12v voedingen uit China

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themodfather
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:13
Ik heb vanuit een faillissementsverkoop een aantal 12v voedingen gekocht.

ATX formfactor maar helaas alleen maar PCI--e aansluitingen
En een of ander chinees merk, Informatie staat op een sticker die wij normaal als adressticker zouden gebruiken 8)7 8)7

Worst case haal ik ze uit elkaar voor de kabels en de ventilatoren maar liever zou ik het als geheel/onderdelen verkopen

Waar moet ik op letten om te checken of deze voedingen veilig zijn?
En indien ze niet veilig zijn, zouden ze als DIY te verkopen zijn?

mvg,

Jeroen

The ModFather

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:28

WCA

Als er alleen PCI-e aansluitingen op zitten zijn het waarschijnlijk miner voedingen.

Zeer waarschijnlijk van prutkwaliteit, en waarschijnlijk niet veilig.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Dat is nogal een bewering. Het kan uit elke willekeurige fabriek zijn komen rollen, en als de opdrachtgever niet om mooie etiketjes heeft gevraagd, dan zitten die er niet op.

Wat is je gevoel als je zo een ding vast hebt?
Je kunt misschien wat inspiratie opdoen in https://www.tomshardware....how-we-test-psu,4042.html over hoe je ze onder load kunt testen, maar daar zul je vrij specifieke hardware voor nodig hebben.
Toverwoord; psu load tester

[ Voor 10% gewijzigd door frickY op 03-01-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

themodfather schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:05:
Ik heb vanuit een faillissementsverkoop een aantal 12v voedingen gekocht.

ATX formfactor maar helaas alleen maar PCI--e aansluitingen
En een of ander chinees merk, Informatie staat op een sticker die wij normaal als adressticker zouden gebruiken 8)7 8)7

Worst case haal ik ze uit elkaar voor de kabels en de ventilatoren maar liever zou ik het als geheel/onderdelen verkopen

mvg,

Jeroen
Altijd goed voor chemisch afval

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themodfather
GreNade schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:12:
Als er alleen PCI-e aansluitingen op zitten zijn het waarschijnlijk miner voedingen.

Zeer waarschijnlijk van prutkwaliteit, en waarschijnlijk niet veilig.
Daar lijkt het wel op.
Wat kan er niet veilig zijn? ze hebben volgens mij wel gedraaid, en ze vliegen niet ik de fik als ik ze aanzet...
frickY schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:26:
Dat is nogal een bewering. Het kan uit elke willekeurige fabriek zijn komen rollen, en als de opdrachtgever niet om mooie etiketjes heeft gevraagd, dan zitten die er niet op.

Wat is je gevoel als je zo een ding vast hebt?
Je kunt misschien wat inspiratie opdoen in https://www.tomshardware....how-we-test-psu,4042.html over hoe je ze onder load kunt testen, maar daar zul je vrij specifieke hardware voor nodig hebben.
Toverwoord; psu load tester
Ziet er complex (lees: Duur) uit
Hackus schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:29:
[...]
Altijd goed voor chemisch afval
Tja, dat is last resort.
Kan ik bv alleen de PCB verkopen als zijnde voedings PCB waar (mogelijk) een aantal beveiligingen op missen 8)7

zal morgen een foto van de binnenkant maken :)

[ Voor 56% gewijzigd door themodfather op 03-01-2019 15:55 ]

The ModFather

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

themodfather schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:50:
[...]

Daar lijkt het wel op.
Wat kan er niet veilig zijn? ze hebben volgens mij wel gedraaid, en ze vliegen niet ik de fik als ik ze aanzet...
Kan vanalles zijn, van slecht voor je componenten door enorme rimpelspanning (ripple) tot te laag gespecte onderdelen (condensators met een te lage temperatuur/spanningsrating oid)

Met compleet merkloos spul zou ik het niet aandurven. Misschien als projectvoeding die je alleen aanhebt als je er zelf bij bent ofzo, en er geen dure dingen aanhangt. Maar verder niet

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Heb je wat foto's?

Zijn niet veel merken die dergelijke voedingen maken, en de meeste maken geen troep.

Miner voedingen zijn ontworpen om 24/7 op bijna maximale belasting te draaien en behoorlijk efficient te zijn, dat zijn ook eigenschappen van goede voedingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zonder iets van die van die voeding gezien te hebben vind ik het nogal een bewering dat die voeding per definitie al gevaarlijk kan zijn. Heel veel elektronica wat we hier gebruiken komt uit China en hou er rekening mee dat die Chinesen best wel wat zelf kunnen naast het kopieren, ze leren oa. veel van het werk wat ze voor westerse bedrijven maken.

En dan nog, ook de niet zo nette oogende spul blijkt in de praktijk aardig te werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Tuurlijk kan je niet direct zeggen dat het per definitie slecht is. Alleen als je zelf niet de kennis hebt om zoiets te evalueren, kan je het maar beter niet gebruiken. Niet klooien met netstroom. Je weet letterlijk niks van het product.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themodfather
Zoals beloofd, Foto's :)

https://imgur.com/a/6S2tzyj

Het eerste dat mij opvalt is dat er een filtercondensator over de 230v hangt en een zekering erachter :)

Verder ziet het er redelijk leeg uitziet :P

[ Voor 83% gewijzigd door themodfather op 03-01-2019 20:42 ]

The ModFather

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

@-The_Mask- Kan hier misschien iets over zeggen, die herkent meestal wel wie een voeding gemaakt heeft en of ie enigszins degelijk is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
themodfather schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:05:
Eerlijk antwoord is dat je dat niet kunt.
Bijvoorbeeld de condensatoren, kun je prima Googlen, stel dat dit de allerbeste zijn die je kunt krijgen... of het is gewoon een afgekeurde condensator waar ze het logotje op hebben geprint van een high-end condensator. Zelfs professionele bedrijven hebben zich om de tuin laten leiden.

Wat mij aan de foto's opvalt is dat het ontwerp redelijk simplistisch is, de koeling is echt het type wat je bij instapvoedingen ook ziet. De printplaat heeft een typenr dat 1350 bevat... beetje verdacht dat er dan 1400W op de zijkant staat. Maar ook een vast gesoldeerde zekering.... dan is dus een houdertje van een paar cent al teveel.... Maar het lijkt er ook op dat de fan merkloos is en de rest van de componenten zien er ook niet echt beter uit.

Even ter vergelijking, hier een voeding die ik meer kans geef:
Afbeeldingslocatie: https://p.globalsources.com/IMAGES/PDT/B0864770998/110V-230V-full-wattage-ATX-power-supply.jpg

Ik zou ze gewoon zo snel mogelijk kwijt zien te raken, maar ik zou er persoonlijk met een grote boog omheen lopen. Ook de connectoren, kabels, ventilator etc. ... het is gewoon goedkope prul, daar is geen eer aan te behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Dus de eenvoud van elektronica en koeling betekend een slechte voeding? Alsof complexibiliteit samen gaat met betrouwbaarheid en degelijkheid.....
Naar mijn weten kan je pas over iets oordelen als je er ook ervaringen mee hebt...

Maar ik vind het wel een leuke voeding, als je ze weer kwijt moet zullen ze het goed doen in de RC modelbouwwereld waar veel hoogvermogen 12v laders gebruikt worden. Vooral in de bootjes en heli's zijn 6S tot 8S pakketten vrij normaal en worden dan ook met 400 watt of meer vermogen laders geladen.

Ik weet niet wat die moet kosten maar als de prijs goed is wil ik wel een ervaringsdeskundige worden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Op basis van de foto's zou ik zeggen dat het een best prima voeding is.
De print is FR4, wat voor voedingen een pluspunt is.

De filtering is goed genoeg, de secundaire caps lijken nichicon, wat een goed merk is.

De koelblokken lijken wat onderbemeten, maar ik weet de efficientie van de voeding niet, dus kan niet beoordelen of het genoeg is.

Ik denk dat het matigste punt van deze voeding in mijn ogen is dat de 100+ A op 12V door de printplaat moet, dat klinkt alsof het wat onderbemeten is, zit niet heel veel koper daar.

Het zou intressant zijn om er een op full load te testen, Ik heb best wat apparatuur staan, kan wel 's kijken of ik tot 1400W wil gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ik zie nergens op de foto's een CE logo. Zit die er wel ergens op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
SA007 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:49:
Ik denk dat het matigste punt van deze voeding in mijn ogen is dat de 100+ A op 12V door de printplaat moet, dat klinkt alsof het wat onderbemeten is, zit niet heel veel koper daar.
Dat stuk viel mij ook op ja, maar er zijn zat via's ingeslagen. Zoals je zegt FR4 en benut waarschijnlijk meerdere layers.

Wat mij ook opviel is die safety cap. Het hele zaakje daar is allemaal handsoldeer en daar ben ik niet zo'n fan van, maar volgens mij zijn ze vergeten om die safety cap een plek op het pcb te zetten en solderen ze 'm nu tijdens productie met de hand. Geen fan. Die conformiteitsmarkeringen op die safety cap trekken de aandacht en met name de UL rating. Ben benieuwd of hij die ook heeft, eenvoudig op te vragen met een documentnummer die in de datasheet moet staan.

Het valt me ook op dat die spoortjes van fase en nul bij die safety cap wel erg dicht bij elkaar lijken. Daar moet 4mm tussen zitten, klopt dat daar? Als het antwoord nee is, dan kun je vast wel raden hoe ik denk over die voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
themodfather schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:37:
Zoals beloofd, Foto's :)

https://imgur.com/a/6S2tzyj

Het eerste dat mij opvalt is dat er een filtercondensator over de 230v hangt en een zekering erachter :)

Verder ziet het er redelijk leeg uitziet :P
Ziet er vrij slecht uit, bijna het volledige EMI filter mist. Storingen vanuit het net van allerhande andere apparatuur wat je hebt wordt dus slecht weg gefilterd en storing vanuit de voeding wordt ook gewoon op het net gezet. Daarnaast ziet het er ook meer uit als een 500W voeding dan iets wat 1000W zou moeten kunnen leveren. Ik zou de voedingen iig niet gebruiken, tenzij je zeker weet dat ze deugen. Maar daarvoor moet je ze dus testen met idd hele dure apparatuur en natuurlijk de juiste kennis om het te doen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
De afstand tussen die spoortjes lijkt 3.75mm te zijn (schuifmaat, vergeleken met de 2.54mm pitch van de controller).
En het is een geisoleerd spoortje, dus zou me er zelf niet zo druk over maken.

Qua apparatuur kan ik hier niet met het echt nette spul tot 1400W, maar kan met weerstandsbanken er wel komen.
@TS Laat maar weten als je intresse hebt om er een aan de tand te laten voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
https://szrpower.en.made-...itching-Power-Supply.html
of
https://szrpower.en.made-...ing-LED-Power-Supply.html
Volgens mij is het deze voeding, dat verklaard misschien ook de aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
SA007 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:39:
De afstand tussen die spoortjes lijkt 3.75mm te zijn (schuifmaat, vergeleken met de 2.54mm pitch van de controller).
En het is een geisoleerd spoortje, dus zou me er zelf niet zo druk over maken.
Die laatste opmerking vind ik redelijk bizar. Een voeding testen is voor de normale mens niet te doen en dit is een referentie die je met het blote oog kan zien. Als hij daar niet aan voldoet, dan geeft dat weinig vertrouwen dat hij aan de andere voorwaarden wel voldoet en dat moet je niet wegwuifen alsof dat er niet toe doet. Hierdoor mag dit ding in de VS en Europa al niet meer worden verkocht.

Die opmerking van @-The_Mask- vind ik ook heel valide. Te weinig kruipafstand, te weinig EMI filtering, en met lichte vorm van twijfel kan die montage van de safety cap normaal gesproken niet door de beugel. Volgens mij is dit geen goede voeding en een goed voorbeeld waarom ik altijd roep dat je geen vermogenselektronica bij DX of Ali moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 20:51

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het lijkt wel of er stof in zit, maar je had dan ook niet gezegd dat ze nieuw zouden zijn.

Omdat de +12V draden rood zijn en niet geel, denk ik dat deze voeding niet als PC voeding bedoeld is, maar als LED voeding. Die zijn minder goed gestabiliseerd en beveiligd. En daar ziet de printplaat ook naar uit.
Ik zou daarom het risico niet nemen om hem aan te sluiten op zoiets duurs als een videokaart.

De naam van de fabrikant die in Chinese tekens op het label staat, is een andere naam dan die je vindt als je op internet zoekt naar artikelnummer TT135012P. Dus misschien is het namaak of een generiek ontwerp.

Heb je ze binnen de EU gekocht, of buiten de EU?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
SA007 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:39:

Qua apparatuur kan ik hier niet met het echt nette spul tot 1400W, maar kan met weerstandsbanken er wel komen.
@TS Laat maar weten als je intresse hebt om er een aan de tand te laten voelen.
Wat kun je testen? Spanningsregulatie, ripple, transient response en EMI? Want als het alleen een statische load is tot x aantal watt dan houdt het niet echt over.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themodfather
@SA007 En @memphis PM voor een Sample :)
TheGhostInc schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:16:
Ik zie nergens op de foto's een CE logo. Zit die er wel ergens op?
Nee, mag dus sowieso niet (compleet) aan een consument verkocht worden.
Flake schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:23:
[...]

Het valt me ook op dat die spoortjes van fase en nul bij die safety cap wel erg dicht bij elkaar lijken. Daar moet 4mm tussen zitten, klopt dat daar? Als het antwoord nee is, dan kun je vast wel raden hoe ik denk over die voeding.
Zal ik morgen nameten
aawe mwan schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:38:
[...]
Het lijkt wel of er stof in zit, maar je had dan ook niet gezegd dat ze nieuw zouden zijn.

Omdat de +12V draden rood zijn en niet geel, denk ik dat deze voeding niet als PC voeding bedoeld is, maar als LED voeding. Die zijn minder goed gestabiliseerd en beveiligd. En daar ziet de printplaat ook naar uit.
Ik zou daarom het risico niet nemen om hem aan te sluiten op zoiets duurs als een videokaart.

De naam van de fabrikant die in Chinese tekens op het label staat, is een andere naam dan die je vindt als je op internet zoekt naar artikelnummer TT135012P. Dus misschien is het namaak of een generiek ontwerp.

Heb je ze binnen de EU gekocht, of buiten de EU?
Niet nieuw, uit een faillissement (binnen de EU welliswaar)
Grote kans dat het in China re-branded is ja.

Dat ik dit niet als fatsoenlijke voeding kan verkopen is wel duidelijke, de vraag alleen: kan (mag) dit wel verkocht worden als projectvoeding? of als ongefilterde 12v voedingsbord (al dan niet zonder de kabels?)

Of wordt het kabels knippen en de rest in de prullenbak?

The ModFather

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Zonder CE markering mag het niet geïmporteerd worden, laat staan verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@Flake volgens mij hoeven individuele componenten niet aan CE te voldoen.
Of een voeding bedoeld voor inbouw in een apparaat onder component valt is een 2e vraag.

Dan nog is CE iets wat je als importeur er zelf op mag plakken met een zelfgemaakt certificaat erbij.
Puntje is wel dat je dan wettelijk gezien verantwoordelijk bent als het niet blijkt te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
@SA007 ieder product dat los wordt verkocht moet een CE hebben, zeker bij dit soort voedingen. Makkelijk en valide argument om OP's vraag te beantwoorden, en voor alles wat buiten de EU komt is het altijd de importeur die aansprakelijk is voor het in de handel brengen van een bepaald product, nooit de fabrikant. Zie maar eens een Chinees te vervolgen. En ja een importeur kan makkelijk dat logo erop plakken en dan ben je in ieder geval al langs de douane, daarna is er niet veel controle of handhaving meer (en als OP's voeding dat logo wel had werd de vraag wat lastiger). Maar als er een klacht komt over je product, er wordt een onderzoek ingesteld en ze vinden iets, dan hang je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
themodfather schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:21:
[...]

Nee, mag dus sowieso niet (compleet) aan een consument verkocht worden.
Ze hadden sowieso niet verkocht mogen worden. Dus ook jij had ze al niet mogen kopen!
(En een veiling 'as is', dat gaat natuurlijk ook niet vliegen. 'Oud ijzer' in de vorm van een werkend machinegeweer mag ook niet. Dan moet het onklaar gemaakt worden)

Maar als er geen CE sticker op zit, dan is die voeding dus nooit bedoeld voor de EU markt. Tenzij de CE markering op het apparaat stond waar de voeding uitkwam. Wat raar zou zijn, dan koop je eerder een CE voeding ipv een non-CE voeding daarna gaan voorzien van CE keur.

Ps. Als jij ze zakelijk gekocht hebt, dan mag je ze dus niet verhandelen/weggeven. Als consument niet spannend, als bedrijf een economisch delict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

CE is niet iets waarop ik tegen ben maar ik denk dat de eisen voor zo'n crtificaat wel wat hoger liggen dan nodig is. Maar als je ondertussen ziet wat er allemaal via Banggood, Aliexpress, Alibaba en noem ze maar op zonder CE Nederland binnen komt heeft het geen zin om je daar al te druk over maken.

Overigens mag je het spul wel weggeven cq verhandelen als ze dan de EU weer verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 20:28
Redelijk off topic maar door dit topic ben ik voor de grap eens gaan kijken.

Ik heb deze voeding(en) (heb er 2) aangeschaft op Ali:
https://www.aliexpress.co....8148356.4.3cab11be6PJtE7

Volgens het plaatje is deze voorzien van een CE keurmerk.
Vrij bijzonder is dat in de omschrijving het CE keurmerk nergens vermeld wordt.
Als je vervolgens de officiele documentatie van Meanwell erbij pakt:
https://www.meanwell.com/Upload/PDF/LRS-350/LRS-350-SPEC.PDF

Zie je weldegelijk een CE keurmerk staan maar met een (9) erbij.
Verderop in de documentatie kun je lezen dat je dat ding eigenlijk helemaal niet mag gebruiken in de EU.

De chinezen hebben dat gewoon weggehaald uit de omschrijving. Dat vind ik best wel schandalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:04
jbhc schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 01:20:
Zie je weldegelijk een CE keurmerk staan maar met een (9) erbij.
Verderop in de documentatie kun je lezen dat je dat ding eigenlijk helemaal niet mag gebruiken in de EU.
Wel een hoop voorwaarden. Copypaste vanuit de PDF werkt niet dus samengevat:
De voeding voldoet niet een bepaalde EN-standaard wat betreft harmonischen aan de invoerkant. Hierdoor mag je het niet gebruiken in Europa als je deze rechtstreeks aan het lichtnet hangt EN meer dan 75W trekt aan invoerkant, of deze voeding deel is van een 'lighting system' (wat dat ook moge betekenen). En dan nog wat uitzonderingen hierop.
De chinezen hebben dat gewoon weggehaald uit de omschrijving. Dat vind ik best wel schandalig.
Verbaast je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Een Chineese fabrikant mag zelf niet eens een CE conformiteitsverklaring afgeven, daar is de importeur verantwoordelijk voor.

Maar toch drukken ze het overal vrolijk overal op :)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 05:11

Twhomp

Stayin' Alive

Een Chinese fabrikant drukt met alle liefde er een CE merk op. CE staat trouwens dan voor China Export :+

Dat hun CE logo verdacht veel lijkt op ons CE logo, dat is dan toeval.

Ook certificeringen zijn geen probleem. U vraagt, zij draaien (lees: printen een kopieetje van internet).

Ik ben internationaal technisch inkoper van beroep: een CE keurmerk van materiaal van buiten (west) Europa? Dan kan het er imho evengoed niet op staan :/

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 20:28
Nou, om eerlijk te zijn wel. De winkel lijkt behoorlijk legitiem en Meanwell is een gerenomeerd bedrijf. Ik heb nog wat verder gezocht maar kennelijk zijn er maar weinig van dat soort voedingen die je in de EU legitiem toe mag passen.
Weer wat geleerd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Sine schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:58:
Een Chineese fabrikant mag zelf niet eens een CE conformiteitsverklaring afgeven, daar is de importeur verantwoordelijk voor.

Maar toch drukken ze het overal vrolijk overal op :)
Niet geheel waar, als het Chinese bedrijf een kantoor of een warehouse in de EU heeft om vanuit eigen organisatie binnen de EU te verkopen kunnen ze zelf wel degelijk voor een CE certificaat zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
jbhc schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:53:
[...]

Nou, om eerlijk te zijn wel. De winkel lijkt behoorlijk legitiem en Meanwell is een gerenomeerd bedrijf. Ik heb nog wat verder gezocht maar kennelijk zijn er maar weinig van dat soort voedingen die je in de EU legitiem toe mag passen.
Weer wat geleerd. :+
Meanwell heeft geen controle over de belasting (load) van de klant en dekt zichzelf hiermee in. Het is altijd het complete systeem wat EMC passed moet zijn voor CE en er zijn belastingen waarbij additionele specifieke EMI-filters nodig zijn, en die kun je in een universele voeding eigenlijk niet terug verwachten. Er is geen one-size-fits-all en het is niet zo dat een CE-voeding jouw eindproduct ook automatisch CE geeft. Als je eindproduct EMC passed is mag die Meanwell er rustig in.

@teaser , een lighting system als uitzondering is omdat je van zo'n belasting eigenlijk geen vreemde dingen hoeft te verwachten, en daar durft Meanwell wel aan te geven dat dit is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
@Flake,
Hoeveel zelfbouw pc's zullen (niet) aan de EMC normen voldoen?

Toch staat op de voeding netjes(?) een CE logo.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Sine schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:36:
@Flake,
Uit een vroegere ervaring toen we onze gebouwde PC's moesten testen kan ik je zeggen dat 1 of meerdere missende afdekplaatjes bij niet gestoken kaarten al een probleem geeft voor een goedkeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:04
Flake schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:31:
[...]
@teaser , een lighting system als uitzondering is omdat je van zo'n belasting eigenlijk geen vreemde dingen hoeft te verwachten, en daar durft Meanwell wel aan te geven dat dit is toegestaan.
Lighting system is juist een van de gevallen dat het niet mag, ongeacht de belasting dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
@memphis
Ooh, dat geloof ik graag, het is niet voor niets dat de "grote" jongens op die plek meestal extra verende afscherming aanbrengen.

Dat is letterlijk een slotted antenne :)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Sine schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:36:
@Flake,

Toch staat op de voeding netjes(?) een CE logo.
Zolang je een pc voeding gebruikt om een pc te bouwen, dan moet het zaakje compliant zijn. Hang je er een andere belasting aan, dan wordt het een ander verhaal. En inderdaad grounding (behuizing) speelt sowieso een rol.

[ Voor 6% gewijzigd door Flake op 06-01-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themodfather
Flake schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:40:
Zonder CE markering mag het niet geïmporteerd worden, laat staan verkocht.
TheGhostInc schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:27:
[...]

Ze hadden sowieso niet verkocht mogen worden. Dus ook jij had ze al niet mogen kopen!
(En een veiling 'as is', dat gaat natuurlijk ook niet vliegen. 'Oud ijzer' in de vorm van een werkend machinegeweer mag ook niet. Dan moet het onklaar gemaakt worden)

Maar als er geen CE sticker op zit, dan is die voeding dus nooit bedoeld voor de EU markt. Tenzij de CE markering op het apparaat stond waar de voeding uitkwam. Wat raar zou zijn, dan koop je eerder een CE voeding ipv een non-CE voeding daarna gaan voorzien van CE keur.

Ps. Als jij ze zakelijk gekocht hebt, dan mag je ze dus niet verhandelen/weggeven. Als consument niet spannend, als bedrijf een economisch delict.
https://www.rijksoverheid...p-mijn-product-aanbrengen

Zoals ik het hier lees mag het niet aan een CONSUMENT verkocht worden.

Zover ik tot nu toe can concluderen mag ik het zakelijk wel als "onderdeel voor" verkopen (B2B) maar niet als compleet product? Kan me namelijk ook niet voorstellen dat ieder los componentje CE hoeft te zijn, als het geheel dat gebruikt/verkocht wordt maar CE certified is...

(Aan de andere kant, hoe kun je dan ooit componenten als consument kopen? kan me nog genoeg Vellemankitjes herinneren waar ik niks over kan vinden betreft CE...: https://www.conrad.nl/p/v...-relais-bouwpakket-063496)

The ModFather

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
themodfather schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:36:
[...]

[...]

https://www.rijksoverheid...p-mijn-product-aanbrengen

Dat is niet wat daar staat. Mocht je het duidelijker willen hebben: http://ec.europa.eu/growth/single-market/ce-marking/

"Businesses know that products bearing the CE marking can be traded in the EEA without restrictions."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
[...]

De CE-markering geldt voor meer dan 20 productgroepen. Denk aan bouwproducten, gastoestellen, speelgoed, meetinstrumenten, mobiele telefoons en liften.
Hoeveel liften zouden er door consumenten worden gekocht ;)
Zover ik tot nu toe can concluderen mag ik het zakelijk wel als "onderdeel voor" verkopen (B2B) maar niet als compleet product? Kan me namelijk ook niet voorstellen dat ieder los componentje CE hoeft te zijn, als het geheel dat gebruikt/verkocht wordt maar CE certified is...
Je mag alleen een CE logo voeren op een product dat het moet hebben.
Dus stel deze voedingen komen uit stalen kasten en het CE logo staat op de buitenkant van de kast. Dan mag je na het verwijderen van de voeding de kast niet meer verkopen, totdat het CE logo is verwijdert.
Maar ook elke combinatie van voeding/kast moet dan geCE-d worden.

Maar het ging mij persoonlijk meer om te kijken voor welke markt het gemaakt is. Zonder CE logo, maar wel 230V. Dan dus waarschijnlijk intern of als intern component.
Een Chinees die wel voor de EU zou produceren zou er gewoon een CE logo op plempen. De website waar naar gelinkt werd, die gaf ook al meteen CE & RoHS aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themodfather
TheGhostInc schreef op zondag 6 januari 2019 @ 20:30:
[...]

De CE-markering geldt voor meer dan 20 productgroepen. Denk aan bouwproducten, gastoestellen, speelgoed, meetinstrumenten, mobiele telefoons en liften.
Hoeveel liften zouden er door consumenten worden gekocht ;)
Fair point...

Ik heb besloten om de voedingen te scrappen ;w ;w

Iig dank voor alle informatie

The ModFather

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 09:37

auto660

1991 240 GL Brick

themodfather schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:40:
[...]

Fair point...

Ik heb besloten om de voedingen te scrappen ;w ;w

Iig dank voor alle informatie
Je mag ze ook naar mij toe opsturen hoor ;) Heb er nog wel wat doeleinden voor.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themodfather
auto660 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:00:
[...]

Je mag ze ook naar mij toe opsturen hoor ;) Heb er nog wel wat doeleinden voor.
Ik ook, maar aangezien ik nu officieel verantwoordelijk ben voel ik daar weinig voor :P
Tenzij jij een constructie vind dat je al die verantwoordelijkheden overneemt :)

The ModFather

Pagina: 1