geval niet vinden tussen de specificaties op Coolblue :? . Verder las ik dat de Intel processors (8e generatie) aardig geperfectioneerd zijn en dat dit bij de Ryzen nog wel een aantal jaar kan duren.

Overigens kwam ik ook een HP tegen die wel aardige specs heeft maar het volgens 'aflegt' tegen de Lenovo: HP Pavilion X360 15-cr0950nd. Voordeel van deze vind ik vooral dat er naast de SSD ook een HD van 1 tb op zit. Maar ik weet eigenlijk niet hoeveel waarde ik hieraan moet hechten. Ben niet van plan grote bestanden op te slaan (paar foto's, Word- bestandjes).

Kan iemand mij hierin wat duidelijkheid verschaffen? Een alternatief is natuurlijk ook van harte welkom. _/-\o_

Wat ga je met je laptop doen?
Internetten, e-mail, social media, simpele spelletjes (Wordfeud e.d.), films kijken (full HD), MS Office.

Wat is je budget?
Rond de € 800,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, in principe zal deze thuis staan. Maar wegens een nieuwe baan kan dit wel veranderen. Ik let dus wel een beetje op accuduur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb voorheen een HP gehad, die beviel prima tot ie na een jaar of 2 crashte en niet meer aan de praat geholpen kon worden. Ik kijk nu naar de Lenovo Yoga 530-14ARR 81H9001RMH, Lenovo Yoga 530 Lenovo Yoga 530-14IKB 81EK00HWMH en de HP Pavilion X360 15-cr0950nd.

Alle reacties

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-11 21:05
Puur persoonlijke mening, op weinig meer gebaseerd dan persoonlijke ervaring. Maar heb ooit een AMD proc in een laptop gehad en dat ding was niet vooruit te branden. Al wel jaren geleden dus vraag mij niet meer wat voor processor dat was.

Maar vanaf toen voor laptops altijd voor Intel gegaan, voor desktops heb ik wel altijd AMD gehad (momenteel een Ryzen 5 2600)

In die 2 Lenovo's die je linkt is de Ryzen wel de snellere Proc. 256 GB SSD vind ik persoonlijk te weinig voor als ik een machine zou gaan. installeer een paar apps en het gaat rap. Maar dat kan je ook oplossen met een externe HDD.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• Bente1987
Bedankt voor je reactie. 256 GB is dus ook niet voldoende in mijn situatie? Want ik heb inderdaad niet zo'n zin om 800,- neer te tellen voor een laptop die na een paar maanden traag wordt. Dan zou ik dus meer neigen naar de HP, wat vind je daarvan? Ik zie bij de Lenovo in ieder geval geen optie voor meer geheugen.

Verwijderd

Om te beginnen, als wat je zegt onder "Wat ga je met je laptop doen?" klopt heb je aan 256GB de komende tijd echt wel genoeg. Maar wil je er toch een keer een paar AAA spellen opzetten, dan zou ik wel voor het dubbele gaan. Die HP is al helemaal geen optie: slechts een 128GB SSD en een magnetische schijf voor massa opslag. Dan kan je beter een externe USB 3.0 HD bijkopen voor de Yoga en alles wat je niet nodig hebt daar periodiek opzetten en van de laptop wissen, dat is sneller en flexibeler qua opslag. Je zou het zelfs met twee externe USB schijven kunnen doen en er één bij een familielid thuis leggen als externe backup.

OT: 'De' of 'jouw' zou overigens correct nederlands zijn; 'je' is echt fout.

Alle vier jouw opties zijn quadcore CPUs met hyperthreading. De Intel cpu is wat zuiniger, maar daarvan geef je al aan dat het geen probleem is.

Per clock is de intel CPU sneller dan de ryzen, maar de base clock van de Ryzen is 37% hoger dan die van intel en de boost clock 11,7%! Met een IPC voordeel voor intel van zo'n 4-6% zal die AMD cpu dus in de meeste gevallen gewoon sneller zijn.

De enige uitzondering: vector code, maar bijna niets van wat jij zegt te doen met de laptop heeft vector code nodig om te werken. Alleen mogelijk video decoding afhankelijk van de codec, maar daar is de AMD al meer dan snel genoeg voor!

De iGPU van AMD is zoveel beter dan die van intel dat het bijna zielig is voor die laatste.

@TgR_KILLER zijn ervaring met AMD laptop CPUs is totaal niet meer relevant, die is 100% zeker van voor Ryzen en dat was een heel andere situatie.

Met andere woorden: De AMD keuze is sneller en beter op alle relevante punten. Dus voor toekomst zekerheid zou ik niet eens naar de intel machines kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2019 17:26 ]

• Bente1987
Dank voor je reactie. Ik heb al even snel gekeken maar het prijsverschil met meer geheugen vind ik wel wat te groot. Of ik moet voor die HP gaan maar dan lever ik op de rest in en heb ik een groter (en dus zwaarder) apparaat.
De eerdere suggestie voor een externe HD lijkt me dan een betere oplossing mocht 't zo ver komen.

Duidelijk, qua processor dus het beste voor de Ryzen 7 gaan. Thnx!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is gebruikelijk om een back-up te maken van je laptop opslag op ex. HD. 256GB zit echt niet zomaar vol met paar Apps. Zou je de laptops die je voor ogen hebt, even in lijstje willen zetten. is wat meer overzichtelijk om snel te kunnen zien welke specs erbij horen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Bente1987
Ja een externe HD is sowieso wel handig he? Gaan we doen.

Lijstje lukt even niet (krijg een beveiligingsfoutmelding op mn pc als ik naar 't forum ga). De specs staan ook hier: pricewatch: Lenovo Yoga 530-14ARR 81H9001RMH

Zet het even in een lijstje als m'n pc 't weer doet (is geen beginnen aan op mn tel, had ik nu maar een laptop 😉).

Overigens vergeten te melden, ik maak nog het meest gebruik van Spotify. Maar dat moet geen probleem zijn lijkt me.

Verwijderd

Bente1987 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:53:
Ja een externe HD is sowieso wel handig he? Gaan we doen.

...

Overigens vergeten te melden, ik maak nog het meest gebruik van Spotify. Maar dat moet geen probleem zijn lijkt me.
Echt niets van wat jij wil doen met de laptop is reden om voor een meer dan een basis model te kiezen. De enige eis die wat gevolgen heeft voor de keuze is dat je wat meer toekomstzekerheid wil. Zonder die eis kan je met alle drie de laptops prima uit de voeten en kan je gewoon de goedkoopste kopen.

Om toch wat rekening te houden met enige groei, wil je de snelste CPU, iGPU en wat extra SSD opslag hebben.

De HP valt dan af vanwege de te kleine SSD, 128GB heeft gewoon geen marge en die HDD voegt niets toe tov een externe HDD.

Van de Lenovos heeft de AMD versie de snelste CPU en iGPU ten koste van batterij duur. Dat laatste heb je aangegeven geen punt te vinden.

Het lijkt mij een vrij simpele keuze :)

N.B. je linkt naar een hardware.info artikel over desktop CPUs. Verlies daarbij niet uit het oog dat de intel desktop CPUs die daar meegenomen worden een hogere kloksnelheid hebben dan de AMD CPUs. In deze 2in1 laptops hebben juist de AMD cpus een hogere klok! Zoveel zelfs dat het IPC nadeel van AMD meer dan opgeheven wordt. Je hebt dus feitelijk niets aan dat artikel voor jouw keuze.

• Bente1987
Bedankt @Verwijderd! Begrijp ik jou goed dat ik met die Lenovo's een basismodel heb die enigszins toekomstbestendig is? Want dan ben ik er wel uit en ga ik voor de Lenovo met de AMD 7.

Overigens; jouw eerdere reactie over de opslagruimte had ik niet goed gelezen. Na goed lezen begrijp ik dat die HP gewoon geen optie is.

N.B. Logisch dat ik ervan in de war raakte dan! Niet opgelet of het over lap- of desktops ging. Stom.

• Bente1987
Hackus schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:32:
Zou je de laptops die je voor ogen hebt, even in lijstje willen zetten. is wat meer overzichtelijk om snel te kunnen zien welke specs erbij horen.
Bij dezen de specs van de Lenovo 530-14ARR 81H9001RMH

Merk Lenovo

Beeldscherm
Schermdiagonaal 14 inch
Scherpte Full HD (1080p)
Resolutie 1920 x 1080 pixels
Touchscreen Ja
Schermcoating Glanzend
Schermtype IPS paneel
FreeSync Nee
G-Sync Nee
Beeldscherm kwaliteit Middenklasse

Processor
Processor AMD Ryzen 7
Processornummer 2700U
Processorkernen Quad core (4)
Codenaam Raven Ridge FP5
Kloksnelheid 2200 MHz
Turbo Frequency 3800 MHz
Trusted Platform Module (TPM) Nee
Cache 4 MB

Geheugen
RAM-geheugen 8 GB
Geheugen SO-DIMM DDR4-2400
Werkgeheugen uitbreidbaar Ja
Maximale hoeveelheid geheugen 16 GB
Samenstelling geheugen 1 x 8 GB

Opslag
Opslagtype SSD
Totale opslagcapaciteit 256 GB
Aantal schijven (intern) 1
Geheugenkaart SD
Formaat harde schijf PCIe

Videokaart
Videokaarttype Shared
Videokaart AMD Radeon Vega 10
VR Ready Nee

Optische drive
Dvd/Blu-ray Geen

Draadloze verbindingen
Draadloze verbinding Bluetooth, Wifi
Wifi-standaard Wireless AC
WiDi Nee
Bluetooth Ja
Bluetooth versie 4.1

Bedrade verbindingen
Aansluitingen HDMI, USB 3.0, USB Type A
USB aansluiting Ja
USB-poorten 3 x usb USB-poorten
Aantal USB-poorten 3
Ondersteunde USB-C protocollen USB 3.0
Aantal USB 3.0-poorten 2
HDMI aansluiting Ja
Type HDMI-aansluiting Standaard HDMI (Type A)
HDMI-uitgangen1 x
HDMI-type 1.4
Netwerkaansluiting Nee
Thunderbolt Nee
DisplayPort Nee
VGA-poort Nee
Hoofdtelefoonaansluiting Ja
Geheugenkaartlezer Ja
Geschikt voor docking station Nee
Optische aansluiting Nee

Communicatie
Mobiele dataverbinding Nee
Type dataverbinding Geen

Audio
Geintegreerde speakers Ja
Geluidsweergave Stereo
Aantal speakers 2
Ingebouwde microfoon Ja

Camera
Camera Ja
RealSense Nee
Beeld-definitie webcam HD Ready (720p)

Bediening
Toetsenbordindeling QWERTY
Lay-out toetsenbordindeling US layout
Fysieke toetsenbordindeling ANSI
Morsbestendig Nee
Numeriek keypad Nee
Programmeerbare toetsen Nee
Mechanische toetsen Nee
Verlicht toetsenbord Ja
Touchpad Ja
Vingerafdruksensor Ja
Windows Hello Ja

Besturingssysteem
Besturingssysteem Windows
Versie van Windows Windows 10 Home
Taal besturingssysteem Nederlands, Engels, Meerdere talen in te stellen

Accu
Batterij technologie Lithium-polymeer
Aantal cellen 4
Accuduur 8 uur
Stroomconnector Ander merk/product specifiek

Gebruik
Geschikt voor
Internet, e-mail en tekstverwerken, Films kijken in Full HD, Studie, Foto's bewerken, Video's bewerken,
Gaming

Snelheidsklasse Topklasse
Veiligheidsklasse Basisklasse

Overig
Model 2-in-1
Awards Geen
Garantie 2 jaar
Refurbished Nee
Kensington Lock Ja

Fysieke eigenschappen
Gewicht 1,67 kg
Materiaal Metaal, Kunststof
Type metaal Aluminium
Kleur Zwart
Breedte 32,8 cm
Diepte 22,9 cm
Hoogte 1,76 cm
Bouwkwaliteit
Middenklasse

Verwijderd

Ja, de opties die ik bij die HP zag hadden allemaal een 120GB SSD, dat is zeker niet toekomst bestendig.

Als ik kijk naar mijn werklaptop met op de C;\ schijf:
  • Windows 10
  • Chrome
  • Firefox
  • Office Pro
  • Visual Studio
  • Notepad++
  • virusscanner
  • keepass
  • pagefile
die gebruikt nu al 98GB!

Neem daarbij dat je voor een optimale SSD performance zo'n 15-20% lege ruimte wil hebben en 120GB is ineens geen optie meer.

Natuurlijk kan je zaken op die HDD installeren, maar die zullen dan duidelijk trager starten en - niet onbelangrijk - veel programma's plempen dan nog steeds een groot deel van hun libraries op de C:\ schijf!

Overigens kan bij die Lenovo meteen al een relatief goedkope performance boost kopen door er een extra 8GB dimm in te stoppen, wel even matchen met de dimm die er all in zit. Dan heb je dual channel memory. (voor de capaciteit hoef je dat niet te doen, 8GB is genoeg)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2019 15:59 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Bente1987 Ik bedoel het zo:
pricewatch: Lenovo Yoga 530-14ARR 81H9001RMH
pricewatch: Lenovo Yoga 530-14IKB (81EK00HWMH)
pricewatch: HP Pavilion x360 15-cr0950nd

Vergelijk https://tweakers.net/pric.../1213137;1207205;1207197/

Ik was misschien niet duidelijk.

Je kunt Desktop specs niet vergelijken met Laptop. Ryzen 2700U kun je niet vergelijken met 2700 dekstop versie. Interne videochip is krachtig(Vega 10) maar die van i5 ook. en de i5-8250U ook, en zuinig(Intel 25w TDP- Ryzen 15W (12-25)TDP) beide 14" in de andere is 15.6

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Bente1987
Hahha oeps! Ik dacht al, als ik voor alledrie de specs onder elkaar zet wordt het een ellendig lange post..
Hackus schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:57:
@Bente1987 Ik was misschien niet duidelijk.

Je kunt Desktop specs niet vergelijken met Laptop. Ryzen 2700U kun je niet vergelijken met 2700 dekstop versie. Interne videochip is krachtig(Vega 10) maar die van i5 ook. en de i5-8250U ook, en zuinig (25w TDP v 45w van Ryzen) beide 14" in de andere is 15.6
Uhm ok, die eerste opmerking kan ik volgen. De rest iets minder. :F Bedoel je dat de i5 voldoende is?

Verwijderd

Bente1987 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:02:
[...]

Hahha oeps! Ik dacht al, als ik voor alledrie de specs onder elkaar zet wordt het een ellendig lange post..

[...]

Uhm ok, die eerste opmerking kan ik volgen. De rest iets minder. :F Bedoel je dat de i5 voldoende is?
De ingebouwde GPU in de i5 is zeker voldoende voor wat je nu wil doen. Naar de toekomst kijkend is de Vega 10 van AMD echter zo'n 50-75% sneller, dat is geen klein beetje! De CPU is ook sneller en dat voor 30 euro!

Overigens kan je de SSD in de HP vervangen voor een grotere en dan ongeveer op de prijs van de lenovo met i5 uitkomen, maar dan nog zou ik ik Lenovo over HP verkiezen. Maar dat is pesoonlijk (slechte ervaring met HP kwaliteit) en niet op objectieve feiten gebaseerd ;)

Kijk even hoe veel sneller een Vega 8 is dan de 620 en beseft dan dat in de modellen die jij bekijkt een snellere Vega 10 zit:
reviews: AMD Ryzen versus Intel - Lenovo Yoga 530-laptops vergeleken

Overigens helemaal eens met @Hackus: als je zeker weet dat je nooit een game gaat spelen dan kan je prima een i5 kopen. Daarmee bespaar je 30 euro. Zoals gezegd zou ik dan voor een 2in1 voor de Lenovo gaan en HP laten liggen.

Als je denk wellicht een keer een spelletje te gaan spelen waarbij je geen probleem hebt om de details wat terug te schroeven, dan is eigenlijk alleen AMD een geschikte keuze uit deze selectie.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2019 16:33 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bente1987 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:02:
[...]

[...]

Ja, op FullHD is die prima. Ga je licht gamen is de Vega10 een beter optie. voor normaal grafisch gebruik is de i5-8250U prima.(i5 is ook krachtiger dan de 2700U, dus met NVMe SSD heb je een kleine krachtpatser)

Deze is ook goed, alleen geen omkeerbaar scherm. pricewatch: Dell Latitude 3490-56PG4
Ook goede accucapaciteit

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 04-01-2019 16:58 ]

• Bente1987
Verwijderd schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:05:
[...]

De ingebouwde GPU in de i5 is zeker voldoende voor wat je nu wil doen. Naar de toekomst kijkend is de Vega 10 van AMD echter zo'n 50-75% sneller, dat is geen klein beetje! De CPU is ook sneller en dat voor 30 euro!

Overigens kan je de SSD in de HP vervangen voor een grotere en dan ongeveer op de prijs van de lenovo met i5 uitkomen, maar dan nog zou ik ik Lenovo over HP verkiezen. Maar dat is pesoonlijk (slechte ervaring met HP kwaliteit) en niet op objectieve feiten gebaseerd ;)

Kijk even hoe veel sneller een Vega 8 is dan de 620 en beseft dan dat in de modellen die jij bekijkt een snellere Vega 10 zit:
reviews: AMD Ryzen versus Intel - Lenovo Yoga 530-laptops vergeleken

Overigens helemaal eens met @Hackus: als je zeker weet dat je nooit een game gaat spelen dan kan je prima een i5 kopen. Daarmee bespaar je 30 euro. Zoals gezegd zou ik dan voor een 2in1 voor de Lenovo gaan en HP laten liggen.

Als je denk wellicht een keer een spelletje te gaan spelen waarbij je geen probleem hebt om de details wat terug te schroeven, dan is eigenlijk alleen AMD een geschikte keuze uit deze selectie.
Hihi dat artikel was eigenlijk de aanleiding dat ik besloot het forum op te gaan. (Moest ongeveer om het woord googelen om te snappen wat er gezegd werd.) Ik dacht dan ook dat jij en Hackus het nog over processors hadden en de i5 van Intel bedoelden. (Doe m'n best maar heb het technisch inzicht van een n wortel, sorry!) Wat ik iig wel helemaal helder meekrijg is je advies voor de AMD te gaan.

• Bente1987
Hackus schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:27:
[...]

Ja, op FullHD is die prima. Ga je licht gamen is de Vega10 een beter optie. voor normaal grafisch gebruik is de i5-8250U prima.(i5 is ook krachtiger dan de 2700U, dus met NVMe SSD heb je een kleine krachtpatser)

Deze is ook goed, alleen geen omkeerbaar scherm. pricewatch: Dell Latitude 3490-56PG4
Ook goede accucapaciteit
Bedankt voor de tip! Die Dell ziet er goed uit maar ik wil toch eigk wel liever een omkeerbaar scherm dan langere accuduur.

Ik ben er in principe wel uit om voor de Lenovo met AMD Ryzen 7 te gaan. Ga nog wel even in de winkel testen hoe ie "voelt".

Ben iig erg blij met jullie hulp en wijsheid, dank!
Pagina: 1