Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw aangelegd netwerk functioneert niet goed

Pagina: 1
Acties:

• DeV0uReR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 12:30
Beste mede-tweakers,

ik ben ten einde raad en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik heb thuis een nieuw netwerk aangelegd verwerkt in de wanden van mijn huis. De basis van de installatie bestaat uit de volgende onderdelen:

CAT7 SFTP kabel: https://www.amazon.de/gp/...age_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
CAT6a Keystones in de meterkast en in de installatiedozen: https://www.amazon.de/gp/...age_o05_s00?ie=UTF8&psc=1
CAT7 patchkabels voor de verbinding van de keystones naar de switch en de apparaten aan de installatiedozen: https://www.amazon.de/gp/...age_o06_s00?ie=UTF8&psc=1

Vanaf de meterkast naar de installatiedozen de CAT7 SFTP kabels getrokken en aan beide zijden afgemonteerd met een keystone. Vervolgens in de installatiedoos netjes in een raamwerk van Gira gezet zodat het er netjes afgewerkt uitziet. In de meterkast afgemonteerd op een keystone patchpaneel (https://www.amazon.de/gp/...age_o04_s00?ie=UTF8&psc=1) en de aardekabeltjes netjes aangesloten op de rails en de rails geaard aan mijn centrale aardepunt.

Kabeltester (zo'n goedkope met 8 lampjes voor de aders en een lampje voor de aarde/GND) geeft op alle aansluitingen netjes een werkende verbinding op alle aders en geen kortsluitingen/verkeerd aangesloten/geen verbinding).

In de meterkast is alles aangesloten op een Zyxel GS1900E 24 poorts gbit switch en een GS1900POE 10 ports POE switch.

Toch vallen veel apparaten die eerder perfect functioneerde op 1Gbit terug op 100Mbit of ze verbinden op 1Gbit maar halen middels speedtesten de 100Mbit amper. Afstand van de kabels is tussen de 5 en 25 meter.

Ik had bewust al wat stevigere en duurdere kabel/keystones/ed gekocht om dergelijke problemen te voorkomen. De oranje kabels zijn allemaal 100% koper en dus geen CCA.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn en hoe ik dit mysterie op kan lossen?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Een goedkope kabeltester test alleen of er verbinding is, verder niets.

Jouw probleem kan een paar oorzaken hebben
- CCA of CCS kabel ipv koper (Maar goed, je geeft al, terecht, aan daar op gelet te hebben)
- Verkeerde kleurenvolgorde.

Welke kleurvolgorde heb je aangehouden? Heb je ader 3 en 6 'getwist' om ader 4/5?

Als je alles gewoon 1:1 zonder deze twisting hebt kan het ook je probleem verklaren.

• DeV0uReR
Hallo DJSmiley,

ik heb de kabel aangesloten op de keystones conform TIA568A. De kleurcodering staat aangegeven op de keystone (zal zo wat foto's toevoegen). Kabeltester laat ook netjes alle lampjes van 1 - 8 branden en daarna de ground.

Ik snap dat mijn kabeltester niet de kwaliteit van de verbinding test, ben benieuwd welke opties hier zijn zonder er honderden euros aan te spenderen.

• DeV0uReR
Als toevoeging, ik moest na de aderparen van hun alluminium shielding ontdaan te hebben, inderdaad aderpaar 3/6 en 4/5 of 1/2 en 7/8 (verschilde wat per kabel) 'omwisselen' om ze op de goede plek in de keystone bracket te krijgen.

De keystones werken met een bracket waar de de kabel doorheen duwt, vervolgens de aders in de juiste houder plaatst, waarna de houder (die er maar op één manier in kan) in de keystone gedrukt moet worden en je de keystone kan sluiten. Bij het erin drukken worden de adermantels 'doorgesneden'.

Foto's van de keystones:

keystone1

keystone2

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Heb je ook foto's van de afgewerkte keystones/kabels ?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die Zyxel switches zijn beide (smart) "managed" dus daar zou ik eens beginnen met zoeken naar je issue gezien je wel éven een GBit verbinding kunt opzetten welke daarna terugvalt op 100MBit.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 02-01-2019 22:24 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• DeV0uReR
Hoi Wimmel,

alles staat op auto speed en auto duplex. Sommige apparaten maken verbinding op 1Gbit en sommige op 100Mbit. Als ik de snelheid en duplex vast zet op 1Gbit/Full dan valt de verbinding weg en komt niet tot stand. Misschien is mijn verwoording van 'valt terug' niet juist, er is geen verbinding op 1Gbit mogelijk voor deze apparaten.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DeV0uReR schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:35:
Hoi Wimmel,

alles staat op auto speed en auto duplex. Sommige apparaten maken verbinding op 1Gbit en sommige op 100Mbit. Als ik de snelheid en duplex vast zet op 1Gbit/Full dan valt de verbinding weg en komt niet tot stand. Misschien is mijn verwoording van 'valt terug' niet juist, er is geen verbinding op 1Gbit mogelijk voor deze apparaten.
Vandaar dat ik dus vermoed dat er iets niet goed gaat in je switch(es). Apparaten welke een 100MBit NIC aan boord hebben willen helaas nog steeds niet altijd even netjes babbelen met een GBit switchpoort welke op Auto/Auto staat.

• DeV0uReR
Hoi Wimmel,

voor de goede orde, deze apparaten werk(t)en prima op 1Gbit met de setting auto/auto toen ze nog met een lange patchkabel op de switch aangesloten zaten. Het probleem zit hem dus niet in de switch volgens mij.

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:58
DeV0uReR schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:43:
Hallo DJSmiley,

ik heb de kabel aangesloten op de keystones conform TIA568A. De kleurcodering staat aangegeven op de keystone (zal zo wat foto's toevoegen). Kabeltester laat ook netjes alle lampjes van 1 - 8 branden en daarna de ground.

Ik snap dat mijn kabeltester niet de kwaliteit van de verbinding test, ben benieuwd welke opties hier zijn zonder er honderden euros aan te spenderen.
In hoeverre het nog uitmaak durf ik niet met zekerheid te zeggen maar in principe sluiten we in Nederland de kabels aan middels de B variant en niet via de A zoals jij hebt gedaan. Wellicht kan iemand uitsluitsel geven of hier het probleem in kan zitten.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:47
jordy2811 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:42:
[...]

In hoeverre het nog uitmaak durf ik niet met zekerheid te zeggen maar in principe sluiten we in Nederland de kabels aan middels de B variant en niet via de A zoals jij hebt gedaan. Wellicht kan iemand uitsluitsel geven of hier het probleem in kan zitten.
Dat maakt niet uit zolang aan elke kant dezelfde kleuren gebruikt worden.
Heb je mss al gedacht aan slechte kabel of slechte patchsnoeren.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jordy2811 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:42:
[...]

Maakt niks uit zolang je maar consequent bent in je hele lokale netwerk. ALLES op "A" óf ALLES op "B" tussen de wall-outlets en de patchpanels.

• DeV0uReR
Dyckie schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:49:
[...]

Dat maakt niet uit zolang aan elke kant dezelfde kleuren gebruikt worden.
Heb je mss al gedacht aan slechte kabel of slechte patchsnoeren.
Kabel heb ik 'getest' met een vlammenwerper, 100% massief koper. De patchsnoeren heb ik omgewisseld voor snoertjes die ik nog had liggen maar dit maakte geen verschil.

Ik vermoed zelf om heel eerlijk te zijn de keystones.

• Dyckie
DeV0uReR schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:02:
[...]

Kabel heb ik 'getest' met een vlammenwerper, 100% massief koper. De patchsnoeren heb ik omgewisseld voor snoertjes die ik nog had liggen maar dit maakte geen verschil.

Ik vermoed zelf om heel eerlijk te zijn de keystones.
Neem eens een patchsnoer van cat7 wat u gekocht heeft en sluit u toestel daarmee rechtstreeks op u switch en kijk of het zo werkt.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 13:42
Ik verdenk ook de keystones. Kun je niet even wat simpele contactdoosjes met lsa strips proberen om de kabel uit te sluiten?

PVO

• Caballeros
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Toch ff een dogger gebruiken om ze aan te drukken?
edit:Blijkbaar heet het een LSA-tool (en ben ik oud)

[ Voor 37% gewijzigd door Caballeros op 02-01-2019 23:26 ]

• DeV0uReR
S0epkip schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:19:
Ik verdenk ook de keystones. Kun je niet even wat simpele contactdoosjes met lsa strips proberen om de kabel uit te sluiten?
Losse doosjes heb ik nog wel liggen, ga het morgen eens proberen en kijken of dat wat betere resultaten oplevert.

@Dyckie dat gaat hem niet worden, is massieve AWG22 kabel, gaat nooit in een stekkertje passen.

• Dyckie
DeV0uReR schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:54:
[...]

Losse doosjes heb ik nog wel liggen, ga het morgen eens proberen en kijken of dat wat betere resultaten oplevert.

@Dyckie dat gaat hem niet worden, is massieve AWG22 kabel, gaat nooit in een stekkertje passen.
Ik zeg toch niet dat u daar een stekkertje op moet zetten. Ik ze dat u u patchsnoer rechtstreeks moet testen zonder de cat7 kabel. U neemt u toestel en verbind die via patchsnoer rechtstreeks op u switch en kijk wat dat geeft.

• DeV0uReR
Dyckie schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:58:
[...]

Ik zeg toch niet dat u daar een stekkertje op moet zetten. Ik ze dat u u patchsnoer rechtstreeks moet testen zonder de cat7 kabel. U neemt u toestel en verbind die via patchsnoer rechtstreeks op u switch en kijk wat dat geeft.
Sorry, ik las de cat7 kabel die in de muur ligt. Via een patchsnoer op de switch gaat het goed. Het moet dus de kabel of de keystones zijn.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
DeV0uReR schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:59:
[...]

Sorry, ik las de cat7 kabel die in de muur ligt. Via een patchsnoer op de switch gaat het goed. Het moet dus de kabel of de keystones zijn.
Je hebt denk ik de belangrijkste reactie gemist:
Caballeros schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:21:
Toch ff een dogger gebruiken om ze aan te drukken?
edit:Blijkbaar heet het een LSA-tool (en ben ik oud)
Als je de kabel zonder tool in die klemmen hebt gedrukt ga je nooit goed contact krijgen. Ik vind het al een wonder dat je uberhaubt verbinding hebt.

TheS4ndm4n#1919

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RocketKoen schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 00:08:
[...]

[...]

Als je de kabel zonder tool in die klemmen hebt gedrukt ga je nooit goed contact krijgen. Ik vind het al een wonder dat je uberhaubt verbinding hebt.
En dat soort ellende zie je dus ook gewoon op je switches terug (CRC ERROR's).

• DeV0uReR
RocketKoen schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 00:08:
[...]

[...]

Je kunt ze er niet indrukken met een LSA tool, althans, dan kun je de bijgeleverde bracket niet gebruiken en de klemmetjes in de keystone hebben geen lsa gleufjes. De bracket klem je de kabeltjes in en die drukt ze vervolgens in de keystone.

• DeV0uReR
wimmel_1 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 00:10:
[...]

En dat soort ellende zie je dus ook gewoon op je switches terug (CRC ERROR's).
Ik zal eens in de logs kijken morgen.

• Dyckie
De gegevens op amazon kloppen ook niet want cat 7 heeft een bandbreedte van 600MHz en niet 1000MHz (=CAT 7A) dus is al foute info die ze u geven. En er staat ook dat de kabel volgens ISO/IEC 11801 en dat klopt ook niet want ze hebben CAT 7 nooit gecertificeerd. En u Cat 7 patchkabels zijn geen Cat 7 maar CAT 6A want er kan een maximum bandbreedte van 500MHz door en CAT 7 begint bij 600MHz dus geloof nooit iets in zo een shop. Dus u heeft veel betaald voor materialen waarvan de gegevens niet kloppen.

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-11 13:20
Ik ken die keystones, ze werken alleen goed als je ze echt heel goed dicht drukt en nog belangrijker de goede soort kabel gebruikt. Heb er zelf ook al problemen mee gehad met een paar patchpanels en uiteindelijk toen we er genoeg van hadden alles vervangen....
(Achteraf bleek het de verkeerde kabel te zijn met een te stugge isolatie)
Je kunt die kabel in de mesjes drukken met een scalpel mesje of een dun stanleymes. Dat lost je probleem waarchijnlijk voor een tijdje op.. (ervaringsdekundige spreekt hier).

[ Voor 102% gewijzigd door BMW_Gizzmo op 03-01-2019 00:30 ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Die klem methode werkt prima gebruik het hier ook wel eens maar niet voor cat7 maar voor dunnere cat 5e/6. Enige minpunt is dat je met overlengte van de aderparen moet aandrukken en dan pas afknippen anders worden ze niet goed gesneden.

Plaats dus eens wat foto's met hoe de keystones zijn aangesloten.

En pak een oud stuk cat 5e/6 En maak daar een snoer van met die keystones dan kun je de keystones ook uitsluiten.

• Dyckie
BMW_Gizzmo schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 00:15:
Er hoort een speciale tool bij die keystones, heb je die gebruikt? Als je dat niet gedaan hebt dan druk je die plaatjes niet ver genoeg aan en gaat het soms wel soms niet goed.
Eventueel kan ik wel even kjiken morgen hoe dat stukje gereedschap heet wat ik op m’n werk heb liggen.
Als je die keystone ziet lijkt het inderdaad dat je het hele spul dicht drukt door ‘m dicht te vouwen maar zo werkt het niet. Eerst dat tooltje erop wat ik bedoel en dan dichtvouwen da’s de bedoeling.
Dit zijn wel toolless keystones he.

• DeV0uReR
Dyckie schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 00:15:
De gegevens op amazon kloppen ook niet want cat 7 heeft een bandbreedte van 600MHz en niet 1000MHz (=CAT 7A) dus is al foute info die ze u geven. En er staat ook dat de kabel volgens ISO/IEC 11801 en dat klopt ook niet want ze hebben CAT 7 nooit gecertificeerd. En u Cat 7 patchkabels zijn geen Cat 7 maar CAT 6A want er kan een maximum bandbreedte van 500MHz door en CAT 7 begint bij 600MHz dus geloof nooit iets in zo een shop. Dus u heeft veel betaald voor materialen waarvan de gegevens niet kloppen.
Hoi Dyckie, ik weet niet of ik er teveel voor heb betaald, maar dank voor het vermelden dat de specs iig niet kloppen.

Edit: er staat ook bij dat ze cat6a gecertificeerd zijn maar cat7 kabel gebruikt is. Bij mijn weten kun je met rj45 per definitie geen cat7 gecertificeerde verbinding krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door DeV0uReR op 03-01-2019 00:32 ]

• DeV0uReR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tLb82hbZzgEVq4N7MLILFKQt/thumb.jpg

Dit is de achterkant van het zakje, zouden inderdaad toolless moeten zijn.

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-11 13:20
Dyckie schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 00:19:
[...]

Dit zijn wel toolless keystones he.
Heb mijn reaktie hierboven gewijzigd .. verwarde ze met de pluggen van hetzelfde merk die je ook kunt kopen.
Zie hierboven dus.

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 14:57
Zoals hier al een paar keer gevraagd: post eens foto's van een afgewerkte keystone.

Die keystones werken goed, maar het is belangrijk dat je de draadjes heel kort afknipt: ze mogen max 1-2mm uitsteken. Met een gewone kniptang gaat dit al niet zo makkelijk, ik gebruik daar meestal een elektronica kniptang voor (bvb Knipex 78 61 125).

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

DeV0uReR schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:50:
Als toevoeging, ik moest na de aderparen van hun alluminium shielding ontdaan te hebben, inderdaad aderpaar 3/6 en 4/5 of 1/2 en 7/8 (verschilde wat per kabel) 'omwisselen' om ze op de goede plek in de keystone bracket te krijgen.

<knipje>
Ik probeer me hier een voorstelling bij te maken.
Je wisselt per kabel aan beide kanten (hoop ik) toch dezelfde aderparen?

En hoe zit dat met dat verschil tussen de kabels? Heb je bij de ene kabel 3/6 met 4 en 5 gewisseld, en bij de andere 1/2 en 7/8?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• DeV0uReR
Pietervs schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:19:
[...]

Ik probeer me hier een voorstelling bij te maken.
Je wisselt per kabel aan beide kanten (hoop ik) toch dezelfde aderparen?

En hoe zit dat met dat verschil tussen de kabels? Heb je bij de ene kabel 3/6 met 4 en 5 gewisseld, en bij de andere 1/2 en 7/8?
Met 'gewisseld' (vandaar de aanhalingstekens) bedoel ik niet in de brackets (daar zitten ze in zoals aangegeven middels de kleurcodering) maar hoe ze uit de buitenste mantel komen (ze zitten niet per kleurpaar direct op de juiste plek. Als ik echter de aders verkeerd had aangesloten zouden ook de lampjes op de kabeltester niet in de correcte volgorde oplichten.

• DeV0uReR
Bij deze foto's van de keystones.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fzANo6jd4L8eaE7X1PDKEb4r/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0SQSKYPI2QdmEle5t9Ku7tge/thumb.jpg

Nog wat voortgang: de poorten die niet op 1Gbit wilden heb ik nogmaals getest en bleek bij het opnieuw testen dat 1 ader toch kortsluiting maakte. Na de keystone (zoals op de foto) losgehaald te hebben en de aders korter af te knippen, was het probleem verholpen en ging hij tevens naar 1Gbit.

In eerdere testen was deze aansluiting goed, maar vermoed bij het kabeltje inprikken oid dat hij toch sluiting maakte tegen de behuizing van de keystone.

Allemaal enorm bedankt voor de tips en ga alle aansluiting nogmaals nalopen. Heb tevens een vriend met een Fluke gevraagd, hij heeft aangeboden dat ik deze een keer mag lenen om nader onderzoek te doen mochten de problemen aanhouden.

• JanvdVeer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 06:38
Even voor mijn begrip; heb gaat dus om de aders op deze foto die je hebt ingekort? Zover lijken die toch niet uit te steken zodanig dat ze de behuizing van de keystone raken?

• DeV0uReR
JanvdVeer schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:58:
Even voor mijn begrip; heb gaat dus om de aders op deze foto die je hebt ingekort? Zover lijken die toch niet uit te steken zodanig dat ze de behuizing van de keystone raken?
Klopt, de behuizing zit als hij dichtgevouwen is strak tegen deze aders aan. In de behuizing zit een plastic stripje die contact met de behuizing moet voorkomen. Dit plaatje is echter niet zo hoog en door de druk vermoed ik dat ze toch wat contact maken als je de aders niet heel kort op de bracket afknipt.

• MGB-hero
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-11 13:00
Zelf ook lopen tobben met SFTP CAT7 kabels thuis. Dit kwam voornamelijk door de aarding van de kabels.
Dat moet allemaal netjes uitkomen op het zelfde aarde punt om normaal te blijven werken.

Mogelijk ergens een betere tester lenen? Een Fluke geeft bijvoorbeeld ook overspraak en/of ruis aan.

• DeV0uReR
MGB-hero schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:26:
Zelf ook lopen tobben met SFTP CAT7 kabels thuis. Dit kwam voornamelijk door de aarding van de kabels.
Dat moet allemaal netjes uitkomen op het zelfde aarde punt om normaal te blijven werken.

Mogelijk ergens een betere tester lenen? Een Fluke geeft bijvoorbeeld ook overspraak en/of ruis aan.
Ja vriend van mij heeft zo'n Fluke op de zaak die ik kan lenen. Aarding is op orde, in de meterkast het rack aangesloten op het aardpunt en de keystone houders op het rack.

• MGB-hero
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-11 13:00
DeV0uReR schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:06:
[...]

Ja vriend van mij heeft zo'n Fluke op de zaak die ik kan lenen. Aarding is op orde, in de meterkast het rack aangesloten op het aardpunt en de keystone houders op het rack.
Denk als je de kabel even door meet dat er direct in het scherm staat wat het probleem is.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:21
Mijn 3 tips door schade en schande wijs geworden (met een Fluke in de aanslag) bij Cat7

Aansluiten als 568B
Zorg dat je absoluut de laatste twist erin laat
Aarding op orde

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Dyckie
Ballebek schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:30:
Mijn 3 tips door schade en schande wijs geworden (met een Fluke in de aanslag) bij Cat7

Aansluiten als 568B
Zorg dat je absoluut de laatste twist erin laat
Aarding op orde
De kabel kan maximum op cat 6A getest worden omwille van de connectoren. En op de fluke dsx-5000 of 8000 kun je 568A of 568B kiezen

Pagina: 1