Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janntempel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-10-2024
Dag Tweakers,

Ik heb net een nieuw balkje werkgeheugen in mijn computer gezet maar mijn computer maakt hier geen gebruik van. Er wordt slecht 4 van de 16GB gebruikt daarnaast is den snelheid van het geheugen 2133 MHZ terwijl dit 3200 zou moeten zijn. Wat is hier gaande :?.

Moederbord: MSI B350
Geheugen: 2x 4GB DDR4 3200 MHZ (Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3200C16)
Extra toegevoegd geheugen: 1x 4GB DDR4 3200 MHZ (G.Skill Ripjaws V F4-3200C16S-8GVKB)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PIThOocXnb1JA7nWXvhAv0Jm/full.jpg

Tot nu toe zonder resultaat de bios gereset en Windows geheugen controle geraaid. De balkjes in verschillende slots geprobeerd. De 8gb is daarbij niet te combineren met een 4gb balkje.

Huidige configuratie
DIMMA1 4GB
DIMMA2 Leeg
DIMMB1 4GB
DIMMB2 8GB

Ik heb dit topic gevonden maar snap niet helemaal of dit ook op mij van toepassing is.
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3741826/ram.html

Hopelijk kan iemand mij verder helpen :)

Gr.

Jan
...

Beste antwoord (via janntempel op 01-01-2019 21:03)

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:10
@TS: Mobo kan de 3200Mhz zeker aan, maar vraagt om een OC modus -> UEFI / BIOS aanpassing.

Verder zijn er Mobo's die geen Triple "lane" support hebben (MSI is daar, helaas, berucht om met veel modellen). Met Triple bedoel ik dat er 3 bankjes in gebruik zijn.
Wat hier gebeurt is dat het Mobo terugschakelt naar de veilige modus: 1 bank actief.

Edit: Pag. 25 geeft aan dat de volgende modi werken:
Single channel:
1 bank

Dual Channel:
2 banken
4 banken

To Do:
- UEFI/BIOS nalopen voor de juiste instellingen. Pas op: OC-modus aanzetten is NIET gedekt met garantie.
-> Ram lat van 8 GB:
1) Terugbrengen
2) Extra latje bijkopen.

[ Voor 10% gewijzigd door D_Jeff op 01-01-2019 17:45 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
Je moederbord is dual channel.
Dat wil zeggen dat de in DIMMA1 en DIMMA2 dezelfde reepjes moeten zitten (of de 2e moet leeg zijn)
Zelfde bij B

Dus als je je 4GB reepje dat nu in DIMMB1 zit, verplaatst naar DIMMA2 zou hij 16GB moeten zien.

Nu negeert je moederbord de reepjes in DIMMB1 en DIMMB2 omdat die niet hetzelfde zijn.

Nevermind bovenstaande. Dezelfde reepjes moeten juist niet in hetzelfde channel zitten.
Ik zie wel in de manual van je moederbord dat DIMMA2 niet leeg mag zijn.
Er staat ook niet in de manual of je moederbord uberhaubt om kan gaan met dual channel in het ene slot en single channel in het andere. Dat kan ook problemen geven.

[ Voor 34% gewijzigd door RocketKoen op 01-01-2019 17:22 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:47
Wat was de reden dat je 1x8gb erbij hebt gezet?

Je gaat nu dualchannel verliezen en het is nog maar de vraag of je überhaupt je geheugen veel sneller gaat krijgen dan 2133mhz, ryzen1 en meer dan 2 geheugen reepjes is vragen om beperkingen.

Je kunt beter je 2x4gb verkopen en er 2x8gb inzetten of het gewoon bij 2x4gb laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Je hebt je geheugen niet in de juiste bankjes.

Bankje 1: Slot A1
Bankje 2: Slot A2
Bankje 3: Slot B1
Bankje 4: Slot B2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janntempel
RocketKoen schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 17:14:
Er staat ook niet in de manual of je moederbord uberhaubt om kan gaan met dual channel in het ene slot en single channel in het andere. Dat kan ook problemen geven.
Volgens mij is dit inderdaad het probleem. Single chanel opzich is in elk geval geen optie ben ik achter.
JappieR schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 17:23:
Wat was de reden dat je 1x8gb erbij hebt gezet?
Dat was de goedkoopste optie maar ik ga nu toch maar voor de 2x 8 denk ik. Kan ik met dit moederbord ubehaubt 3200 MHZ halen? Of kan ik net zo goed kijken naar trager geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
Luchtbakker schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 17:32:
Je hebt je geheugen niet in de juiste bankjes.

Bankje 1: Slot A1
Bankje 2: Slot A2
Bankje 3: Slot B1
Bankje 4: Slot B2
Volgens de gebruiksaanwijzing moet reepje 1 in slot A2. Reepje 2 in slot B2 en reepjes 3&4 in A1 en B2.
Er staat niks in over 3 reepjes.
janntempel schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 17:33:
[...]

Volgens mij is dit inderdaad het probleem. Single chanel opzich is in elk geval geen optie ben ik achter.

[...]

Dat was de goedkoopste optie maar ik ga nu toch maar voor de 2x 8 denk ik. Kan ik met dit moederbord ubehaubt 3200 MHZ halen? Of kan ik net zo goed kijken naar trager geheugen.
Volgens de fabrikant wel. Alleen dat garanderen ze alleen met geheugen dat in hun compatability list staat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:10
@TS: Mobo kan de 3200Mhz zeker aan, maar vraagt om een OC modus -> UEFI / BIOS aanpassing.

Verder zijn er Mobo's die geen Triple "lane" support hebben (MSI is daar, helaas, berucht om met veel modellen). Met Triple bedoel ik dat er 3 bankjes in gebruik zijn.
Wat hier gebeurt is dat het Mobo terugschakelt naar de veilige modus: 1 bank actief.

Edit: Pag. 25 geeft aan dat de volgende modi werken:
Single channel:
1 bank

Dual Channel:
2 banken
4 banken

To Do:
- UEFI/BIOS nalopen voor de juiste instellingen. Pas op: OC-modus aanzetten is NIET gedekt met garantie.
-> Ram lat van 8 GB:
1) Terugbrengen
2) Extra latje bijkopen.

[ Voor 10% gewijzigd door D_Jeff op 01-01-2019 17:45 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:47
Het lijkt me dat je het geheugen wel op 3000/3200mhz moet kunnen krijgen, zet er wel de laatste bios versie op.
En controleer idd of je nieuw aan te schaffen geheugen om compatability list staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Heb je dit al gelezen en geprobeerd? Je bent niet de eerste die het niet werkend heeft gekregen.

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=285834.0
I got it working! Full 16GB usable!

Ok in case someone stumbles unto this topic with a similar problem, here is my solution:

I tried all lot of things and basically already gave up. But just today I thought I give it another try.

This time I tried ALL slot combinations. I got it to work with having the pair in Slot #1 and Slot #2. The 2 closest to the CPU. It worked first go.

[ Voor 58% gewijzigd door Luchtbakker op 01-01-2019 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janntempel
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het balkje van 8GB morgen terugsturen en haal dan een 16 GB kit.

pricewatch: Team Group Vulcan TLRED416G3000HC16CDC01

Geen idee of deze compatible is. Op de site van MSI staat niet mbt. compatibiliteit voor dit moederbord..

Wat er wel staat is het volgende: DDR4 2400 MHz and higher memory module will only run at maximum of DDR4 2400Mhz due to AMD® chipset limitation when using 7 th Gen A series CPU

Maar voor zover ik kan bepalen geldt dit niet voor mijn CPU
Pagina: 1