Socket 1155 upgrade ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dentitten
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-01 14:52
Gegroet allen,

Ik overleef al jaren zonder probleem op mijn huidig systeem. Nu ben ik recent Quake Champions beginnen gamen en ik merk dat mijn CPU constant op 100% load draait. Ik ben nog steeds een casual gamer en heb eens gekeken hoe ik mijn systeem op een goedkope manier kan upgraden enkel en alleen met wat gaming in gedachte. Ik kwam uit op het volgende:

Huidig systeem:
i5-2500K @ 4.2 Ghz (Scythe Mugen cooler)
Asus P8-Z68 moederbord
GTX 1060 3 GB
16 GB RAM (1600)

Mogelijke upgrade:
i7-2600K - i7-2700K - i7-3770K

Wat denken jullie ? Gaat dit helpen ? Voldoende ? De vraagprijs van een 2600K ligt rond de 90 €. De 3770K een beetje hoger. Het grootste verschil zit hem eigelijk in de hyperthreading, zo hebben alle genoemde i7's 8 logische cores... De 3770k komt ook met een lager verbruik en PCIe 3.0. Wat dit juist zou betekenen weet ik niet. Ik lees dat de 2600K verder te overclocken valt dan de 3770K maar dat deze laatste iets beter presteert op lagere clocksnelheden. Zo komen ze 'ongeveer gelijk' uit...

De hoofdvraag is eigenlijk vooral het verschil tussen de 2500K en eentje uit de upgrade lijst.

Alle informatie is welkom. Alvast bedankt.

[ Voor 21% gewijzigd door dentitten op 03-01-2019 14:55 ]

Alle reacties

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:47

Vidra

Vragen?

De i5 2500k heeft 4 cores, 4 threads (geen hyperthreading)
De i7 2600K, 2700K en 3770K hebben allemaal 4 cores, 8 threads (door hyperthreading).

Is het een goed idee om een systeem uit 2011 te upgraden met hardware uit 2012? Ik vraag mij dat ten zeerste af. Het verschil in games zal minimaal zijn, lees een performance increase van wellicht 8-12% (afhankelijk van het gekozen model).

Uiteraard als je een volledige upgrade wil doen dan zal je CPU, Boxed CPU cooler, RAM (DDR4) en moederbord moeten vervangen.

De kosten hiervan zijn met een Ryzen 5 2600 ongeveer EUR 350 in totaal.

Hierbij de benodigde componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 160,49€ 160,49
1MSI B450-A PRO€ 89,90€ 89,90
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 105,05€ 105,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 355,44

De Ryzen 5 2600 is zo'n 40% sneller in vergelijking met je huidige i5 2500, en heeft 6 cores/12 threads (ipv 4 cores/4 threads). Hiermee heb je een nieuw systeem,- wat weer enkele jaren voorruit kan en je kan in de toekomst je CPU upgraden, zonder het moederbord te hoeven vervangen.

Dan moet er nog wel even gekeken moeten worden naar je voeding, of die deze nieuwe hardware ondersteund.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:34
Een i7 kan zeker wel een fors verschil geven. Niet zozeer in max fps alswel in belasting van de processor (heeft wel degelijk meer adem 😊) en de minimum fps. In games als bf1 en 5, black ops 4 en AC (Odyssey en Origins) zorgt een i7 er voor dat je minder of helemaal geen framedrops meer hebt.

Ik heb dat laatst gehad met een upgrade van een i5 3470 naar de niet overklokbare i7 2600 waarbij de GPU een 1060 3GB was. In bf1 ging de gameplay van onspeelbaar stotterend naar helemaal smooth. Ook in de witcher viel het CPU gebruik op drukke momenten terug van 100 naar 60%. Stukje prettiger spelen.

Dus voor een casual gamer kan een goedkope upgrade zeker zo'n i7 zijn. Ik speel zelf met een i7 4770 (die langzamer is dan een overklokte 2600k/3770k) en een gtx 1060 6GB en draai alles zonder problemen.

Je hoge CPU usage in quake kan wel liggen aan de game zelf. Er zijn meer mensen die daar last van hebben. Je zou eventueel ff kunnen googelen op het probleem om een eventuele fix te vinden.

Misschien dat hier een goeie oplossing tussen zit voor je : https://www.reddit.com/r/...pu_win_10_and_over_90_of/

[ Voor 32% gewijzigd door Baloes op 03-01-2019 17:40 ]

• dentitten
@Vidra en @Baloes,

Dank je beiden voor de informatie.

Ik ben ook niet meteen op zoek naar een high-fps boost maar zou het wel fijn vinden om fps drops te verlagen. Een vlottere gameplay te hebben. En dat dan nog eens op een zo zuinig mogelijke manier. Hoewel ik moet toegeven dat de suggestie van een 'compleet' nieuw systeem te hebben voor een 350 € toch ook geen verkeerde gedachte is. Ware het niet dat ik 2019 ben begonnen met het idee wat geld te sparen ;)

Quake Champions: Ik heb gisteren een CPU core uitgeschakeld en ik zag inderdaad de load zakken naar een 75% (niet toevallig met 3 van de 4 cores in gebruik?). Dit gebeurde wel zonder een merkbaar verschil te hebben in gameplay. Hoewel dat zeer lastig te bepalen valt. Hoe weet je nu eigenlijk dat een spel vlotter draait ? Zit er ergens een benchmark optie in verscholen ? Ik las de pagina waar nog veel andere tweaks staan. Dat is voor later.

Voeding: Ik heb een 650W (bronze dacht ik) voeding. Is wattage het enige waar ik moet naar kijken of valt er meer te bekijken ?

[ Voor 6% gewijzigd door dentitten op 04-01-2019 08:16 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-02 21:37
Zelf heb ik een i5 2500k vervangen door een i7 3770k, en de verbetering was zeker merkbaar in modernere games. In games waar de GPU de bottleneck is merkte ik geen verschil.

Ik zou in jouw geval kijken naar benchmarks voor de games die jij speelt en of hyperthreading daar uitmaakt. Het kan zeker een boost geven.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:34
Als ik het goed heb zit er in Quake een in-game fps counter die je aan kunt zetten. Daaraan zou je kunnen zien of je last hebt van drops.

Het model voeding wat je nu hebt is al aardig op leeftijd. Dus ga er maar vanuit dat deze de nieuwe features die met de laatste hardware komen niet zal ondersteunen. Wil niet zeggen dat het allemaal niet gaat werken, maar bij aanschaf van nieuwe hardware zou ik zeker wel een andere voeding aanschaffen.
Jaartje of 6-7 is zowiezo een mooie leeftijd voor deze voeding. Dus deze de komende tijd vervangen is geen slecht idee. Er zitten niet de hoogste kwaliteit interne componenten in, dat was in de reviews van die tijd al te lezen. Bedoel ik niet als bangmakerij maar een goede kwaliteit voeding zorgt voor het behoudt van kwaliteit van je pc componenten :)

Nieuw platform is altijd leuk en de r5 2600 is een hele goede prijs/prestatie processor.. Maar hebbie um nu nodig... Volgens mij niet. Voor een casual gamer (dus niet 140 fps op een 144Hz scherm willen halen) is je huidge platform nog prima. Ik zou idd eens ff kijken wat er nu precies aan de hand is met quake en of daar een makkelijke oplossing voor is waardoor het misschien niet eens nodig is om je CPU te upgraden.

Maar indien nodig kan een socket 1155 i7 nog steds een prima upgrade betekenen. Ze zijn met een beetje mazzel nog wel wat goedkoper te scoren. Tijdje geleden voor een vriend een 2600k kunnen scoren voor 65 euries.. Draait icm een gtx 1070 zonder problemen.

-Edit-

Hop..2 adviezen binnen 1 minuut :) Strakke timing :)

• dentitten
Ik heb die adviezen dan ook gevolgd. Net in het bezit geraakt van een i7-2600K. Een goedkoop stapje vooruit. Ik merk het wel. Heb de processor ook naar 4.5 Ghz geclocked. Lijkt voorlopig stabiel te zijn maar wordt wel warmer als gedacht. Een 70°C onder load (van Quake Champions). De cpu heeft wat ademruimte nu volgens de windows task manager. Een korte benchmark liet ook uitschijnen dat het gemiddelde frames hoger lag. Ik kan wel niet echt verder testen want ik heb net mijn wide screen (2560x1080) scherm verkocht.

Nogmaals bedankt voor alle informatie ! (Nu nog een leuk - ook weer cheap - scherm...)
Pagina: 1