Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadwinterNL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-05 15:30
Situatie:
We zijn bezig met het aankopen van een kavel waarop dan een huis gebouwd gaat worden (oplevertijd in deze oververhitte markt: 15-18 maanden). Kooptijd kavel (optie): 6 weken.
Mijn partner heeft een koophuis waarmee het kavel gefinancierd kan worden (allemaal eigen geld + overwaarde)
Ik heb een koophuis waarmee het huis gefinancierd kan worden (eigen geld + overwaarde).
Wij wonen momenteel nog niet samen.
We hebben geen externe hypotheekverstrekker nodig.

Het plan:
Mijn partner zou haar huis eerst verkopen en met de opbrengsten financieren we het kavel. We gaan tijdelijk in mijn huis wonen totdat het huis wordt gebouwd en opgeleverd. Vlak voor oplevering zou mijn huis dan ook verkocht moeten zijn en dan wordt daarmee het huis gefinancierd. Kosten voor kavel en huis zijn min of meer in dezelfde orde van grootte.

De vraag:
Er is een situatie van zo'n max. 18 maanden waarin mijn partner de grond gefinancierd heeft en ik 0 euro betaald heb. Wat is hiervoor een gangbare constructie (zowel financieel, risicotechnisch als juridisch, etc?) Noem me overvoorzichtig, maar er bestaat een kans dat óf ik óf mijn partner onder de tram komt en er een nare situatie ontstaat. Kun je de grond "samen" kopen, maar wel door één persoon laten financieren en dan later met het huis hetzelfde, maar omgekeerd doen oid?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Samenlevingscontract? Geregistreerd partnerschap? Of hebben jullie 0,0 op papier staan en dit bijvoorbeeld niet met een notaris besproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:15
Als je bang bent dat jij of zij onder de tram komt, dan kan je een overlijdensrisicoverzekering afsluiten voor niet heel veel geld. Meestal goedkoper dan een notaris.

Wil je ook het risico van een relatiebreuk afdekken dan zijn bovengenoemde opties beter. Kost wel veel energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit kan je gewoon bij de notaris vast laten leggen, even afspraak inplannen en dan krijg je op basis van jullie wensen de benodigde documenten (samenlevingscontract, testament,...).

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:42

EiT

DeadwinterNL schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:32:
Het plan:
Vlak voor oplevering zou mijn huis dan ook verkocht moeten zijn en dan wordt daarmee het huis gefinancierd. Kosten voor kavel en huis zijn min of meer in dezelfde orde van grootte.
Je weet dat je het huis in termijnen tijdens het bouwen betaald i.pv. in 1x na oplevering?

Of anders betaal je dan 5-10% bouw rente. Maar ik vraag mij af of de aannemer akkoord gaat als je geen termijn betaald.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:48
Nog een puntje van aandacht wellicht, ik ben ook eens bezig geweest met een kavel en dan zelf bouwen maar in mijn geval werden er deadlines en eisen gesteld aan type woning/zuinigheid en start bouw/voltooiing van de bouw en daadwerkelijk betrekken/bewonen van de woning.

En kavel en woning van gelijkwaardige investering? Dat betekend of een heel groot kavel/erg dure grond prijs of niet een realistisch beeld van de bouwkosten?

Ik zou in ieder geval langs een notaris gaan en die zaken even vast leggen en een orv/levensverzekering hoe dan ook afsluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 06-01-2019 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

@DeadwinterNL heb je dit idee nu maar net als proefballonnetje opgelaten en ben je er direct mee naar Tweakers gekomen, of heb je zelf al rondgezocht en gevraagd op andere plekken?

De informatie in je TS is wat summier, het zou de discussie helpen als je wat meer zou kunnen vertellen over wat je nu precies van plan bent en hoe.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:44
Als je het laatste stuk huis pas kan betalen als je eigen (het 2e) huis ook verkocht is, dan heb je dus toch een korte hypotheek nodig.
Verder is het wel verstandig om bij dit soort verbintenissen even langs de notaris te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
WVB>>>PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-06 18:31
Een advies geven met te weinig informatie lijkt me hier niet verstandig.

Ik zou je echt aanraden een financiële planner te contacteren die een goede scan (met de juiste software en parameters) kan maken van jullie situatie en dus wel een degelijk advies kan geven.
En die zal je ook in contact kunnen brengen met een notaris als dat nodig is.

[ Voor 12% gewijzigd door miena21 op 08-01-2019 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:57

Barrycade

Through the...

We hebben geen externe hypotheekverstrekker nodig
Denk het wel: voor een overbruggingshypotheek.

Maar zo te lezen ben je toe aan een adviseur die met jullie de opties door kan nemen. Dat kan een hypotheek adviseur zijn, maar ik zou ook even bij een notaris een afspraak maken.

En zeker even een zoektochtje doen op internet over aankopen van een huis.
Pagina: 1