Betrouwbare automatische backup instellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-12 19:10
Beste medetweakers,

Pas geleden heb ik besloten dat ik me eens echt eens serieus moet gaan bezighouden met het instellen van een betrouwbare backupoplossing. Voor mijn werk doe ik alles op mijn laptop (een Macbook) en het zou een enorme schade zijn als al deze data ineens weg zou zijn. Ik maak altijd Timemachine backups op een externe HDD, maar zou dit eigenlijk automatisch willen laten verlopen en ook de mogelijkheid willen hebben om hier makkelijk bestanden in terug te vinden.

Zelf ben ik echter helemaal niet thuis in de backupwereld, en daarom kom ik jullie tot hulp vragen. :) Ik zou een opslag willen pakken van 4TB om mee te beginnen, aangezien ik ongeveer 250gb per jaar wil backuppen. Denk hierbij vooral aan grote projectmappen (Unity, VisualStudio, Android Studio en websites backups), Photoshop en Sketch bestanden, foto's en video's en veel documenten. Komend jaar wil ik een nieuwe Macbook kopen, en het leek me dus handig om een backup automatisch te laten verlopen als ik een USB-C hub inprik (waaraan dan de opslag is gekoppeld, maar ook mijn monitor, stroom en andere zaken).

Een tijdje terug heb ik me wat in zitten lezen in een RAID opstelling, zou dit wat zijn in mijn geval? Ik zou in ieder geval een mirror willen van de complete backup (dus een 2x4TB) indien er een schijf kapot zou gaan. Ook zou ik willen dat de mirror automatisch wordt bijgewerkt als er iets bijkomt of veranderd in het eerste medium.
Verder heb ik zitten denken aan een NAS, maar ik weet niet of dit goed zou werken (wordt dan alles via WiFi gedaan of kan ik ook gewoon m'n laptop aankoppelen en alles overzetten ivm grote bestanden).

Wat zou een goede oplossing zijn? Het belangrijkste is dat de setup betrouwbaar is en automatisch werkt/wordt uitgevoerd op bepaalde momenten zonder dat ik hier veel handmatig voor hoef te doen iedere keer. Ook zou het fijn zijn als ik indien nodig vanaf een andere computer of setup de bestanden kan benaderen, maar dit is geen vereiste.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties! :)

Beste antwoord (via brick5492 op 06-01-2019 10:41)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier draait TimeMachine op een NAS (netwerkschijf) die 24/7 aangesloten staat. Deze NAS maakt wekelijks een kopie naar een andere NAS zodat in het geval van falende schijven de schade enigszins beperkt blijft.

Recente documenten staan in de OneDrive, omdat ik daar op mijn werk mee te maken heb.

Een NAS met 4TB is prima te doen en ook goed te gebruiken voor het maken van kopieën van projecten, welke je buiten Time Machine om nog eens apart aan de kant zet.

Voordeel van een NAS is dat je TimeMachine draadloos kan gaan en je er bijna niks van merkt. Daarnaast kan de NAS zichzelf dupliceren naar een andere NAS op een andere locatie. Dit is dan weer handig zodat je in geval van brand of diefstal niet alles kwijt bent.

Kijk eens naar een Synology, deze werken prima met TimeMachine.

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TimeMachine instellen op een netwerkdrive. Dat werkt het handigst. Dan synchroniseert die gewoon altijd als je op hetzelfde netwerk zit, en hoef je niet continu je externe HDD aan te sluiten.

Veel NASsen ondersteunen dit al, en omdat het spul incrementeel gaat is eigenlijk alleen de eerste backup groot en lang, daarna is het goed te overzien. Zeker op het moment dat je maar 1 machine erop hebt zitten.
Het nadeel is alleen dat je niet zomaar een TimeMachine image kan openen op een andere machine.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Voor mijn desktop gebruik ik Time Machine (gewoon externe HDD, die altijd aangesloten is) en Backblaze (voor offsite backup). Ik heb Time Machine ook op een NAS gehad maar merkte dat dat niet altijd snel was.

Voor mijn laptop (werk) heb ik op mijn vaste plek ook een externe HD liggen voor Time Machine en maak daarnaast gebruik van Arq backup om het naar een offsite backup te krijgen (in mijn geval Google Drive).

Dus beide computers hebben twee backups: 1 lokaal en 1 remote. En Backblaze/Arq werken automatisch (als er een netwerkverbinding beschikbaar is)

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12 22:48

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Een hdd die altijd aangesloten is, is geen backup imo ;).

Acties:
  • Beste antwoord

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier draait TimeMachine op een NAS (netwerkschijf) die 24/7 aangesloten staat. Deze NAS maakt wekelijks een kopie naar een andere NAS zodat in het geval van falende schijven de schade enigszins beperkt blijft.

Recente documenten staan in de OneDrive, omdat ik daar op mijn werk mee te maken heb.

Een NAS met 4TB is prima te doen en ook goed te gebruiken voor het maken van kopieën van projecten, welke je buiten Time Machine om nog eens apart aan de kant zet.

Voordeel van een NAS is dat je TimeMachine draadloos kan gaan en je er bijna niks van merkt. Daarnaast kan de NAS zichzelf dupliceren naar een andere NAS op een andere locatie. Dit is dan weer handig zodat je in geval van brand of diefstal niet alles kwijt bent.

Kijk eens naar een Synology, deze werken prima met TimeMachine.

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-12 11:32
Tortelli schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:18:
Een hdd die altijd aangesloten is, is geen backup imo ;).
Idd, veel mensen maken deze vergissing. Tot dat ze een encryptie virus gehad hebben..

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Zoals altijd is een kopie in feite een backup. hoe meer kopieen verspreid over diverse mediums hoe minder kans op verlies.

Een laptop/nas zijn diefstal gevoelig . een externe (cloud)drive kan corrupt raken / weg zijn.
zonder controle van de correctheid van je backup met regelmaat (back je wel de juiste bestanden op in het juiste formaat :? )

Single Point Of Failure (spof) wil je vermijden. zoals je moet een dure raidkaart, taperobot of floppy drive kopen om je data te recoveren. (als het nog lukt)

Begin eerst alle data te verzamelen in 1 directory en onder te verdelen in "type" (foto, documenatie enzvoorts) .. en bij voorkeur ook nog in jaar,maand,dag en project.

wil je versie beheer doen, hoeveel en hoe lang wil de data bewaren .. (lees hoeveel kopie-en) want iets per week backuppen x 5 jaar is 260 kopie-en .. (kan snel oplopen naar Terra bytes voor 1 bestand van bv 300mb

Als je dit allemaal weet dan kan je pas over automagische software nadenken. (je weet immers wat je zoekt)

Tja vanalles

• brick5492
Bedankt allemaal voor jullie goede inzichten! :) Ik ga voor een setup met 2 nassen met automatische Timemachine backups. :)

[ Voor 14% gewijzigd door brick5492 op 06-01-2019 10:42 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-12 23:01

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik adviseer cloudbackup zoals backblaze. Bij brand of inbraak ben je anders alsnog alles kwijt. ik gebruik het naast timemachine.

[ Voor 15% gewijzigd door Q op 06-01-2019 13:18 ]

• brick5492
Q schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:17:
Ik adviseer cloudbackup zoals backblaze. Bij brand of inbraak ben je anders alsnog alles kwijt. ik gebruik het naast timemachine.
Bedankt voor je suggestie, maar ik denk dat ik op een andere locatie de tweede NAS plaats. Zelfde idee als Backblaze, maar dan heb ik alles iets meer zelf in de hand. ;) Toch heel erg bedankt voor het meedenken! :)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-12 23:01

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dat heb ik ook gedaan ooit maar daar ben ik van af gestapt want als je het niet bewaakt / onderhoud gaat het vanzelf wel stuk zonder dat je het merkt.

Succes ;)
Pagina: 1