Als je het over de 77D hebt: deze heeft géén IBIS (geen enkele canon DSLR heeft dat, en volgens mij hun mirrorless reeks ook niet). Het enige wat deze volgens mij heeft is een elektronische stabilisatie tijdens het opnemen van video.
Waar normale IBIS vooraf al de sensor stabiliseert, doet elektronische stabilisatie dit zeg maar softwarematig, door het genomen beeld te optimaliseren. Soms gebeurt de stabilisatie ook door te berekenenen welke pixels gebruikt worden voor de opname. (hoe dit bij Canon zit weet ik helaas niet). Digitale IS kan tot enig kwaliteits en resolutie verlies leiden. Zoals gezegd, het geldt bij Canon camera's dus alleen voor video beelden.
Ik heb zelf nog de non IS versie liggen, en hoewel dat een briljante lens is, had ik zelf uiteindelijk toch wel de IS versie willen hebben. Het maakt het maken van een foto alleen al veel prettiger, want het beeld door de zoeker is veel rustiger. Het geeft ook wat extra ruimte in sluitertijd bij het schieten zonder statief (voor statische objecten). Prijsverschil is wel substantieel, dus dat moet je wel voor jezelf bepalen.
Ik meen me overigens te herinneren dat de non IS versies van de 70-200 lenzen iets scherper waren. Het was iig de scherpste lens die ik had voor mijn canon camera, dus je doet er zeker geen miskoop aan!
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10