Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bouw server in desktop behuizing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JulianvanAalst
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-08 21:30
Beste mede tweakers,

Hierbij mijn volgende vraag, ik ben bezig met een groot thuisnetwerk opzetten. Helaas loop ik tegen beperkingen aan met de huidige server hardware. En wil ik graag wat nieuws. Ik weet dat het niet echte server hardware is wat ik hier uitkies. Maar ik wil ook graag wat experimenteren.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik wil met deze kast een server gaan draaien. Ik zal verschillende virtuele machines ermee gaan draaien.
Zelf twijfel ik nog over de host OS. Of ik wil gaan draaien met freenas en dan daarin vm's gaan draaien. of ik maak gebruik van Oracle vm server. Daarin draai ik dan onder andere freenas en linux, ubuntu, pfsense ect.
De SSD zal ik gebruiken als schijf voor de OS'es . De harde schijven voor opslag van de freenas pool.
De verschillende netwerkkaarten voor pfsense en link aggregration.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 276,-€ 276,-
1MSI Z370-A PRO€ 95,-€ 95,-
3Seagate Barracuda, 1TB€ 39,90€ 119,70
1Sharkoon VG4-V€ 34,-€ 34,-
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 24,88€ 24,88
1TP-Link TG-3468€ 8,99€ 8,99
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 19,50€ 19,50
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 134,90€ 269,80
1Seasonic Focus Plus 750 Gold€ 100,-€ 100,-
1Kingston A400 240GB€ 35,20€ 35,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 983,07

Ga je overklokken?

Mocht het nodig blijken te zijn zal ik wat overklokken. Dit zal niet extreem zijn. Thuis heb ik eventueel nog wat case fans liggen.

Wat verwacht je van ons?[i]

Zelf heb ik verschillende keren al computers hardware matig licht aangepast. Maar nog nooit een volledige build gedaan. Mijn vraag is of de hardware compatible is met elkaar. Is mijn keuze voor de hardware goed of hebben jullie evt nog tips? Hoe zal het met de temperaturen in de case gaan?

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:56
Overklokken gaat niet met een non K cpu en B360 bord. En waarom geen i5-8400 of 8500. Scheelt je al snel €50 - €60.

Als voeding de pricewatch: Cooler Master V Series V550 Heel erg efficiënt bij lage belasting.https://tweakers.net/pricewatch/461910/cooler-master-v-series-v550.html

Is een Ryzen 5 2400G geen optie? Stuk goedkoper.

• JulianvanAalst
Sorry, het gaat om de Intel Core i5-8600K Boxed en de Z370. Ik ga het aanpassen

Ik denk dat ik de kracht wel nodig ga hebben van de 8600

Edit: Aangepast in de ts start

[ Voor 62% gewijzigd door JulianvanAalst op 03-01-2019 00:12 ]

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 23:43
Voor dat geld zou ik een AMD Ryzen 5 2600X cpu kiezen. Hogere base clock + hyperthreading wat die i5 niet heeft. Plak daar CL14 geheugen tegenaan dan ben je al een heel eind op weg.

• JulianvanAalst
lazybones schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 00:35:
Voor dat geld zou ik een AMD Ryzen 5 2600X cpu kiezen. Hogere base clock + hyperthreading wat die i5 niet heeft. Plak daar CL14 geheugen tegenaan dan ben je al een heel eind op weg.
Ik wil eigenlijk perse voor intell gaan vanwege comptabiliteit met de os en. Zou de voeding van 750 watt voldoen?

[ Voor 4% gewijzigd door JulianvanAalst op 03-01-2019 00:39 ]

• JulianvanAalst
Is er iemand die mogelijk nog even mee kan kijken?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

JulianvanAalst schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:14:
Is er iemand die mogelijk nog even mee kan kijken?
Over wat?

Sorry, ik zie een lap hardware en voornamelijk geen metrics van de huidige hardware / beperkingen en dus ook geen argument / aanleiding om niet hardware te kopen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Uszka
Waar denk je 750w voor nodig te hebben?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Nou, als het aan mij zou liggen.
Die i5 is overkill, heb zelf ook een zelfgemaakte server gebaseerd op een i3 met 12GB ram. Kan prima alle VM's aan (Hyper-V core met daarbovenop een aantal Windows VM's en een linux bak).
De meeste servers/VM's doen bij 90% van de tijd geen reet qua CPU. Wat wel een beperkende factor is bij mijn setup: De disks.
IO is bijna altijd mijn bottleneck.

Waarom perse zo'n duur moederbord?
Qua behuizing, met die 3 3,5" disks is hij gelijk "vol". Zou liever voor een kast gaan met meer uitbreid mogelijkheden.
Waarom verschillende merken NIC's?

Houd er ook rekening mee, als die ene SSD naar zijn gootje gaat, dan ben je gelijk AL je VM's kwijt.

Computer says no

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:08
JulianvanAalst schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 00:39:
[...]

Ik wil eigenlijk perse voor intell gaan vanwege comptabiliteit met de os en. Zou de voeding van 750 watt voldoen?
750 watt is overkill, een goede 450 watt is al meer dan dikke prima met de gebruikte hardware.
Die Cooler Master V Series V550 is prima bijvoorbeeld.
(Wattage staat niet in voor kwaliteit!)

Weet je zeker dat je voor die behuizing wilt gaan ?
Die Sharkoon VG4-V is net een uitvergroot koekblik, daarnaast kan je er niet veel HDD's in kwijt als je ooit nog eens wilt uitbreiden.

• JulianvanAalst
Uszka schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:29:
Waar denk je 750w voor nodig te hebben?
Stel dat ik uit zou willen breiden qua harde schijven. Heb ik ruimte met mijn voeding..

• JulianvanAalst
dylan111111 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:37:
[...]

750 watt is overkill, een goede 450 watt is al meer dan dikke prima met de gebruikte hardware.
Die Cooler Master V Series V550 is prima bijvoorbeeld.
(Wattage staat niet in voor kwaliteit!)

Weet je zeker dat je voor die behuizing wilt gaan ?
Die Sharkoon VG4-V is net een uitvergroot koekblik, daarnaast kan je er niet veel HDD's in kwijt als je ooit nog eens wilt uitbreiden.
Ik zit inderdaad nog over de case te twijfelen.
Ik heb ook nog een stuk of 3 schijven thuis die ik erbij zou willen plaatsen.
Welke case zou je aanraden?
Zou ik als ik 6 hdd’s heb, eventueel nog een dvd brander erin nog uitkomen met 450 watt voeding?
Ik wil met de server ook oude dvd’s omzetten naar digitale bestenden. Vandaar ook de cpu. Voor het rekenwerk.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:38
Wat gaan al die vm's eigenlijk doen? Als je 10 vm's gaat draaien die staan te idle'en dan heb je aan een i3 ook wel genoeg. Ga je transcoden, renderen of een website met drukke database hosten, dan wil je wel wat meer power.
Je geeft aan dat je intel wil voor de compatibiliteit. Maar je wil ook gaan overclocken? Het zal vast wel kunnen maar het is wel een gekke combinatie.

Over die voeding, een harde schijf gebruikt maximaal 10watt (RUIM afgerond). Dus dan kan je met 200watt extra 20 schijven aansluiten. In een behuizing die daar geen ruimte voor heeft :)
JulianvanAalst schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:43:
[...]

Zou ik als ik 6 hdd’s heb, eventueel nog een dvd brander erin nog uitkomen met 450 watt voeding?
Ik wil met de server ook oude dvd’s omzetten naar digitale bestenden. Vandaar ook de cpu. Voor het rekenwerk.
Moeten die dvd's ook zo snel mogelijk omgezet worden? Want als je 100 dvd's gaat omzetten en het duurt (voorbeeld want ik heb geen flauw idee) een uur met een goedkopere cpu en 50 minuten met een snelle cpu, wat ga je dan de komende jaren doen met al die cpu kracht die over is (en waarschijnlijk niet energie zuiniger is..)

Ohja, en of je je berichten kan aanpassen ipv op jezelf reageren

[ Voor 45% gewijzigd door Hennie-M op 03-01-2019 14:46 ]

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:08
[...]

Iets in de trant van een BitFenix Shinobi bijvoorbeeld, redelijke bouwkwaliteit en genoeg plekken om je HDD's aan te sluiten.

Daarnaast moet je even goed kijken naar je overige hardware, wat wil je er mee gaan doen ?
Als het alleen maar experimenteren is kan dat ook met een rappe i3.
Of als je helemaal wat wilt besparen even op Vraag & Aanbod kijken of er nog leuke complete setjes zijn voor een stuk minder geld.

• JulianvanAalst
Hennie-M schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:43:
Wat gaan al die vm's eigenlijk doen? Als je 10 vm's gaat draaien die staan te idle'en dan heb je aan een i3 ook wel genoeg. Ga je transcoden, renderen of een website met drukke database hosten, dan wil je wel wat meer power.
Je geeft aan dat je intel wil voor de compatibiliteit. Maar je wil ook gaan overclocken? Het zal vast wel kunnen maar het is wel een gekke combinatie.

Over die voeding, een harde schijf gebruikt maximaal 10watt (RUIM afgerond). Dus dan kan je met 200watt extra 20 schijven aansluiten. In een behuizing die daar geen ruimte voor heeft :)

[...]

Moeten die dvd's ook zo snel mogelijk omgezet worden? Want als je 100 dvd's gaat omzetten en het duurt (voorbeeld want ik heb geen flauw idee) een uur met een goedkopere cpu en 50 minuten met een snelle cpu, wat ga je dan de komende jaren doen met al die cpu kracht die over is (en waarschijnlijk niet energie zuiniger is..)

Ohja, en of je je berichten kan aanpassen ipv op jezelf reageren
Ik ga inderdaad transcode. Het enigste probleem waar ik niet tegen aan wil lopen is dat ik straks te weinig cpu kracht heb. Wil het graag nu in 1 keer goed doen. :)

De behuizing moet ik inderdaar veranderen, maar ik moet even kijken wat handig is. Evt nog een raid kaart toevoegen voor het te kort aan sata aansluitingen.

Aan 500 watt zou ik dus genoeg hebben? Heb ik dan ook genoeg sata voeding aansluitingen uit die voeding voor al de schijven en dvd brander?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
JulianvanAalst schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:56:
[...]

Ik ga inderdaad transcode. Het enigste probleem waar ik niet tegen aan wil lopen is dat ik straks te weinig cpu kracht heb. Wil het graag nu in 1 keer goed doen. :)

De behuizing moet ik inderdaar veranderen, maar ik moet even kijken wat handig is. Evt nog een raid kaart toevoegen voor het te kort aan sata aansluitingen.

Aan 500 watt zou ik dus genoeg hebben? Heb ik dan ook genoeg sata voeding aansluitingen uit die voeding voor al de schijven en dvd brander?
Zelfs Transcoden ging bij mij nog aardig op een i3 (op 1080p dan, geen 4K spul).

Qua case: Fractal Design Define R6 Black of een Antec P100 Black?

500 watt is zat, mijn server draait op 300 watt. Waarbij hij in de praktijk zo'n 25 watt idle is.
En een dvd brander..ga je dat echt nog gebruiken? Bijna alles installeer je vanaf USB tegenwoordig...

Computer says no

• JulianvanAalst
Meekoh schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:16:
[...]

Zelfs Transcoden ging bij mij nog aardig op een i3 (op 1080p dan, geen 4K spul).

Qua case: Fractal Design Define R6 Black of een Antec P100 Black?

500 watt is zat, mijn server draait op 300 watt. Waarbij hij in de praktijk zo'n 25 watt idle is.
En een dvd brander..ga je dat echt nog gebruiken? Bijna alles installeer je vanaf USB tegenwoordig...
De dvd brander ga ik gebruiken voor het rippen van oude dvd’s.
Ik wil voor de toekomst klaar zijn voor 4k beeldmateriaal..

• Uszka
[...]

pricewatch: Nanoxia Deep Silence 2 Donker Zwart is een uitstekende behuizing voor meerdere hdd's. Goede kwaliteit en stil.
Hoe ga je dat doen met de sata aansluitingen op het moederbord? 6hdd's, een ssd en een dvd brander maakt 8 aansluitingen.
Makkelijk, probleem is meestal het aantal sata aansluitingen. pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M is een optie alleen is deze minder efficiënt bij lagere loads dan de Cooler Master.

• JulianvanAalst
Uszka schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:32:
[...]

pricewatch: Nanoxia Deep Silence 2 Donker Zwart is een uitstekende behuizing voor meerdere hdd's. Goede kwaliteit en stil.

[...]

Hoe ga je dat doen met de sata aansluitingen op het moederbord? 6hdd's, een ssd en een dvd brander maakt 8 aansluitingen.

[...]

Makkelijk, probleem is meestal het aantal sata aansluitingen. pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M is een optie alleen is deze minder efficiënt bij lagere loads dan de Cooler Master.
En mocht het nodig zijn werkt molex naar sata ook nog

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

JulianvanAalst schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:29:
[...]

Ik wil voor de toekomst klaar zijn voor 4k beeldmateriaal..
Dan zou ik maar eens gaan investeren in andere oplossingen. Wel 4K willen maar dan ook gaan transcoden? Oftewel, opzettelijk je "hoge kwaliteit 4K" omzetten / verminderen omdat je het nergens native kan afspelen. Beetje een kip-ei oplossing, eerlijk gezegd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1