Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 20:49
Mijn vraag:
Ik heb Afterburner geïnstalleerd en zie dat het GPU gebruik constant als een idioot heen en weer aan het schieten is tijdens het gamen, dat lijkt me toch niet kloppen? Schommelt tussen ongeveer 60%-100%.
Op het plaatje hieronder kun je dat goed zien. Dat is een screenshot na een stukje rally racen in Dirt Rally, ongeveer 3 minuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BJakFp78LSAkOBs917TFlQyi/full.jpg

Ik heb last van screen tearing, maar dacht dat dit puur door m'n monitor kwam (Eizo met 16ms input lag), maar nu ik de testresultaten van Afterburner zie denk ik dat er misschien ook andere dingen mis kunnen zijn?

Ik wil uiteindelijk m'n (hele) PC gaan upgraden (moet eerst nog flink sparen), maar nu weet ik helemaal niet meer waar ik het zoeken moet (wat ik het beste kan vervangen/upgraden) omdat ik eerst moet weten wat er aan de hand is.
Ik zat qua upgrade (ook uitbreiding, want de Eizo blijf ik gebruiken voor foto/video) voor het gamen te denken aan GPU upgrade + TN monitor (bij de spellen die ik speel is GPU de bottleneck) maar dan wil ik wel graag eerst uitgevogeld hebben wat de oorzaak is van deze fratsen.
Maar goed, dat laatste is meer iets voor een ander topic in het componenten aankoopadvies deel van het forum, het gaat er nu eerst om, om vast te stellen wat er mis is/of er iets mis is en hoe ik dat dan op kan lossen.

Hoe kan ik het beste te werk gaan qua troubleshooting / Wat is hier aan de hand denken jullie?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 0,-€ 0,-
1Club 3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 51,-€ 51,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 0,-€ 0,-
1Eizo Flexscan S2243W Zwart€ 0,-€ 0,-
1Samsung Syncmaster 215TW Zilver€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 58,50€ 58,50
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 0,-€ 0,-
1Seasonic M12II 620W€ 71,92€ 71,92
1Samsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 181,42

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
DDu gedaan en nieuwe drivers geinstalleerd ? Nog steeds problemen ?

een andere HDD aansluiten en nieuwe windows 10 installeren en dan nogmaals testen ?
Benchmark draaien in samenwerking met GPU-z of andere programma's om een LOG bestand te kunnen uplouden ?

Welke settings speel je in Dirt Rally ? (alles om max of extreme) ?

Veel info die ontbreekt 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Soundstorm2010 op 02-01-2019 16:36 ]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Thanks voor je reply.
Wat bedoel je met DDu?
Er stonden nog wel nieuwe drivers klaar, die heb ik geïnstalleerd maar dat maakt geen verschil.
Ik heb nog even een nieuwe test gedaan met (links) eerst dezelfde test als in m'n startpost, en bij de 2e (rechts op onderstaande afbeelding) test heb ik in de Radeon settings een max. van 60 fps ingesteld (geen Vsync), m'n monitor is toch max. 60Hz op 1920x1200.
gpu2
Dan lijkt het geschommel wel minder extreem, en komt de GPU niet meer aan 100% usage, maar het lijkt mij nog steeds erg veel geschommel?

In Dirt Rally heb ik het meeste wel op max. staan, behalve AA en shadows.

Ik heb geen reserve HDD's liggen dus als ik een volledige re-install moet doen van Windows 10 dan zou dat wel heel veel werk zijn, want dan moet ik heel veel software en games weer opnieuw downloaden en installeren en ik heb momenteel alleen nog een slome 4G buitengebied verbinding.
GPU-z kan ik gaan kijken, maar daar zouden dan toch dezelfde testresultaten als bij Afterburner uit moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb3lzrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10 09:16
Het zou kunnen dat je kaart thermal throttled. Heb je ook een grafiekje over de temperatueren van je kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
'k heb dezelfde test nog een keer gedaan; een korte proef rijden met Dirt Rally.
Op onderstaande afbeelding zie je de GPU temperatuur.
Ik heb de proef 2x gereden, één keer zonder een max. fps ingesteld te hebben in de Radeon settings (linker deel v/d grafiek), en vervolgens met max. 60 fps (rechterdeel v/d grafiek.).
Maakt niet gek veel verschil uit qua temperatuur. Bij 60 fps max. is de temperatuur alleen ietsje pietsje stabieler/constant.
gpuTemp
Koud is de GPU niet maar bij 80 graden moet de GPU het toch nog wel normaal doen?

Ik was trouwens in de startpost vergeten te zetten dat ik af en toe kleine stotters/haperingen heb in het beeld, dat is zo mogelijk nog meer storend dan de screen tearing.

Edit: Ik zie dat in de startpost bij m'n PC overzicht ook nog m'n oude monitor staat, de Samsung 215TW.
Daar had ik niet echt zulke problemen op met gamen, al was ook dat al een oud beestje.
Die is alleen kapot gegaan en nu heb ik dus recent de Eizo via marktplaats gekocht omdat ik sowieso een goede monitor wilde voor foto bewerking.
En daarbij hoopte ik dat de Eizo qua gamen ongeveer hetzelfde zou presteren als de Samsung, maar dat lijkt niet het geval.

Deels zou het probleem dus puur de monitor kunnen zijn (meer screen tearing), maar dat ik soms haperingen/stotters heb is waarschijnlijk een ander probleem?

[ Voor 26% gewijzigd door BeetjeVreemd op 02-01-2019 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
DDU = Display driver uninstaller.

https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

Hiermee verwijder je compleet je drivers en ga je dus vanaf basic weer opnieuw beginnen met drivers.
Vooral drivers in beta enzo kunnen soms problemen ondervinden.

Het kan zijn dat je Eizo een probleem veroorzaakt (16ms+ ?)
Dat is vaak best veel en msischien kan daar de software niet mee overweg ?
Ik heb er echter nooit van gehoord, maar misschien iemand die een Samsung monitor heeft staan in jou buurt met 5ms ?

Mocht dat het probleem oplossen, dan weet je het probleem gelijk.

Dus de volgende dingen even testen:
1. DDU gebruiken en verschillende software versies proberen en dan nogmaals testen (alle screenshots een andere naam geven zodat je weet bij welke versie, je welke temperaturen hebt gekregen)
2. Andere monitor testen
3. Andere spellen testen die ook redelijk zwaar zijn ? heb je daar ook last van Stotter etc. ?

Edit1: Ik zie net dat je videokaart dus 80 graden word, vind je dat zelf ook niet een beeetje teveel ?
Mijn oudere HD6950 2GB met OC werd nog niet eens zo warm met redelijk zware games (alles op max)
Zit er nog garantie op je videokaart ? Iemand een andere videokaart die je eventueel kan lenen ?

[ Voor 13% gewijzigd door Soundstorm2010 op 03-01-2019 16:57 ]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Soundstorm2010 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:56:
DDU = Display driver uninstaller.

https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

Hiermee verwijder je compleet je drivers en ga je dus vanaf basic weer opnieuw beginnen met drivers.
Vooral drivers in beta enzo kunnen soms problemen ondervinden.

Het kan zijn dat je Eizo een probleem veroorzaakt (16ms+ ?)
Dat is vaak best veel en msischien kan daar de software niet mee overweg ?
Ik heb er echter nooit van gehoord, maar misschien iemand die een Samsung monitor heeft staan in jou buurt met 5ms ?

Mocht dat het probleem oplossen, dan weet je het probleem gelijk.

Dus de volgende dingen even testen:
1. DDU gebruiken en verschillende software versies proberen en dan nogmaals testen (alle screenshots een andere naam geven zodat je weet bij welke versie, je welke temperaturen hebt gekregen)
2. Andere monitor testen
3. Andere spellen testen die ook redelijk zwaar zijn ? heb je daar ook last van Stotter etc. ?

Edit1: Ik zie net dat je videokaart dus 80 graden word, vind je dat zelf ook niet een beeetje teveel ?
Mijn oudere HD6950 2GB met OC werd nog niet eens zo warm met redelijk zware games (alles op max)
Zit er nog garantie op je videokaart ? Iemand een andere videokaart die je eventueel kan lenen ?
Thanks voor je reply, ik zal eens aan de slag gaan met de dingen waar je het over had.
Gisteren heb ik nog een kameraad op bezoek gehad die ook een monitor had meegenomen zodat ik daarmee kon testen. Helaas geen snel TN paneel, maar zo kon ik in ieder geval iets testen. Hij gaf aan dat hij daar altijd prima op kon gamen, maar ook op die monitor had ik screen tearing.
Met een andere videokaart testen zou inderdaad een goed idee zijn, al heb ik zo 1,2,3 niet iemand bij de hand van wie ik een videokaart kan lenen.

Wat betreft de temperaturen van m'n GPU is het volgens mij niet zo dat deze té heet wordt.
Hij wordt zeker lekker warm :) maar dat is volgens mij voor deze kaart niet heel raar.
De fans draaien ook lang niet op 100% als de kaart 80 graden wordt onder het gamen.
Als ik dezelfde test doe als eerder en dan de fans handmatig op 100% zet dan wordt de kaart 10 graden minder heet en blijft steken op 70 graden.
Er zit verder geen garantie o.i.d. meer op de kaart, 't is al een oud beestje (2013/2014 ongeveer).
Kan een GPU trouwens überhaupt soort van "op/end of life" zijn (met klachten zoals ik heb als gevolg), of is het meer van "of hij doet het, of hij is echt kapot en doet niks meer"?

Pagina: 1