Vaak wakker door keelklachten.

Pagina: 1
Acties:

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12 20:51

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Disclaimer. Ik ben al bij de huisarts geweest en daar advies ingewonnen maar we komen er nog niet uit.

Sinds een paar maand (vrijwel direct toen het kwik omlaag ging) heb ik s'nachts tijdens het slapen vaak erg veel dorst. Ik kan prima in slaap vallen maar wordt vaak na ~4-5 uur wakker met een droge en pijnlijke keel. Een paar slokken water later gaat het wel weer en val ik vaak weer in slaap, om daarna na 2 uur weer wakker te worden met dezelfde klachten. Soms kan ik daarna niet meer slapen en wordt het een erg lange dag.

Ik snurk niet, slaap niet met mijn mond open en heb geen verstopte neus. Ik merk dat als ik door mijn neus adem ik in mijn keel een kleine kriebel voel. Het gevoel van dorst heb ik eigenlijk niet overdag, drink wel water maar niet meer dan normaal. Als ik 's nachts wakker wordt heb ik ook geen droge mond (dat gevoel ken ik van helemaal verkouden zijn), wel heb ik soms een blaartje in de binnenkant van mijn wang omdat mijn hele mond vacuum wordt gezogen omdat ik 's nachts probeer te slikken.

Het gekke is dat ik tijdens mijn vakantie op Costa Rica (begin december, 4 weken) vrijwel geen klachten heb gehad. Het was daar flink warm, sliepen soms met de airco aan maar altijd onder een plafondventilator. En altijd onder een laken. Pas toen ik naar centraal Costa Rica ging en het kouder werd kreeg ik exact dezelfde klachten als thuis. Daar lag ik ook onder een dekbed in plaats van een laken.

Thuis heb ik de luchtvochtigheid van de slaapkamer gemeten en die was vrij hoog. 75% om een uur of 06:00 als we er met zijn 2en lagen. Ik heb in het weekend een luchtontvochtiger gekocht en nu als we gaan slapen is het 45% en als we wakker worden 55% (ongeveer). Maar vannacht waardeloos geslapen, dus weet niet of dat helpt.

Zojuist weer bij de huisarts geweest, die heeft maagzuurremmers voorgeschreven omdat veel keelklachten daarvandaan komen, dus wellicht helpt dat. Maar wellicht kunnen de analytische Tweakers ook nog een duid in de zak doen.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Beginstadium diabetes type 2?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:40
En een schimmeltje oid is uitgesloten ?

Verwijderd

Ga naar een andere arts voor een second opinion i.p.v. op een techforum medisch advies in te winnen.

• hellsau
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-01 14:07
Dat klinkt heel onprettig. Ik heb een soortgelijk iets gehad met steeds slijm in mijn keel waardoor ik dan steeds mijn keel schraapte. Er werd aangegeven dat je dan in een vicieuze cirkel terecht komt. Je keel maakt juist slijm aan omdat je je keel schraapt. Drink dan wat en schraap minder was het advies dat ik kreeg. Het helpt wel wat maar vind het vreemd dat ik daar opeens mee zat. Dit was wel overdag en nooit 's nachts.

Maar ik heb dat ook laten onderzoeken en mijn advies is om te verzoeken of een kno arts ernaar kan kijken met een camera. Kunnen ze ook gelijk zien of je mogelijk maagzuur hebt dat omhoog komt. Dat hebben ze bij mij gedaan toen.

Dotabuff profile

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Dat zou overdag ook moeten optreden en het vocht moet ergens naar toe, dus TS zou dan ook meer moeten urineren. Beide meldt hij niet, dus denk dat dat vooralsnog uitgesloten kan worden.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Allergietest gedaan?

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:41
Heb zelf eigenlijk standaard 's nachts en 's ochtends een flink droge keel. Ik zit regelmatig in mijn slaapkamer achter de pc en dan heb ik er geen last van.
Ik kan de kamer op zich dus uitsluiten. Ik wordt er verder ook niet wakker van.

Ik dacht voor mijzelf dat het te maken heeft met de mond open slapen. De slijmvliezen en ander vocht verdampt dan sterk (versterkt door ademhalen). Sinds ik er wat last van heb, drink ik extra overdag en vooral voor het slapen. Goed gehydrateerd zijn zegmaar. Schijnt zo te zijn dat veel volwassenen daar slecht in zijn. Zo zijn koffie en alcohol ook producten waar je na een uur of twee van uitdroogt.

Mijn eerste inschatting voor jou is dat er niks fout is, maar dat je wellicht iets aan het hydrateren van je lichaam kan doen.
Ik zou zelf zeggen dat dus juist vochtige lucht (warme lucht kan meer vocht bevatten) goed is, omdat dan je eigen lichaam minder snel eigen vocht kwijtraakt via verdamping (hoe verzadigder de lucht met water, hoe minder snel het verdampingsproces).

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:33
Drink je savonds alcohol?

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Uit het initiële bloedonderzoek is suikerziekte en nierfalen uitgesloten.
Verwijderd schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:19:
Ga naar een andere arts voor een second opinion i.p.v. op een techforum medisch advies in te winnen.
Je snapt wel dat de doelgroep voor GoT groter is dan enkel technische mensen?
hellsau schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:20:
Maar ik heb dat ook laten onderzoeken en mijn advies is om te verzoeken of een kno arts ernaar kan kijken met een camera. Kunnen ze ook gelijk zien of je mogelijk maagzuur hebt dat omhoog komt. Dat hebben ze bij mij gedaan toen.
Hm ja, ik zal dat eens opperen.
Nee. Er wordt nog een ander bloedonderzoek gedaan. Als dat niets oplevert en de klachten door de maagzuurremmers niet minder wordt gaan we daar naar kijken.
Nee, qua lifestyle doe ik geen rare dingen. Drink enkel s'ochtends een kopje koffie. Voor de rest om de 2 uren een glas water op het werk. Thuis geen koffie/alcohol (enkel af en toe in het weekend een glas wijn). Qua eten geen pittige dingen en vrij weinig suiker. Ik zweet 's nachts ook niet veel.

Het lijkt een beetje om een samenval van omstandigheden. Maar het lijkt ook niet zomaar over te gaan.

Het feit dat ik er vrijwel geen last van had toen ik (aan de warmere kant van) Costa Rica zat duid er wel aardig op dat het niet iets lichamelijks is. Vandaar ook de post hier. Ik ben niet perse op zoek naar medisch advies, maar wellicht komt iemand hier met het idee om een ander dekbed te proberen , te zoeken naar schimmels etc.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dit ga ik even volgen, ik heb het ook namelijk. Heb al van alles geprobeerd, luchtfilters (loste het niet op), ramen open (loste het niet op), luchtbevochtiger (loste het niet op). Ik heb geen idee meer wat het is, behalve dat ik weet dat ik een allergie heb voor huisstofmijt en dat natuurlijk best in/om je bed kan zitten, ookal verschoon ik hem heel regelmatig.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:59
Deze ga ik even in de gaten houden :) Ik loop er al ruim een jaar mee en het is zwaar kut. Geen droge keel, niet vaak wakker 's nachts, wel soms kokhalzen zonder dat er daadwerkelijk wat naar boven komt.

Huisarts schrijft maagzuurremmers voor, bloed laten testen op allergieën door inhaleren (hooikoorts), ontlasting laten testen op bacteriën/maagzweer/whatever, allemaal negatief.

Ik merk dat als ik me warmer aankleed het beter gaat.

[ Voor 86% gewijzigd door FastFred op 02-01-2019 13:41 ]

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:28

sjaool

Every life should have 9 cats

MrVegeta schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:08:
Ik snurk niet, slaap niet met mijn mond open...
Je weet dit zeker? Ik kan het van mijzelf namelijk niet controleren. Enige dat ik weet dat ik snurk als een continu draaiende houtzagerij doordat ik Sleep as Android een paar nachten mee heb laten luisteren. Een droge keel en kriebel komt mij op zich wel bekend voor. Het zou misschien ook kunnen dat je slaapkamer te droog is? Dus goed luchten. Het is maar een idee. ;)

"When you grow up your heart dies"

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-12 06:50
Heeft het niet iets te maken met je slaaphouding ? Misschien kom je gedurende de nacht op een onprettige manier te liggen waardoor er spanning op je keel/nek spieren komt te staan, je mond open gaat (de droge keel) enz ?

• BiggyB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11 15:19
Als ik je verhaal zo lees, en afga op mijn eigen ervaring, zou huisstofmijt allergie best eens kunnen...
Heb je bijzondere dekens/kussens, vloerbedekking op de slaapkamer, open kasten, etc?

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:42

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Misschien een stomme vraag maar slaap je nu met de verwarming aan, dit maakt de lucht namelijk droger? Ik denk ook dat de lucht ontvochtiger het misschien alleen maar erger maakt, maar ik ben geen arts.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:16

defiant

Moderator General Chat
Persoonlijke vraag, dus dit hoort in AZ:
AWM->AZ

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

KingTenteehje schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:47:
Misschien een stomme vraag maar slaap je nu met de verwarming aan, dit maakt de lucht namelijk droger? Ik denk ook dat de lucht ontvochtiger het misschien alleen maar erger maakt, maar ik ben geen arts.
Same, ik dacht juist ook dat je meer klachten zult krijgen met een drogere lucht dan juist met een hogere luchtvochtigheid. Niet voor niets zijn die luchtbevochtigers (die je bijv. simpel aan de verwarming c.q. radiator hangt) ook erg in trek.

@MrVegeta Als je er echt last van blijft houden moet je gewoon weer terug naar de huisarts en niet met je problemen blijven zitten. De onderzoeken gaan je eigen risico wel opsnoepen dit jaar, maar wellicht dat er wel iets naar voren komt waar je wat meer aan hebt dan n=1 van GoT >:)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
BiggyB schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:45:
Als ik je verhaal zo lees, en afga op mijn eigen ervaring, zou huisstofmijt allergie best eens kunnen...
Heb je bijzondere dekens/kussens, vloerbedekking op de slaapkamer, open kasten, etc?
We hebben een laminaatvloer, geen kasten en het dekbed/kussen heb ik al jaren. Wellicht kan ik een paar nachten beneden slapen om te kijken of dat beter gaat. Dan is het wellicht wel iets op de slaapkamer!
KingTenteehje schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:47:
Slaap zonder verwarming en met de ventilatieschuifjes open. Ik denk ook dat een luchtontvochtiger een slecht idee is maar als ik kijk naar de symptomen van slapen in een kamer met een hoge luchtvochtigheid dan komen daar de droge keel klachten naar voren. Beetje apart. Ik ga het gewoon 2 weken proberen om te slapen tussen 40% en 60% (wat aangeraden wordt) als dat niets helpt maar weer wat anders proberen.
True schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:52:
[...]

Same, ik dacht juist ook dat je meer klachten zult krijgen met een drogere lucht dan juist met een hogere luchtvochtigheid. Niet voor niets zijn die luchtbevochtigers (die je bijv. simpel aan de verwarming c.q. radiator hangt) ook erg in trek.

@MrVegeta Als je er echt last van blijft houden moet je gewoon weer terug naar de huisarts en niet met je problemen blijven zitten. De onderzoeken gaan je eigen risico wel opsnoepen dit jaar, maar wellicht dat er wel iets naar voren komt waar je wat meer aan hebt dan n=1 van GoT >:)
Er zijn zoveel bronnen die laten zien dat je tussen de 40% en 60% luchtvochtigheid wil hebben. Trouwens, met 80% luchtvochtigheid had ik ook last. Ik dacht namelijk ook dat de lucht niet vochtig genoeg was en heb toen een luchtbevochtiger gekocht, die eens aangezet en al snel zaten we op 85% s'nachts. Maar dit deed niet veel goed behalve enorm veel condens op de ramen.

Sowieso ga ik de dokter lastig vallen totdat we er uit zijn. Er worden nog wat tests gedaan, maar ik ben zelf natuurlijk aan het kijken of het een omgevingsding is.

[ Voor 32% gewijzigd door MrVegeta op 02-01-2019 13:58 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MrVegeta schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:13:
[...]

Nee. Er wordt nog een ander bloedonderzoek gedaan. Als dat niets oplevert en de klachten door de maagzuurremmers niet minder wordt gaan we daar naar kijken.
Heb je in de slaapkamer nog iets gewijzigd toen het kouder werd? Ander dekbed, ander kussen, verwarming hoger, raam dicht, etc?

Al die zaken kunnen bepaalde gevoeligheden/allergien triggeren. Zo heb ik ooit maandenlang klachten in de winter gehad die achteraf terug te voeren waren op de spaanplaten kasten in de slaapkamer. In de zomer stond altijd wel een raampje open om de gassen van dat spul te ventileren maar in de winter bleef het hangen en had ik er last van. Het heeft best lang geduurd voordat ik de link legde.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
downtime schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:56:
[...]

Heb je in de slaapkamer nog iets gewijzigd toen het kouder werd? Ander dekbed, ander kussen, verwarming hoger, raam dicht, etc?

Al die zaken kunnen bepaalde gevoeligheden/allergien triggeren. Zo heb ik ooit maandenlang klachten in de winter gehad die achteraf terug te voeren waren op de spaanplaten kasten in de slaapkamer. In de zomer stond altijd wel een raampje open om de gassen van dat spul te ventileren maar in de winter bleef het hangen en had ik er last van. Het heeft best lang geduurd voordat ik de link legde.
Wel een ander dekbed ja. Trouwens ook andere dekbeddeken. In de zomer slapen we met het raam op een kiertje, maar dat heb ik ook al geprobeerd in de winter, helaas zonder resultaat.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MrVegeta schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:00:
[...]

Wel een ander dekbed ja. Trouwens ook andere dekbeddeken.
Kijk dan even de labels na om te kijken van wat voor materialen ze gemaakt zijn. Donsen dekbedden zijn bijvoorbeeld populair maar veel mensen zijn er overgevoelig voor.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:57
Een recente ervaring van mijn kant. Drie nachten in een hotel overnacht welke ruim gestoffeerd was: vloerbedekking, gordijnen, overgordijnen, genoeg lakens etc. etc. en iedere nacht werk ik wakker met een droge mond en lippen als schuurpapier. Vanaf zondag weer thuis geslapen en nergens last van. Daar enkel gordijnen en normale lakens...Misschien toch in die hoek zoeken?

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-12 17:11
Persoonlijk word ik ook altijd in de nacht wakker door een droge keel/mond.
Als ik wat extra drink overdag (+/- 1 liter extra dan normaal) is het een stuk minder, of zelfs niet van toepassing.

Misschien had je er minder last van in costa rica omdat je overdag dan meer dronk door het warme weer en toen je naar de koudere kant ging minder dronk en dus de symptomen terug kwamen.

[ Voor 6% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 02-01-2019 15:20 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Joeri.Bijlsma schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:18:
Persoonlijk word ik ook altijd in de nacht wakker door een droge keel/mond.
Als ik wat extra drink overdag (+/- 1 liter extra dan normaal) is het een stuk minder, of zelfs niet van toepassing.

Misschien kwam het omdat je in costa rica er geen last van had omdat je overdag dan meer dronk door het warme weer, en toen je naar de koudere kant ging minder dronk en dus de symptomen terug kwamen.
Hm ik heb een poosje meer gedronken dan normaal maar dat had weinig effect, behalve ik 's nachts ook nog eens naar de wc moest :p. Normaal haal ik de 2 liter makkelijk. Op Costa Rica dronk ik wel meer water omdat ik meer liep, maar ik zweette ook meer, dus denk dat dat een beetje elkaar opheft :).

• JKay
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd naar je reactie op de opmerking van @sjaool. Hoe heb je getest dat je niet snurkt? Heeft je partner de hele nacht naar je geluisterd? Heb je een app of camera met geluid gebruikt om dit uit te sluiten?

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
MrVegeta schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:55:
[...]

We hebben een laminaatvloer, geen kasten en het dekbed/kussen heb ik al jaren. Wellicht kan ik een paar nachten beneden slapen om te kijken of dat beter gaat. Dan is het wellicht wel iets op de slaapkamer!

[...]

Slaap zonder verwarming en met de ventilatieschuifjes open. Ik denk ook dat een luchtontvochtiger een slecht idee is maar als ik kijk naar de symptomen van slapen in een kamer met een hoge luchtvochtigheid dan komen daar de droge keel klachten naar voren. Beetje apart. Ik ga het gewoon 2 weken proberen om te slapen tussen 40% en 60% (wat aangeraden wordt) als dat niets helpt maar weer wat anders proberen.
Ipv van een ontvochtiger een luchtreiniger proberen? Deze kan je vaak langere tijd testen, dus als het niet helpt stuur je het zo weer terug.

Hier ook veel last gehad van droge keel, maar dat is laatste tijden steeds minder vaak voorgekomen. Hier hebben we last van het omgekeerde effect: een te lage luchtvochtigheid. Zit vaak tussen 20-30% in de winter.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Joost_1 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:25:
Ik ben wel benieuwd naar je reactie op de opmerking van @sjaool. Hoe heb je getest dat je niet snurkt? Heeft je partner de hele nacht naar je geluisterd? Heb je een app of camera met geluid gebruikt om dit uit te sluiten?
Hm. Nee niet getest. Ik heb wel als ik teveel drink of erg verkouden ben dat ik snurk, daar wordt mijn vriendin wel wakker van. Maar inderdaad, kan wel even een app draaien om het te checken!
ByteMe_ schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:26:
[...]

Ipv van een ontvochtiger een luchtreiniger proberen? Deze kan je vaak langere tijd testen, dus als het niet helpt stuur je het zo weer terug.

Hier ook veel last gehad van droge keel, maar dat is laatste tijden steeds minder vaak voorgekomen. Hier hebben we last van het omgekeerde effect: een te lage luchtvochtigheid. Zit vaak tussen 20-30% in de winter.
Wel aan gedacht maar niet gekocht. Het was meetbaar dat de luchtvochtigheid buiten de "normale" norm waren, dus ik hoop dat dat de situatie zou oplossen. Maar zeker een idee om nog eens te proberen.

[ Voor 39% gewijzigd door MrVegeta op 02-01-2019 15:28 ]

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:14
Planten schijnen ook een positief effect op het binnenklimaat te hebben, niet alleen qua vochtigheid maar ook mbt (giftige) stoffen en gassen. Er is zat te vinden over dit soort planten.

• Joeri.Bijlsma
MrVegeta schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:21:
[...]

Hm ik heb een poosje meer gedronken dan normaal maar dat had weinig effect, behalve ik 's nachts ook nog eens naar de wc moest :p. Normaal haal ik de 2 liter makkelijk. Op Costa Rica dronk ik wel meer water omdat ik meer liep, maar ik zweette ook meer, dus denk dat dat een beetje elkaar opheft :).
Toen je naar het koudere gedeelte ging, deed je toen exact hetzelfde als dat je dat deed bij de warme gedeelte? als in, meer bewegen en drinken. Kan wezen dat je je life stijl moet veranderen.

Also, 3 uur voordat je gaat slapen niet drinken voorkomt dat je in de nacht naar de wc moet.
Wel ff naar de wc voor het slapen gaan.

Dat werkt bij mij iig.

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:31
Joeri.Bijlsma schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:06:
[...]

Also, 3 uur voordat je gaat slapen niet drinken voorkomt dat je in de nacht naar de wc moet.
Wel ff naar de wc voor het slapen gaan.

Dat werkt bij mij iig.
Wel mee uitkijken! Op die manier kweekte ik heel lang geleden nierstenen die zo nu en dan losbraken... Was niet fijn :X

• Joeri.Bijlsma
Gideon schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:17:
[...]

Wel mee uitkijken! Op die manier kweekte ik heel lang geleden nierstenen die zo nu en dan losbraken... Was niet fijn :X
Door meer te drinken maak je nierstenen? you wot?
Denk dat dit een heel specifiek probleem bij jou gericht is dan.

Verwijderd

MrVegeta schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:13:

[...]

Je snapt wel dat de doelgroep voor GoT groter is dan enkel technische mensen?
Ik snap dat in ieder geval wel. Maar toch is dat het beste advies.

• Gideon
Joeri.Bijlsma schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:21:
[...]

Door meer te drinken maak je nierstenen? you wot?
Denk dat dit een heel specifiek probleem bij jou gericht is dan.
Nee, door juist niet te drinken voordat je gaat slapen, wat je in je post aangeeft...

• Joeri.Bijlsma
Gideon schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:25:
[...]

Nee, door juist niet te drinken voordat je gaat slapen, wat je in je post aangeeft...
3 uur voor het slapen gaan niet drinken is normaal though.
Ik ben ondertussen 30 en heb nooit problemen ondervonden.
Net als de rest van mijn familie.

Het zou wel kunnen dat je er nierstenen van kunt krijgen als je overdag te weinig drinkt.
Als je dan 3 uur van te voren niet drink, tsja, dan krijg je te weinig binnen.

Over het algemeen is het erfelijk of je drinkt te weinig.

• Panini
  • Laatst online: 04-12 10:12
hellsau schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:20:
Maar ik heb dat ook laten onderzoeken en mijn advies is om te verzoeken of een kno arts ernaar kan kijken met een camera.
Ik denk dat dit echt je enige goede optie is uiteindelijk. Je gaat waarschijnlijk een hoop, goedbedoelde, oplossingen/adviezen/persoonlijke verhalen o.i.d. in die trant hier op het forum vinden. Die gaan je waarschijnlijk niet zo goed helpen als een afspraak met een KNO arts, en kosten ook nog eens een hoop tijd (en misschien ook geld). Gewoon telefonisch je huisarts vragen of je een verwijzing naar de KNO arts kan krijgen.

Je kan daarbij altijd nog een aantal van de adviezen hier voorleggen tijdens het spreekuur met de arts om meer verduidelijking te krijgen.

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:36
Sorry maar als je er niet veel van snapt is het beter dat je niks zegt want wat je nu zegt is echt onzin.

@TS,

miss een allergie voor iets in de slaapkamer? huisstofmijt? of miss stof? te weinig ventilatie?

Maar het is echt gissen, wij zijn technisch en niet medisch 8)7

Edit: aan je lakens kan het niet liggen, je zegt dat je dit ook op vakantie had.

je hebt van die apparaten die de lucht juist gaat bevochtigen (die spuiten nevel de lucht in). werkte perfect bij een maat van mij die ook tijdens deze maanden keelklachten kreeg.

[ Voor 23% gewijzigd door mugenmarco op 02-01-2019 17:31 ]

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

mugenmarco schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:29:
[...]

Sorry maar als je er niet veel van snapt is het beter dat je niks zegt want wat je nu zegt is echt onzin.
Waarom vindt jij mijn suggestie onzin dan?

Na enkele jaren in toenemende mate de door @MrVegeta genoemde symptomen ook te hebben gehad (dorst 's nachts, periodiek slapeloze nachten, blaren in mond en binnenkant lip, in warm en droog klimaat (Spanje, Noord-Amerika) geen last) gediagnosticeerd met beginnende diabetes en sindsdien medicatie en dieet daarvoor voorgeschreven.
Dagelijks glucosespiegel meten gaf inzicht in de factoren die van invloed waren, na een half jaar en het verliezen van een stuk overgewicht geen last meer gehad van deze symptomen.
Duidelijk is dat het al bekeken is bij TS, met positief resultaat, maar op het moment van mijn suggestie was dat nog niet door hem opgemerkt.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• Gideon
Tja, ik kreeg er pas op mijn 32e voor het eerst last van, o.a. door 's avonds onvoldoende te drinken. Erfelijkheid was geen issue. Niet dat mijn ervaring representatief is voor iedereen, maar of 3 uur voor het slapen gaan niet drinken normaal is... zo stellig ben ik niet. Sinds ik een glas water naar binnen giet voor het slapen gaan, heb ik geen steenvorming meer gehad, wat uit controles nadien ook is gebleken.

Maar goed, dit topic gaat over iets anders..

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Keertje een kussen met neksteun proberen zodat je op je zij ligt? Veel mensen hebben een milde vorm van slaapapneu als ze op de rug slapen. Daar krijg je een enorm droge bek van.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MrVegeta Heb je wel een raam open ?
lig je vaker met je gezicht in je kussen, of onder dekbed ?

[ Voor 44% gewijzigd door Hackus op 02-01-2019 18:39 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Krijg je omeprazol voorgeschreven? Dat kan aardig wat en diverse bijwerkingen geven helaas: hoofdpijn, knoop in de maag gevoel, duizeligheid e.d. (bij hogere doses meer kans natuurlijk).

Bron: een paar kennissen met koffie-verslaving die het op een gegeven moment kregen voorgeschreven wegens maagklachten/reflux ;)

Eentje kaartte dat van de bijwerkingen aan, en de (plaatsvervangend) huisarts zei toen dat Rennie net zo goed werkte 8)7
En inderdaad, maar dan zonder die bijwerkingen.
Bijkomend voordeel: je slikt het alleen bij of ter voorkoming van klachten, terwijl omeprazol vaak als kuur wordt voorgeschreven.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:19
Iets wat je zelf eenvoudig kunt proberen is andere tandpasta. Sommige tandpasta's hebben een sterke mentol smaak, wat ook een droge mond kan geven.

Zendium is een hele milde tandpasta, parodontax bevat geheel geen mentol.

Spoelmiddelen hebben dit effect overigens ook.

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:37
LA-384 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:46:
Iets wat je zelf eenvoudig kunt proberen is andere tandpasta. Sommige tandpasta's hebben een sterke mentol smaak, wat ook een droge mond kan geven.

Zendium is een hele milde tandpasta, parodontax bevat geheel geen mentol.

Spoelmiddelen hebben dit effect overigens ook.
Hier heb ik bij bepaalde tandpasta’s ook last van. Verschrikkelijk was het, want ik probeerde de hele dag met m’n tong de voorkant van mijn mond te bevochtigen.

Wellicht heb jij het in mindere mate, maar ik zou inderdaad ook een andere tandpasta proberen.

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik weet niet of het al geopperd is , en de juiste site niet helemaal voor . maar wellicht kan je je klachten terug herleiden naar Orale.. S#x ( ik weet niet of je een vrouw/vriendin heb )

iRacing Profiel

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:43

vhal

ಠ_ಠ

Nog even en er is iemand die tegen @MrVegeta zegt dat hij een terminale keelcarcinoom heeft door orale seks (o wacht,dat is al gezegd :/) en dat hij nog maar een half jaar heeft te leven. Om niet als een Sylvia Millecam te eindigen met homeopathische kwakzalverij, ga naar een huisarts (desnoods een andere) en vraag om een doorverwijzing naar een KNO-arts/allergoloog die hoogstwaarschijnlijk meer relevante kennis heeft.
Panini schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:59:
[...]
Je kan daarbij altijd nog een aantal van de adviezen hier voorleggen tijdens het spreekuur met de arts om meer verduidelijking te krijgen.
Liever niet.

"Want google/tweakers/randomdudeopforum zei dat ik [insert random ziekte] heb" Die mensen zijn er al genoeg...

[ Voor 31% gewijzigd door vhal op 03-01-2019 09:03 ]

Strava

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:19

Typhone

Who Dares Wins

@MrVegeta
Heb je al een fatsoenlijke luchtbevochtiger overwogen? Klinkt precies zoals ik me voel na een nachtje in een gemiddeld zakenhotel aangezien we thuis zéér goede klimaatbeheersing hebben.

Winix AW600 = prima en heb ik ervaring mee
Philips Philips HU5930/10 = prima en staat momenteel op onze slaapkamer

Wellicht voor het slapengaan eens ORS nemen paar weken lang? Dat is niks meer of minder dan elektrolyten (zouten) die je vochtbalans op peil houden. Niet de medische instructies daarvan volgen ;)

• Panini
  • Laatst online: 04-12 10:12
vhal schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 08:59:
Liever niet.

"Want google/tweakers/randomdudeopforum zei dat ik [insert random ziekte] heb" Die mensen zijn er al genoeg...
Laten we niet gelijk zo extreem denken en gelijk ervan uit gaan dat hij allemaal random ziektes rond gaat gooien bij de KNO arts.

Hij zal waarschijnlijk nog met een hoop vragen zitten na dit topic. Een aantal daarvan kan hij best bij de arts stellen zonder gelijk aan te geven dat hij op het internet gelezen heeft één of andere zeldzame tropische keelziekte te hebben. ;)

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:48
Typhone schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:09:
@MrVegeta
Heb je al een fatsoenlijke luchtbevochtiger overwogen? Klinkt precies zoals ik me voel na een nachtje in een gemiddeld zakenhotel aangezien we thuis zéér goede klimaatbeheersing hebben.

Wellicht voor het slapengaan eens ORS nemen paar weken lang? Dat is niks meer of minder dan elektrolyten (zouten) die je vochtbalans op peil houden. Niet de medische instructies daarvan volgen ;)
Zomaar aan de ORS is niet verstandig. Wordt ie weer wakker omdat ie veel moet pissen om die electrolyten weer te lozen.

Klinkt mij heel erg als een milde OSAS (ik heb wel een medische achtergrond). En ik kan je garanderen dat je met je mond open ligt te slapen. Film jezelf maar eens een nachtje, je zal nog verbaasd opkijken 8)

Heb je overdag ook klachten van vermoeidheid? Veel dutjes?

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Typhone schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:09:
@MrVegeta

Ik heb het iets minder dure broertje: Philips HU4803/01. Het gekke is dat de luchtvochtigheid s'nachts al 75% was. Vrij hoog. Daarom juist een ontvochtiger gekocht zodat we tussen de 40 - 60% luchtvochtigheid kunnen slapen, maar dat helpt ook niet. Maakt de situatie zelfs erger. Werd afgelopen 2 dagen wakker met droge ogen. Dus die ontvochtiger gaat maar terug. En de luchtbevochtiger gaat maar weer aan.
Leon Zwiers schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:29:
[...]

Zomaar aan de ORS is niet verstandig. Wordt ie weer wakker omdat ie veel moet pissen om die electrolyten weer te lozen.

Klinkt mij heel erg als een milde OSAS (ik heb wel een medische achtergrond). En ik kan je garanderen dat je met je mond open ligt te slapen. Film jezelf maar eens een nachtje, je zal nog verbaasd opkijken 8)

Heb je overdag ook klachten van vermoeidheid? Veel dutjes?
Ik zou wel een dutje willen doen ;) door het slechte slapen heb ik natuurlijk klachten van vermoeidheid :(. Ik heb vannacht Sleep as Android geïnstalleerd maar daar is niet uitgekomen dat ik snurk. Wel dat mijn vriendin om 01:00 naar de wc ging :p. De klachten zijn ook niet dat ik een droge en plakkerige mond heb (zoals ik dat heb als ik erg verkouden ben en dan slaap), maar het lijkt er op dat er gewoon geen slijm wordt gemaakt.
vhal schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 08:59:
Nog even en er is iemand die tegen @MrVegeta zegt dat hij een terminale keelcarcinoom heeft door orale seks (o wacht,dat is al gezegd :/) en dat hij nog maar een half jaar heeft te leven. Om niet als een Sylvia Millecam te eindigen met homeopathische kwakzalverij, ga naar een huisarts (desnoods een andere) en vraag om een doorverwijzing naar een KNO-arts/allergoloog die hoogstwaarschijnlijk meer relevante kennis heeft.

[...]

Liever niet.

Ik kan ook zelf wel wat relatieveren.

Het doel van het topic is niet zozeer om een medische diagnose te stellen maar om te kijken of ik zelf dingen kan doen om zaken uit te sluiten. Bijvoorbeeld de tip van beddengoed terug wisselen naar de pre-winter situatie, had ik zelf niet aan gedacht.

Ik zal eens overleggen of ik doorverwezen kan worden naar een KNO/allergie expert.

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-12 14:51
Heb iets soortgelijks, namelijk 's nachts een droge keel een vrij dik speeksel, maar het irritantste is dat ik heel erg vaak een soort van prop voel zitten aan het einde van het neuskanaal, waardoor ik continu de neiging heb om te slikken. Kan natuurlijk ook een opgezwollen kliertje zijn. Maar het voelt als een dik slijm of snot dat ergens in een holte vast zit.

Toch maar eens naar de KNO dus.

Heb sowieso een lichte vorm van slaapapneu en ben ook meestal gewoon moe, weinig energie.

[ Voor 10% gewijzigd door Pana op 03-01-2019 13:49 ]

Pagina: 1