Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-05 18:57

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste PFSL-ers,

Afgelopen december is mijn vorige werkgever A overgenomen door firma B. De overname is erg rommelig gegaan en de communicatie richting mij en de overige werknemers van A verliep slecht.

Nu is het geval dat ik na een maand werken voor werkgever B wel salaris heb ontvangen voor de maand december, maar nog steeds geen arbeidscontract heb bij firma B. Ook is ons verteld dat we voor het salaris over de maand december geen loonstrook (gaan) krijgen.
Aanstaande donderdag (3 januari) zullen de eerste contractbesprekingen / contractonderhandelingen zijn, maar er kon ons op voorhand geen concept ter inzage worden toegestuurd. Ik vind het allemaal maar een beetje vreemd gaan. Is dit een normale gang van zake na een overname?

Daarnaast komt nog dat ik me niet zie werken bij firma B. Naast het feit dat het niet goed staat op mijn CV, zie ik de toekomst van firma B ook niet positief tegemoet.

Derhalve ben ik voornemens om mijn contract (dat ik feitelijk nog niet heb) te beëindigen. Nu heb ik op het internet gezocht naar "jurisprudentie" hoe dit in zijn werk gaat, maar helaas niets gevonden. Vandaar dit topic.
Als ik donderdag aangeef dat ik niet verder wil met / bij firma B, ben ik dat per direct van ze af? En wat als ik het nieuwe contract niet onderteken, wat kan ik dan verwachten? Is het anders mogelijk om een proeftijd op te nemen in het nieuwe contract?

Zoals gezegd, ik heb nog geen stukken (CAO, personeelshandboek, concept contract, arbeidsvoorwaarden) gezien van firma B, dus ik kan me helaas nergens op baseren.

Alvast bedankt voor jullie reactie en ik hoor graag van jullie _O_

Matis

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:50
Wat voor een arbeidscontract heb je momenteel bij A? Is deze niet gewoon geldig ondanks de overname, totdat er een nieuw contract is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan niet zomaar van firma B af. Sterker nog; de wet voorziet gedeeltelijk in werkgeversbescherming dat een nieuw contract niet dwingend & slechter mag worden opgelegd na een fusie. De exacte "waarden" weet ik even niet maar pas als er een bepaalde verslechtering in het nieuwe contract zit, heb je 2 mogelijkheden:

- verwerpen en aangeven dat je een contract A hebt wat je gehandhaafd wil zien (of verbeterd)
- de werkgever de mogelijkheid bieden het arbeidscontract te ontbinden

In het laatste geval gaat dat in goed overleg, geinitieerd door de werkgever; die is dan ook verplicht een correcte toetsing van het ontslagrecht toe te passen en jou een "aanzienlijke" vergoeding uit te keren. Hierop vooruitlopend: zoek een arbeidsrecht-advocaat als je het hier op wil laten aankomen.

De laatste optie is natuurlijk: zelf opzeggen. Dat riedeltje is al 1000x besproken op GoT dus de logische gevolgen lijken me bekend.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
President schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 18:29:
Wat voor een arbeidscontract heb je momenteel bij A? Is deze niet gewoon geldig ondanks de overname, totdat er een nieuw contract is?
Op dit moment is het een contract voor onbepaalde tijd.
Opzegging van de arbeidsovereenkomst kan wederzijds plaatsvinden, met inachtneming van
de daarvoor geldende wettelijke bepalingen. Opzegging dient schriftelijk te geschieden -
tegen het einde van de maand - door middel van een aangetekend schrijven aan de
wederpartij.
Voor zover ik kan beoordelen, is de wettelijke opzegtermijn 1 maand.
@MAX3400 bedankt voor de toelichting. Het opzeggen van het contract is inderdaad een optie die ik ook voor mogelijk houd. Dit heb ik al eens eerder gedaan, dus ik weet hoe dat in zijn werk gaat.
Daarnaast heb ik al een rechtsbijstandsverzekering met de module werk, dus mocht het zover komen, dan kan ik deze hiervoor inschakelen.

Er zit dus niets anders op dan donderdag af te wachten en te kijken waarmee ze komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Matis op 01-01-2019 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Matis schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 18:34:
[...]
Er zit dus niets anders op dan donderdag af te wachten en te kijken waarmee ze komen.
Dat lijkt me een goed idee. :)

Zelfs als, bijvoorbeeld, je bruto-loon verlaagd wordt met 250 Euro per maand in het nieuwe voorstel, kan het in andere posten (zoals pensioen, onbelaste vergoedingen, etc. etc. etc.) netto onder de streep wel goed uitpakken voor je. Reken dit door (of laat het doorrekenen) en vanzelfsprekend donderdag niets direct tekenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
De website vanuit de overheid voor ondernemers zegt het volgende:
https://www.ondernemerspl...men-bij-bedrijfsovername/
Wet&Recht schrijft het volgende:
http://www.wetrecht.nl/bedrijfsovername-en-medewerkers/

Samenvattend:
- De werkgever is verplicht jou over te nemen.
- De nieuwe werkgever mag niets aan jouw rechten en plichten veranderen. Oftewel: jouw primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden blijven gehandhaafd.
- Jouw bestaande contract blijft dus gehandhaafd. Indien jij onder een CAO valt van je oude WG, mag niet van deze CAO worden afgeweken totdat die CAO is afgelopen. Een nieuw contract is voor de buhne en mag voor jou geen verslechtering opleveren.
- Jij mag kiezen om niet mee te gaan in de overname. In dat geval had je dat schriftelijk moeten melden bij de overnemer dat je niet mee zou gaan (en daarmee dus feitelijk ontslag neemt, geen recht hebt op WW, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
MAX3400 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 18:40:
[...]

Dat lijkt me een goed idee. :)

Zelfs als, bijvoorbeeld, je bruto-loon verlaagd wordt met 250 Euro per maand in het nieuwe voorstel, kan het in andere posten (zoals pensioen, onbelaste vergoedingen, etc. etc. etc.) netto onder de streep wel goed uitpakken voor je. Reken dit door (of laat het doorrekenen) en vanzelfsprekend donderdag niets direct tekenen.
Wat ik lees bij de o.a. de overheid, is dat er beslist geen sprake mag zijn van een verslechtering noch van uitruil van voorwaarden. 250 euro per maand omlaag zou dus beslist niet mogen, ook niet als de pensioenopbouw daardoor hoger wordt.
Een nieuw contract is ook niet nodig.

Als jouw nieuwe WG gaat reorganiseren, dan gelden jouw dienstjaren bij de oude WG. Als jij 10 jaar bij de oude WG hebt gezeten en jouw collega zit 3 jaar bij de nieuwe WG en een van jullie moet vertrekken, dan zal dit, volgens LiFo, dus jouw collega zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Pizza_Boom op 01-01-2019 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Bedankt voor jullie berichten. Het maakt me niet zo gek veel uit of ik er op voor- of achteruit ga. Ik wil er sowieso weg. De vraag is alleen hoe dat zo snel / eenvoudig mogelijk voor beide partijen gaat.

Ik zie het namelijk niet zitten om heel veel energie te gaan steken ik de onderhandelingen wetende dat ik toch weg wil / ga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Matis schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:03:
Bedankt voor jullie berichten. Het maakt me niet zo gek veel uit of ik er op voor- of achteruit ga. Ik wil er sowieso weg. De vraag is alleen hoe dat zo snel / eenvoudig mogelijk voor beide partijen gaat.

Ik zie het namelijk niet zitten om heel veel energie te gaan steken ik de onderhandelingen wetende dat ik toch weg wil / ga.
Duidelijk.
Voorlopig niets overhaast doen, rustig eerst een andere baan zoeken en pas als dat contract getekend is je huidige (of vernieuwde) contract opzeggen. Slechter zul je voorlopig van de situatie niet worden, dus gewoon even uitzingen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:51
Freee!! schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:12:
[...]

Duidelijk.
Voorlopig niets overhaast doen, rustig eerst een andere baan zoeken en pas als dat contract getekend is je huidige (of vernieuwde) contract opzeggen. Slechter zul je voorlopig van de situatie niet worden, dus gewoon even uitzingen.
Precies dit..

Rustig verder kijken en mocht je iets hebben gevonden kun je altijd zelf opzeggen en houd je alles in eigen hand.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

En belangrijk. Je salarisstrook! Die moet je gewoon krijgen, desnoods even contact opnemen met UWV daar over omdat je anders later hier last van kan krijgen wanneer belasting, sociale premies et cetera niet zijn afgedragen. Jouw salarisstrook is het bewijs dat jou nika te verwijten valt. Ik heb dit zelf gehad bij een faillissement, werkgever bleek 2 maanden niks afgedragen te hebben en van een failliet bedrijf waar niks meer te halen is moet toch geld opgehoest worden. En dat heeft me met pensioen en aantal andere zaken heel wat guldens (toen nog) gekost.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Wim-Bart schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 22:55:
En belangrijk. Je salarisstrook! Die moet je gewoon krijgen, desnoods even contact opnemen met UWV daar over omdat je anders later hier last van kan krijgen wanneer belasting, sociale premies et cetera niet zijn afgedragen. Jouw salarisstrook is het bewijs dat jou nika te verwijten valt. Ik heb dit zelf gehad bij een faillissement, werkgever bleek 2 maanden niks afgedragen te hebben en van een failliet bedrijf waar niks meer te halen is moet toch geld opgehoest worden. En dat heeft me met pensioen en aantal andere zaken heel wat guldens (toen nog) gekost.
Bedankt voor de tip. Ik zal nog even intern navraag doen of er andere collega's (van origine uit A) ook al hun loonstrook gehad hebben.
Als ik B mag geloven, hebben ze het UWV en de Belastingdienst geïnformeerd, maar dat zal ik dan zelf verifiëren. Ik zit helemaal niet te wachten op een naheffing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 15:36
Wellicht ten overvloede, maar je kan zelf op https://werknemer-portaal...nuwv/PersoonlijkeGegevens kijken over welk loon premies en belastingen zijn betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Thijs8472 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:07:
Wellicht ten overvloede, maar je kan zelf op https://werknemer-portaal...nuwv/PersoonlijkeGegevens kijken over welk loon premies en belastingen zijn betaald.
Thnx, ik heb even ingelogd en zie inderdaad dat de salarisbetaling over december bij het UWV bekend is. Specificaties kan ik helaas niet zien, maar ze zijn in ieder geval op de hoogte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
De belangrijkste vraag lijkt me hier: is er hier sprake van een overgang van onderneming (OVO)?

De grove hoofdregel is dat indien Firma A wordt overgenomen door Firma B, en die de materiele activa overneemt van A, en die laatste gaat dezelfde bedrijf/activiteiten uitvoeren als A (identiteit en aard van de activiteiten blijven hetzelfde), het personeel mee over gaat en de arbeidsovereenkomsten ook overgaan en in stand blijven. Dit is een grove/basale regel met wat haken en ogen. Dus voor meer exacte info is er meer informatie van jou nodig.

Allereerst, ik begrijp dat je niet precies weet wat en hoe de overname is gegaan?

Is de overname gegaan doordat Firma A BV is overgenomen dmv overname van de aandelen van Firma A door Firma B of zijn alle of een deel van de activiteiten/assets los gekocht door Firma B? Is er iets veranderd in de werkzaamheden of de identiteit van het overgenomen bedrijf? Is al het personeel van A nu bij B werkzaam?

Je hoeft niet altijd akkoord te gaan met een nieuwe werkgever, ook niet bij een OVO, eea ligt aan de omstandigheden zoals hierboven omschreven. Je moet hier opletten dat je niet te lang afwacht en snel informatie opvraagt.

Let wel zoals @Pizza_Boom aangeeft is protesteren tegen de overgang van jouw arbeidsovereenkomst een belangrijk punt ivm je WW rechten (onder andere). Aangeven dat je NIET mee over wil gaan kan nadelig uitpakken. Ook hier weer, ligt aan de omstandigheden zie hierboven.

Geen loonstrook krijgen over december vind ik vreemd, ongeacht de overname heb je een arbeidsovereenkomst met A danwel B, ik neem aan dat je niets zelf hebt beeindigd. Indien er sprake is van een OVO behoud je in beginsel je arbeidsovereenkomst en dezelfde voorwaarden.

In beginsel blijft A aansprakelijk tot een jaar na de overgang voor het nakomen van de verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst (in geval van een OVO). Dus ook de loonstrook.

Jij mag uiteraard best een nieuwe arbeidsovereenkomst tekenen met B. Indien je daarbij een proeftijd opneemt lijkt met dat een heel slecht idee, zeker indien je dezelfde functie blijft doen. Indien B je dan laat gaan sta je op straat met niets (in beginsel), maar let hier goed op wat je doet! A zou je dan eigenlijk moeten hebben ontslagen/ontbinden/opzeggen en had je wellicht recht op iets.

Bovenstaand is een initiële schets waarbij ik me baseer op jouw informatie. Ga hier niet direct op bouwen gezien het moeilijk is om zo even wat te zeggen zonder de details.

PS wat betreft het niet krijgen van een loonstrook van A kan iets zeggen over wat er gaat gebeuren wellicht met Firma A. Bij faillissement krijg je meestal geen loonstrook of jaaropgave meer.

Het is nu mij onduidelijk wie het salaris heeft betaald over december. Is het rekeningnummer van de betaler anders? Check je rekeningafschrift. Heeft A faillissement aangevraagd of surseance van betaling? Dit kan je zien in de registers: https://insolventies.rechtspraak.nl/#!/zoeken/index

Zijn A en B verbonden met elkaar op enige manier?

[ Voor 33% gewijzigd door LucyLG op 02-01-2019 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
@LucyLG bedankt voor je uitgebreide reactie. Wat er, volgens mij, is gebeurt is dat B (een deel) van de rechten van de broncode van A in handen heeft gekregen en het personeel. Firma A lijkt ook nog steeds te bestaan als ik KVK mag geloven.

Voor wat betreft de proeftijd, ik wil sowieso weg bij Firma B. Het is of door ontslag te nemen of door in de proeftijd weg te gaan. Ik begrijp dat dat B het recht geeft om bij mij, zonder opgaaf van reden, hetzelfde te doen. Dat is vervelend, maar niet onoverkomelijk, we hebben immers genoeg geld achter de hand om een paar maanden zonder problemen geen inkomen van mijn kant te hebben. Daarnaast ben ik bezig met solliciteren en heb al een aantal reacties gehad. Ik verwacht niet lang zonder baan te zitten. Misschien is het wel een unique selling point :+

Over het salaris, Firma B heeft het salaris over de maand december betaald. Ze noemen het zelf een voorschot. Geen idee of dat nog een juridische betekenis heeft. Als ik het mag geloven, wordt het omgezet naar daadwerkelijk loon als de arbeidsovereenkomst is getekend. Overigens was het UWV wel op de hoogte van het salaris. Ik zag daar van Firma B een betaling staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Matis schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:23:
[...]
Ze noemen het zelf een voorschot. Geen idee of dat nog een juridische betekenis heeft.
Juridische betekenis of niet, dit is gewoon een alarmbel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Matis schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:23:
@LucyLG bedankt voor je uitgebreide reactie. Wat er, volgens mij, is gebeurt is dat B (een deel) van de rechten van de broncode van A in handen heeft gekregen en het personeel. Firma A lijkt ook nog steeds te bestaan als ik KVK mag geloven.

Voor wat betreft de proeftijd, ik wil sowieso weg bij Firma B. Het is of door ontslag te nemen of door in de proeftijd weg te gaan. Ik begrijp dat dat B het recht geeft om bij mij, zonder opgaaf van reden, hetzelfde te doen. Dat is vervelend, maar niet onoverkomelijk, we hebben immers genoeg geld achter de hand om een paar maanden zonder problemen geen inkomen van mijn kant te hebben. Daarnaast ben ik bezig met solliciteren en heb al een aantal reacties gehad. Ik verwacht niet lang zonder baan te zitten. Misschien is het wel een unique selling point :+

Over het salaris, Firma B heeft het salaris over de maand december betaald. Ze noemen het zelf een voorschot. Geen idee of dat nog een juridische betekenis heeft. Als ik het mag geloven, wordt het omgezet naar daadwerkelijk loon als de arbeidsovereenkomst is getekend. Overigens was het UWV wel op de hoogte van het salaris. Ik zag daar van Firma B een betaling staan.
Dit klinkt niet als een overgang van onderneming op basis van jouw informatie. Een deel van de broncode kopen is geen en klinkt niet als een deel van de onderneming kopen of een economische zelfstandig deel daarvan door Firma B van Firma A. Alleen een broncode kopen bewerkstelligt niet dat je als koper daar de werknemers ook bij moet overnemen of dat die overgaan onder de wet. Ik heb niet alle informatie maar dit is mijn initiele mening.

Indien Firma B dus die software/broncode koopt en jij niet betaalt krijgt van Firma A maar door Firma B gaat er iets fout denk ik.

Ten eerste heb je een AOK met Firma A, die dient jouw salaris te hoort te betalen. Firma B maakt het nu aan je over als een "voorschot". Dit klinkt alsof Firma A eigenlijk is opgehouden jouw salaris te betalen. Firma B kan wettelijk niet gehouden zijn om jouw AOK over te nemen en jou in dienst te nemen. Vandaar die contractsonderhandelingen die je beschrijft welke eraan gaan komen.

De titel voor het bedrag op jouw rekening klinkt niet als een salarisbetaling. Het klinkt als een soort lening die van een andere partij komt die niets aan jou is verschuldigd uit hoofde van een AOK. Indien je van Firma B een voorstel gaat krijgen om in dienst te komen welke niet beantwoordt aan jouw AOK of eisen kunnen ze wellicht terugvorderen indien je niet tekent. Vreemde zaak dit.

Wat ik hier wel zie is dat ze feitelijk jou wel tewerk stellen en vraag me af wat dit betekent. Ik vind dit echt heel vreemd en klopt in mijn ogen niets van.

In geval van een bedrijfsovername welke geen OVO is gaat Firma B nu kijken wie ze wel en wie ze niet willen hebben. Ze kunnen niet zomaar een AOK overnemen van Firma A zonder jouw toestemming, in beginsel. Je krijgt ook geen loonstrook omdat Firma B het niet ziet als loon blijkbaar.

Ik zou Firma A vragen om opheldering. Je bent in beginsel nog steeds in dienst bij A. Je hebt een vordering voor het salaris op A en niet op B.

Ik zou als ik jou was Firma A en Firma B in een email, kopieer je prive adres in, vragen of de betaling van B kan worden gezien als een voldoening van de vordering die jij op A hebt. De loonstrook vragen van A zou ik ook doen en vragen aan A en B om bevestiging van de betaling opdat die als salaris geldt.

Firma A kan niet stilzwijgend zo van hun arbeidscontracten afkomen en jij zou het niet moeten accepteren.

Ik weet even niet waar dit alles naartoe gaat. Je kan wel bij A of B weggaan nu op wat voor grond dan ook maar je verliest denk ik op die manier je rechten bij het UWV. Waarom zou je dat zo opgeven, je hebt recht op afwikkeling/eindafrekening van je AOK van A, gaat B dat dan betalen indien je niet in dienst treedt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ik begin vermoedens te krijgen van een stil faillisement met prepack van een deel van A, iets zit er niet snor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Matis schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 18:24:
Is dit een normale gang van zake na een overname?
Ja. Haastige overnames zijn altijd een puinzooi en als daar ook nog drie/vier feestdagen doorheen walsen wordt het alleen maar erger.

Neem morgen (straks) een kladblok en een pen mee. Maak aantekeningen, probeer zoveel mogelijk duidelijk te krijgen door vragen te stellen, en neem geen beslissingen. 'Wil je koffie?' "Mag ik daar nog even over nadenken?" Dat idee.

Geen nieuw contract is niet heel erg want je valt altijd onder je oude contract. Zolang jij op komt dagen en bereid bent je functie te vervullen ben je niet te ontslaan en blijf je in dienst volgens je oude contract totdat ze je ontslaan volgens de voorwaarden van je oude contract.

Een nieuw contract is een nieuwe overeenkomst, en de wetgever vat dat heel bondig samen: "Een overeenkomst komt tot stand tot door een aanbod en de aanvaarding daarvan." Als jij hun aanbod niet aanvaard eindigt je arbeidsovereenkomst met werkgever A op de manier die in je contract met werkgever A omschreven is.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
LucyLG schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:25:
Jij mag uiteraard best een nieuwe arbeidsovereenkomst tekenen met B. Indien je daarbij een proeftijd opneemt lijkt met dat een heel slecht idee, zeker indien je dezelfde functie blijft doen. Indien B je dan laat gaan sta je op straat met niets (in beginsel), maar let hier goed op wat je doet! A zou je dan eigenlijk moeten hebben ontslagen/ontbinden/opzeggen en had je wellicht recht op iets.
Is een proeftijd in deze niet wettelijk verboden, daar B opvolgend werkgever is? Net zoals je bijvoorbeeld ook geen proeftijd mag hebben omdat je van detacheerder naar opdrachtgever (waar je al reeds werkzaam was) over gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:02
Rechtsopvolgende werkgever, zelfde functie, geen proeftijd toegestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Vanochtend contractgesprek gehad. Alles uit de AOK was / is keurig netjes overgedragen van A naar B. Er zaten nog een aantal onvolkomenheden in het contract als gevolg van een aantal foute aannames. Verder niet zo schokkends als het aanvankelijk leek.
Ik heb ze wel mondeling kenbaar gemaakt dat ik Firma B ga verlaten. Ik ga maandag de officiële onstalgbrief inleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Matis persoonlijk had ik er nog een transitievergoeding uitgeperst onder het mom van dat ze toch personeel er uit willen hebben.

Maar het is in ieder geval prettig dat het netjes is overgedragen en dat hier geen haken en ogen lijken te zitten. Heb je al wel zicht op wat anders voor je je ontslag aanbiedt?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
True schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:00:
@Matis persoonlijk had ik er nog een transitievergoeding uitgeperst onder het mom van dat ze toch personeel er uit willen hebben.
Tja, dat moet ik dan ook kunnen onderbouwen met feiten, maar dat heb ik (nog) niet.
Maar het is in ieder geval prettig dat het netjes is overgedragen en dat hier geen haken en ogen lijken te zitten. Heb je al wel zicht op wat anders voor je je ontslag aanbiedt?
Jazeker, afgelopen weken diverse sollicitaties de deur uit gedaan. Een aantal al positieve reactie op gehad, van een aantal de melding dat ze pas na de sluitingsdatum contact met me opnemen.

Daarnaast heb ik nog een kleine 8 weken om iets nieuws te vinden. Met de schaarste van (backend) developers en DevOps engineers ben ik daar niet zo bang voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Matis op 03-01-2019 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Matis schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:16:
Vanochtend contractgesprek gehad. Alles uit de AOK was / is keurig netjes overgedragen van A naar B. Er zaten nog een aantal onvolkomenheden in het contract als gevolg van een aantal foute aannames. Verder niet zo schokkends als het aanvankelijk leek.
Ik heb ze wel mondeling kenbaar gemaakt dat ik Firma B ga verlaten. Ik ga maandag de officiële onstalgbrief inleveren.
Firma B heeft jouw contract overgedragen gekregen van A? Heb je vandaag getekend met B? Was echt alles hetzelfde? Heb je ook de secundaire voorwaarden gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Bedankt voor de terugkoppeling; de soep wordt toch niet zo heet gegeten als je eerder dacht :)
Matis schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:16:
Ik ga maandag de officiële onstalgbrief inleveren.
Ik zou er een ontslagbrief van maken; komt wat serieuzer over ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:59:
Bedankt voor de terugkoppeling; de soep wordt toch niet zo heet gegeten als je eerder dacht :)
Nee, daar lijkt het wel op. Al maakt het voor mij niet veel uit. Ik ga toch vertrekken.
Ik zou er een ontslagbrief van maken; komt wat serieuzer over ;)
:O ja, goed gespot. Dikke vingers denk ik ;)

@LucyLG Het blijkt geen OVO te zijn. Eerder een Overgang van Assets. Firma A bestaat nog steeds. Het enige dat is overgegaan is het personeel (6 stuks) en een deel van de softwarerechten. Aandelen is volgens mij niet van toepassing in de overname.

Ik heb gezocht of dit onder OVO valt en heb daarbij het volgende kunnen vinden: https://www.atwadvocaten....soneel-wordt-overgenomen/

Zoals aangegeven wil ik niet blijven bij Firma B, maar zo snel mogelijk weg om bij een nieuwe werkgever aan de slag te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Maar wil je dan akkoord gaan met tijdelijk werknemer worden van B? Je hebt (had?) een contract met A en hebt -heel kort door de bocht- niets te maken met afspraken tussen A en B.

Ik lees alleen nadelen: geen recht op WW, een uit te leggen CV-gat (2-3 maanden bij B werken staat vreemd), gedoe, etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als firma A nog bestaat, kun je daar dan niet gewoon werknemer blijven? ;)
Als firma A dat niet wil zouden ze je moeten ontslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:36

Standeman

Prutser 1e klasse

F_J_K schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:40:
Maar wil je dan akkoord gaan met tijdelijk werknemer worden van B? Je hebt (had?) een contract met A en hebt -heel kort door de bocht- niets te maken met afspraken tussen A en B.

Ik lees alleen nadelen: geen recht op WW, een uit te leggen CV-gat (2-3 maanden bij B werken staat vreemd), gedoe, etc.
Persoonlijk zal ik dat niet eens vermelden op mijn C.V. dat bij B is gewerkt. Misschien niet 100% eerlijk maar het heeft geen toegevoegde waarde (en is amper te verifiëren).

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
F_J_K schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:40:
Ik wil liever helemaal geen contract meer, maar dat gaat op dit moment (nog) niet.
Ik begrijp dat je dit als een nadeel ziet, maar ik maak me niet zo veel zorgen dat ik zonder werk kom te zitten. Daarnaast is die 1 of 2 maanden werkeloos ook niet zo heel erg. Daarnaast ben ik het met @Standeman eens; het is niet het vermelden waard en daarnaast erg moeilijk te verifiëren.

Als ik het voorstel van @Olaf van der Spek hanteer, kom ik feitelijk niet eens in dienst van Firma B, maar blijf ik voor Firma A werken. Dan hoeft er niet gelogen te worden op mijn CV en is er ook geen gat / korte AOK bij Firma B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:57:
Als firma A nog bestaat, kun je daar dan niet gewoon werknemer blijven? ;)
Als firma A dat niet wil zouden ze je moeten ontslaan.
Ik denk niet dat dat gaat. Wij hebben dit ook gehad, een deel van de activiteiten werden overgenomen door een ander bedrijf (dus in geen enkele zin veranderde ons bedrijf van juridische status) en de werknemers die dienst deden in de sector die overgenomen werden gingen verplicht over naar het nieuwe bedrijf (of mochten op eigen initiatief ontslag nemen). Er was geen optie om bij ons bedrijf te blijven. Zoiets is juridisch wel geregeld.

Wel was ook hier duidelijk: originele arbeidsvoorwaarden moesten doorgezet worden en het niet ondertekenen van een nieuw contract bij de nieuwe werkgever heeft geen gevolgen voor je arbeidscontract. Het arbeidscontract van het oude bedrijf gaat in principe ongewijzigd over naar het nieuwe bedrijf en je hoeft in het nieuwe bedrijf geen nieuw arbeidscontract te tekenen.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1