Digitale revolutie of evolutie ?

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
revoŽlutie (de ~ (v.))
1 omverwerping van een staatsgezag en/of omwenteling van de politieke, sociale en economische verhoudingen
2 radicale verandering, vernieuwing
evoŽlutie (de ~ (v.))
1 geleidelijke ontwikkeling, verandering van de menselijke maatschappij <=> revolutie
2 ontwikkeling van het leven op aarde
3 draaiende beweging
4 [mil.] zwenking van legereenheden
Leven we nu in een digitale evolutie of revolutie? De uitleg van beide woorden kan op de digitale ontwikkeling worden toegepast. Een uitvinding binnen de ICT kan revolutionair zijn en toch binnen de evolutie passen.

Ik zelf ben geneigd te zeggen dat we in een digitale evolutie leven. De technologieën veranderen wel snel maar de daadwerkelijke toepassing word geleidelijk ingevoerd. Dit uit zich onder andere in legacy. Dit komt ook in de natuur voor. Inferieure dier/plant soorten zullen evolutionair gezien op een zijspoor worden gezet en zullen op den duur uitsterven. De digitale evolutie is wel sneller dan de natuurlijke maar de generaties in de digitale korter.

Naar mijn mening dus geen revolutie maar evolutie.

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

We leven nu in een revolutie binnen een evolutie. De revolutie nun is internet, massaal computer gebruik, snelheid van nieuwe ontwikkelingen e.d. De evolutie is al sinds de jaren 40/50 bezig en zal nog wel lang duren, misschien wel zo lang de mensheid bestaat.

Als men het heeft over de digitale revolutie. Dan spreekt men over het NU en niet over de computers in de jaren '80.

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-01 23:14
revolutie en evolutie zijn relatieve begrippen. Het ligt er maar net aan in welke context je het bekijkt.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Verwijderd

Revolutie en evolutie zijn 2 uitersten op een schaal waarop Digitale techniek zich heen en weer beweegd.

• kazz1980
  • Laatst online: 19-08-2025

kazz1980

Goh... Ik hier?

Het is een evolutie.
Al ver terug begon het met de eerste stoommachine. Helaas kostte dit enorm veel brandstof en dus moest er iets beters verzonnen worden.

Ik zal alle stappen tot nu aantoe maar niet gaan nomen, dat wordt zo'n waslijst!

Maar het is dus een geleidelijk proces waarbij steeds iets nieuws bedacht wordt wat nadelen blijkt te hebben. Vervolgens wordt iets bedacht zodat die nadelen verdwijnen maar dat geeft telkens weer nieuwe problemen.
Typisch evolutie dus! En geen Revolutie

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Ivo

Ivo

Het is een evolutie.
Al ver terug begon het met de eerste stoommachine. Helaas kostte dit enorm veel brandstof en dus moest er iets beters verzonnen worden.

Ik zal alle stappen tot nu aantoe maar niet gaan nomen, dat wordt zo'n waslijst!

Maar het is dus een geleidelijk proces waarbij steeds iets nieuws bedacht wordt wat nadelen blijkt te hebben. Vervolgens wordt iets bedacht zodat die nadelen verdwijnen maar dat geeft telkens weer nieuwe problemen.
Typisch evolutie dus! En geen Revolutie
Het is niet alleen een evolutie. Het is een revolutie binnen een evolutie. De revolutie zoals omschreven in mijn vorige topic.

Verwijderd

Binnen theorieen en studies over de digitale cultuur en samenleving wordt de term revolutie steeds minder gewaardeerd. Wat het bestuderen van media en "nieuwe" media door de eeuwen heen (vergeet niet, ooit was tv een nieuw medium en film) ons heeft geleerd is dat met de introductie van elk nieuw medium vaak een terminologie van revoluties, nieuwheid, nu-kan-alles en dit-is-de-toekomst gebruikt wordt.

Ik denk dat dit ook voor het internet het geval is. Het internet is nog niet heel duidelijk ontwikkeld. We gebruiken het nog voor allerlei verschillende doeleinden en het is nog lang niet duidelijk waarom sommige berdijven er ook nu nog geld aan kunnen verdienen en andere, de meeste, niet. Men belooft films online maar mijn telefoonverbinding ziet dat helemaal niet zitten. Kortom, het internet en alle andere digitale media zijn nog volop in ontwikkeling. Dit doen zij samen met de oudere media. Films moeten via het internet en in de bioscoop gingen in de jaren 80 en 90 veel films over cyborgs en hackers enz.

De geschiedenis van oudere media leert dat men toen ook dacht dat nu een geweldig medium ontdekt was dat de hele wereld zou veranderen. Over film gaat niet voor niets het verhaal dat mensen de bios uitrenden toen ze de eerste film zagen. Dat blijkt niet helemaal waar maar men zag het graag zo. Er zijn ook dagboeken van wetenschappers eind 19e eeuw die hoopten dat men de telefoon aan de film kon koppelen en zo elkaar kon zien tijdens het bellen, dat doet nu alleen handvol Duitsers. Velen dachten dat film live kon zijn, dat kwam pas bij de tv. Uiteindelijk werd film vooral een medium om geensceneerde verhalen te vertellen. Achteraf bleek de revolutie een evolutie (met zijn wortels vooral in het theater en de fotografie).

Wat betreft de digitale revolutie? Je weet het nooit zeker maar ik denk dat alles wat we nu meemaken gewoon de groeistuipjes zijn met wat uitschieters die vooruit wijzen naar het meer stabiele medium dat we in de komende twee decennia zullen ontwikkelen. En als je nu al weet wat die uitschieters zijn, tja, dan kun je nu alvast heel veel geld gaan verdienen. :)

Verwijderd

Ik denk dat de meesten uit het oog verliezen dat we niet alles, zoals wij mensen graag doen, op micro niveau moeten zien, maar dat we ons breder moeten oriënteren alvorens een standpunt ergens omtrend in te nemen.
Zo mag het duidelijk zijn dat wij ons op dit moment (afgezet tegen de aanwezigheid van de mensheid op de planeet die wij aarde noemen slechts luttele secondes) bevinden in een digitale revolutie.
Als we bijvoorbeeld in vensters van een jaartje of 50 door de geschiedenis lopen, zien wij dat er (op het digitale gebied) in de afgelopen 50 jaar enorm veel veranderd is. Schuiven we het venster weer 50 jaar terug zien we dat er misschien ergens in een zolderkamertje iemand bezich was met een experiment dat de mens ergens in de verste verten zou kunnen brengen tot iets digitaal-achtigs. Het venster verder terug schuiven heeft nauwelijks zin, omdat er toen helemaal niks digitaals te vinden was.
Afgaand op het voorgaande, meen ik toch vrij stellig te kunnen concluderen dat het wel degelijk een revolutie betreft. Hoewel het voor mensen die het op micro niveau bekijken natuurlijk wel degelijk een evolutie is.

• Ivo

Ivo

Probeer het niet te definiëren als evolutie of revolutie, want het zijn relatieve begrippen zoals Mandootje wist aan te tonen.

Verwijderd

ik dank dat evolutie meer is wat er in (of aan) de mens verandert. heel vroeger onstond de mens heel langzaam (met een spreiding van honderdduizenden jaren) uit een soort aap. dat was evolutie. revolutie is meer zoiets als ontdekkingen die de mens doen. zo is de ijzertijd (of wat voor tijd dan ook) geen evolutie geweest maar revolutie en zo zal dat digitale tijdperk dat ook zijn. denk ik hoor

• Ivo

Ivo

Op maandag 23 juli 2001 23:31 schreef BroxTheMan het volgende:
ik dank dat evolutie meer is wat er in (of aan) de mens verandert. heel vroeger onstond de mens heel langzaam (met een spreiding van honderdduizenden jaren) uit een soort aap. dat was evolutie. revolutie is meer zoiets als ontdekkingen die de mens doen. zo is de ijzertijd (of wat voor tijd dan ook) geen evolutie geweest maar revolutie en zo zal dat digitale tijdperk dat ook zijn. denk ik hoor
Je bedoelt de evolutietheorie |:(

Verwijderd

ja dat klopt, maar als je nog even verder leest zie je ook dat je daaruit kunt opmaken dat het een digitale revolutie is, omdat het helemaal niks met evolutie te maken heeft

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:45

Lordy79

Vastberaden

Op maandag 23 juli 2001 23:35 schreef BlueAngelGoT het volgende:

[..]

Je bedoelt de evolutietheorie |:(
nee, de revolutietheorie... de theorie dat een of andere macht de oersoep omver heeft geworpen en dat daar alles uit is ontstaan. Het uitdijen van het heelal is eigenlijk ook niet uitdijen, maar vanuit ons perspectief kunnen we het alleen maar zien op die manier.

Het is eigenlijk het verder vloeien van de oersoep over de vloer van die een of andere macht en de planeten zijn de balletjes in de soep.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Ivo

Ivo

ja dat klopt, maar als je nog even verder leest zie je ook dat je daaruit kunt opmaken dat het een digitale revolutie is, omdat het helemaal niks met evolutie te maken heeft
Maar evolutie kan ook betrekking hebben op andere dingen. Dus als je zegt, zoals jij doet,: "Het heeft niks met de evolutietheorie te maken dan is het ook geen evolutie." Dan klopt dit niet, want dit zijn beide verschillende begrippen.

• koboy
  • Laatst online: 23:38

koboy

Heb een idee voor een icon

Een revolutie is een radicale vervanging van het ene door het andere. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de Franse revolutie, en nog een aantal andere machtswisselingen.

Door het karakter van een revolutie is hiet niet van toepassing op technische zaken, aangezien je daar niet van de ene op de andere dag het een voor het ander kan vervangen. Je zou het bijvoorbeeld niet pikken als je GSMmetje morgen niet meer zou werken en je ineens een UMTSje zou moeten kopen.

Waar gesproken wordt over de digitale revolutie is dat vanuit het oogpunt dat alles tegenwoordig digitaal is geworden. Dit is echter geleidelijk gegaan, en is nog steeds gaande. Voor de meeste mensen bijvoorbeeld is de audioset nog voor een groot deel analoog.
Er is dus duidelijk geen sprake van een plotselinge verandering van het een naar het ander. M.a.w. "digitale evolutie".

Nu ik het zo even bekijk, zijn de enige revoluties die ik zo even kan bedenken allemaal machtsgerelateerd. Ook de industriele revolutie is machtsgeorienteerd; men ging hierbij van een systeem waar de adel de macht over het volk had naar een systeem waarbij de fabriekseigenaar de macht over het volk had. De mechanisering van het productieproces had een productieverhoging tot gevolg, maar meer door invoering van procedures (=macht) dan door invoering van machines. Machines kunnen nl. niet functioneren zonder procedures, en met alleen de invoering van procedures was er ook al een grote productieverhoging gekomen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Verwijderd

Jullie hebben in principe wel gelijk, maar wat is 50 jaar op de paar honderdduizend jaar? en de evolutietheorie is wel zeker van toepassing hier, want de vraag is of WIJ nu in een digitale revolutie of evolutie leven en dus heeft het betrekking tot de mens en dat heeft de evolutietheorie ook.

Verwijderd

En neem nou als voorbeeld de industriele revolutie. Die duurde ook zeker 50 jaar en die is vergelijkbaar met de digitale (r)evolutie
Pagina: 1