Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

beginnen met zonnepanelen, meedenkers gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• French83
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-12-2021
Goede avond, Even kort voorstellen, Frans uit Roosendaal Noord Brabant. Nieuw in de wereld van Zonnepanelen. Ook ik zou graag gebruik willen maken van deze mogelijkheid. Heb mijzelf wat ingelezen, nog geen offertes gevraagd. Ben van plan om het zelf te installeren, daar ik wel erg handig en genoeg kennis van elektra heb.

Een kleine situtaie schets, 2 persoons huishouden, met ongeveer 3000kw per jaar. We letten redelijk op het verbruik. Er is net een nieuwe digitale meter geplaatst( geen idee of dit een slimme is)
Er zijn toekomst plannen om te verhuizen, maar dit is meer een 5jaren plan. Dit vind ik wel een inverstering van panelen waard, en dus een duur systeem waar ik 25jaar garantie op zou hebben niet noodzakelijk. Mijns inziens krikt het de waarde van het huis wat op.
De voorzijde van de woning is gesitueerd op het Zuid-Westen. (heeft iemand een tip waar ik dit met plaatjes het beste kan aantonen, google earth is niet mijn vriend hiermee blijkt..)
rijtjes huis vn 6,5mtr breed, 2 schoorstenen aan weerszijde. Schuin dak van +-35graden. Weet alleen niet wat de hoogte is. Zal het aantal pannen eens moeten tellen.
Volgens mij zou ik prima 12 panelen aan deze zijde kwijt kunnen. Deze zijde is ook volledig vrij van schaduw. Dus lijkt het mij dat panelen met optimizer onnodig zijn.
Maar zoals vele zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat voor panelen, welke omvormer, hoeveel strings. Overigens beteft het hier een 1 fase aansluiting. Max 16A(zonder hoofdzekering te hoeven verzwaren dus.
Naar wat voor zaken dien ik verder te kijken? Optimizers weglaten, Dure panelen/omvormers heb ik met bovenstaande gegevens ook niet erg veel aan. Maar een beetje kwaliteit en betrouwbaarheid zou wel fijn zijn natuurlijk. Wil ik mijn systeem kunnen meten(opbrengst) zou mooi meegenomen zijn, maar koop ik daar een systeem op, of is dit standaard?
Heb wat gekeken bij de complete systemen van winkelman, en dan zou een systeem van Ja-Solar mij wellicht het beste passen. Waarom deze site, die zie ik op het forum veel voorbij komen. Ook was er volgens mij een bedrijf in oss welke aangeraden werd, ben de naam even kwijt, maar deze leek duurder. Budget speelt ook wel een kleine rol. Dit is tussen de 3000 en 4000 euro. Een andere vraag, wat niet perse voor dit project doetreffend is maar voor wellicht onze volgende woning: Gas loos. Electrische cv installatie. Maar dit is wellicht iets voor in een ander forum.

Alvast erg bedankt voor het meedenken.

m.v.g. Frans

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@French83
Hee. Een dorpsgenoot....

Fotos kan je plaatsen met
https://mupload.nl/
https://afbeeldinguploaden.nl/

Staat hier niks tussen?
https://www.sun-solar.nl/...teem/zwarte-zonnepanelen/
custom made kan ook natuurlijk...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• French83
@AUijtdehaag

Dank u voor uw reactie,

Mijn vraag omtrent een afbeelding posten was meer, ik wilde via google earth mijn dakorientatie bekijken, maar het maximaal inzoomen is niet maximaal genoeg om er iets mee te kunnen.
Is hier een alternatief voor?

Momenteel bekijk ik de door u gegevens site. Deze bedoelde ik ook denk ik.
Maar... Ik weet niet waar ik naar kijk of zoek. Waar ik op moet letten e.d. Wat voor een omvormer wanneer word toegepast enz. Ook het montage systeem weet ik even niet goed waar ik naar moet kijken.

[ Voor 34% gewijzigd door French83 op 30-12-2018 18:19 ]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-11 08:30
@French83 zoek even op google compass en je kan vervolgens met een compas wat op de website staat vermeld je oriëntatie bekijken.

Edit . Nevermind, volgens mij bestaat die website niet meer.

Je kan natuurlijk ook gewoon een compass app op je telefoon zetten om het te bekijken.

Kijk ook eens op solar-bouwmarkt.nl
Ik heb mijn panelen daar samengesteld met dank aan oa ook @AUijtdehaag . Prima website en ze zijn zeer goed in de communicatie.

[ Voor 60% gewijzigd door Possible op 30-12-2018 18:26 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@French83
Eerst meten=weten en gokken=dokken zien te voorkomen.

Een paar dakpannen opmeten (vanuit dakraam ofzo) en pannen tellen.
Dan weet je de maten. Die vermeld je in een fototje zoals:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iKZSyQouQaHlXkXFJ5vpDyaK/thumb.jpg

Fototje van de meterkast...
Kan je met een aparte groep bij de omvormer komen? Of moet je gebruik maken van de wasmachine groep?
1 of 3-fase aansluiting in de meterkast?

Op 6m50 breedte passen inderdaad 6 panelen van 1650 x 992 portrait.
Maar ook 6x 1957 x 992 portrait en ook 3x 1957 x 992 landscape en 4x 1590 x 1053 in landscape.
Aan de hand van die gegevens ga je pas verder kijken

Maak gewoon ff een eigen topic aan, voorzien van fotos.
Dan wordt een en ander duidelijker

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2018 18:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• French83
@Possible

Bedankt voor uw reactie,

Ik kon de website niet vinden, wellicht uit de lucht. Heb een compass op mijn telefoon staan nu.
Als ik deze mag geloven ligt de voorkant van het huis tussen 160 SE. :/ dan zat ik er naast met mijn Zuid Westen… Heeft dit invloed op keuze van panelen?

Ik neem uw advies van zelf samenstellen graag ten harte, maar weet niet precies waar ik naar kijk. Ga hier proberen wat meer impressie in te krijgen.

Frans

• French83
@AUijtdehaag

Slim dat fototje van u, ga ik gebruik van maken.
Ik zal vanuit de meterkast een kabel naar boven moeten brengen. Gewoon een nieuwe groep bij maken. Het is hier een 1 fase aansluiting. Kan er misschien een 3 van laten maken, weet die kosten eigenlijk niet, maar dan moet ik er ook een nieuwe kast in hangen. Heb er nu 9 groepen in zitten. Zal er voor de panelen een 10de bij moeten zetten dus.
En wellicht kan ik het een en ander bij elkaar knopen, heb destijds alles nogal royaal verdeeld met de slaapkamers enzo…

Het gaat om een dakdeel zonder hindernissen(enkel het pijpje van de cv, maar die kan ik naar de andere kant verplaatsen.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-11 08:30
@French83

https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/ moet gewoon werken. Tenminste, hier wel.

Maar het belangrijkste is nu om eerst een fotootje te plaatsen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• French83
@Possible

Dank je voor het meedenken, ik heb wat foto's gemaakt, moet nog wat schetsen en zal proberen wat te posten. Ondertussen word ik via priveberichten erg fijn geholpen!
Ik zal als alles wat in gang gezet is wat posten. Lijkt mij wel zo aardig dat jullie zien waar jullie energie in is gestoken voor het meedenken.

Frans

• French83
https://www.mupload.nl/img/yke34j.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ent8nz7od6i.jpg

Ik kom hier op uit. De verhouding dak en panelen klopt natuurlijk niet. Maar ik bedacht dat dit moest passen. Uitgaande van panelen 1953*992 Nu weet ik niet wat de tussen afstand is voor panelen. Maar ik ben uitgegaan van een breedte van 1000.
Als ik dan vanaf het hart van de linkse schoorsteen zou beginnen, zou ik volgens mij 200 voor de rechtse schoorsteen uit moeten komen. Hiermee ontwijk ik mijn CV pijpje. Dan zou ik 6 panelen naast elkaar kwijt kunnen. De hoogte tot onder de schoorstenen is 4090. 2*1953 zou hier onder elkaar moeten passen dunkt mij.
Overigens ben ik uiteraard uitgegaan van de onderste pan, en niet de dakgoot, zoals ik heb beschreven. Aantal pannen geteld natuurlijk :P

[ Voor 11% gewijzigd door French83 op 31-12-2018 14:51 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Afgesplitst uit PV topic.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1