MIDI setup met Vintage Instrumenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezyscouting
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-03-2021
Beste Tweakers, ik weet niet of dit helemaal de goede plek is, maar na de zoekopdracht zag ik meer MIDI-vragen.

De vraag is als volgt: Ik heb een Roland A80 MIDI klavier, een P330 module en een Yamaha DX7-IIFD. Deze probeer ik nu allemaal aan de praat te krijgen maar dit lukt nog niet helemaal, de problemen zijn als volgt:

Probleem 1: De knoppen op de patch bank van de A80 sturen ook de DX7 aan, terwijl ze alleen de P330 aan zouden moeten sturen.

Probleem 2: De patches die in de A80 geladen zijn komen niet overeen met die in de P330. Als ik bijvoorbeeld bank 1 nummer 2 selecteer op de A80, gaat hij naar bank 1 nummer 7 op de P330. (I.p.v. Patch 12 dus patch 17)

Ik heb momenteel de volgende setup:

A80 OUT 1 -> DX7 IN | DX7 Thru -> P330 In | P330 OUT -> A80 IN 2 (remote)

Ik heb zelf al geprobeerd om de P330 een bulk dump te laten uitvoeren naar de A80, ik krijg hierbij geen error, maar het geeft ook niet het gewenste effect.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Bij voorbaat dank, Diego

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:21
Hmm, leuk onderwerp. Geen ervaring mee, maar hieronder wat suggesties, hoop dat je er wat mee kunt:

Probleem 1:
Misschien dat de DX7 en P330 op hetzelfde midi kanaal luisteren of op alle midi kanalen tegelijk (in 'Omni' mode). Heb je dat al nagekeken?

Als ik de A80 handleiding snel scan dan heeft elke MIDI OUT 1 t/m 4 elk een eigen (instelbaar) midi kanaal. In jouw opstelling gebruik je alleen OUT 1 om zowel DX7 en P330 aan te sturen, dus allebei met hetzelfde midi kanaal. Zou eens proberen om niet de thru te gebruiken maar de P330 op een eigen MIDI OUT van de A80 te zetten, kun je meteen met zones spelen. De P330 moet dan wel naar het midi kanaal van die out luisteren (of Omni aan hebben).

Ik weet niet wat het teruglussen van P330 out naar A80 IN 2 voor gevolgen heeft. Wil je dat bewust zo?

Probleem 2:
Als ik de A80 handleiding goed begrijp (bladzijde 25) en vergelijk met de P330 handleiding (bladzijde 18), dan zit de P-330 er 1 naast (P330 1..64 ipv A80 0..63).

Ik lees het zo:
- stel je wil bank 3, number 7 op de P330, dat is Program Change number 23.
- wil je Program Change number 23 versturen met de A80, dan doe je: group A, bank 3, number 8 (en niet 7).
- een Program Change number 64 is dan group B, bank 1, number 1.

Is dat bank 1 number 2 wordt patch 17 een echt voorbeeld? Anders begrijp ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezyscouting
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-03-2021
Hey, bedankt voor je reactie.

Edit: Ja, dat voorbeeld is een echt voorbeeld.

De P330 en DX7 zitten inderdaad op dezelfde output, maar er worden 2 signalen doorheen gestuurd. Eentje is bedoeld voor channel 1, dat is de receiving channel van de P330. De andere is bedoeld voor channel 2, de receiving channel van de DX7. Desalniettemin ga ik zeker je suggestie even proberen straks, want Midi 1.0 wil je nog al eens aan het huilen maken.

Het rare aan probleem 2 is dat ik op de output stand (zonder dat het lampje bij patch aanstaat) program changes verstuur die wel het gewenste resultaat hebben. Als ik een program change verstuur voor A25 kom ik ook op de goede patch terecht. Het hoort alleen ook te werken door alle patches in de A80 in te laden.

Ik zal zeker ook de handleidingen opnieuw raadplegen (ik heb er al 2 uur per handleiding inzitten, maar the more you know.)

Zou jij persoonlijk nog wel de P330 doorlussen naar de IN 2 (remote) op de A80? Zoals in het diagram in de handleiding?

Nogmaals bedankt voor de input,
Diego

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:21
Ah, ik lees het verkeerd. A-80 bladzijde 11: alle outputs 1 t/m 4 versturen dezelfde midi data, het is alleen zo dat je ze individueel kan muten. De instellingen van de zone bepalen het midi kanaal.

Dus de opstelling die je al hebt is prima (A80 OUT 1 -> P330 ch 1. THRU -> DX7 ch 2.), je hebt gelijk! Zou moeten werken.

P-330 MIDI OUT gebruiken is volgens mij alleen nodig als je:
- een data transfer wil doen van instellingen naar andere midi devices (andere P-330, een MC-500 sequencer, maar ook de A-80).
- meerdere P-330's meerstemmig wil spelen (stacking).

De A-80 kan Bulk Dump en Load doen, zie blz. 76 en 77. Heb zo'n vermoeden dat de plaatjes daar verwisseld zijn, om het lastig te maken. Als je data transfer wil gebruiken dan zou ik de P330 OUT doorlussen naar IN 1 (bij voorkeur vanwege Sys.Ex. data. De beide IN's worden net iets anders behandeld door de A-80).

Hetzelfde met de DX-7, wil je data transfer kunnen doen (geen idee of dat werkt van Yamaha naar Roland -> andere Sys.Ex. data), of met dat toetsenbord ook de P-330 kunnen aansturen dan kan je de MIDI OUT ervan aansluiten op de A80 IN 2 (remote).

Ik zou simpel beginnen en even de IN 1 en IN 2 nog niet aansluiten. Als je later patches gaat editen, dan ook kijken naar die data transfers en de IN's gebruiken.

Voor probleem 2... ik begrijp niet hoe dat werkt. Enige wat ik zo kan bedenken is dat de A-80 zones niet helemaal goed ingesteld staan en die instellingen op hun beurt weer per patch worden opgeslagen voor alle vier zones. Als je geen patch actief hebt dan werkt het wel goed? Dan kan het alleen aan de instellingen van de patch liggen, denk ik dan.