Portable software en het gebruik van de instellingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user458214
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-06-2024
Hoi allemaal,

Ik heb interesse om een aantal Windows programma's als portable te gaan gebruiken.

Ik loop alleen tegen één ding aan...

Stel: ik download nu de portable versie van Notepad++. Deze stel ik via de instellingen helemaal naar mijn eigen smaak in (lettertype, achtergrond kleur e.d.). Nu komt er morgen een nieuwe versie uit. Moet ik dan de instellingen weer helemaal opnieuw goed gaan zetten? Ik ben benieuwd hoe iedereen hiermee om gaat.

Dit geldt voor alle portable software. Iedereen past de instellingen toch naar zijn smaak aan. Dan lijkt me dit juist helemaal niet handig. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Al getest :? Je kunt toch een oudere versie downloaden en dan kijken hoe de upgrade verloopt?

In de meeste gevallen kun je de interne updater gebruiken. Anders kun je vaak de portable versie gewoon over de vorige heen installeren omdat de instellingen in een los, nieuw bestand opgeslagen worden. Deze worden dan dus niet overschreven.

Maar gewoon lekker experimenteren en lezen (en backuppen, natuurlijk).

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 12:07

Ravefiend

Carpe diem!

In het verleden was het wel zo dat programma's op Windows sneller gebruik maakten van de Registry voor het bewaren van user preferences. Gelukkig is daar in de loop der jaren verandering in gekomen, en maken ze al vaker gebruik van config files die ofwel in the %USERDATA%, danwel in de program directory zelf staan.

Zelf ben ik jaren geleden ook overgestapt op het gebruik van portable apps waar mogelijk (in een D:\app directory). Dat maakt het een stuk eenvoudiger wanneer je weer eens over gaat naar een nieuwe laptop / PC.

[ Voor 95% gewijzigd door Ravefiend op 03-01-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Ravefiend Ik gebruik zelf eigenlijk alleen open source portable apps maar volgens mij kun je voor de meeste zeggen dat ze zijn aangepast zodat de instellingen in de portable-app-directory worden opgeslagen, zodat ze daadwerkelijk portable zijn :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 12:07

Ravefiend

Carpe diem!

Room42 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:34:
@Ravefiend Ik gebruik zelf eigenlijk alleen open source portable apps maar volgens mij kun je voor de meeste zeggen dat ze zijn aangepast zodat de instellingen in de portable-app-directory worden opgeslagen, zodat ze daadwerkelijk portable zijn :)
Correct! ;)

En @user458214 , kijk zeker ook eens naar https://portableapps.com/

[ Voor 8% gewijzigd door Ravefiend op 03-01-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user458214
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-06-2024
Bedankt voor jullie reacties.

Ik was in de veronderstelling dat je bij portable software telkens het zip bestand van de site moest downloaden als er een nieuwe versie beschikbaar was. Maar ik begrijp nu dat je intern in het programma zelf voor de functie "controleer op updates" kan kiezen. Dat zag ik dus even over het hoofd :)

Notepad++ en Sublime Text hebben beide die functie dus ik neem aan dat de meeste dit zullen hebben.
Pagina: 1