HDMI 2.0/2.1 kabels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-05-2019
Heb een Lg c8 oled, Heb deze hdmi kabels: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dDotpbn

Perfect beeld. Echter las ik dat je ook hdmi 2.1 kabels hebt met dynamic metadata voor hdr SMPTE ST 2094)
Meeste films zijn toch gewoon in 4k hdr 2020? En mijn xbox one x heeft een softwarematige update gehad naar hdmi 2.1 Maar geeft mijn xbox one x nou nog betere beeld kwaliteit met een hdmi 2.1 kabel, of is dit gewoon allemaal marketing oplichterij? Want games als Forza Horizon 4 en Red dead 2 zien er al ongelooflijk mooi uit. Mijn vraag Is een hdmi 2.1 kabel nodig? Want heb ook een ps4 pro, en daarbij is de output gewoon hdmi 2.0 En van mijn onkyo rz800 receiver ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:20
Hdmi 2.1 is bijna nog niet verkrijgbaar. Hdmi 2.0 ondersteunt 4k tot 60hz en hdr. De versies bestaan eigenlijk niet en hebben enkel te maken met de maximale data doorvoer snelheid. Bij 1.4 was het 10.8gb/s en nu bij 2.0 is het 18gb/s. Bij 2.1 is dit 40+ gb/s waardoor 10k resoluties behaald
Kunnen worden.

In het kort, nee dit heb je niet nodig. Ik zou wel 2.0 nemen als je een 4k display hebt met hdr en gebruik maakt van een ps4 pro of xbox one s/x want dan kun je gamen tot 60fps op 4k ipv maximaal 30fps.

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:14

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Antwoord is simpel: Nee. De huidige HDMI kabels voldoen voor de huidige apparatuur die niet verder gaat dan de HDMI 2.0b 'standaard'.
Een HDMI 2.1 kabel biedt geen extra functies. Alleen de maximale datadoorvoer neemt toe en daar heb je niks aan.
Laat je niet bedotten door verkopers die zeggen dat je beter beeld gaat krijgen.

Zie dit document voor alle relevante info.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
@Nyarlathotep @RetroHead Vriendelijk dank jongens. En een gezond en gelukkig 2019 toegewenst. Ja ik heb een 2.0 kabel, die van Alieexpress is gewoon goed spul neem ik aan? Jaren terug kocht ik wel eens een hdmi kabel van 80 euro bij de mediamarkt. En later zag ik deze op ebay voor 15 euro. Schandalig hoe ze je bedonderen in die winkels idd. Kreeg gelukkig wel mijn geld terug van mediamarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 20:01
dvgemerden80 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:01:
@Nyarlathotep @RetroHead Vriendelijk dank jongens. En een gezond en gelukkig 2019 toegewenst. Ja ik heb een 2.0 kabel, die van Alieexpress is gewoon goed spul neem ik aan? Jaren terug kocht ik wel eens een hdmi kabel van 80 euro bij de mediamarkt. En later zag ik deze op ebay voor 15 euro. Schandalig hoe ze je bedonderen in die winkels idd. Kreeg gelukkig wel mijn geld terug van mediamarkt.
Ken die van Alieexpress niet maar daar zou ik ze sowieso niet kopen, haal er gewoon een bij de action. De laatste officiele kabelvariant is overigens de 1.4 highspeed, een hdmi 2.0 kabel bestaat niet.

Oh en om nog even terug te komen op je initiele vraag, je tv ondersteunt geen 2.1 dus het had sowieso geen zin gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door Malt007 op 02-01-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
Ok mijn kabels werken goed. Zag wel filmpjes met hdmi 2.1 kabel. welliswaar niet bestaand. Maar meer bandbreedte. Dat ze daar een hdmi 2.0 apparaat mee aansloten. En lul verhaal dat het scherper was etc. Maar geloof er ook niet in. Veel winkels proberen de consument echt op te lichten, en ze het volle pond te laten betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
dvgemerden80 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:26:
Ok mijn kabels werken goed. Zag wel filmpjes met hdmi 2.1 kabel. welliswaar niet bestaand. Maar meer bandbreedte. Dat ze daar een hdmi 2.0 apparaat mee aansloten. En lul verhaal dat het scherper was etc. Maar geloof er ook niet in. Veel winkels proberen de consument echt op te lichten, en ze het volle pond te laten betalen
Sja je kan nog zoveel bandbreedte op je kabel hebben, als je poorten deze bandbreedte niet ondersteunen dan heb je er niks aan.

Maar er is wel een maar, met de huidige aangeboden beeldkwaliteit zit je wel vaak op de maximale bandbreedte van je kabel, mocht deze niet 100% goed werken dan kan je snel last krijgen van storingen. Zeker met een langere kabel kan je wellicht een 2.1 kabel proberen als je die betaalbaar kan krijgen. Zou het overigens alleen proberen als je al last hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
@Malt007 Me huidige kabels zijn top. Die standaard bij de xbox one x zat is volgens mij ook hoogstaande kabel. Kabels zijn maar meter lang. Heb er zelfs ook een van 50 cm. Dus zit wel goed. Weet niet hoe ik hier een foto kan posten, want dan kan ik foto laten zien hoe forza horizon 4 er op mijn tv uit ziet met de desbetreffende kabels. Op foto al mooi, in het echt nog mooier. Op foto zie je ook geen hdr weergave;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
dvgemerden80 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:39:
@Malt007 Me huidige kabels zijn top. Die standaard bij de xbox one x zat is volgens mij ook hoogstaande kabel. Kabels zijn maar meter lang. Heb er zelfs ook een van 50 cm. Dus zit wel goed. Weet niet hoe ik hier een foto kan posten, want dan kan ik foto laten zien hoe forza horizon 4 er op mijn tv uit ziet met de desbetreffende kabels. Op foto al mooi, in het echt nog mooier. Op foto zie je ook geen hdr weergave;-)
Die van je Xbox OneX is een gewone hdmi 1.4 high speed kabel, dezelfde als uit 2012-2013 toen deze standaard geïntroduceerd werd, dezelfde als je bij de action koopt voor een paar euro. Als een Oled C9 koopt kan je een upgrade gaan doen naar een 2.1 kabel, maar betwijfel zelfs of je dan verschil gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvgemerden80
Ok, ik koop geen lg c9 oled. Heb net een half jaar de c8 geweldige tv. Allemaal marketing shit. En games gaan komende 10 jaar gewoon 4k 60 hz zijn op console. En streaming wordt de toekomst. Mijn tv heeft geen hdmi 2.1 Maar kan wel 4k 120 hz content streamen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standaard zit er bij je xbox one x een Hdmi 2.0 kabel. Hdmi 1.4 is niet geschikt voor de xbox one x. Hdmi 2.0 ondersteund 4k op max 60fps met hdr
Hdmi 2.1 ondersteund tot 8K op 120fps met hdr.
Als je tv geen 2.1 ondersteund heb je niets aan zo'n kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen,

Klopt het dat hdmi 2.1 kabel er nog niet is?
Want dit topic is van een tijdje terug.

Ik zag op hdmi.org dat de specs al langere tijd bekend zijn, maar ik hoorde ook dat de testresultaten niet bekend zijn en daarom er nog geen 2.1 geproduceerd kan worden.

Graag hoor ik jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 07:42:
Goedemorgen,

Want dit topic is van een tijdje terug.

Ik zag op hdmi.org dat de specs al langere tijd bekend zijn, maar ik hoorde ook dat de testresultaten niet bekend zijn en daarom er nog geen 2.1 geproduceerd kan worden.

Graag hoor ik jullie mening.
Wat?

Tenzij je een LG C9 hebt en een receiver in de orde van grootte van ~4.5K, heb je toch geen HDMI2.1 "nodig", laat staan dat je materiaal hebt wat gebruik maakt van de features.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 07:42:
HDMI 2.1 kabels bestaan niet. Die hele nummer-typering voor kabels is losgelaten. Tegenwoordig kun je kiezen uit "standard" of "high speed" kabels. En van beiden heb je ze met en zonder ethernet.

Als je een high speed kabel koopt, zit je altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wikipedia is het daar niet mee eens:
Wikipedia: HDMI

Volgens daar zijn de high speed cables de onderkant al (ja, standard bestaat, maar dan heb je echt het afvoerputje gevonden van Aliexpress, die dingen kunnen nog geen eens 1080p aan). Dan heb je premium high speeds voor HDMI 2.0, (18-gbit), en ultra high speed (48 gbit), of "categorie 3".

Wat mij betreft zou het nog steeds duidelijker zijn als ze het gewoon 1.4, 2.0 en 2.1 kabels noemde, maar goed, zo denken ze er daar blijkbaar niet over. Er lijken wel een paar ultra high speed kabels te zijn, maar misschien is er inderdaad nog geen gestandaardiseerde test voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:06

Mikayu

.srt

Ik heb geen Wikipedia nodig om uit ervaring te vertellen dat een jaren oude HDMI kabel zonder spec prima werkt op een 2.0 interface :P

De meeste van mijn kabels stammen nog uit het tijdperk dat 3D nog een hype moest worden en voelen degelijker aan dan de bij consoles meegeleverde dropveters die ik meteen in de doos der kabels mik.

Kortom, laat je niet gek maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je wel iets hebt waar je je niet gek over moet laten maken dan is het wel het idee dat de bij de console meegeleverde kabel niet zou voldoen. Als ze dat als een 'dropveter' weten te maken is dat alleen maar goed, een mooie dunne flexibele kabel dus, ideaal.

Vervolgens: Elke kabel werkt op elke HDMI poort, onafhankelijk van de versie, want de pinout is niet gewijzigd (nou ja, bij HDMI 2.1 een klein beetje, maar nog steeds werkt een oude HDMI kabel daar perfect op). Dat heeft nooit iemand ontkent. De vraag is of hij ook de volledige HDMI 2.0 spec aan kan. Oftewel op 1080p doet dat ding het zeker prima. 4k 30Hz is ook gewoon nog de oude spec. Maar doet hij het op 4k 60Hz? Of 4k 144Hz?

En uiteraard, het gaat erom voor het labeltje of hij het certificaat heeft, als hij dat niet heeft kan hij nog steeds werken. Ik vermoed dat er goede kans is dat je 50cm HDMI high speed kabel ook wel premium high speed haalt. Maar of mijn 15m HDMI high speed kabel dat doet, dat betwijfel ik wel. Laat staan ultra high speed. Heb je zo'n kabel toch liggen? Probeer het lekker eerst. Maar ga je nu een kabel in je muur wegwerken voor een toekomstige HDMI 2.1 TV, dan zou ik toch niet een standaard high speed kabel pakken en hopen dat het wel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:06

Mikayu

.srt

Lengte is inderdaad wél een dingetje. Ik betwijfel of mijn specloze 10 meter naar de beamer (nog geen 4k) ook 4k 60Hz gaat trekken, maar lijkt me niet iets dat niet met eventueel een versterker kan worden opgelost.

Voorlopig voldoen de oude kabels prima. 4k 60Hz 8-bit kleurruimte 4:4:4 chroma. Misschien dat het met HDR een ander verhaal is, maar hier heb ik geen paneel voor. Ook zie ik gaming consoles niet zo snel naar een 144Hz output gaan

Voor films hoef je het helemaal niet te doen, zo lang ze 24fps blijven schieten heb je aan de 1.4 spec meer dan genoeg.

Overigens is het inderdaad niet aan te raden om voor het goedkoopste van de goedkoopste te gaan wanneer je het weg gaat werken in de muur
Pagina: 1