Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry07
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08-2023
Mijn vraag:
Ik heb een wat oudere Samsung laptop (Samsung Series 7 Chronos Quad Core Laptop BA88-05408A) met daarin een hdd st500lm012 en wil deze vervangen door een passende ssd.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op Tweakers gezocht naar ssd maar weet niet welke echt in mijn laptop past.
Nu is volgens Speccy ca 136 GB in gebruik op de hdd dus ik heb begrepen dat een 250GB ssd een goed alternatief kan zijn.
De laptop wordt weinig gebruikt (ook geen games o.i.d.) maar als het nodig is, doet hij mij qua opstarttijd, herinneren aan de oude XP-tijd :(
Kan iemand mij a.u.b. vertellen of de Samsung 860 EVO 250GB een geschikt alternatief is voor mijn laptop?

Sowieso dank voor het lezen en je eventuele reactie.

Ben geen expert en heb dus af en toe hulp nodig.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-06 17:51
Ja hoor als je gewoon de 2.5 inch sata versie koopt past dat prima. Let er wel op dat je dan Windows etc opnieuw zult moeten installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk dat het lastig wordt om een passende SSD te vinden; de Seagate is 9mm hoog en de meeste SSD's 7mm dus dan hou je ergens "ruimte". Plus dat de SATA-interface in jouw laptop maximaal SATA-300 is en dan heb je zelfs kans dat een SSD amper/geen verbetering brengt omdat de hogere burst-snelheden van een SSD niet tot zijn recht komen.

Maar, 136GB in gebruik? Kijk eens met TreesizeFree "waar" dat zit? Want het kan zomaar zijn dat je ruimte zat hebt maar het in gebruik wordt gehouden door overbodige meuk van Windows (zoals oude updates). Als je zoekt op "clean up winsxs", zal je een aantal Powershell-commando's vinden om je schijf netjes op te ruimen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:56
Laptopgeheugen hebben een standaardmaat en standaard slot. Voor de zekerheid kun je kijken of het slot/aansluiting hetzelfde is maar voor een ander slot als tegenwoordig moet je erg ver terug in de tijd.
2,5"SATA zou gewoon moeten passen.

Ik zou de huidige schijf eerst even klonen, dan hoef je niet alles opnieuw te installeren.

Edit;
Oeps, en inderdaad wat @MAX3400 zegt. Als de bussnelheid maar SATA-300 is zal hij niet sneller kunnen dan SATA-300. Bij een SATA 600 SSD krijg je dus max de max van je eigen bussnelheid, het snelst wat jouw laptop aankan.
Dan zijn er wellicht nog goedkopere SATA 300 SSD`s te vinden met meer geheugencapaciteit als je goed zoekt, de huidige generatie is vrijwel allemaal 600.
Lijkt mij een goede deal 20,9 cent/GB, mijn eerste Intel 320 600GB SATA 300 was ruim 1,70 euro/GB.

Snelheidswinst tegenover een HDD hou je wel degelijk.

[ Voor 46% gewijzigd door Teijgetje op 01-01-2019 17:39 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:50

sapphire

Die-hard pruts0r

MAX3400 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 17:10:
Ik denk dat het lastig wordt om een passende SSD te vinden; de Seagate is 9mm hoog en de meeste SSD's 7mm dus dan hou je ergens "ruimte". Plus dat de SATA-interface in jouw laptop maximaal SATA-300 is en dan heb je zelfs kans dat een SSD amper/geen verbetering brengt omdat de hogere burst-snelheden van een SSD niet tot zijn recht komen.

Maar, 136GB in gebruik? Kijk eens met TreesizeFree "waar" dat zit? Want het kan zomaar zijn dat je ruimte zat hebt maar het in gebruik wordt gehouden door overbodige meuk van Windows (zoals oude updates). Als je zoekt op "clean up winsxs", zal je een aantal Powershell-commando's vinden om je schijf netjes op te ruimen.
Mijn Crucial SSD's kregen hiervoor netjes een kunststof spacer bijgeleverd om dat op te lossen:)

Alleen nooit gebruikt omdat de SSD's in een cage geschroefd werden en dat dus weinig uitmaakte.

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:00
Zou er zeker geen relatief dure Samsung ssd in stoppen. Voor een oude laptop is pricewatch: Crucial BX500 240GB of pricewatch: Kingston A400 240GB qua snelheid al overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry07
Ben erg blij met al jullie reacties :-)
Heb net 'cleanmgr' gedraaid en er zat erg veel oud spul in o.a. de vorige Windowsversie (7).
Resultaat van Speccy is nu: http://speccy.piriform.com/results/VvdFHnfnLoyOA2u3y1rHWi3
Graag jullie expertise en mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:50

sapphire

Die-hard pruts0r

Voor zo'n laptop ga ik geheel met @Uszka's mening mee. Ga geen relatief dure Samsung hier in stoppen maar kijk gewoon voor een budget -vriendelijkere SSD zoals die Crucial of Kingston.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 16:08
Quick Facts:

- Pentium Dual Core (2nd gen core) @ 2,2 Ghz
- 4 GB Ram | 8 GB Swap (erg veel)
- Win 10 B1709
- Geen Intel Grafische driver geïnstalleerd

Vragen:
1) Wat wil je ermee gaan doen?
2) SSD upgrade helpt zeker (zowel in accuduur als snelheid), maar wil je echt zoveel uitgeven hieraan?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Koop de goedkoopste A-merk SSD die je kan vinden, meer uitgeven gaat niks helpen. Elke 2.5" SSD past wel, maar als je qua hoogte ruimte over hebt moet je de meegeleverde spacer gebruiken om de ruimte op te vullen. Deze spacers worden met dubbelzijdig tape geleverd, maar voor dat je dat er af trekt om hem aan de SSD te plakken kan ik je aanraden om het eerst even zonder plakken te doen zodat je zeker weet dat je hem aan de goede kant plakt (als dit je eerste keer is).

Een SSD helpt altijd, vooral door de lagere seek en access tijden. De hoeveelheid data die je per seconde kan verplaatsen is minder relevant, tenzij je grote datasets van je schijf naar RAM moet kopiëren (bijv. tijdens het laden van data in games). De echte snelheidservaring komt door dat je SSD niet bezig hoeft te zijn met het zoeken naar stukjes data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry07
Vragen:
1) Wat wil je ermee gaan doen?
2) SSD upgrade helpt zeker (zowel in accuduur als snelheid), maar wil je echt zoveel uitgeven hieraan?
1) als combi gebruiken naast mijn Linux Desktop PC d.w.z. sommige dingen kan ik beter/mooier met Windows programma's doen. O.a. als ik een mooie print wil hebben, is de Windows de betere partner van mijn printer.
2) 'zoveel' uitgeven: eigenlijk zo weinig mogelijk om hem alleen maar sneller te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry07
Mijn Crucial SSD's kregen hiervoor netjes een kunststof spacer bijgeleverd om dat op te lossen:)
Een vraag over de Crucial MX500 2,5" 250GB en 240GB. Ik kan het niet vinden (of lees er overheen) maar, hebben deze Crucial ssd ook die spacer in de verpakking?

[ Voor 3% gewijzigd door Harry07 op 01-01-2019 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Bij mijn MX500 500GB zat ie iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry07
Mocht het bij die 240Gb niet zo zijn, is het dan met iets (DIY) op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:03
Zit er gewoon bij:

Package Content: 2.5-inch 7mm SSD SATA 6Gb/s, 7mm to 9.5mm spacer, Acronis® True Image™ for Crucial cloning software and installation instructions

https://eu.crucial.com/eur/en/ct250mx500ssd1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Op de hoeken van de ssd een stukje rubber plakken of een tweaker vragen of je zijn spacer mag hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:03
Je hebt 'm ook lang niet altijd nodig, ligt maar net aan de manier hoe de hdd in de laptop wordt vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry07
Top!! Dank jullie wel voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@34,50 ex vzk pricewatch: Crucial BX500 240GB
Form Factor: 2.5-inch (7mm)
Package Content: 2.5-inch 7mm SSD SATA 6Gb/s, 7mm to 9.5mm spacer, Acronis® True Image™ for Crucial cloning software and installation instructions

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry07
@Hackus

Dankjewel. Heb hem echter net bij Amazon kunnen scoren (als tijdelijk Prime-lid) voor € 30,92 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry07
@allen
Even laten weten dat de ssd zonder spacer kwam maar dat bleek geen probleem omdat de ssd in een bracked (heet dat zo?) vastgezet moest worden.
De laptop draait nu als de bekende tierelier dank zij jullie! :-)

Even een andere vraag, kan ik de 'oude' hdd van de laptop van W10 voorzien middels de SATA-USB-set die ik heb terwijl er al W10 op de laptop zit? Op die hdd heb ik al W7 van de pc van mijn vrouw compleet gekopieerd via het Mini Partition Tooltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:07

FreakNL

Well do ya punk?

Zo'n spacer is ook niet zo spannend, in geval van nood fabriceer je zelf iets..

Het is lastiger als je een 9mm SSD in een laptop wilt stoppen die maar 7mm ruimte heeft (been there).. ;)

Je 2e vraag snap ik niet? Als je die HDD van Windows 10 wilt "voorzien" moet je hem in de beoogde machine stoppen en dan W10 installeren, me dunkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:27
ivm ruimtegebrek in mijn laptop heb ik laatst de SSD case er gewoon afgesloopt. Dan hou je enkel de SSD over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry07
Als je die HDD van Windows 10 wilt "voorzien" moet je hem in de beoogde machine stoppen en dan W10 installeren, me dunkt....
Dat weet ik maar ik wil de hdd eerst (extern) upgraden van W7 naar W10 en later in de desktop pc inbouwen. Om W10 op die hdd te krijgen, maak ik gebruik van m'n laptop met W10 en zoals al boven vermeld, via de usb-SATA set.

[ Voor 4% gewijzigd door Harry07 op 14-01-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:07

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom zou je dat willen? Ik zie niet helemaal het voordeel in, maar weet ook niet wat je wil bereiken?

Het lijkt me handiger als je de SSD gewoon in de beoogde PC inbouwt en dan W10 installeert.

Het kan overigens wel, je kan wellicht met Clonezilla een gesysprept image erop blazen. Maar dan moet je wel een image hebben..

Of je kan de SSD in een andere PC of laptop inbouwen, dan W10 installeren (en evt. extra software) en dan een sysprep uitvoeren en de PC/laptop uitzetten en de SSD weer uitbouwen. Als je hem dan in het beoogde systeem plaatst gaat alles goed (qua hardware etc...) Verdiep je wel even in sysprep vantevoren (niet ingewikkeld)...

Dit kan handig zijn als je de SSD wilt opsturen ofzo. Of als je op het moment van inbouwen weinig tijd heb om allerlei zaken te intalleren.. In alle andere gevallen zou ik het gewoon doen op het moment dat de SSD in het beoogde systeem zit...

Ik heb zelf een master (W10) image op stick staan (een gesysprepte versie), inclusief software. Superhandig om op meerdere systemen te installeren. Maar het kost wel wat tijd om dat voor elkaar te krijgen, voor 1 systeempje zou ik met dat niet op de hals halen...

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 14-01-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry07
Dank. Het gaat om een HDD maar je beschreven procedure blijft natuurlijk gelijk.

Pagina: 1