Zonwerende folie voor glazen Veranda dak?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:40
Mede-tweakers,

Vorig jaar april hebben wij een Aluminium veranda laten plaatsen met glazen schuifwanden. Qua zonwering hebben we nog niks gedaan aangezien we eerst eens wilden kijken hoe het zonder zou bevallen + waren we al wat ribben kwijt aan de Veranda ;).

Vorig jaar zomer was wat dat betreft een erg goeie test :D :D.

Onze tuin ligt op het Noord/Westen....vanaf een uurtje of 14u krijgen we ongeveer de zon op de Veranda. Avond eten onder de Veranda was vaak erg warm (vooral als er geen wind staat).

Merk Veranda is Verasol, de 2 standaard opties voor zonwering zijn:
- Zonnedoeken onder het dak (goedkoopste optie)
- Elektrische zonwering boven of onder het dak --> dit zou ik dan zeker boven het dak doen

2e optie is zo tussen de 2,5 en 3K (al geïnformeerd). Dit is nog best prijzig vind ik maargoed het is wel de mooiste/beste oplossing.

Nu kwam de oom van m'n vriendin nog met het idee om zonwerende folie te plaatsen aangezien de zon er niet de hele dag opstaat en we er meestal alleen met het avond eten last van hebben (als het echt warm is buiten).

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Of nog andere opties? Schaduwdoek erboven plaatsen zou ook nog kunnen maar dat wordt zo donker lijkt me.

Thanks alvast voor het meedenken :).

Foto van de Veranda:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/883/40752829515_1e8fc3b5f0_k.jpg

Post van de Veranda:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/54985461

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Road-runner83 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 09:35:
Mede-tweakers,

Vorig jaar april hebben wij een Aluminium veranda laten plaatsen met glazen schuifwanden. Qua zonwering hebben we nog niks gedaan aangezien we eerst eens wilden kijken hoe het zonder zou bevallen + waren we al wat ribben kwijt aan de Veranda ;).

Vorig jaar zomer was wat dat betreft een erg goeie test :D :D.

Onze tuin ligt op het Noord/Westen....vanaf een uurtje of 14u krijgen we ongeveer de zon op de Veranda. Avond eten onder de Veranda was vaak erg warm (vooral als er geen wind staat).

Merk Veranda is Verasol, de 2 standaard opties voor zonwering zijn:
- Zonnedoeken onder het dak (goedkoopste optie)
- Elektrische zonwering boven of onder het dak --> dit zou ik dan zeker boven het dak doen

2e optie is zo tussen de 2,5 en 3K (al geïnformeerd). Dit is nog best prijzig vind ik maargoed het is wel de mooiste/beste oplossing.

Nu kwam de oom van m'n vriendin nog met het idee om zonwerende folie te plaatsen aangezien de zon er niet de hele dag opstaat en we er meestal alleen met het avond eten last van hebben (als het echt warm is buiten).

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Of nog andere opties? Schaduwdoek erboven plaatsen zou ook nog kunnen maar dat wordt zo donker lijkt me.

Thanks alvast voor het meedenken :).

Foto van de Veranda:
[Afbeelding]

Post van de Veranda:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/54985461
toon volledige bericht
Waarom zou een schaduwdoek iets donkerder maken dan een andere zonwering? Wij hebben een zandkleurig doek en dat werkt prima zonder dat het superdonker is binnen.

zon weren = licht weren.
Zonwerende folie maakt het ook donkerder en heeft als nadeel dat dit er 's winters ook op zit. In tegenstelling tot andere opties.
Nadeel van een schaduwdoek is het ophangen, dat kan wel een dingetje zijn met zo'n veranda waar glas in zit als dak. Voordeel is dat je het voor ongeveer € 100 kan proberen, is toch een stuk goedkoper dan 2,5 - 3k voor het (beste) alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Als het toch een (min of meer) permanente oplossing moet worden: beschilderen met kassenwit. Dat wordt transparant als het nat is, en is helemaal goedkoop.

overigens: is een glazen veranda niet gewoon een serre?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@Tehh Door de zonwerende folie kun je nog doorheen kijken evenals de elektrische zonwering. Volgens mij hoeft zo'n folie niet persé heel donker te zijn maar dat moet ik nog informeren. En inderdaad het ophangen van een zonnedoek gaat nog wel een dingetje worden....

@Conono Ik zal me eens verdiepen in kassenwit, thanks voor de tip!

En een serre is volgens mij een soort van aanbouw incl. fundering...dat hebben wij niet ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Road-runner83 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:29:
@Tehh Door de zonwerende folie kun je nog doorheen kijken evenals de elektrische zonwering. Volgens mij hoeft zo'n folie niet persé heel donker te zijn maar dat moet ik nog informeren. En inderdaad het ophangen van een zonnedoek gaat nog wel een dingetje worden....

@Conono Ik zal me eens verdiepen in kassenwit, thanks voor de tip!

En een serre is volgens mij een soort van aanbouw incl. fundering...dat hebben wij niet ;).
Sorry ik bedoelde niet dat het geen licht meer doorlaat, maar gewoon dat het er iets donkerder van wordt. Op het werk hebben wij van die zonwerende folies op de ramen. Werkt echt goed, maar het maakt het ook iets donkerder. In de zomer is dat echt niet erg, maar op de vaak toch al bewolkte winterdagen zorgt het wel voor een net iets somberder gevoel.
Op de foto lijkt het alsof deze raampartij zorgt voor het meeste licht binnen, dan is het m.i. gewoon jammer als dat minder wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik heb bij ikea stukken (dun) stof gescoord (4,- per 2 lappen gordijn stof ofzo) en met (oude harde schijf )magneten bevestigd. In dit geval was het wel in een voortent die in de branden zon stond van de zomer. maar de kids/vrouw dachten dat het niet werkte .. ik heb het weggehaald .. ze wisten niet hoe snel het terug moest :)

Het principe is eigenlijk heel simpel, (droge) lucht isoleert goed hoe meer je dit in "lagen" stof vangt hoe beter de transport en dus de opwarming verhinderd word naar de volgende laag.
De magneten zijn makkelijk om te bevestigen, bij wind zijn ze niet sterk genoeg om het stof /verf / veranda te beschadigen .. Wat je met touwen & oogjes en verende lijntjes allemaal wel kan overkomen .. Dit maakt dus commerciele oplossingen ook zoveel duurder, ze moeten windkracht 10 bestendig zijn ...

is het niet mogelijk met een stuk doek van 1m x 1m in plaats van liggend "staand" te monteren zodat je zomers van 14:00 tot 16:00 geen zon hebt op de veranda ..:? immers hoe dichter bij de zon hoe groter de schaduw van het (kleine) object.

Als je het kan toepassen heb je met nuttige plaatsing soms meer effect, en je restwarmte (in de avond/ochtend) is toch minder heet .. en kan voor aangename temperaturen zorgen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56

Yucon

*broem*

Ik heb van die folie op m'n slaapkamerraam. Het werkt echt verbluffend goed. De kamer ernaast heeft het niet, en je merkt in de zomer heel duidelijk een verschil. Het is veel groter dan gewoon je gordijnen dicht doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 03-01-2019 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:33
Ik vraag me nog altijd af waarom ze bij die veranda's niet een stuk open laten aan de bovenkant van het veranda-dak zodat de warme lucht weg kan :+. Eventueel daar dan weer een klein overkapping-kje overheen zodat er geen regen naar binnen kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:52
als je doeken onder het glas hangt werkt het alleen als deze ook licht weerkaatsen. Anders komt de energie alsnog in de vorm van warmte onder je glazen panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Schaduwdoek erboven plaatsen wat je kan oprollen? Is dat uberhaupt een optie, durf ik niet te zeggen, maar wat ik begrijp zit je geen hele dagen onder de veranda maar? Dan kan je de warmte beperken met een schaduwdoek en de zon binnen laten vallen zodra je er gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Thanks voor de reacties!

Inderdaad liever geen doeken eronder, dan blijft de hitte toch vooral in de Veranda lijkt me.

Schaduwdoek erboven wat je kan oprollen is standaard in ieder geval geen optie....wellicht zelf iets maken maar ben niet zo heel handig :)

Je hebt gelukkig niet de hele dag last van de zon maargoed het kan dus wel flink heet worden eind vd middag en als je wilt avondeten eronder in hartje zomer dan is dat ook niet prettig. Maar om daar 2,5 tot 3K voor uit te geven vind ik ook best ver gaan....

Nog maar eens goed over nadenken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een zonwering hoeft niet zo duur te zijn als je een gewone zonwering erboven hangt. Eventueel koop je die van iemand over die een veranda heeft laten plaatsen ;)
Conono schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:45:
overigens: is een glazen veranda niet gewoon een serre?
Dat ligt er ook aan waar je woont, ik noemde dit ook altijd een serre maar ik woon nu in Belgie en ken het nu als veranda. Een serre in Belgie is dan weer een kas.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Road-runner83 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:30:
Thanks voor de reacties!

Inderdaad liever geen doeken eronder, dan blijft de hitte toch vooral in de Veranda lijkt me.

Schaduwdoek erboven wat je kan oprollen is standaard in ieder geval geen optie....wellicht zelf iets maken maar ben niet zo heel handig :)
Is een knikarmscherm een optie? Deze zou je boven het dak kunnen monteren en zou qua kleuren verder overeen kunnen komen met de veranda. Als ik het zo inschat is de uitval minder dan 4m dus zou qua prijs voordeliger moeten zijn dan de 2.5-3k die je eerder noemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:27
Ik zou voor elektrische zonwering eronder gaan. Houdt de hitte ook goed tegen en wordt een stuk minder snel vies dan erboven. Denk maar eens aan vogelpoep e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@Omni superens Dat is opzich nog wel een optie inderdaad, echter is dit wel minder mooi geïntegreerd dan een zonwering die van Verasol komt. + moet deze dezelfde hoek maken als de Veranda (in ieder geval niet de Veranda raken).

@TheJason Eronder gaat niet lukken want heb ook al 2 heaters tegen de muur hangen....daarnaast heb ik hem liever erboven, hij zal ook niet zo vaak/lang uitgerold zijn aangezien de zon er maar een korte tijd op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Road-runner83 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:44:
@Omni superens Dat is opzich nog wel een optie inderdaad, echter is dit wel minder mooi geïntegreerd dan een zonwering die van Verasol komt. + moet deze dezelfde hoek maken als de Veranda (in ieder geval niet de Veranda raken).
De meeste (zo niet alle) knikarmschermen kunnen qua hellingshoek worden afgesteld, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Het klopt dat het minder mooi zal zijn dan een geïntegreerd systeem, al zou het met dezelfde kleur etc. volgens mij niet al te veel moeten opvallen.
Pagina: 1