Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• juptache
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik ben al een tijdje bezig om me te verdiepen in het laten plaatsen van zonnepanelen op ons dak en met de komst van een EV in de komende weken is er nu extra reden om ze binnenkort aan te schaffen. Daarbij rijzen nog een paar vragen over de meest ideale panelen in deze situatie (Panasonic of ...?), de omvormer (SE?) en het noorden (ook volleggen?).

De situatie
Het dak ligt pal op het zuiden, is 6,88m breed en 5,9m "hoog". De hellingsgraad weet ik niet precies, maar zit ergens rond de 40-45º. Er zit een dakkapel en een paar pijpjes (zie foto en tekening). Verder geen schaduw.
Afmetingen dakTekening dak
Google Maps
Wat op dit moment niet op de foto/tekening staat is het platte dak van de keuken van ± 2,2x2,6m, waar ook twee panelen in 10º portrait op het zuiden komen te liggen.
Energie-aansluiting: 3x25A.

De panelen
Een paar obstakels op het dak dus, wat maakt dat de enige serieuze offerte die ik tot nu toe gekregen heb 15 Panasonic 325Wp panelen (totaal 4875Wp) bevat in ongeveer de volgende configuratie, plus de twee op de keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ie8kInHtVB0nSGTCNlqHcfko/thumb.png
De Panasonics werden puur door het formaat (1590x1050) aangeraden en eigenlijk daardoor ook gezien als enige echt goede optie (van de panelen die de verkoper levert). Nadeel: ze zijn vrij prijzig.
Members only: Offerte
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb zelf al een aantal avonden zitten zoeken naar panelen met dezelfde maat of iets kleiner, maar kan eigenlijk niets anders vinden (wat leverbaar is). Zijn er panelen met een zelfde of iets kleiner formaat en ongeveer dezelfde opbrengst?

De omvormer
Volgens de verkoper is een SolarEdge SE-4000 de enige optie, omdat er optimizers nodig zijn door de dakkapel (en die van de buren), het ventilatiepijpje van de badkamer aan de onderkant van het dak en de twee panelen op de keuken. Mijns inziens heeft hij hierin gelijk, maar hier zitten een hoop mensen die er meer verstand van hebben dan ik, dus toch nog even de vraag: is een SE de enige optie, of zijn er alternatieve mogelijkheden?

Het noorden
De noordkant van ons dak heeft geen obstakels. Ik las hier en daar op het forum dat het noorden volleggen volgens sommigen een goed idee is, maar ik heb nog geen bedrijf gevonden dat dat ook daadwerkelijk wil doen (en zelf ga ik het niet doen ;) ). Het noorden is bij ons ook wel echt het noorden, misschien dat dat ook nog invloed heeft. Gezien de komst van de eerdergenoemde EV wil ik graag zoveel mogelijk opwekken, maar niet tegen elke prijs uiteraard. Zijn er mensen die hier een mening over hebben (of is er meer informatie nodig?)?

[ Voor 3% gewijzigd door juptache op 02-01-2019 17:56 ]

Alle reacties

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

ericplan

5180 Wp PV

Het lijkt niet heel ingrijpend om de twee pijpen bij de nok naar de noordkant te verplaatsen? En is de onderste pijp de rioolbeluchting? Dat kan je ook oplossen met een ventilatiedakpan.
Het zijn de beste stukjes dak, zonde om dat niet te gebruiken.

Je kan ook nog de dakkapel naar de noordkant verplaatsen. Dat levert nog meer (panelen)winst op. Bovendien een minder warme zolder in de zomer.

[ Voor 22% gewijzigd door ericplan op 02-01-2019 18:11 ]

A'dam PVOutput

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Allereerst, zoals hierboven vermeld, kijk eerst eens naar de optie de pijpjes te vervangen.
Riool heb je speciale pannen voor en ventilatie heb je speciale pannen voor.
https://www.groene-energi...tilatiekap-antraciet.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TOZpoUJzR7xbhdPEOyQHoSJd/thumb.jpg

Dat geeft al (veel) meer mogelijkheden, qua formaat paneel...
Met name dat pijpje linksonder.

Maar Panasonic hit kuro 325 Wp is een mooi paneeltje ;)
Heb ze zelf ook...
Maar toegegeven, best prijzig.

Omdat dit 96 cell panelen en 59 Vmpp zijn, is opdelen in 2 strings mogelijk op een normale stringomvormer.
Daarmee heb je al veel minder last van schaduw.

MAAR, die 2 panelen op de keuken moeten dan dezelfde richting opkijken (en dezelfde helling) hebben.
ECHTER met een paar tigo optimizers is dit ook allemaal op te lossen. (naast dakkapel en op keuken)
En dus is SE niet perse noodzakelijk.
https://www.mg-solar-shop.de/detail/index/sArticle/102118

Dat SE lekker makkelijk is voor de installateur, is een ander verhaal... ;)

Oh en noord, ligt hier ook vol met Solar Frontier SF-170S...(omdat het kan/kon)
Doet zo een 55% van zuid. (helling 35 graden)

Edit:
Maar volgens mij kan je toch gewoon standaard 1650 x 992 panelen plaatsen, zoals de panasonics ook liggen?

Of als pijpje weg is:
6 in portrait onder, 4 in landscape erboven- links van dakkapel, en weer 4 erboven in portrait met wat tussenruimte tussen de rijen.. (als ik het zo snel zie)

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-01-2019 18:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• juptache
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Bedankt voor de reacties!
ericplan schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:59:
Het lijkt niet heel ingrijpend om de twee pijpen bij de nok naar de noordkant te verplaatsen?
Dat is inderdaad een optie die ik heb bekeken, maar volgens twee afzonderlijke installateurs had dat niet zoveel zin omdat de twee pannen onder de nok niet gebruikt kunnen worden om panelen te leggen. Dat was ik even vergeten in de OP, maar de nok ligt in cement.
En is de onderste pijp de rioolbeluchting? Dat kan je ook oplossen met een ventilatiedakpan.
AUijtdehaag schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:10:
Allereerst, zoals hierboven vermeld, kijk eerst eens naar de optie de pijpjes te vervangen.
Riool heb je speciale pannen voor en ventilatie heb je speciale pannen voor.
Onderste pijp is van de ventilatie van de badkamer. Volgens de installateur van de offerte was het uit laten komen van de ventilatie onder een zonnepaneel geen optie, omdat de warme vochtige lucht als het vriest het risico op barsten van het paneel met zich mee brengt. Leek mij op zich een logische redenering, maar ik ben dan ook zelf een leek. ;)
Je kan ook nog de dakkapel naar de noordkant verplaatsen. Dat levert nog meer (panelen)winst op. Bovendien een minder warme zolder in de zomer.
Dat is helaas geen optie, de kamer met dakkapel houdt iets over het midden van de zolder op (net als de dekvloer 8)7). In de ideale situatie had ik een gigantisch dakkapel geplaatst aan de noordkant over de hele breedte, met een mooie rij panelen op het dak daarvan. Los van wat de gemeente daarvan vindt kan dat zonder flinke verbouwing dus ook niet.
Omdat dit 96 cell panelen en 59 Vmpp zijn, is opdelen in 2 strings mogelijk op een normale stringomvormer.
Daarmee heb je al veel minder last van schaduw.

MAAR, die 2 panelen op de keuken moeten dan dezelfde richting opkijken (en dezelfde helling) hebben.
ECHTER met een paar tigo optimizers is dit ook allemaal op te lossen. (naast dakkapel en op keuken)
En dus is SE niet perse noodzakelijk.
https://www.mg-solar-shop.de/detail/index/sArticle/102118

Dat SE lekker makkelijk is voor de installateur, is een ander verhaal... ;)
Dus die Tigo's hoeven niet op alle panelen. Dat had ik nog niet ontdekt. Ik ga nog eens even zoeken naar installateurs die de Tigo's gebruiken. Daar ben ik een beetje afhankelijk van, aangezien ik het plaatsen niet zelf ga doen.
Oh en noord, ligt hier ook vol met Solar Frontier SF-170S...(omdat het kan/kon)
Doet zo een 55% van zuid. (helling 35 graden)
Zou je dat ook gedaan hebben als SF geen optie was? Als ik het goed begrijp waren die daar ideaal voor, maar ik vind niet zoveel over andere panelen op het noorden.
Maar volgens mij kan je toch gewoon standaard 1650 x 992 panelen plaatsen, zoals de panasonics ook liggen?

Of als pijpje weg is:
6 in portrait onder, 4 in landscape erboven- links van dakkapel, en weer 4 erboven in portrait met wat tussenruimte tussen de rijen.. (als ik het zo snel zie)
De installateur gaf aan dat ze altijd een pan van de dakrand blijven, dat kan met grotere panelen niet. Volgens dezelfde installateur moest er boven de dakgoot minstens 1 pan niet bezonnepaneeld zijn, vandaar deze manier van leggen. In dat geval zou het ook niet uitmaken of het pijpje onder weg is of er nog zit, dat zou niets aan het legplan veranderen, buiten de schaduw ervan uiteraard.

Is het normaal om 1 pan vrij te houden? De onderste pan, boven de dakgoot, heeft ook een iets andere stijlere hellingsgraad.

Nogmaals dank voor jullie reactie!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die klober ventilatiepan blaast niet direkt op de zonnepanelen maar buigt af richting dakpannen, dus ik denk dat het met bevriezen van panelen wel mee zal vallen.
Die ventilator draait enkel bij het douchen? Anders komt er meer warme lucht uit, dan warme vochtige lucht.
Ik geloof niet dat je de hele dag in de badkamer staat toch?

Je kan ook nog naar 1953 x 992 kijken.
Phono solar 360 Wp.

3 landscape boven dakkapel
3 portrait, links van dakkapel
1 portrait, rechts van dakkapel
3 landscape, onder dakkapel

En eventueel 2 op je keukenuitbouw.

Ik geloof dat @Rol-Co wel "normale" panelen heeft liggen op noord.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=12038&sid=58452&t=m

Een vergelijking vind je hier:
https://pvoutput.org/comp...?sid=58452&sid1=37091&t=m
Ik heb een iets betere hellingshoek.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-01-2019 06:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek