[Logging] Linux server logs vanaf telefoon bekijken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Al een tijdje maak ik backups van diverse Linux machines (thuis) en stuur ik mailtjes naar mezelf als een taak gelukt of gefaald is.

Tegenwoordig detecteert Outlook.com echter dat ik het account "op een verkeerde manier" gebruik en kan ik deze oplossing dus eigenlijk niet meer betrouwbaar gebruiken. Ook biedt mijn provider geen smart host meer aan en accepteert mijn eigen e-mail account bij Office 365 geen mailtjes uit een dynamische IP range.

Nu weet ik dat je een hoop oplossingen hebt voor Linux om te loggen, waaronder rsyslog en zou ik dus in mijn DMZ een server kunnen plaatsen waar alle logs gecentraliseerd naartoe worden geschreven. Een soort log server.

Waar ik echter stuk op loop, is hoe ik die dan eenvoudig vanaf mijn telefoon kan bekijken. Ik vind alleen maar apps om logs van mijn Android toestel zelf te controleren, of log bestanden die al op mijn toestel staan, maar tot nu toe niks dat verbinding maakt met een server en daarvan de logs bekijkt.

Gezien ik nooit de enige kan zijn met dit probleem, ben ik erg benieuwd hoe jullie taken op servers monitoren.

Het liefst wil ik dit dus vanaf mijn Android telefoon doen, omdat ik bijvoorbeeld 's ochtends gewoon even snel wil kijken of een backup gelukt is etc.

Kortom: hoe kan ik dit het beste oplossen zonder een mailoplossing te gebruiken?

PS
Mailen vanaf mijn Office 365 account werkt wel, maar die wil ik er niet voor gebruiken vanwege de security aspecten. Maar het mooiste zou natuurlijk zijn om helemaal geen mail te gebruiken hiervoor.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:25
Bij XS4ALL is het geen probleem, vast ook bij sommige andere providers maar daar weet ik niets vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalmen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 12:25
Als je een simpele oplossing wilt, maak een Gmail account aan en mail via bijv. Mailgun. Of host zelf een SMTP servertje waarop je alleen je eigen IP's accepteert als recipiënt. Hoef je het niet moeilijker te maken dan het is ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:43

BoAC

Memento mori

Misschien is Webmin wat?
Hierbij kun je gebruik maken van log en alerts.
Of je nu in Webmin console inlogt of je mail bekijkt, lijkt mij geen verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Logstash inrichten en een Android client gebruiken hiervoor?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
OneDrive, GDrive of een andere cloud storage oplossing? Ik weet dat TransIP Stack via WebDav te benaderen is, dat lijkt me erg geschikt voor je toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik denk dat je te moeilijk denkt, waarom niet zorgen dat je de mails wel correct kunt ontvangen i.p.v. hier helemaal omheen werken en wat anders bouwen?

Voor PRTG heb ik hetzelfde, Gmail ziet de mails als spam. In plaats van dat ik moeilijk ga doen met mijn SMTP van mijn provider heb ik een filter gemaakt die deze mails van PRTG gewoon klakkeloos accepteert. Nu staat er bij elke mail nog wel bovenaan dat deze door een filter niet in de spamfolder komt, maar daar lees ik inmiddels ook overheen.

Ik verwacht dat je soortgelijke mailrules ook wel bij Outlook / O365 kunt maken, zo niet wellicht redirecten via een Gmailaccount, dan heb je je oplossing binnen vijf minuten.

Zelf gebruik ik ConnectBot op Android om via SSH mijn servers te kunnen beheren. In jouw geval kun je na het inloggen de logs gewoon via de terminal raadplegen en ben je ook geholpen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Laatst online: 09:32
Ik gebruik signal app om meldingen te ontvangen via zabbix. Ik wil mijn script wel met je delen als er interesse voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:10
Ik stuur al sinds jaar en dag mails naar mezelf via een dedicated gmail account per server middels ssmtp. Ik heb google daar nooit over gehoord.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Er zijn tig wegen naar rome. Je kunt gewoon termux of een andere terminal-app installeren en SSH'en naar je server. Je kunt een eigen mailserver opzetten (die die mails niet spamfiltert) en elke willekeurige mail-app gebruiken om de mailtjes te bekijken. Je kunt een eenvoudige webinterface opzetten (webmin?). Wat het beste is ligt volledig aan jezelf, waar ben je confortabel mee en hoeveel gebruiksgemak heb je nodig... als het om 1x per jaar iets debuggen gaat, zou ik lekker voor de terminal gaan. Ben je er dagelijks mee bezig, is een gelikte webinterface waarschijnlijk praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
finalmen schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:10:
Als je een simpele oplossing wilt, maak een Gmail account aan en mail via bijv. Mailgun. Of host zelf een SMTP servertje waarop je alleen je eigen IP's accepteert als recipiënt. Hoef je het niet moeilijker te maken dan het is ;-)
CurlyMo schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:29:
Ik stuur al sinds jaar en dag mails naar mezelf via een dedicated gmail account per server middels ssmtp. Ik heb google daar nooit over gehoord.
Als Google er inderdaad niet moeilijk over doet, kan ik hiervoor inderdaad overstappen van Outlook.com naar Gmail.

Dat zou een hele eenvoudige stap zijn.
BoAC schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:18:
Of je nu in Webmin console inlogt of je mail bekijkt, lijkt mij geen verschil :)
Ik vind een dedicated app gebruiken op mijn telefoon doorgaans stukken eenvoudiger dan een website bedienen :)
mcDavid schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:34:
Er zijn tig wegen naar rome. Je kunt gewoon termux of een andere terminal-app installeren en SSH'en naar je server. Je kunt een eigen mailserver opzetten (die die mails niet spamfiltert) en elke willekeurige mail-app gebruiken om de mailtjes te bekijken. Je kunt een eenvoudige webinterface opzetten (webmin?). Wat het beste is ligt volledig aan jezelf, waar ben je confortabel mee en hoeveel gebruiksgemak heb je nodig... als het om 1x per jaar iets debuggen gaat, zou ik lekker voor de terminal gaan. Ben je er dagelijks mee bezig, is een gelikte webinterface waarschijnlijk praktischer.
Ik kijk sowieso wel bijna dagelijks ernaar en wil eigenlijk nog meer gaan monitoren dan alleen mijn backups.

Dus dan is het wel fijn om een gebruiksvriendelijke oplossing te hebben :)

Het voordeel van e-mail was tot nu toe ook dat het mijn aandacht erbij hield. Ik ben bij andere oplossingen die mij niet uit zichzelf alerten ook een beetje bang dat mijn aandacht versloft en ik vervolgens te weinig naar mijn backups e.d. kijk (been there, done that ;w ).

Dus ik vind het fijn om alerts op mijn telefoon te krijgen over dit soort dingen.
Hero of Time schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:46:
Logstash inrichten en een Android client gebruiken hiervoor?
Als ik op Logstash zoek in de Play Store vind ik niets?

Welke client zou je hiervoor aanraden dan?
powerboat schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:27:
Ik gebruik signal app om meldingen te ontvangen via zabbix. Ik wil mijn script wel met je delen als er interesse voor is.
Dat Zabbix ziet er wel goed uit. Ik zal eens kijken wat het allemaal is.

[ Voor 60% gewijzigd door Lethalis op 03-01-2019 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerothe2nd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-11-2023
Alternatief kan je ook altijd via een webhook met een Telegram of Discord bot werken. Ook Pushbullet kan effectief zijn, al denk ik dat je die beter als een latere optie kan houden omdat het meer een notification-push service is.

Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar waarom niet een SSH-client op je telefoon installeren en via daar de logs uitlezen? Je zou desnoods een losse account kunnen maken met read-only permissies op alleen de log files waar je op afstand bij wilt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou zelf iets klussen via Telegram bots, heb dit draaien op sickchill als er een download is gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Logstash is ook geen app, maar een ingest tool die binnen de ELK stack valt ;)

Als het Q&D moet: nginx of apache installeren, cronjobje die dagelijks je logs naar een directory upload en dan gewoon via de browser bekijken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Is het een idee om met webhooks te werken, en iets als slack, of Microsoft Flow? Zo monitor ik ook professioneel een hoop processen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
[...]

Dat Zabbix ziet er wel goed uit. Ik zal eens kijken wat het allemaal is.
Voor dat script heb je zabbix niet nodig, je kan het script gebruiken i.p.v. het versturen van een mailtje.

Anderzijds Zabbix is wel leuk speelgoed :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Umbrah schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:04:
Is het een idee om met webhooks te werken, en iets als slack, of Microsoft Flow? Zo monitor ik ook professioneel een hoop processen.
Verstuur je dan alerts via Microsoft Flow? Of hoe werkt dat precies?

De gratis versie heeft iig al 750 bewerkingen per maand en ik zie het ook bij mijn Office 365 abonnement staan. Heb alleen nog geen idee wat het is :)

Ik zie iig dat je "triggers" en "notifications" hebt, maar vooralsnog gaat dat via allerlei sjablonen. Ik neem aan dat ik dan iets van een API call moet gaan doen vanuit Linux?
powerboat schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:04:
[...]
Voor dat script heb je zabbix niet nodig, je kan het script gebruiken i.p.v. het versturen van een mailtje.
Naar die Signal app toe?

[ Voor 31% gewijzigd door Lethalis op 03-01-2019 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
Lethalis schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:31:
[...]

De gratis versie heeft iig al 750 bewerkingen per maand en ik zie het ook bij mijn Office 365 abonnement staan. Heb alleen nog geen idee wat het is :)

Ik zie iig dat je "triggers" en "notifications" hebt, maar vooralsnog gaat dat via allerlei sjablonen. Ik neem aan dat ik dan iets van een API call moet gaan doen vanuit Linux?

[...]

Naar die Signal app toe?
Ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zag even snel met Google alleen een project op GH met een Logstash client. Moet je zelf compileren e.d. Geen idee of er een kant-en-klaar ding is hiervoor.

Als je puur wilt monitoren, dan is een pakket als Zabbix prima. Daar heb je verschillende mogelijkheden om mee te alerten en kan je meer dan alleen logs controleren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Lethalis schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:31:
[...]

Feitelijk is het een soort "if this then that" methode, Flow heeft honderden 'inbound' adapters (zgn. Triggers); adapters, en broadcasts. Bijvoorbeeld: je script/monitor vuurt een webhook af (of je laat flow een request doen om te kijken of iets werkt), je modificeert het, en aan de hand van een conditie voer je een ander event af (zoals een mailtje, een berichtje, etc...). Ik ben best blij met Flow :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Umbrah schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:05:
[...]

Feitelijk is het een soort "if this then that" methode, Flow heeft honderden 'inbound' adapters (zgn. Triggers); adapters, en broadcasts. Bijvoorbeeld: je script/monitor vuurt een webhook af (of je laat flow een request doen om te kijken of iets werkt), je modificeert het, en aan de hand van een conditie voer je een ander event af (zoals een mailtje, een berichtje, etc...). Ik ben best blij met Flow :)
YouTube: Office365Mon Webhook Integration with Microsoft Flow

Ik zie dat een simpele HTTP POST request als trigger kan dienen :) Binnenkort maar eens een test mee doen. Als ik dan een alert in de Flow app krijg, ben ik op zich al een heel eind.

Een POST request kan ik vrij eenvoudig doen vanuit C#, maar ook vanuit BASH scripts door simpelweg wget uit te voeren met de juiste parameters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Lethalis schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:08:
[...]

YouTube: Office365Mon Webhook Integration with Microsoft Flow

Ik zie dat een simpele HTTP POST request als trigger kan dienen :) Binnenkort maar eens een test mee doen. Als ik dan een alert in de Flow app krijg, ben ik op zich al een heel eind.

Een POST request kan ik vrij eenvoudig doen vanuit C#, maar ook vanuit BASH scripts door simpelweg wget uit te voeren met de juiste parameters.
Exact hoe wij het doen. Simpele posts, via wget, invoke-webrequest, curl, of zelfs Python. En hoe weten we dat de server in z'n geheel nog werkt? Heartbeat job. Elke 15min een "leef je nog" sturen (is genoeg), en bij twee gemiste 'checkins', alert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Het draait nu overigens al een week zonder problemen met een dedicated GMail account :)

Ik heb alternatieven nog steeds wel op mijn nice to have list staan, maar simpelweg GMail gebruiken is wel de snelste manier om het probleem op te lossen.

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 10-01-2019 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2023

SuperJoker

Hofnar

Ik zou beginnen met het omdraaien. Je hebt niets aan mailtjes dat je backup gelukt is. Je wil het weten als de backup NIET gelukt is.

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
SuperJoker schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 01:01:
Ik zou beginnen met het omdraaien. Je hebt niets aan mailtjes dat je backup gelukt is. Je wil het weten als de backup NIET gelukt is.
Maar dan weet je niet of je mailflow goed loopt. Dus in die zin heb je wel wat aan die mailtjes.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2023

SuperJoker

Hofnar

Oogje schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 06:16:
[...]

Maar dan weet je niet of je mailflow goed loopt. Dus in die zin heb je wel wat aan die mailtjes.
Wat wil je bereiken met die mailtjes. Weten dat je backup goed is of mislukt, of je mailflow testen?

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
SuperJoker schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 06:17:
[...]

Wat wil je bereiken met die mailtjes. Weten dat je backup goed is of mislukt, of je mailflow testen?
Beide tenzij je of daar weer een aparte check voor gaat bouwen of accepteert dat je bij problemen erachter komt dat je al een maand geen goede backup hebt en je de mail daarover niet gehad hebt.
Heb t zien gebeuren :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
1 enkele instantie? Forward het naar een slack of IRC channel. Cluster of meerdere nodes? Filebeat dat forward naar logstash, forward naar klein elk cluster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
SuperJoker schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 01:01:
Ik controleer ook wat hij gedaan heeft. Bijvoorbeeld hoeveel bestanden rsync heeft gekopieerd en welke dat waren.

Thuis kan ik zover gaan.

Voor op mijn werk heb je gelijk, omdat het dan niet meer te doen is. Maar daar hebben we een custom dashboard draaien. Backup mislukt? Dan is het rood. Geen seintje ontvangen van die server dat er een backup poging is ondernomen? Ook rood.

Alleen als het gelukt is, wordt of blijft hij groen.

Maar goed, ik vind het schrijven van custom software hiervoor eigenlijk onzin, omdat je verwacht dat er al een hoop oplossingen voor zijn.

Voor onze belangrijkste servers hebben we Veeam Backup en Replication, daar zie ik in 1 oogopslag wat er gebeurd is. Maar ja, dat is nogal dure software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:30

houthakker

Poehé

Heb je al gekeken naar PaperTrail? Heeft (r)syslog ondersteuning (of eigen cli client), met tls.

Specs

Pagina: 1