Omslagpunt prive rijden auto vd zaak.

Pagina: 1
Acties:

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-11 13:35
Hallo allemaal.

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende:
Natuurlijk weet ik dat het prive gebruik van een auto van de zaak een luxeprobleem is, en je eigenlijk niet mag zeuren over de hoogte van de bijtelling. Nu maak ik al jaren hiervan dankbaar gebruik, maar heb geen vrije autokeuze ivm mijn functie.
Tot zover geen klagen, nu zal mijn huidige auto in het voorjaar van 2020 worden vervangen voor een bus met dubbele cabine. Met een cataloguswaarde van €41k, oftewel €400 netto bijtelling. Deze bus is verder prima geschikt om prive mee te rijden ivm de dubbele cabine en is ook standaard voorzien van een trekhaak. Daarnaast rijdt mijn vrouw nog een kleine stadsauto ivm woon-werkverkeer. Max 3k kilometer per jaar. Icm deze bus die ik volgend jaar krijg ga ik dus maandelijks ongeveer €500 In totaal aan autokosten kwijt zijn.

Nu vraag ik me af of dit nog wel rendabel is. Of dat het zinvoller is om de auto van de zaak per 2020 uit de bijtelling te halen en de stadsauto in te ruilen voor een gezinsauto. We zijn met z'n vijven thuis en gaan ook meerdere keren per jaar met de caravan op vakantie. Ik schat dat we tussen de 15k en 20k prive rijden per jaar.

Mvg Peter

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 20:57
Ik denk dat een gezinsauto meer kost van 400 Euro in de maand dus is een bijtelling altijd goedkoper.

Vezekering 50 euro
Wegenbelasting 40 euro
2 x tanken 110 euro

Houd je voor afschrijving 200 euro over en reken je nog niet eens iets voor onderhoud. Kan nooit uit

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@petertje30 doorrekenen van A tot Z. Zoals @iceme aangeeft, je gaat het waarschijnlijk duurder maken dan het nu is.

Mis ook een beetje wat een "eigen auto / bus" moet kosten in aanschaf. Sowieso, die 41K die je nu rijdt, daar blijft particulier na aanschaf na het eerste jaar waarschijnlijk al minder dan 30K aan over als je moet verkopen. Dat is dus een "netto" kostenpost van ongeveer 900/maand alleen al het eerste jaar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:28
Krijg je van je werkgever nog iets terug als je niet meer privé rijdt? Hij bespaart immers kilometers (verrekening leasetarief / lagere kosten), brandstof en BTW correctie.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-11 17:14
Het kan wel degelijk, want als je een leaseauto van de zaak weigert moet je natuurlijk wel een degelijke vergoeding daarvoor krijgen. Het is het 1 of het ander (tenzij een auto van de zaak geen onderdeel is van de arbeidsvoorwaarden).

Bij ons was dat 450-500 per maand en daarmee was -na berekening die we zelf maakten- een privéauto (berekend in 2012) goedkoper door een betrouwbare occasion te kopen (meest complete versie van de Kia Rio die toen 1 jaar oud was).

Je kan de berekening natuurlijk prima maken nadat je weet wat je werkgever voor vergoeding biedt als alternatief op leaseauto.

Tenzij je natuurlijk per se in een Audi of BMW rijdt. Dat maakt mij echt geen zak uit. De auto moet betrouwbaar zijn, zuinig in zijn klasse, weinig en voordelig onderhoud eisen en mij comfortabel van A naar B brengen ongeacht het logo.
Nuttige features als automatisch lichten aan én uit ook bij auto afsluiten, automatisch inklappende spiegels, toendertijd Bluetooth nu zou ik Android Auto eisen maar die horen wat betreft allemaal bij "comfortabel rijden".

[ Voor 27% gewijzigd door Jazco2nd op 02-01-2019 21:13 ]

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-11 09:57
Een goeie gezinsauto kost best wel wat geld. Had je al uitgerekend wat je budget is op de occationmarkt? Of wil je kijken naar private lease?

Als je de leasebudget uitgekeerd kunt krijgen als mobiliteitsbudget dan is het volgens mij wel de moeite waard om uit te rekenen.

[ Voor 32% gewijzigd door CheapTweak op 02-01-2019 21:16 ]

• petertje30
  • Laatst online: 06-11 13:35
Alvast bedankt voor jullie input! Private lease beginnen we in ieder geval niet aan. We hebben 3 kids, en het risico op een krasje iod met het bijbehorende eigen risico lijkt me niet handig.
Mochten we zelf een gezinsauto aanschaffen zal het geen nieuwe zijn, maar een occasion van een jaar of 5 oud. Denk aan astra/golf station.

Bij het alleen zakelijk rijden staat er vanuit de werkgever geen vergoeding tegenover. Enkel het stopzetten van de bijtelling. Dat geld + inruil 2e auto zouden we dan kunnen gebruiken om de kosten voor de eigen gezinsauto te dekken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even snel gerekend; je bent "binnenkort" ongeveer 500 Euro netto in de maand kwijt als je blijft rijden in de volgende bedrijfswagen. Maar dat wil je niet meer dus zelf iets kopen.

In 4 jaar dus 24K te besteden voor ongeveer 70K kilometers; zeg even dat een Golf 1.4TSI voldoet, moet er ongeveer voor 7300 Euro aan benzine in (bij 1.56 gemiddelde prijs). Blijft er 17K over. Bij mij voor de deur kost dat ding met ongeveer 2.5K aan wegenbelasting in die tijd en ongeveer 3K aan verzekeringen. Blijft er ongeveer 11K over. Trek daar 3 beurten vanaf, minstens 1 set banden, broodnodige vervangende/verbruikszaken; hou je ongeveer 9K over.

De goedkoopste 1.4TSI die ik kan vinden op Autoscout (vanaf 2012, handbak, benzine, max 100K gelopen), zit rond de 12K. Nu zit je 3K in de min. Tel de inruil van de andere auto erbij op en dat is dan "in de basis" je totaalplaatje.

Hou je dus na 4 jaar, lief gezegd, 0 Euro over. Maar je moet in 4 jaar dus wel weer 24K sparen om dezelfde truc nogmaals uit te halen.

Zoals ik al zei; reken het door en zeker op basis van jouw verzekeraar, schadevrije jaren, postcode en misschien specifieke uitvoering van een bepaalde auto.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 02-01-2019 21:37 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2019 10:14 ]

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-11 17:14
Ja klopt natuurlijk, maar het kan het wel waard zijn alle variabelen in Excel te gooien en om te zien wat het omslagpunt is voor zijn specifieke geval.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:59
Vergeet ook niet het risico. Met een zakelijke auto is die voor de zaak, heb je een beetje pech met je prive auto, wat bij die kilometers niet heel vreemd is, kunnen je kosten zo doorschieten.

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:37
Interessant item, ik ben bezig met dezelfde overweging
MAX3400 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:37:
Bij mij voor de deur kost dat ding met ongeveer 2.5K aan wegenbelasting in die tijd en ongeveer 3K aan verzekeringen. Blijft er ongeveer 11K over. Trek daar 3 beurten vanaf, minstens 1 set banden, broodnodige vervangende/verbruikszaken;
Hou er ook rekening mee dat je deze kosten ook zou hebben bij de oude auto.

• TheBrut3
  • Laatst online: 20:09
Hou je dus na 4 jaar, lief gezegd, 0 Euro over. Maar je moet in 4 jaar dus wel weer 24K sparen om dezelfde truc nogmaals uit te halen.
Je mist in die berekening de kosten van de privé auto welke ook wegvallen. Hij heeft namelijk geen bijtelling meer en niet meer de kosten van 1 kleine privé auto. Een privé auto waarmee je maar 3k per jaar rijdt is relatief duur.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:13
TheBrut3 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:43:
[...]

Je mist in die berekening de kosten van de privé auto welke ook wegvallen. Hij heeft namelijk geen bijtelling meer en niet meer de kosten van 1 kleine privé auto. Een privé auto waarmee je maar 3k per jaar rijdt is relatief duur.
TS geeft aan dat de bijtelling 400 euro per maand kost en de kleine auto 100 euro per maand. Dit is dus een totale kostenpost van 500 euro per maand.Als je die beide wegstreept en voor 500 euro per maand een gezinsauto wil nemen, dan heb je over 4 jaar (500 * 48) 24.000 euro aan budget. Volgens mij mist er weinig aan de berekening van MAX3400 :)

Opmerking die ik wel heb over de berekening: MAX3400 gaat uit van een overblijvend budget van 9K terwijl er voor de aanschaf 12K nodig is. Interessanter is het om te kijken of je 4 jaar / 70.000 km kunt rijden voor die 9K aan afschrijveng, dan zou het namelijk wel uit kunnen (aanschaf - inruil <= 9K). Alleen je moet een deel voorfinancieren.

[ Voor 19% gewijzigd door NoepZor op 31-07-2019 09:33 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

• TheBrut3
  • Laatst online: 20:09
Dat is waar, lezen is ook een kunst.
€100,- per maand is overigens vrij weinig. Ook al tank je zelden en zijn wegenbelasting en verzekering laag. Jaarlijks toch ook wat onderhoud, een apk en maandelijks wat afschrijving. Afhankelijk van de auto natuurlijk, als het een Alto is uit de 90's zijn er natuurlijk bijna geen kosten.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:14

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

De goedkoopste 1.4TSI die ik kan vinden op Autoscout (vanaf 2012, handbak, benzine, max 100K gelopen), zit rond de 12K. Nu zit je 3K in de min. Tel de inruil van de andere auto erbij op en dat is dan "in de basis" je totaalplaatje.

Maar dat heb je niet.
Immers, na 4 jaar heb je nog steeds een golf voor de deur staan die je kan inruilen. Of mee kan doorrijden.

ping 127.212.23.124

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:33
Wat je vaak ziet is dat mensen bij dit soort vergelijkingen appels met peren vergelijken. Een nieuwe leaseauto via de baas betekent zorgeloos rijden. Vaak is een of twee schades binnen de leasetermijn (op een eigen risico na) kosteloos gedekt en als er een probleem is met de wagen, wordt dit kosteloos verholpen. Onderhoud zonder af te rekenen. Tanken zonder af te rekenen. Naast bijtelling staat er soms een eigen bijdrage tegenover voor privégebruik.

En dan, privé een vergelijkbare auto kopen: (geen tweedehands, dat is appels met peren vergelijken) niet zorgeloos: rijd je veel voor de baas, dan is de kans op schade reëel. Dan de afschrijving. Die is bij een nieuwe auto enorm. En dan nog onderhoud, wegenbelasting, brandstof. Oké, wellicht een goede kilometervergoeding. Maar met € 0,19 per km ga je dat niet redden.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:20
TheBrut3 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:36:
Dat is waar, lezen is ook een kunst.
€100,- per maand is overigens vrij weinig. Ook al tank je zelden en zijn wegenbelasting en verzekering laag. Jaarlijks toch ook wat onderhoud, een apk en maandelijks wat afschrijving. Afhankelijk van de auto natuurlijk, als het een Alto is uit de 90's zijn er natuurlijk bijna geen kosten.
Yep lijkt me ook sterk.
Ik zit ook te kijken voor 2e auto voor mn vrouw, gwn vr in de stad.
Maar 100 eur per maand totale kosten is echt laag.
Stel een auto van 2000 eur (wat nieuwere alto, cuore, picanto, zoiets)
- Gewicht <900kg, wegenbelasting van +/- 25 eur pm
- Verzekering WA met zeg maar 3 jaar schadevrij = 30 eur pm
- Afschrijving zeg maar 1000 eur in 4 jaar: 20 eur pm
- 3000km pj = 1 op 15 = 200 ltr pj @ 1.65 eur per ltr = 330 eur pj = 28 eur pm
Dan zit je al op 103 eur. Zonder onderhoud.
In 4 jaar zou je wel minstens 1x grote onderhoud, 1x kleine, mss banden, zeg maar 1000 eur totaal.
Dus nog 20 eur pm. Lijkt me dus lastig onder 100 eur.
Of je zet afschrijving iets meer optimistisch, ook onderhoud.
Mogelijk maar lastig.

Life is too short to drive boring cars

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
In mijn geval komt het omslagpunt ook wat dichterbij (zeker omdat ik in veel gevallen met de trein zou kunnen gaan). Maar heb voor nu toch voor een leaseauto gekozen voor het gemak en de zekerheid.

ander punt is ook nog dat je voor dat geld een gloednieuwe auto rijdt, wat met een eigen auto tegen die kosten in veel gevallen niet lukt!

je moet ook nog even kijken of je wel km vergoeding krijgt voor zakelijke kilometers (die krijgen wij wel).

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:41
Steven.w schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:54:
(geen tweedehands, dat is appels met peren vergelijken)
Ben ik het niet mee eens. Je moet vergelijken wat van je werkgever krijgt met wat je zelf zou rijden, niet wat je van je werkgever krijgt met wat je toch nooit zou doen.

Zou je, even ongeacht of je een leasebak hebt of niet, een nieuwe auto kopen? Nee? Dan moet je daar nu ook niet mee rekenen... Ik ben wel goed, maar niet gek. Laat iemand anders maar 25% van die auto afschrijven nog voor de inkt droog is, persoonlijk vind ik een 10 jaar oude auto prima om in te rijden. Die optie krijg je echter over het algemeen niet van je werkgever.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1