Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaslopa
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-12-2021
Opgelost ! vraag me niet hoe maar na wat dingen wijzigen in de Bios zoals de keys etc doet hij het nu wonderbaarlijk.

Ik heb reeds een Samsung EVO 970 NVMe m.2 gekocht en hierbij het idee om alle schijven te formatteren en windows 10 opnieuw downloaden (clean Install) op de M.2.

Wegens misverstanden zou ik proberen opnieuw aan te geven wat nou eigenlijk het probleem is.

Ik start de pc op met enkel de 970 aangesloten als drive.
Ik ga naar de bios en zet de ingeprikte usb met windows 10 setup op #1
Ik druk op f10, bios slaat op en de pc start opnieuw op vanaf de usb.
Windows setup start op en ik begin de installatie.
Er wordt gevraagd om de pc opnieuw op te starten en dit doe ik.
Vervolgens tijdens het booten ga ik weer naar de bios en zet de 970 weer op #1
Ik druk weer op f10, bios slaat op en de pc start weer opnieuw op.
Het windows logo verschijnt en enkele seconden later krijg ik weer de Windows setup te zien...

Hopelijk is het hiermee duidelijk, ik ben totaal geen expert in de Bios dus vergeef me dat alvast _/-\o_

Relevante software en hardware die ik gebruik

Gigabyte ab350-gaming 3
Samsung 970 EVO NVMe M.2 1TB

[ Voor 91% gewijzigd door thomaslopa op 02-01-2019 23:00 . Reden: Opgelost ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Wat bedoel je met downloaden? Je hebt toch al een usb stick met windows 10? ik denk dat je download zegt ipv installeren wat het eigenlijk is.
Heb je eerder al windows geinstalleerd op m2? Zo niet zou ik even een bios update doen en de handleiding checken van je moederbord. je moet er vaak een aantal specifieke instellingen voor zetten.

Je kunt trouwens je usb stick eruit halen na de initiele installatie. kijk dan maar eens of hij wel opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaslopa
Nutral schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:31:
Wat bedoel je met downloaden? Je hebt toch al een usb stick met windows 10? ik denk dat je download zegt ipv installeren wat het eigenlijk is.
Heb je eerder al windows geinstalleerd op m2? Zo niet zou ik even een bios update doen en de handleiding checken van je moederbord. je moet er vaak een aantal specifieke instellingen voor zetten.

Je kunt trouwens je usb stick eruit halen na de initiele installatie. kijk dan maar eens of hij wel opstart.
Ja sorry misschien leg ik het niet helemaal goed uit.
Ik heb inderdaad een usb stick met windows10. en die heb ik er ook uitgehaald na de initiele installatie maar dan start hij op de een of andere manier weer op met het hulpprogramma..

Dit is mijn eerste m2, ik heb de nieuwste bios en in de handleiding van het moederbord wordt er niks over uitgelegd. ik heb meerdere forums bekeken en via daar de ''goede'' instellingen gedaan maar dat lost nog niks op helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Of ik lees het echt verkeerd of ik snap echt niet wat je doet?

- Media Creation Tool draaien op andere PC; die PC een bootable Windows 10 USB laten aanmaken
- Op je nieuwe PC: BIOS op AHCI zetten (even in je handleiding kijken)
- Alle drives, behalve de 970, loskoppelen; dan de bootable Windows 10 USB in de PC prikken
- Installatie afronden (ik snap niet dat je constant zegt "downloaden"????)

Afhankelijk van de snelheid van je PC, is de installatie van Windows dan klaar met een minuutje of 10 en zal Windows zelf herstarten. Trek dan de USB eruit en kom het resultaat eens posten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik had hetzelfde, ik heb de SSD even met Windows helemaal leeggegooid, hele partitie gebeuren en toen de Windows setup gestart, daarna kon ik de SSD installeren ook gemaakt met de ME'edia Creation tool. Kwam er echter alleen achter dat deze als normaal legacy geinstalleerd was, maar heb deze laten in Windows overgezet naar UEFI.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaslopa
MAX3400 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:54:

- Media Creation Tool draaien op andere PC; die PC een bootable Windows 10 USB laten aanmaken
- Alle drives, behalve de 970, loskoppelen; dan de bootable Windows 10 USB in de PC prikken

Afhankelijk van de snelheid van je PC, is de installatie van Windows dan klaar met een minuutje of 10 en zal Windows zelf herstarten. Trek dan de USB eruit en kom het resultaat eens posten?
Sorry dat ik het (blijkbaar) zo slecht uitleg.

-Ik heb via Media Creation Tool een bootable usb gemaakt met Windows10.
-Alle drives zijn losgekoppeld. CSM support staat uit. De usb staat op boot 1 en ik kan het programma booten en daarmee windows installeren.
Zodra hij aangeeft van opnieuw opstarten laat ik hem dat doen en hij start ook opnieuw op.
Hij laat het windows logo zien en laat dan weer het programma zien om windows 10 te installeren.

Het zal echt iets met de instellingen zijn want ik heb zojuist mijn 970 weer losgehaald en mijn 850ssd aangekoppeld. daarop installeerde ie perfect windows en het was zo klaar.

Ik zou dat zo kunnen laten en windows op de 850 laten staan maar het hoort ook gewoon te werken op mijn 970...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaslopa
rikadoo schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:04:
Ik had hetzelfde, ik heb de SSD even met Windows helemaal leeggegooid, hele partitie gebeuren en toen de Windows setup gestart, daarna kon ik de SSD installeren ook gemaakt met de ME'edia Creation tool. Kwam er echter alleen achter dat deze als normaal legacy geinstalleerd was, maar heb deze laten in Windows overgezet naar UEFI.
Ook een NVMe M.2 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexus305
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:01
Je zegt: Via de bios de usb op #1 gezet en toen de pc opnieuw opgestart, het hulpprogramma laten booten en windows 10 aan de download gezet. Wat dus niet wou... ik de bios weer in, CSM support uitgezet en alle keys op 0 gezet..

Als je de m2 eens op 1 zet , dan tijdens het booten op F12 drukken en dan voor usb kiezen.
Hij start nu eenmaal op van usb voor de installatie, als dit klaar is start hij op via de m2

Volgens mij blijft hij bij jouw steeds opstarten van usb omdat deze op 1 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaslopa
lexus305 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:08:
Je zegt: Via de bios de usb op #1 gezet en toen de pc opnieuw opgestart, het hulpprogramma laten booten en windows 10 aan de download gezet. Wat dus niet wou... ik de bios weer in, CSM support uitgezet en alle keys op 0 gezet..

Als je de m2 eens op 1 zet , dan tijdens het booten op F12 drukken en dan voor usb kiezen.
Hij start nu eenmaal op van usb voor de installatie, als dit klaar is start hij wl op via de m2

Volgens mij blijft hij bij jouw steeds opstarten van usb omdat deze op 1 staat.
Nee. ik heb de m2 weer teruggezet op 1 maar dit veranderd niks.
Ik heb zelfs de usb eruit gehaald en dan nog start hij opnieuw het media creation tool op..

[ Voor 6% gewijzigd door thomaslopa op 02-01-2019 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

AHCI aanzetten lijkt me een slecht idee. Misschien dat de schijf het wel ondersteunt (al wordt dat in dat geval nergens in de specificaties genoemd wat een beetje raar is), maar het is vooral traag vergeleken met nvme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaslopa
dcm360 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:20:
[...]

AHCI aanzetten lijkt me een slecht idee. Misschien dat de schijf het wel ondersteunt (al wordt dat in dat geval nergens in de specificaties genoemd wat een beetje raar is), maar het is vooral traag vergeleken met nvme.
Daar bedoel je mee, dat ik SATA Mode op RAID zou moeten zetten ipv AHCI ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

thomaslopa schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:24:
[...]

Daar bedoel je mee, dat ik SATA Mode op RAID zou moeten zetten ipv AHCI ?
Nou, nee, dat ook weer niet. Je moet vooral het M2-slot niet in AHCI-mode zetten, want dat is niet van toepassing voor NVME-schijven. SATA heeft ook maar vrij weinig met deze SSD te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaslopa
dcm360 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:29:
[...]

Nou, nee, dat ook weer niet. Je moet vooral het M2-slot niet in AHCI-mode zetten, want dat is niet van toepassing voor NVME-schijven. SATA heeft ook maar vrij weinig met deze SSD te maken.
Dat is het probleem met Gigabyte Bios, ik kan heel veel dingen niet vinden. andere merken hebben bijv. ''onboard devices'' en bij Gigabyte vindt ik dat persoonlijk heel onduidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaslopa

Vervolgens tijdens het booten ga ik weer naar de bios en zet de 970 weer op #1
Ik druk weer op f10, bios slaat op en de pc start weer opnieuw op.
Het windows logo verschijnt en enkele seconden later krijg ik weer de Windows setup te zien...

Hopelijk is het hiermee duidelijk, ik ben totaal geen expert in de Bios dus vergeef me dat alvast _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaslopa
Had jij ook instellingen in de Bios veranderd ?
Ik moet in ieder geval CSM support uitzetten en de keys allemaal clearen voordat ik de installatie kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

thomaslopa schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:13:
[...]

Na deze stap de USB stick uit de PC halen. Don't ask me why, gewoon doen.

Mogelijk krijg je een boot error als je timing verkeerd is (je kan ook even de bios ingaan, dan usb stick verwijderen, dan doorstarten). Geen zorgen, gewoon rebooten en je installatie gaat verder. Alle install files staan al op je SSD bij de reboot.

[ Voor 5% gewijzigd door Cio op 02-01-2019 22:29 . Reden: je kan ook even de bios ingaan ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaslopa
Cio schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:23:
[...]

Na deze stap de USB stick uit de PC halen. Don't ask me why, gewoon doen.

Mogelijk krijg je een boot error als je timing verkeerd is, geen zorgen, gewoon rebooten en je installatie gaat verder. Alle install files staan al op je SSD bij de reboot.
Nope, was het maar zo...
Hij reboot en gaat weer naar de Windows setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio

Cio

De setup is ook nog niet klaar op dat moment. Als er alleen nog de 970 in de PC zit (en geen enkele andere SSD, HDD, of USB storage) en de setup gaat verder na reboot, weet je ook zeker dat het systeem vanaf je 970 opstart.

[ Voor 32% gewijzigd door Cio op 02-01-2019 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaslopa
Cio schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:30:
De setup is ook nog niet klaar op dat moment. Als er alleen nog de 970 ssd in de PC zit weet je bij deze ook zeker dat het systeem daarvan opstart.
Ik heb het net weer gedaan en dit keer de usb er uitgetrokken nadat hij ging rebooten. ik werd nu direct de bios in gestuurd. wat nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio

Cio

Cio schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:23:
[...]
....Mogelijk krijg je een boot error als je timing verkeerd is. Geen zorgen, gewoon rebooten en je installatie gaat verder. Alle install files staan al op je SSD bij de reboot.
Al een reboot gedaan zonder de USB stick?

[ Voor 48% gewijzigd door Cio op 02-01-2019 22:42 . Reden: chaos. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaslopa
Cio schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:40:
[...]

Al een reboot gedaan zonder de USB stick?
Jup, veranderd niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

heb je het bios op uefi staan? Er is ook een optie voor windows 10, heb je die aangezet?

Kan zijn dat je moederbord niet kan booten van nvme. als je de sata schijf tegelijk aansluit, maar windows wel installeerd op de 970. Dan word het boot deel op de sata schijf gezet.

Wat voor windows 10 installer heb je precies gemaakt? Met de microsoft tool?

Als je doorgaat met de installer, krijg je weer de vraag over welke harde schijf hij geinstalleerd moet worden? Of is het gewoon de installer van windows zelf die verder gaat?

Het kan moeilijk zijn soms om te booten van nvme, maar dat de installatieschijf overgezet is naar je ssd is zeer ongewoon.

[ Voor 41% gewijzigd door Nutral op 02-01-2019 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaslopa
Nutral schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:48:
heb je het bios op uefi staan? Er is ook een optie voor windows 10, heb je die aangezet?

Kan zijn dat je moederbord niet kan booten van nvme. als je de sata schijf tegelijk aansluit, maar windows wel installeerd op de 970. Dan word het boot deel op de sata schijf gezet.
Er is bij mij geen optie voor Windows 10. |:( ik zag dit inderdaad bij andere mensen wel staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio

Cio

Of ik zie iets simpels over het hoofd qua BIOS settings, of ik vermoed het volgende:

Install stick is met een oude (BIOS of UEFI-CSM bootende) computer aangemaakt, de Windows media creation tool maakte de USB stick dus bootable voor dat specifieke systeem. Resultaat: install stick wil alleen starten met CSM aan.

Je moederbord zal automatisch instellingen aanpassen om van de USB stick te kunnen booten als er geen ander bootable device is (super slim, beetje verwarrend). Met als gevolg dat je Windows installer ook uitgaat van deze (BIOS of UEFI-CSM) opstartmethode.
Helaas kan de windows bootloader met deze settings niet van je NVME drive starten! (wel gewoon benaderen als opslag, vandaar dat het kopiëren van de bootloader + installatiebestanden goed gaat)

Oplossing: Windows install stick maken door de media creation tool een ISO te laten downloaden en de ISO met Rufus op een USB stick zetten, waarbij je specifiek kiest voor alleen GPT + UEFI boot.

[ Voor 13% gewijzigd door Cio op 02-01-2019 23:00 . Reden: UEFI probeert voor je na de denken, Microsoft software ook, dat is moeilijk uit te leggen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaslopa
The Problem Has Been Solved !!!

Vraag me niet hoe maar ik ben dingen gaan wijzigen in de bios qua key-management etc en ik drukte F10 en jahoor hij doet 't !!

Bedankt iedereen voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idmick
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-08 14:00
@thomaslopa Loop tegen hetzelfde probleem aan, wat heb je aangepast in je bios en key-management?

[ Voor 15% gewijzigd door idmick op 05-10-2019 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos4golf
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Ik heb ook het zelfde probleem. Windows install stick gemaakt met media creation tool en ISO met Rufus op een USB stick gezet met optie GPT + UEFI boot. Specs pc zijn:
Processor:Intel Core i9-10900K
Moederbord msi z370 gaming carbon pro
Geheugen:
64 GB DDR4 3200Mhz Corsair
Harddisks:
500GB NVMe SSD samsung evo 970 en intel 2TB NVMe SSD
Na installatie van windows 10 worden schijven gevonden en kan ik installatie files installeren. Na de reboot om verder te gaan met de setup kom in de bios terecht of als ik de usb erin laat zitten begint de setup weer opnieuw. Graag hulp want het lukt me niet om windows te installeren terwijl ik al tig setting in het moederbord heb veranderd. schijnbaar kan ik de juiste combinatie niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het is normaalgesproken niet de bedoeling om bijna een jaar oud topic weer naar boven te halen, maar waarom heb jij de ISO met Rufus op een USB stick gezet? Je kan namelijk heel makkelijk met de media creationtool direct een USB stick aanmaken met de installatie files. Ik zou dat eerst eens proberen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:49
En vergelijk beide SSD's eens qua partities: zijn die hetzelfde qua opzet?
- Als dat zo is, deed ik na de Windows installatie de USB-stick er weer in met alléén de nieuwe SSD in de PC, startte van de stick op, koos "hetstel van een eerdere Windwos installatie en dan "opstartherstel".
- als dat niet zo is, heb je blijkbaar de verkeerde keuzes gemaakt qua "GPT + UEFI".
Pagina: 1