Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tousain
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-09 10:29
Beste Tweakers,

Ik heb zojuist een nieuwe computer in huis en probeer deze nu aan te sluiten op mijn netwerk. Ik heb een TPLink WA850RE die naar een splitter gaat, en daar komen de 2 ethernet kabels uit die in de computers gaan. Echter blijft de verbinding tussen de computers en de router wegvallen. Ik denk zelf dat het iets in de bekabeling te doen is, maar kom er zelf niet uit. Heeft een van jullie een idee voor een mogelijke fix?

(ik weet dat een directe verbinding naar de router beter zou zijn, dat is echter geen optie)

Met vriendelijke groet,

Tousain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Splitter? Ethernet kan/moet je niet splitten als beide kabels een aparte client/computer hebben.

Dat gezegd; zowel op je PC als je router zal er vast iets van logging / errors verschijnen; heb je daar enig inzicht in wat er gebeurt met je IP-adresseringen / NIC state?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 19:08
Andere vraag is wat voor splitter je kan niet zomaar een ethernet kabel spitten in 2
Heb je zo. 'n plastik ding met 3 rj45 poorten gebruikt toevallig

Normaal hoort hier een switch tussen tezitten

[ Voor 14% gewijzigd door vonkkie op 02-01-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:03
de TPLink WA850RE is blijkbaar ook als draadloze adapter te gebruiken, maar heeft/hebben de computers toevallig zelf ook een draadloze adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je die kabel direct aansluit (dus zonder splitter, of wat voor apparaat dat dan ook is), werkt het dan wel?

Hoe ziet je netwerk er verder uit? (dus specs van alle apparatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tousain
De 2 computers hebben zelf geen ingebouwde netwerkadapters, bedraad is nu de enige mogelijkheid. Ik denk ook dat ik het iets verkee r. d uit heb gelegd.

De Tplink gaat via een ethernetkabel naar een computer. In de computer zit een splitter. Dus de kabel van de tplink gaat naar een splitter die in de pc zit. De andere slot van de splitter zit de ethernet kabel in die naar pc2 gaat.

Het is trouwens een splitter van de praxis. Staat bij "kopp 2 weg verdeler 8-polig rj45"

Laatste 10 minuten geen probleem meer gehad.kijk het nog even aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Tousain een splitter werkt niet als er meer dan 1 kabel signaal moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tousain
@MAX3400 ah verdorie. Er moet dus een switch aan te pas komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Afhankelijk van het type splitter kan je prima een netwerkkabel splitsen in 2 kabels (maar dat moet dan aan beide kanten gebeuren). Al ben je dan wel beperkt tot 100 Mbps in plaats van Gbit.

Voor zover ik zo snel kan googlen op jouw product gaat die in eider geval niet werken: https://www.bol.com/nl/p/...ig-rj45/9200000059362906/

Een basis switch hoeft tegenwoordig ook bijna niets meer te kosten dus ik zou gewoon daarvoor gaan: pricewatch: TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch
Gewone splitters zijn wel mogelijk, maar met max 100 Mbit wat zelfs voor veel internet verbindingen wat weinig is. Bijvoorbeeld zo'n ding: http://www.aliexpress.com...et-Sockt/32824357036.html

Eventueel is er misschien nog een andere optie (afhankelijk van je situatie uiteraard). Als 1 van de 2 pc's 2 netwerkaansluitingen hebt dan kan je de verbinding bridgen en de computer als switch misbruiken. Al werkt dit uiteraard alleen als die computer aan staat.

[ Voor 31% gewijzigd door Wolfboy op 02-01-2019 13:43 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Wolfboy ik zal wel oud worden; hoe snapt een splitter of een TCP pakket naar de kabel links of rechts moet? Een splitter is "eigenlijk" een broadcast multiplier en laat TCP daar nou heel slecht tegenkunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
Tousain schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:39:
@MAX3400 ah verdorie. Er moet dus een switch aan te pas komen?
Ethernet is een point to point verbinding (geen bus verbinding) dus per kabel mogen er maar 2 poortjes aan zitten. Dit is inderdaad op te lossen met een switch (of een hub). De "splitter" kan waarschijnlijk van 1 8-aderige kabel "2" 4-aderige kabels maken, echter moet je deze later ook weer splitten om weer op 2 poorten per kabel uit te komen.
code:
1
2
switchpoort 1  ---\___________/----  PC 1
switchpoort 2  ---/           \----  PC 2

Alternatief is in 1 van de systemen een wireless module stoppen (mogelijk goedkoper/makkelijker dan een switch plaatsen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37
@MAX3400 De splitter waar Wolfboy naar verwijst is ook daadwerkelijk op de draad gesplitst. Je moet dus aan beide kanten de splitter plaatsen. Waar dan bijv. 1-4 naar kant a gaan en 5-8 naar kant b. Vandaar dat je ook tot max 100mbit kan gaan (aangezien er maar 4 aders gebruikt worden)

een splitter in een PC heb ik eigenlijk nog nooit gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Aragnut @Tribunus zeker maar gezien het feit dat (bijna niemand) zelf RJ45 knijpt in 2x 4-aders, kan (nadruk) ik me voorstellen dat dit voor @Tousain geen directe oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je zo gaat splitsen moet je echt weten waar je precies mee bezig bent. Gewoon er tussen drukken en hopen dat het werkt gaat sowieso niet werken.
De makkelijkste oplossing blijft een switch, of gewoon een 2e kabel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
MAX3400 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:58:
@Aragnut @Tribunus zeker maar gezien het feit dat (bijna niemand) zelf RJ45 knijpt in 2x 4-aders, kan (nadruk) ik me voorstellen dat dit voor @Tousain geen directe oplossing is.
Ik vind die splitters ook een enorm lap middel wat alleen nuttig kan zijn om meer apparaten aan te sluiten waar geen extra kabel getrokken kan worden, echt last resort dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37
@MAX3400 Dat hoeft niet. Je kan dus een normaal afgemonteerde ethernet kabel aansluiten op zo'n splitter. Een standaard ethernet signaal gebruikt 4 aders (voor 100mbit). Die 4 aders worden dan in de splitter verdeelt over de ene 4, en vanuit de andere ingang op de andere 4 aders. Het is wel echt een lap middel zoals @Aragnut aangeeft, maar het werkt wel degelijk en het is ook erg simpel aan te sluiten.

@Tousain Zoals de rest hier ook aangeeft is de beste oplossing (met behoud van snelheid) een switch.

[ Voor 11% gewijzigd door Tribunus op 02-01-2019 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tousain
Dankjullie wel voor de reacties. Ik heb een switch besteld en hoop dat dat wel werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Tousain schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:21:
Dankjullie wel voor de reacties. Ik heb een switch besteld en hoop dat dat wel werkt!
Volgens de product specs zou het moeten werken. Let er wel op dat hij maar 10/100Mbps is volgens de fabrikant. Voor internet geen probleem, maar ga je een NAS toevoegen o.i.d. (hoge data stromen) heb je kans dat je dit merkt.
Pagina: 1