Asus rxvega64 rogstrix hoge vram temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayman1987
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 20:37
Beste,

Afgelopen december weer eens besloten een mini itx desktop pc samen te stellen, met deze onderdelen.

Ryzen 2600x wraith boxed.

Asrock fatal1ty b450 mini itx gaming

Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16

Seasonic Focus Plus 650 Gold

Fractal Design Node 304 Zwart

Asus ROG Strix RX VEGA64 OC edition 8GB

En mijn oude samsung 860 evo 128gb van de oude zotac zbox.

Achteraf heb ik mij niet zo goed geïnformeerd, zeker met betrekking tot de grafische kaart.
Als ik een looptest doe van 15 min op furmark op 1440p met de case open, dan loopt de vram op tot max 118 gr volgens gpu-z. De gpu temperatuur houd die overigens netjes op 78gr. Maar dit gaat wel ten koste van de kloktijd die begint bij 1278mhz en al snel weer terug loopt naar rond de 1000mhz. Met rond de 80fps. Gisteren heb ik dan een kleine 2 uur planet coaster gespeeld op 1440p met de setting op ultra, met een dichte case loopt de vram op tot 100gr, maar gek genoeg houd die volgens wattman en gpu-z de kloksnelheid zo rond de 1600mhz. De gpu houd die onder load altijd rond de 78gr. Dit is ook met de nodige undervolt van de gpu en het hbm geheugen. Gpu naar 1090mv en hbm ook. Klok frequentie x1, 5 en hbm naar 970mhz

Zijn er nog dingen die ik kan testen, of is dit het asus rxvega64 vram probleem wat al wat langer bekend is. Is het in dat geval misschien wijzer om contact op te nemen met asus. Op de YouTube videos waar ze de contact strip vervangen is mij nog niet helemaal duidelijk hoe en wat.

Alvast bedankt voor alle hulp.

Gr Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:32

Nemesizz

Untouchable

VRAM of VRM? Want gezien hoe een Vega inelkaar zit, lijkt me niet dat het VRAM (geheugen) zelf zo heet word, want dan zou de core ook geen contact moeten maken of mee opwarmen.

Er waren wel gevallen waarbij het geheugen wat lager lag dan de core, maar dat werd opgevuld met koelpasta en had je niet zulke temperaturen.

Wat ik wel kan vinden (van die Asus variant) is oververhitte (het is nog wel binnen specs, maar niet echt geweldig) zijn de VRM's. Software geeft dan VR-soc en VR-Ram aan, dus de voltage regulators voor het VRAM en niet het geheugen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayman1987
Het gaat inderdaad om de vr soc temperature. Deze is op zijn max 118c geweest en de vr mem is dan 100c. Hbm is dan 94c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Normaal bij de asus strix. Heb de 56 variant, het warmtegeleidende gedoe tussen de vrm en de heatsink raakt de vrms maar half.

Na fix uit te voeren liggende temps bij mijn 56 zeker 30tal graden lager op de vrms. De strip vervangen en correct plaatsen.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayman1987
Gaat dan dus alleen om de strip. Als de koeler is los geweest moet je ook de koelpasta vervangen van de gpu vervangen begrijp ik.Wat voor koelpasta kan ik het beste gebruiken? De strip is dan de minus pad 8 van 120x20x3 mm?

Dan ga ik dat bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:09
Ik heb deze gebruikt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jd8v3jMQfsoKxtP6RQKnjegS/medium.jpg
3 Mm en 2 mm gebruikt en liquidmetal op de gpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Ik heb de gelid thermal extreme gebruikt van 2 en 3mm, en gewone artic silver 5 op de core. 3mm op de langtr strook en 2mm op de buitenkant en die 2 aparte vrms.

Voordeel van de gelid:
Betere geleiding van warmte
Goedkoper

Nadeel:
Niet pasklaar, je moet de pad in 2 knippen voor de juiste lengte/breedte te hebben...

[ Voor 12% gewijzigd door SadisticPanda op 03-01-2019 10:48 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayman1987
Tnx voor de info. Heb de spullen besteld. Kan ik zaterdag even knutselen. Ben benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rayman1987
Heb de fix uitgevoerd met de thermal extreme 2 en 3 mm en de artic silver. Even kort wat tests uitgevoerd en de temperaturen zijn gemiddeld tussen de 10 en 30gr koeler voor de vrms. Hbm en gpu zijn ook wat lager. Alleen de gpu hotspot is op sommige momenten nog wat hoog. Ga morgen nog even wat uitgebreider testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:29

HugoBoss1985

Xenotech

De behuizing die je hebt is ook niet "optimaal" (zacht uitgedrukt) i.c.m. een videokaart van dit kaliber.

Edit: maar daar was je zelf al achter zie ik in je eerste post (getest zonder paneel)?

Een mini-itx systeem wordt bijna altijd warmer dan een ruimer systeem.
In dit geval heeft de behuizing al niet zo'n super airflow, plus het feit dat de behuizing ook gewoon een klein intern volume heeft.

[ Voor 64% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-01-2019 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayman1987
Daar heb je een goed punt. De kaart past er in het opzicht van de dikte (2,5slot) gewoon niet in. Ik heb een gedeelte waar de kaart uitsteekt uitgeslepen uit de behuizing. Stuk grotere radiatorgrill besteld(maandag binnen). Ondanks dat de grote niet optimaal is doen de aanzuig en uitblaas casefans goed hun werk in het afvoeren van de warmte. De cpu blijft ook behoorlijk koel en komt nauwelijks boven de 60 gr uit. Ook met gesloten case.

Ben me ervan bewust dat de itx formfactor en de grootte van de case niet meehelpt voor de warmte ontwikkeling. Een grote kast is voor mij geen optie daar ik hem in de woonkamer op mijn Samsung uhd tv gebruik. De vega was dan ook een beetje een impuls omdat ie voor een relatief lage prijs (voor vega64) te verkrijgen was.

[ Voor 27% gewijzigd door Rayman1987 op 05-01-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Ligt er ook aan wat voor mini itx behuizing je gebruikt,ik heb zelf de strix in een inwin a1 behuizing.
Daar blazen nog 2 x 12 cm fans op prima airflow en die staat ook in de woonkamer in de tv meubel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayman1987
Misschien dwaal ik nu teveel af van het onderwerp, maar voor een mini itx behuizing vind ik de voedingskabels van de psu veel te lang. De 2x 8-pin is bijvoorbeeld iets van 40 cm en de 24 pins is ook zoiets. De sata zitten 4 verbindingen aan en is nog langer volgens mij. Allemaal normaal voor de seasonic maar zijn zulke kabels korter ook goed te krijgen, en dat ze ook geschikt zijn voor mijn psu? Heb wel wat gezocht maar kom echt van alles tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Had eerst ook een seasonic 650 watt focus ben nu overgegaan op een crosair 600 wat sfx platinuim. voeding,de kabels zijn mooi op maat en sleeved
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sfdeljm9YFlTtSyyRdJKw5Q4/medium.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Beaudog op 07-01-2019 06:43 ]

Pagina: 1