Ubiquiti AP of nieuwe router kopen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 13:48
Mijn vraag:
Sinds kort wonen we in een eigen huisje, komend vanaf een gelijk vloers appartement. Het betreft een jaren 50 woning met betonnen tussenvloeren (mocht dat relevant zijn).
Op één van de slaapkamers boven wil ik graag een game-PC plaatsen (die ik wellicht nog via cloudgaming/Parsec in de woonkamer wil benaderen), echter heb ik daar geen vaste aansluiting en is het lastig om hier een bekabeld netwerk te krijgen. Dus ben ik aan het oriënteren of een upgrade van mijn wifi netwerk wellicht een oplossing is.

Dus eigenlijk zijn het meerdere vragen...

1. Gaat wifi een oplossing zijn voor mij?
2. Zo ja, kan ik dan beter een AP kopen of mijn huidige wifi router vervangen?
3. Welke AP of router kan ik dan het beste aanschaffen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
We hebben een internet abonnement bij Ziggo. Deze komt binnen via de standaard Ubee modem/router van Ziggo, hierachter heb ik een TP-link TL-WR1043ND router hangen voor het wifi gedeelte (ja al een oud beestje).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Qua AP dacht ik aan een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE. Deze AP zou ik dan aan de Ubee aansluiten en onder de trap hangen (dus beetje tussen begane grond en 1e verdieping in). De TP-link zou ik dan nog gebruiken om wat apparaten bedraad aan te sluiten in de woonkamer.

Qua router zou ik het eerlijk gezegd echt niet weten wat ik zou moeten kiezen... mu-mimo, AC1900,AC2200/etc., dual-band,tri-band,moet ie juist goed zijn in 2,4 of 5ghz, pfff ik zou het echt niet weten waar ik uit moet kiezen als je je enigszins aan een budget wil houden...
Deze zou in ieder geval dan de TP-link in de woonkamer moeten gaan vervangen. Budget is ook rond de 100 Euro, maar als ik met een aantal tientjes meer veel betere performance krijg wil ik dat er natuurlijk ook extra aan uitgeven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:43
Welke ubee heb je, als dit al een oudere zonder WiFi is dan kan die waarschijnlijk omgeruild worden voor een connect box.

Voor WiFi zou ik gewoon kiezen voor een ap (bijvoorbeeld Unifi) en niet voor een router, tenzij je echt een router nodig hebt omdat de router in het ziggo modemrouter niet voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Een goede verbinding is vaak alleen maar op de 5Ghz te realiseren.

Maar.. je PC moet dan wel een bijbehorende ontvanger hebben.

zo'n unifi is idd een prima ding, maar niet heilig. De KPN wifi versterker is bv ook een heel prima (voordelig) ding wat alle functies heeft van een Unifi AC Pro, voor een lagere prijs.

Je mist wel functies als meerdere SSID's, guest portals en weetikwatnogmeer, maar voor 50 eur is dat ook niet gek. En als ik je zo hoor is dat ook nieteens nodig.

Als je nu een Unifi AP koopt, dan heb je wel een router nodig. De Ubee is bij mijn weten een modem. En met een modem + accesspoint ga je wel het router deel missen.

Je kan ook eens met ziggo bellen voor een modem met wifi. De nieuwere modems zijn niet perse slecht kwa wifi.

Of je voldoende bereik hebt..dat ligt volledig aan de plek van je modem/accesspoint.

Feit is wel: Kabel is sneller en stabieler. Als je al dan niet met wat moeite/creativiteit toch erin kan krijgen is dat veruit de goedkoopste/snelste/stabielste oplossing.

Ligt er toevallig een coaxkabel? dan is moca ook een stabiele (relatief snelle) oplossing. Wel duurder dan een kabeltje leggen.

Laatste resort is powerline. Maar als er geen randaarde is zou ik dat persoonlijk niet aanraden. Met een setje wat ook de randaarde (g.hn enz) gebruikt heb je nog enigszins kans op een fatsoenlijke verbinding.
Ook dan geld nog wel dat het geen garanties voor de toekomst bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Met zowel de ubee als de TP-link heb ik nu al WiFi (hoewel ik deze van de ubee uitgeschakeld heb). Maar de WiFi van de TP-link of ubee gaat te zwak zijn om goed online te kunnen gamen denk ik... vandaar dat ik eigenlijk op zoek ben naar een upgrade. Als adapter had ik de t4u van TP-link in gedachte, die zou prima op 5ghz moeten werken.

Zowel de ubee als de TP-link zijn een router, dus vandaar de vraag of een ap wellicht voldoende is of dat het verstandiger is om die gedateerde router gelijk te vervangen, zodat je 2 vliegen in een klap hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Als je overweegt om alles te vervangen kan je kijken naar een Ubiquiti Edge router (X) in combinatie met een Accesspoint.

De edge router doet geen wifi maar als je je ziggo apparatuur in bridge mode zet is het ene volledige en degelijke router voor het routing/firewall/NAT gedeelte.

Online gaming met een accesspoint heb ik zelf geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat het niet optimaal gaat zijn ivm latency/ping. Ik vermoed dat die nog steeds hoger gaat zijn dan met een kabel zelfs met de "gaming segment" routers van Asus/Netgear etc.

Wellicht beginnen met een tweedehands accesspoint bijvoorbeeld hier van Vraag & Aanbod. Mocht het tegenvallen is de klap iets minder hard en mocht het bevallen is het mooi meegenomen.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:37
Heb je een laptop of ander apparaat om te zien hoe de ontvangst boven is? Dat kan een eerste indruk geven van hoe sterk de invloed van de betonnen vloer is.

Je denkt er aan om een USB wifi adapter aan te schaffen. Voor zover ik weet zijn dat vaak één antenne oplossingen. Aangezien het om aansluiting van een pc gaat dan is een interne wifi adapter met twee of drie externe antennes te prefereren. Maar de beste oplossing voor een game pc, lage en stabiele pingtijd. is om via draad aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoe lang wil je er nog blijven wonen? Bedenk dan hoeveel jaar plezier je gaat krijgen van het aanleggen van een kabel naar je PC vraag eventueel een installateur voor hulp. Maar kort door de bocht als de wil er is wordt ook de weg gevonden. Wat ik mij in het algemeen afvraag waarom denken mensen er niet aan voordat ze verhuizen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Hoe bedoel je voordat ze verhuizen? Zou je daar een woning op laten schieten dan? Voor de sleuteloverdracht kun je niet echt veel.
We hebben nu net 80% van de verhuisdozen opgeruimd, dus niet echt tijd gehad om me er eerder mee bezig te houden ;)

Maar idd misschien moet ik toch nog eens kijken naar de mogelijkheden of er toch via een koker ergens een kabeltje gelegd kan worden, want dat zou natuurlijk de betere oplossing zijn.
Ik ben aan het twijfelen gebracht omdat ik van anderen hoor dat de moderne wifi oplossingen bijna net zo goed zijn als bekabelde netwerken en je er zelfs bij gaming bijna niets meer van merkt.

Krijg overigens net bericht van Ziggo dat ik een nieuwe connect box krijg, dus die kan ik dan ook al eens testen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Spurlie op 03-01-2019 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Spurlie schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:16:
Ik ben aan het twijfelen gebracht omdat ik van anderen hoor dat de moderne wifi oplossingen bijna net zo goed zijn als bekabelde netwerken en je er zelfs bij gaming bijna niets meer van merkt.
Als je op je laptop in de woonkamer, vlakbij het WiFi van het modemrouter zit te gamen op 5 GHz WiFi klopt dit wel ja :). Maar om ergens überhaupt een goed WiFi signaal te krijgen is het wel veel beter om dat via een kabel met een AP (of router als AP) te doen. Een hele woning via alleen maar WiFi verbindingen (i.e. mesh netwerken) voorzien van draadloos internet is zeker niet bevordelijk voor de snelheid van het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:39
Ubiquiti AmpliFi.

Al dat gedoe met professionele accesspoints in huis is voor 9/10 zwaar overtrokken.
Pagina: 1