Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

kosten & baten van brand & algemene beveiliging van je huis

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:10

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
vuurpijl onder je PV installatie, kind wat met vuur speelt, niet goed aangesloten elektra en meer van dat soort "oorzaken" die je 99% misschien nooit in je leven meemaakt (net zoals het winnen van een paar miljoen).

ter info, ik bewaar mijn "gegevens" gedeeltelijk extern (digitale data) ..
Maar bepaalde eigendommen zou ik toch graag redelijk veilig willen stellen. denk aan fysieke eigendomen die weinig of minder waard zijn voor anderen (fotoboek enzv) . ik wil er geen nier voor neer leggen en dus eindigen met een dure kluis.

maar ik denk aan schade beperken / minimaliseren
[b]janvanduschoten in "kosten & baten van brand & algemene beveiliging van je huis"[/b]janvanduschoten schreef op vrijdag 4 januari 2019 @
dus bijvoorbeeld preventie brand : 1, 2, 3 Preventie electra, etc.), dan krijg je niet steeds dezelfde suggesties / oplossingen aangeboden en is het alsnog een opsomtopic en dat is niet de bedoeling.
(tip van mod toegevoegd)

ik denk bv aan een mist / sprinker systeem (als dat budget technisch past) of een simpele dak bewatering ..
of iets wat redelijk wat "hitte" aan kan voor korte tijd .. bv isolatie dat brand werend is.
maar het mooiste is iets dat niet te veel water(schade) veroorzaakt en de brandhaard kan doven.

ps ik denk eerder aan bv smart home installatie die net niet volgens spec is gebouwd, of dingen die je tijdens het verbouwen/bouwen beter had kunnen vermijden of juist net iets meer geld in had kunnen steken.
En dus meer de dagelijkse dingen waar je net even niet stil bij staat. je kan niet alles voorkomen maar het risico minimaliseren zonder extreme maatregelen lijkt me altijd wel goed om bij stil te staan.

vso wijzigde deze reactie 04-01-2019 21:14 (17%)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Niet besparen op rookmelders zodat jij en je huisgenoten meer kans hebben om te ontsnappen bij brand? Verder zien dat iedereen de mogelijke vluchtroutes kent en de sleutels van de deuren weet liggen (liefst vlak bij de gesloten deur).

Het materiële valt te vervangen. Fotoboeken hebben ook emotionele waarde maar ik zou deze proberen te digitaliseren en hiervan ook offsite een kopie van te bewaren. Hier is dat heel low tech een externe harde schijf met foto's die elders ligt.

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 14:51

Theo

moederbord

Kleine belangrijke dingen kun je goed kwijt in een brandwerende kluis. Plaats je deze kluis in de kelder, schuur of tuinhuis dan is de kluis ook redelijk beschermd bij brand. Zoals hierboven ook genoemd is kun je foto's ook goed digitaal bewaren als backup; de charme van een fotoalbum is dan wellicht verdwenen bij brand, maar de inhoud niet.

Maar echte brandpreventie kun je niet zomaar in huis doen. Een sprinklerinstallatie zorgt er enkel voor dat een brand niet heel groot wordt; het zorgt er niet voor dat een brand niet begint.. Bovendien 'vervang' je met een sprinkler de brandschade met waterschade (pus, je wateraansluiting kan niet voldoende watercapaciteit leveren voor een sprinkler).. Beter kun je dan een aantal brandblussers in huis hebben. Maar dan wel gewoon ruim voldoende (1 grote per verdieping, plus op iedere kamer een kleine. En vergeet de blusdeken in de keuken niet.)

Wat je mijn inziens beter kan doen is zorgen dat je geen brandbare materialen in je huis hebt. Dus geen brandbare isolatie in huis (piepschuim, EPS, maar wel glas en steenwol die beide brandwerend zijn), geen brandbare gordijnen en afwerkingen (bijv schrootjes) en een aantal rookmelders in huis. Eventueel gekoppeld zodat stroom en gas automagisch worden afgeschakeld als een rookmelder afgaat.

En natuurlijk gewoon nadenken :P Dus niet roken in huis, niet lopen klooien aan het lichtnet als je niet 100% weet wat je doet en vooral, geen goedkope Chineese meuk van Ali op 230 volt aansluiten. Dan is de kans op serieuze brandschade al met 99% gereduceerd.
Immers is de kans op het uitbreken van brand dan klein, de kans dat het verspreid is klein, plus de kans dat je het zelf kan blussen in groot.

7400 Wp op het dak

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 20:12
De gevaarlijkste tijd heb je gehad:

Zonder gekheid

Neem goede rookmelders, desnoods die van Nest zodat je een melding op je telefoon krijgt, dan kan je immers ook van afstand al meteen 112 bellen

Een sprinklerinstallatie gaat niet werken, dat is belachelijk duur en heeft veel ruimte nodig
Daarnaast kan er nog wel eens een sprinkler afgaan wanneer het niet de bedoeling is, dan heb je meteen je huis vol met zwart water

Mist installatie is tegen inbrekers, Blusgas is ook duur en wordt niet in huizen toegepast

Belangrijke documenten kan je inderdaad in een brandveilige kluis doen, en die eventueel opslaan bij ouders/vrienden, hij zit immers toch op slot ;)

Met PV installaties gaat het wel vaker mis, meestal door verkeerd aansluiten, kan je niet zoveel meer aan doen

En inderdaad, laat die Ali express meuk zoveel mogelijk uit het stopcontact

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 10-08 09:33
Inderdaad rookmelders, niet meer dan één stekkerdoos voor apparaten die langere tijd staan.

Zelf check ik de groepenkast als ik ergens ga klussen (familie, vrienden) op losse schroefjes bij de aansluitklemmen. Alles even weer handvast aandraaien. Met nieuwere kasten met zelfklemmende-klemmen heb je dit natuurlijk niet.
En test de aardlekschakelaars eens in de zoveel tijd.

• paprikachips
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 07-01 16:26
ik heb door heel mijn huis Mabo automatische brandblussers hangen.
voor dat geld was het goed te doen en natuurlijk ook brandmelders etc

BESCHRIJVING

De mabo automatische brandblusser is een innovatieve blusser die door aanraking met vuur explodeert. Daardoor komt een ongevaarlijke vloeistof vrij die het vuur in een vroeg stadium blust. De mabo is eenvoudig te monteren en wordt uit voorraad geleverd.

never expect too much from people you will never get disappointed

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 17:01

N1ckk

404 - title not found

Slimme rookmelders (zoals Nest Protect) heb ik ook gekozen vanwege het "gevoel". Je hebt altijd een bepaalde status van je huis beschikbaar en dat vind ik wel (meer) geld waard.

• Den_S85
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 20:57
Een sprinklerinstallatie kost je vele duizenden euro’s, vereist een reinwater tank en een grote pomp. Daarbij komen nog alle leidingen en de sprinklerkopjes. Voor thuis echt een no-go.

Zomaar afgaan van sprinklers is een fabeltje, daarvoor moet je het sprinklerkopje of zelf kapot tikken, of door hitte doen breken.

Blusgas is ook een no-go voor in huis. Heb je enig idee wat blusgas precies doet? Het verdrijft zuurstof uit de ruimte en zorgt er voor dat jij dus stikt. Daarbij komt dat je huis volledig luchtdicht moet zijn en waar wil je de blusgas cilinders plaatsen?

Zoals aangegeven, gebruik je gezond verstand en berg je waardevolle bezittingen op in een kluis. Liefst zo laag mogelijk, vuur trekt sneller naar boven dan naar beneden.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Laten we wel eerlijk zijn je hebt liever een nat avontuur dan zelf in een brandwonden centrum komen voor kind/partner of jezelf. Teminste ik gok dat de meeste van jullie die keuze ook maken.

Ik kan jullie uit eigen ervaring(brand blussen op schip training) vertellen dat een brandblusser (rood ding aan de muur) niet erg effectief is tenzij je weet hoe je het gebruikt, daarnaast elk "op druk" gebracht systeem door middel van een gas is genoodzaakt om regelmatig te controleren / certificeren en is een andere vorm van bedreiging..

ik vroeg om sprinkeler installatie op basis van MIST 8)
Jullie hebben allemaal wel eens met een watergun/sproeier (op druk) in mist stand gewerkt en je weet ook dat 1 Liter dan erg ver komt .. en dan weet je dat: dat het zelfde effect heeft als een "gas" spuiten heeft want je verdrijft effectief de hoeveelheid zuurstof die een vlam kan pakken, en brand/hitte is sneller weg.
en met bv een reservoir/boilervat van x liter .. tja jammer van het laminaat ..

in een vuur moet je maar immers 1 van de benodigde 3 elementen weghalen:
- brandstof
- hitte
- vuur

deze kende ik nog niet _/-\o_
paprikachips schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:37:

BESCHRIJVING

De mabo automatische brandblusser is een innovatieve blusser die door aanraking met vuur explodeert. Daardoor komt een ongevaarlijke vloeistof vrij die het vuur in een vroeg stadium blust. De mabo is eenvoudig te monteren en wordt uit voorraad geleverd.
Bij mij viel een "smart" rookmelder snel af, want bij een "brand" is de kans te groot voor lege accu/geen stroom (immers mens is lui) en de kans groot is dat de netwerk verbinding ook weg is gevolg. de kans word snel kleiner dat E.T. belt .. en van een alarm krijg je alleen wat irritatie .. (zelden een reactie ..)
In mijn ogen is het smart gedeelte dan ook meer een verkoop gimmick.
Ook de goedkope rookmelders vallen er een beetje onder .. maar goed dat is beter dan niks.

Koolmonoxide tja .. voor 10 jaar dat we de CV nog hebben .. (of minder) geen weggegooid geld om aan te schaffen

Maar wel leuk dat er al wat praktische idee-en zijn :)

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 20:37
Een koolmonoxide melder kun je inderdaad over 10 jaar weggooien als je die nu aanschaft. Dat is namelijk de technische levensduur van zo'n ding en daarna moet je hem weggooien.

Idem voor rookmelders.

Materiaalkeuze bij de verbouwing en inrichting van het huis is wel iets waar maar weinig mensen bij stilstaan, maar wat tegelijkertijd in geval van een beginnend brandje een enorm verschil kan maken.

Genoemd is al isolatiemateriaal: glas- en steenwol is zo goed als onbrandbaar, PIR en piepschuim worden dan wel brandvertragend genoemd maar is feitelijk gewoon geraffineerde aardolie. Als het eenmaal brand, dan fikt het ook meteen écht goed. Dat kan nogal verschil maken bij een kortsluiting in je spouwmuur. Hetzelfde geldt bij kozijnen. Kunststof kozijnen zijn lekker onderhoudsarm, maar ontbranden veel makkelijker dan hout en fikken vervolgens veel harder.

En vloerbekleding: pvc, laminaat of synthetisch tapijt VS massief houten vloerdelen of tegels.

Daarbij komt dat de rook van alle kunststoffen veel dikker én giftiger is.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 20:12
vso schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:07:
Laten we wel eerlijk zijn je hebt liever een nat avontuur dan zelf in een brandwonden centrum komen voor kind/partner of jezelf. Teminste ik gok dat de meeste van jullie die keuze ook maken.

Ik kan jullie uit eigen ervaring(brand blussen op schip training) vertellen dat een brandblusser (rood ding aan de muur) niet erg effectief is tenzij je weet hoe je het gebruikt, daarnaast elk "op druk" gebracht systeem door middel van een gas is genoodzaakt om regelmatig te controleren / certificeren en is een andere vorm van bedreiging..

ik vroeg om sprinkeler installatie op basis van MIST 8)
Jullie hebben allemaal wel eens met een watergun/sproeier (op druk) in mist stand gewerkt en je weet ook dat 1 Liter dan erg ver komt .. en dan weet je dat: dat het zelfde effect heeft als een "gas" spuiten heeft want je verdrijft effectief de hoeveelheid zuurstof die een vlam kan pakken, en brand/hitte is sneller weg.
en met bv een reservoir/boilervat van x liter .. tja jammer van het laminaat ..
[...]

Bij mij viel een "smart" rookmelder snel af, want bij een "brand" is de kans te groot voor lege accu/geen stroom (immers mens is lui) en de kans groot is dat de netwerk verbinding ook weg is gevolg. de kans word snel kleiner dat E.T. belt .. en van een alarm krijg je alleen wat irritatie .. (zelden een reactie ..)
Ook de goedkope rookmelders vallen er een beetje onder .. maar goed dat is beter dan niks.

Koolmonoxide tja .. voor 10 jaar dat we de CV nog hebben .. (of minder) geen weggegooid geld om aan te schaffen

*Mist/waternevil? Dan ben je al gekookt voordat je buiten bent ;)

*De meeste rookmelders zijn aan te sluiten op 220V met een 9v backup batterij

*Een koolmonoxide melder kost 25 euro, daar zou ik niet op gaan besparen, geeft nog steeds de meeste slachtoffers

Heb je überhaupt wel eens onderzoek gedaan? :?

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Volgens mij ontstaan de meeste branden in de keuken (gasfornuis), wellicht een idee om op inductie over te gaan?
Ik bedoel, als je een sprinkler overweegt dan is de stap naar inductie velen malen lager ;).

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:10
paprikachips schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:37:
[...]
Er zijn maar twee plekken waar deze volgens mij echt tot hun recht kunnen komen.
Boven je droogtrommel, en je meterkast. Hun effectief gebied lijkt mij voor "je hele huis" niet groot genoeg.

Als je een "thuis-serverkast" hebt waar je bang voor bent, koop dan een CO2 blusser of een firetrace.
(ik heb een rookmelder in de trapkast met glas/modem/synology)

In ieder geval ben ik van plan een één CO2 blusser op de hobbykamer te hangen. (geen nevenschade)
En een schuimblusser in de schuur en de begane grond. Poeder vernietigd alles, gebruik die in je auto. Die is bij een beetje brand toch al total-loss.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Mensen laten we aub wel even realiteit in ere houden, er is veel mogelijk, maar laten we vanuit gaan dat het hier in NL/BE een aanmerkelijk minder risico vormt dan in andere landen & Hollywood.

Afhankelijk van de grote van een brandblusser (poeder,co2,schuim enzv) praat je over 2 seconden tot max 10-20 seconden blustijd, en met brand op een bank/kast heb je veel minder kans op doven .. dan moet je echt in het begin stadium zijn van een brand. het is best knap als je een vuur kan doven met zo'n ding, aangezien brandweermannen er ook moeite mee hebben.
Persoonlijk zal ik eerder geld in glaswol/steenwol steken dan in een brandblussers

@FabianGTI ik vind het wel bijzonder dat je blijkbaar niet weet wat oorzaak-gevolg is, doordat je naar een fictieve gebeurtenis verwijst. Maar wel vraagt naar onderzoek. Water heeft naast bekende geleidende eigenschap een vervangende c.q ablatieve eigenschap .. erg nuttig, maar ook soms onhandig. weet jij hoeveel energie ervoor nodig is om water naar stoom om te zetten ? en hoeveel lucht verdrijft die stoom dan ? nog niet eens gesproken over de geleiding van hitte over een groter oppervlak.
Ter info: Schepen gebruiken mist installaties, immers vuur doven met veel water is niet erg productief voor het drijfvermogen .. naast dat je ook snel met een zuurstof tekort komt voor personeel. Dan is mist een erg goede compromie. want je Co2 tank/poeder/schuim installatie bijvullen is niet echt een optie op zee.

Nu is voor thuis de overdaad van water wellicht minder een probleem, echter je zit dan vaker met nevenschade
jeroen3 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:37:
[...]

Er zijn maar twee plekken waar deze volgens mij echt tot hun recht kunnen komen.
Boven je droogtrommel, en je meterkast. Hun effectief gebied lijkt mij voor "je hele huis" niet groot genoeg.

Als je een "thuis-serverkast" hebt waar je bang voor bent, koop dan een CO2 blusser of een firetrace.
(ik heb een rookmelder in de trapkast met glas/modem/synology)

In ieder geval ben ik van plan een één CO2 blusser op de hobbykamer te hangen. (geen nevenschade)
En een schuimblusser in de schuur en de begane grond. Poeder vernietigd alles, gebruik die in je auto. Die is bij een beetje brand toch al total-loss.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat een portable brandblusser een uitdaging is om "iets" mee te blussen .. bv je NAS. die metabo dingen zijn dan wellicht (verder geen onderzoek naar gedaan) effectiever. Puur omdat je de de reactie + actie tijd verkort (oftewel bij het vuur komen, blusser pakken en dan de blusser activeren) dit zijn situaties waar elke seconde telt.

Meeste mensen slaan veel dingen op zolder op, laat de brandweer met 10 Liter ofzo per seconde het vuur doven.. (op zolder) geen ramp .. ja wel want het water dat op je zolder beland word langs de trap over elke verdieping verspreid .. voordat het "weg" kan ..
Als je onder je zonnepanneel een sproei installatie (tuinslang) zou hebben die bij 100graden geactiveerd word (voorbeeld temp) .. en binnen een paar mist/vernevelers per 25m2 op waterdruk .. dan kan je denk ik veel ellende verkomen ..(nog een reden om binnen niet te roken :) )
Belangrijk is denk ik wel in het oog te houden dat je de schade wilt beperken ,, het zou fijn zijn als je het vuur ook dooft maar dat gebeurt vanzelf.

• AjDuLion
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 12:40
vso schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:07:

zelf hangt mijn netwerk spul achter een ups waarbij de switches door het huis zelf poe powered zijn vanuit de meterkast, mijn wifi + bedraad netwerk. blijft dus na stroomuitval ongeveer een uurtje nog actief voordat het uitgaat.

dit staat wel los van eventuele doorgebrande ethernet kabels en een brand in mijn patchkast zelf..

dus opzicht is de smart toevoeging niet zo gek.. mits goed uitgevoerd en niet zoals je zegt ''lui''

Facebook - Twitter - Renderbeast- Twitch.tv - PSN

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Brandpreventie? Hoe dan?

Ik denk dat je het anders moet benaderen: In het geval van brand wil je jezelf en anderen in huis zo snel mogelijk in veiligheid brengen. Je moet écht niet zelf de held gaan spelen :)

Then again, een paar simpele dingen kunnen wel helpen: brandblusser, blusdeken. Als het een klein vuur is kun je zelf proberen te blussen. En anders: maken dat je wegkomt.
Uiteraard rookmelders door het hele huis hangen!

Vergeet niet dat wanneer er écht brand uitbreekt de kans groot is dat er paniek is.
Een sprinklerinstallatie is leuk maar ook érg kostbaar. En met een flinke brand helpt het ook niet direct. En zit je ook met enorme waterschade.
Don't overthink it.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• jeroen3
vso schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:02:

[...]

Ik kan je uit ervaring vertellen dat een portable brandblusser een uitdaging is om "iets" mee te blussen .. bv je NAS. die metabo dingen zijn dan wellicht (verder geen onderzoek naar gedaan) effectiever. Puur omdat je de de reactie + actie tijd verkort (oftewel bij het vuur komen, blusser pakken en dan de blusser activeren) dit zijn situaties waar elke seconde telt.
Het tijdsbestek van de brand waarin je die kleine 2L blussers kan gebruiken is ook erg kort. Maar een brand is ook erg snel te groot om zelf iets aan te kunnen doen. Bij bedrijven hangt het ook vol brandblussers, maar de instructie hierbij is vaak om deze vooral niet zomaar te gebruiken. En zeker niet alleen.

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 18:27

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

De brandblusser is toch om door het raam te gooien zodat je naar buiten kan ?

Je kan beter denken aan een hangladder voor op de verdieping. Zorg voor een vluchtweg op elke verdieping en dat alle bewoners deze ook kennen.

Ik heb op zolder een ladder met nokhaak liggen, hiermee kan Ik door het dakraam op het platte dak komen voor onderhoud en als vluchtweg op zolder.

• jeroen3
@Erwin_83 Een vluchtladder is zeker een goed idee. (y)

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
richtlijnen volgen, onderzoek/schoonhouden van apparatuur
- je afzuigkap ontvetten (vet brand)
- bij "bewoning" van een pand elektra controleren of alles vast gedraaid is .. (stopcontact losschroeven en alles even vast draaien)
- schoorsteen regelmatig vegen
- niet teveel stekkerdozen doorlussen
- wasmachine/droger ontpluizen / uitzuigen
- stof verwijderen bij elektrische apparaten .. (is ook zuiniger)
- geen brandbare spullen in de meterkast (terpetine,spiritus en lampen olie)

oftewel bedenk alles dat "te warm" kan worden wel goed gemonteerd is en bv een brand niet verder kan escaleren.
Ik denk dat je het anders moet benaderen: In het geval van brand wil je jezelf en anderen in huis zo snel mogelijk in veiligheid brengen. Je moet écht niet zelf de held gaan spelen :)
moment dat je je gezin "red" speel je al voor held en ben je dus al in contradictie

Dit is de grootste fout die gemaakt word. eerst jezelf in veiligheid brengen en de hulpdiensten waarschuwen dat ze op adres x.y.z moeten zijn voor brand. HIERNA pas je gezinsleden in veiligheid brengen. Hulpdiensten duren x tijd voordat ze arriveren.

Natuurlijk kan je tegenwoordig met mobieltjes je gezin + 112 bellen maar het veranderd de gedachte niet ..
en zomaar deuren openen is ook een NO NO .. want dat kan het vuur juist aanwakkeren.. (achterkant van je hand gebruiken en voelen of de deurklink warm is j/n voordat je deur opent.)

belangrijkste is waar mogelijk brandstof van de brand te verwijderen..maar wel bewust te zijn van explosie gevaar (gesloten blikken containers die op druk kunnen komen)
Then again, een paar simpele dingen kunnen wel helpen: brandblusser, blusdeken. Als het een klein vuur is kun je zelf proberen te blussen. En anders: maken dat je wegkomt.
brandblusser is eigenlijk geld weggooien, die dingen moeten gekeurd worden en in huis situatie(s) hangen ze altijd in de weg / verkeerde plek .. en even verkeerd bedienen en ding is leeg. zelfs een grote zware is sneller leeg dan je zou willen ..

Overgens alles waarmee je de zuurstof weghaalt bv gooi een pak bloem heel hard in het vuur (kapot) en als je geluk hebt doof je meer dan een brandblusser zou kunnen. (ja je kan een steekvlam krijgen) ..

In principe wil je een kleverige natte substantie spuiten / vloeien over de brandhaard .. mag best uitzetten maar zolang het maar niet brandbaar is en slecht (warmte) geleid.
Uiteraard rookmelders door het hele huis hangen!
Brandmelders zijn alleen effectief waar de de rook natuurlijk passeert (natuurlijke tocht verloop in huis) het kan best zijn dat bij iets verkeerd geplaatst de woonkamer eerder afgaat dan die in de keuken
Vergeet niet dat wanneer er écht brand uitbreekt de kans groot is dat er paniek is.
Een sprinklerinstallatie is leuk maar ook érg kostbaar. En met een flinke brand helpt het ook niet direct. En zit je ook met enorme waterschade.
Don't overthink it.
hmm waterschade is iets waar je 99% kans op hebt met vuur, maakt het dan uit wat de oorzaak van de waterschade is ?
Ik denk juist dat een vernevel installatie (niet sprinkler) meer de schade beperkt .. zeker als je afsluitkranen ertussen zet. (automagisch of niet)
jeroen3 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:14:
[...]

Het tijdsbestek van de brand waarin je die kleine 2L blussers kan gebruiken is ook erg kort. Maar een brand is ook erg snel te groot om zelf iets aan te kunnen doen. Bij bedrijven hangt het ook vol brandblussers, maar de instructie hierbij is vaak om deze vooral niet zomaar te gebruiken. En zeker niet alleen.
laten we het wel op het thuisfront houden ;) en zoals ik al aangaf 2 seconden (1 snelle spuit) is niet ongewoon zeker als je een 2de lading niet meer kan doen.

• cossy nl
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17:51
@vso zo iets bedoel je toch met je water mist?
https://www.nater.nl/prod...fighting/q-fog-watermist/

Met filmpje: https://www.huis-van-morg...nkler-bij-risico-op-brand

cossy nl wijzigde deze reactie 04-01-2019 13:32 (32%)
Reden: 2de link

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 05-06 16:07
Op zich goed dat je nadenkt over brandveiligheid, maar hou alsjeblieft wel voor ogen dat je reële risico's moet verminderen, maar dat niet alle ellende te voorkomen is. Een vuurpijl onder de zonnecellen waardoor zo'n brand ontstaat dat je huis affikt valt wat mij betreft onder freak accident. Hetzelfde geldt voor de electra controleren op losse schroeven werkt trouwens niet, zit meestal geklemd. Er kan ook een muis aan je bedrading knagen waarbij z'n vacht vlam vat waarna de muis je keukenkastje inkruipt om naast de spiritusfles de pijp aan Maarten te geven.. Je kan niet alle risico's uitsluiten, shit happens.

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:05:
[...]

richtlijnen volgen, onderzoek/schoonhouden van apparatuur
Sorry, maar je brengt nu een korte samenvatting, van de samenvatting achterop het BHV handboekje.

Je stelt als topictitel in "kosten en baten" en "algemene beveiliging van je huis"

Kosten en baten zijn voor iedereen verschillend, in mijn geval is het een huurwoning, en platweg boeit het me niet echt dat die verloren gaat
Dus kosten om die te 'beveiligen' tegen brand maak ik niet.

Waar ik dan weer wel over nagedacht heb, zijn de middelen om escalatie te voorkomen, maar ook die zijn allemaal op prive-doeleinden geënt

Familie - zijn alle bewoners op de hoogte van het actieplan ( groot woord, maar wel belangrijk )
Er hangen diverse rook / CO melders door de woning, WAT gebeurt er als die in werking treden
Overleg, en bespreek de te volgen stappen, maar belangrijker OEFEN deze regelmatig.

Ik heb hier de boel al een keer buiten gejaagd, door om 1u in de nacht een rookgenerator aan te zetten, en het brandalarm zijn werk te laten doen.

Grappig om te zien dat er dan écht paniek ontstaat, ondanks het regelmatig 'droog' oefenen
Ik ben ooit begonnen om overdag te roepen "er is nu brand, wat gaan we doen"
En na 2 of 3x loopt dat prima, wij slapen op zolder, dus de vrouw loopt de slaapkamers af, trekt de kinderen uit bed, uit voorzorg dat ze het niet gehoord hebben / te jong zijn
Ik volg haar, en ondertussen overleg/communicatie wie 112 belt en welke gegevens er doorgegeven moeten worden

Eerste keren 5 tot 10 minuten, daarna vlotter, maar meer commentaar 'jahaaa .... we weten het wel'

Toen een keer in de nacht, vrolijk op de testknop drukken :+
Geen succes, vrouw not amused, maar wonderwel sprong de oudste zijn bed uit, en liep naar de kamer van de jongste, en riep naar boven of wij het ook hoorden.
Omdat er bij de betreffende melder verder geen rookontwikkeling was, riep hij dat ook al.

Met de rookgenerator in de hobbykamer was het wel wat serieuzer, en binnen een paar minuten stonden we met 4 buiten, was de kat en hond nieuwsgierig aan het springen, en had mijn oudste de kleine kluis met papieren gegrepen.

Paar dagen wat gerommel in de relatie :+ maar ze begreep wel de noodzaak

Vooral hou de puntjes in de gaten die er niet helemaal goed gingen ( wasmand op de overloop, sleutel van de meterkast niet in het slot )

• jeroen3
@Alfalva De meeste verdeelinrichtingen zijn volgens mij nog gewoon voorzien van schroeven. En niet veerklemmen of snijklemmen. Soms wel steekverbindingen (amerikaans), maar niet op de ruwe kabel, meer op een soort rail.

Als je last hebt van muizen die knagen aan je draden dan kun je overwegen vlamboogbescherming te plaatsen. Eaton AFDD+ bijvoorbeeld. Nog niet zo gebruikelijk in Europa, wel in Amerika.
(Vlamboogbeveiligings component - AFDD+ (Arc Fault Detection Device+))

Er schiet mij overigens nog een plek tebinnen waar je die automatische mabo blusgranaten kan ophangen:
Daar waar je de elektrische fietsaccu oplaadt.

jeroen3 wijzigde deze reactie 04-01-2019 14:04 (17%)

• Alfalva
jeroen3 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:00:
@Alfalva De meeste verdeelinrichtingen zijn volgens mij nog gewoon voorzien van schroeven. En niet veerklemmen of snijklemmen. Soms wel steekverbindingen (amerikaans), maar niet op de ruwe kabel, meer op een soort rail.

Als je last hebt van muizen die knagen aan je draden dan kun je overwegen vlamboogbescherming te plaatsen. Eaton AFDD+ bijvoorbeeld. Nog niet zo gebruikelijk in Europa, wel in Amerika.
(Vlamboogbeveiligings component - AFDD+ (Arc Fault Detection Device+))

Er schiet mij overigens nog een plek tebinnen waar je die automatische mabo blusgranaten kan ophangen:
Daar waar je de elektrische fietsaccu oplaadt.
Je mist het punt.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
jup zoiets bedoel ik
Alfalva schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:38:
Op zich goed dat je nadenkt over brandveiligheid, <snip>
zoals ik in het begin(startpost) al aangeef brand is hetzelfde als een lot winnen in de lotterij alleen wat negatiever. maar ja het is wel sneu als het je overkomt toch ?
FreshMaker schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:58:
[...]
Sorry, maar je brengt nu een korte samenvatting, van de samenvatting achterop het BHV handboekje.
Sorry dat je het niet leest dat het minder bedrijf meer thuis gericht mocht zijn, de B staat voor Bedrijfs ..hulp verlening toch ?

Overgens is dit common sense / EHBO samenvatting en iets wat je bij de brandweer leert maar goed ..
Familie - zijn alle bewoners op de hoogte van het actieplan ( groot woord, maar wel belangrijk )
Er hangen diverse rook / CO melders door de woning, WAT gebeurt er als die in werking treden
Overleg, en bespreek de te volgen stappen, maar belangrijker OEFEN deze regelmatig.

Ik heb hier de boel al een keer buiten gejaagd, door om 1u in de nacht een rookgenerator aan te zetten, en het brandalarm zijn werk te laten doen.

Grappig om te zien dat er dan écht paniek ontstaat, ondanks het regelmatig 'droog' oefenen
Ik ben ooit begonnen om overdag te roepen "er is nu brand, wat gaan we doen"
En na 2 of 3x loopt dat prima, wij slapen op zolder, dus de vrouw loopt de slaapkamers af, trekt de kinderen uit bed, uit voorzorg dat ze het niet gehoord hebben / te jong zijn
Ik volg haar, en ondertussen overleg/communicatie wie 112 belt en welke gegevens er doorgegeven moeten worden

Eerste keren 5 tot 10 minuten, daarna vlotter, maar meer commentaar 'jahaaa .... we weten het wel'

Toen een keer in de nacht, vrolijk op de testknop drukken :+
Geen succes, vrouw not amused, maar wonderwel sprong de oudste zijn bed uit, en liep naar de kamer van de jongste, en riep naar boven of wij het ook hoorden.
Omdat er bij de betreffende melder verder geen rookontwikkeling was, riep hij dat ook al.

Met de rookgenerator in de hobbykamer was het wel wat serieuzer, en binnen een paar minuten stonden we met 4 buiten, was de kat en hond nieuwsgierig aan het springen, en had mijn oudste de kleine kluis met papieren gegrepen.

Paar dagen wat gerommel in de relatie :+ maar ze begreep wel de noodzaak

Vooral hou de puntjes in de gaten die er niet helemaal goed gingen ( wasmand op de overloop, sleutel van de meterkast niet in het slot )
ps is er een nummer waarbij je de lokale authoriteiten kan melden dat je een test uitvoert op adres x.y.z ? die enigsinds beveiligt is tegen misbruik uiterraard ..

Op zich kudo's voor het feit dat je het serieus test .. dat gaat mij eigenlijk wel erg ver maar ik zou dit alleen maar toejuichen dan afwijzen..

Hoe meer mensen EHBO en aanverwanten kennen hoe beter..
ik denk ook dat je zijn punt mist ;) want aan kabels knagen hmm dat is wel heel erg lastig NL

vso wijzigde deze reactie 04-01-2019 14:25 (3%)

• Alfalva
vso schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:23:
zoals ik in het begin(startpost) al aangeef brand is hetzelfde als een lot winnen in de lotterij alleen wat negatiever. maar ja het is wel sneu als het je overkomt toch ?
...
Maar hoe bescherm jij je huis tegen een meteorietinslag? Of een sinkhole?

Wat ik probeer te zeggen is dat je, naast de reële risico's, nogal druk bezig bent met de irreële risico's. Je hebt immers brand door een reëel risico (een defecte Chinese i-padoplader, een wasdroger die in geen jaren is schoongemaakt), en brand door een irreëel risico (een loszittende draad in een stopcontact, een vuurpijl onder de zonnepanelen). Het is niet zinvol om je heel erg druk te gaan maken over dat laatste.

• janvanduschoten
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:51

janvanduschoten

Moderator Mobile / General Chat

Nr. 346

@vso , je exacte vraag haal ik niet uit je topicstart.

Geef even duidelijk aan wat je precies wilt, en uiteraard wat je zelf al hebt uitgezocht, op wat voor soort woning het van toepassing is, etc, etc.

Nu lijkt het topic meer op hagel schieten zonder duidelijk doel. :)

You've mistaken me for someone who really cares.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
janvanduschoten schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:39:
@vso , je exacte vraag haal ik niet uit je topicstart.

Geef even duidelijk aan wat je precies wilt, en uiteraard wat je zelf al hebt uitgezocht, op wat voor soort woning het van toepassing is, etc, etc.

Nu lijkt het topic meer op hagel schieten zonder duidelijk doel. :)
het is geen vraag maar meer een discussie topic (verkeerde optie gekozen :?)

Wat ik zelf zoek zijn financiele rendable oplossingen voor brand maar ook beveiliging van je huis waarbij je niet een nier neerlegt

Denk aan brand blus middelen, maar ook aan 1 toer schroeven, de veiligheids trap die genoemd is dingen die je eigenlijk niet snel in /aan huizen vind maar als je er even over nadenkt wellicht een goeie inverstering is om te doen zonder dat je daar op leegloopt.

• janvanduschoten
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:51

janvanduschoten

Moderator Mobile / General Chat

Nr. 346

vso schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:53:
[...]

het is geen vraag maar meer een discussie topic (verkeerde optie gekozen :?)

Wat ik zelf zoek zijn financiele rendable oplossingen voor brand maar ook beveiliging van je huis waarbij je niet een nier neerlegt

Denk aan brand blus middelen, maar ook aan 1 toer schroeven, de veiligheids trap die genoemd is dingen die je eigenlijk niet snel in /aan huizen vind maar als je er even over nadenkt wellicht een goeie inverstering is om te doen zonder dat je daar op leegloopt.
Zou je dit dan willen toevoegen aan de topicstart ( dus bijvoorbeeld preventie brand : 1, 2, 3 Preventie electra, etc.), dan krijg je niet steeds dezelfde suggesties / oplossingen aangeboden en is het alsnog een opsomtopic en dat is niet de bedoeling.

You've mistaken me for someone who really cares.

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:23:
[...]

[...]
Sorry dat je het niet leest dat het minder bedrijf meer thuis gericht mocht zijn, de B staat voor Bedrijfs ..hulp verlening toch ?

Overgens is dit common sense / EHBO samenvatting en iets wat je bij de brandweer leert maar goed ..
BHV is niet meer dan een basic introductie tot EHBO en Brandveiligheid.
Soms zelfs specifiek ingezet op locatie.
( soms meer kans op papiersnedes, dan op hoogte-val oer locatie anders )

[...]
ps is er een nummer waarbij je de lokale authoriteiten kan melden dat je een test uitvoert op adres x.y.z ? die enigsinds beveiligt is tegen misbruik uiterraard ..

Op zich kudo's voor het feit dat je het serieus test .. dat gaat mij eigenlijk wel erg ver maar ik zou dit alleen maar toejuichen dan afwijzen..

Hoe meer mensen EHBO en aanverwanten kennen hoe beter..
Waarom zou je dit willen melden dan ?
Dat gebeurt alleen als je te veel overlast veroorzaakt.
In de dagelijkse praktijk, kan ik je aangeven dat geen hond zich interesseert of er brand / schade bij jou uitbreekt.
Hoogstens verontwaardiging, dat je nie even verteld hebt dat ze mogen komen filmen met hun mobieltje.

Als bij mij de brandmelder afgaat ( op één plek ) krijg ik een signaal op mijn telefoon.
Nog nooit heb ik van omwonenden gehoord dat ze er iets van gemerkt hebben ( en die dingen gaan toch zeker 2 á 3 keer per jaar wel ergens af )

Mijn dagelijkse werk IS beveiliging, ik werk op een PAC, en spreek dus dagelijks mensen hierover.
Als ik een brandmelding doorgeef aan een sleutelhouder ( vaak familie of vrienden ) is zelfs dáár de bereidheid om iets te gaan doen ver te zoeken.

Alleen in dure omgevingen wil de buurman nog wel eens gaan kijken, maar ik vermoed dat dat alleen maar is omdat zijn huis ernaast staat ;)

[...]
ik denk ook dat je zijn punt mist ;) want aan kabels knagen hmm dat is wel heel erg lastig NL
Ik denk dat je onderschat hoe groot NL is, ook hier loopt ongedierte rond, marters en ratten zijn best in staat om te klimmen, en te kangen
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True