backupjob NAS to remote NAS

Pagina: 1
Acties:

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-12 22:40
Beste,

ik ben bezig een constructie te bedenken waar data van lokatie A naar lokatie B wekelijks gekopieerd gaat worden. Ik heb bijna alles al bedacht en draaiend, op de verbinding na...
Lokatie A heeft een WD NAS staan, met een glasvezel internetaansluiting van T-Mobile.
Lokatie B krijgt een selfmade NAS (openmediavault) via een Ziggo aansluiting (ConnectBox).

Eerste vraag:

- wat is wijsheid: een VPN site to site of een "gewone" remote verbinding met een port forward?

Tweede vraag:

- nadat de backupjob is voltooid moet de site to site verbinding verbroken worden.
(en actief/online zijn voordat de volgende wekelijkse job begint).

Ik ken WD NAS software onvoldoende (heb zelf een Synology) en weet niet of er een kant en klare backup tool inzit, of dat ik met een script moet gaan werken (m.b.t. het opzetten en verbreken van de remote verbinding)
Of zijn er mensen hier die een soortgelijk scenario draaiend hebben?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Te weinig info... Welk merk & type NAS staat er precies aan elke kant? En, welke modems / routers / firewalls staan er aan elke kant? Bijna (nadruk) elke router en NAS heeft verschillende VPN-ondersteuningen en de meest bekende is OpenVPN.

Theoretisch: de WDC ombouwen met een OpenVPN-client, een cronjobje maken om de VPN te starten en daarna de data door de lijn te duwen en daarna de VPN afbouwen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:38

nelizmastr

Goed wies kapot

In ieder geval nooit een dergelijke data stream rechtstreeks over het internet gooien. Of je moet het oké vinden dat je data onderschept kan worden.

Idd zorgen voor een VPN, dan heb je een veilig kanaal. Hoe snel dat zal gaan ligt deels aan de verbindingen en de rekenkracht van de modems.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
En locatie B , via een andere bedrijf(naam kwijt), deze een vaste naam geven op het internet, zodat locatie A locatie B altijd vind op het internet, ook al wijzigt het ip nummer van locatie B.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-12 22:40
Ik zit te denken aan een SSH tunnel ipv VPN.
Daarbij een Port Triggering (NAT) in te stellen, zodat de verbinding alleen tot stand komt wanneer de backupjob start.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:30
Als de WD NAS Rsync ondersteunt, dan kan je op de OMV NAS een Rsync server installeren.
Rsync kan via SSH.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1