Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMark
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:00
Hallo,

Voor ons huis zijn wij aan het kijken voor zonnepanelen. Het gaat om een tussenwoning van eind jaren 50.
Er zijn 2 bedrijven langs geweest om de situatie te bekijken en een offerte te maken. Hier zijn 3 mogelijke opties uit gekomen.

Eerst even de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4euzp2n.jpg

Bedrijf 1:

10 stuks JA Solar 300Wp Mono Percium Black SE
Solaredge SE3000H 1 fase HD Wave
Verwachte opbrengst: 2639 kWh
Kosten: € 4880.29 incl btw

Dit systeem zal worden aangesloten d.m.v. een 1p+n installatieautomaat 20A. Dit vanwege het feit dat er geen loze leidingen naar de zolder lopen en het daardoor lastig is om de installatie op een aparte groep aan te sluiten.

Bedrijf 2:

12 stuks DMEGC/DM 300 PV paneel mono kristallijn 300Wp
Zevelsolar omvormer, type 3000s
Verwachte opbrengst: 2800 kWh
Kosten: € 4923.49 incl. btw

2e optie van bedrijf 2:

12 stuks DMEGC/DM 300 PV paneel mono kristallijn 300Wp
Solaredge SE3000H
Solaredge optimizer OPJ300-LV
Verwachte opbrengst: niet genoemd
Kosten: € 5636.18 incl. btw

Bij bedrijf 2 word er wel een aparte groep vanuit de meterkast aangelegd. Wel is het zo dat bedrijf 2 meer een inschatting heeft gemaakt en niet precies heeft gemeten. Hierdoor weten ze niet zeker of er 12 panelen passen i.v.m. een schoorsteen. Als dit niet lukt worden het 11 panelen en gaat er in beide gevallen € 120 van de prijs af.

Ons jaarverbruik is ongeveer 3250 kWh.

Mijn vraag is nu wat zou de beste keuze uit de genoemde opties zijn? Een solaredge systeem? Of optie 2 met de chinese panelen?
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Ik zie zo geen noodzaak voor SE, heb je een foto van het vooraanzicht van de woning? Dan kunnen we allemaal pannen tellen :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-09 15:32
Zijn ze allemaal georiënteerd op het westen? Dan zou ik gewoon voor een string omvormer gaan, eventueel van SMA. Zie verder totaal geen dingen die schaduw werpen dus waarom solaredge? Ik vind de prijzen wel erg hoog, vooral voor die dmegc (geen tier1 leverancier) panelen. Heb je ook een lokale installateur langs laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik vind ze allemaal vrij duur :) die eerste is helemaal gek volgens mij, een 3000W omvormer op een 20A in de meterkast? En SE op een dak waar geen schaduw is?

Die 2e is wel slim, rekenen 4900 en 5600 voor 12 panelen maar als er 11 passen gaat de kale paneelprijs er af, hahahaha, ja zo wil ik ook wel een paar klanten!

Ik zou nog wat offertes doen bij echte bedrijven!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Als al deze pipo's nou voor deze prijs ook 3 à 4 panelen in de nok aan het oosten toevoegen dan verschuift het beeld alweer iets. Maar dan heb je nog steeds geen SE nodig.

Of zelfs 8 panelen zoals dit, dan vangen ze volgens mij alsnog geen schaduw.
code:
1
2
3
4
5
6
| |
| | /
  /
  \
| | \
| |

Er zouden ook nog twee groepjes van 4 kunnen passen op je noord en zuid kant. Vooral die zuidkant kan wel interessant zijn voor je teruglevering of WPB.

Tegenwoordig moet je sowieso onder de € 1.10 / Wp excl. BTW kunnen komen en ik heb in mijn omgeving nog nooit iemand meegemaakt waarbij dat niet lukte.

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 02-01-2019 12:41 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMark
Bedankt voor de reacties allemaal.

Bij deze een foto van het vooraanzicht van de woning:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FSyMJTL.jpg

De schoorsteen aan de rechterkant is van ons. Hierdoor zou het misschien een probleem worden om 12 panelen te plaatsen. Dit wil ik nog wel na (laten) meten.

Het plaatje in de ts is niet helemaal correct. De aanbouw aan de achterkant van het huis is niet geheel van ons maar voor de helft van de buren. Dit is ook nagemeten maar door een rookafvoer, en een afvoer van de badkamer is het maar mogelijk om 8 panelen aan de achterkant te plaatsen. De aanbouw is ook nog iets lager dan het huis dus dat past niet heel goed.

Bij de offerte van bedrijf 2 is ook het maken van een nieuwe groep in de meterkast en het aanleggen van de leidingen meegenomen. Bedrijf 2 is trouwens ook een lokaal bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
RMark schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:03:
De aanbouw aan de achterkant van het huis is niet geheel van ons maar voor de helft van de buren. Dit is ook nagemeten maar door een rookafvoer, en een afvoer van de badkamer is het maar mogelijk om 8 panelen aan de achterkant te plaatsen. De aanbouw is ook nog iets lager dan het huis dus dat past niet heel goed.
Maar 8 panelen is toch al top?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dakpannen zijn niet te tellen, te slechte foto, post liever het origineel. Ook de breedte maat van het huis kan handig zijn.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriekusFreak
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-09 17:53
Belachelijke prijzen, die liggen op dit moment echt rond 1 euro/wp ex. BTW.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=7614

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prijs van optie 1 is wel goed te noemen..

Die 20A zekering moet je zo zien.
Er loopt al een aparte groep naar je zolder. Deze verzwaren ze gewoon aangezien een 2.5mm2 koperdraad een max stroom van 24A mag hebben.

Op het einde van de kabel plaats hij een onderverdeler met 2 groepen van 16A.

Het systeem SolarEdge is meer dan alleen schaduw voorkomen. Elk paneel heeft zijn eigen tolerantie van 0 tot +5 w of %.
Met een string omvormer is je zwakste paneel tevens je sterkste. Dat wil zeggen dat je altijd het vermogen van je zwakste hebt en niet de extra wattjes van de plus toleranties.

Daarnaast valt er blad of ander vuil op je paneel heb je daar met SolarEdge direct zicht op waar dat is. Defecten worden ook direct waargenomen.

SolarEdge is doormiddel van de StoreEdge makkelijk uit te breiden met een batterij opslag.

Het niet inmeten hebben ze waarschijnlijk wel gedaan door de online tool welke je hele woning in 3d kan worden uitgetrokken.

Veel succes met je keuze.

Mvg,
Gezienus von Pickartz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DriekusFreak schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:51:
Belachelijke prijzen, die liggen op dit moment echt rond 1 euro/wp ex. BTW.
Ik weet niet waar jij je panelen koopt en waar jij de prijzen op baseert.

Hou je rekenschap met de panelen, onderconstructie, omvormer, bedrading AC en DC, aarding en montage kosten. Dit zijn redelijke prijzen. 1 euro per wp zijn boerenschuren prijzen met blauwe panelen geen zwarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMark
Nogmaals bedankt allemaal! Hier kunnen we wat mee, we gaan er nog eens goed naar kijken.
Pagina: 1