Snoer / oplaadkabel verlengen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik heb onlangs een RÄLLEN Qi-draadloos oplader gekocht. Van te voren niet goed gekeken, maar de snoerlengte is 1.90m wat voor mij net te kort is. Deze wil ik verlengen.

De oplader bestaat uit 2 onderdelen, namelijk de lader met een vaste snoer en een adapter/stekker waar de snoer in gaat, zie plaatje.

Verlengen kan met een simpel enkele verlengsnoer, of door de 'oplader-snoer' te verlengen tot aan de adapter/stekker. Mijn vraag gaat dus over dat tweede, kan je dit zomaar verlengen, zo ja, wat voor kabel heb ik nodig, waar moet ik op zoeken? Het lijkt verdacht veel op coax, maar is dat het ook? Ik dacht dat coax alleen voor data was bedoelt.

Zie plaatje 1, 2 en 3.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Lijkt er inderdaad wel op, maar zo met het blote oog lijkt het alsof het niet gaat passen. Daar wat jij laat zien lijkt te klein te zijn. Ik ga even verder kijken of ik er meer over kan vinden, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nou dat zijn op zich de "standaard" plugjes die ze vaak gebruiken voor adapters en dergelijke.

En een dergelijke kabel kun je ook gebruiken om te verlengen dmv een kroonsteentje, solderen, AMP hulsjes, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je wil verlengen en "zeker" wil weten dat het allemaal past, de goede stekker is en de goede weerstand van de draden is; is het niet een laatste mogelijkheid om een extra Qi-lader te halen en dan van 2 kabels 1 lange maken van ongeveer 3.8 meter?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het probleem is dat deze pluggen in vele maten komt maar de 5.5x2.1 en de 5.5x2.5mm voor normale DC stekkers het meest gebruikt is.

De buitenmaat is prima te meten. Heb je een 2.5mm boortje thuis kan je kijken of die in het gat past van je plug en weet je direct om welke het moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:49
Ikea gerbuikt een compleet afwijkende maat, als ze zelf geen verlengsnoer aanbieden (ze gebruiken deze adapters/connectors ook voor hun kastverlichting) dan is de meest simpele optie het snoer ergens door te knippen en met standaard connectors te verlengen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:10
Ik zou dit niet aan de DC kant gaan verlengen. Met een langer snoer en extra verbindingen / overgangsweerstanden krijg je misschien wel last van een spanningsval waardoor je telefoon minder snel laadt. Hetzelfde effect als wanneer je de telefoon met een goedkope micro-USB kabel laadt.

Wat is het bezwaar tegen deze oplossing?
Plug&Play en geen kans op problemen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Xander schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 12:52:
Ik zou dit niet aan de DC kant gaan verlengen. Met een langer snoer en extra verbindingen / overgangsweerstanden krijg je misschien wel last van een spanningsval waardoor je telefoon minder snel laadt. Hetzelfde effect als wanneer je de telefoon met een goedkope micro-USB kabel laadt.

Wat is het bezwaar tegen deze oplossing?

[...]

Plug&Play en geen kans op problemen.
Draadloos laden gaat naar mijn weten ook niet op maximale snelheid. Spanningsval valt wel mee maar als je een charge only kabel hebt zijn er geen datalijnen in de kabel verwerkt en blijft die volgens mijn meter steken op een paar 100mA wat ik juist perfect vindt voor een lange totale levensduur en gebruiksduur met 1 lading van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
@MAX3400 zou kunnen maar dan moet ik alsnog een extra plug kopen + wordt het wel erg duur :)
@Xander ik moet hooguit 50-100cm verlengen, adapter kan tot 10W leveren, de lader vraagt echter 5W, dus een beetje verlies moet kunnen denk ik? Ik kan ook inderdaad een simpel enkel verlengsnoer gebruiken, maat vind dat minder mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Ik zou dit niet aan de DC kant gaan verlengen. Met een langer snoer en extra verbindingen / overgangsweerstanden krijg je misschien wel last van een spanningsval waardoor je telefoon minder snel laadt.
Bij deze laders is dat geen probleem, de adapter levert 24V, de eigenlijke converter zit in de lader zelf.

Hun USB laders werken het zelfde, 24V adapter en een DCDC in het uiteindelijke blokje met de USB connectors.

Dus verlengen is geen enkel probleem.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je denkt dat het een IEC connector (coax) is kan je die gewoon even passen natuurlijk.... je hebt vast wel een kabel met zo`n stekker er aan.. :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-07 14:45
+1
Dat advies ging ik ook geven. Als je alleen basis soldeervaardigheden hebt, begin je beter niet aan de verlengen van de laagspanning zijde. Ook dat verlengsnoer van 5mtr is no-go, veel te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:10
Dit is een laagspanningskabel, die kan je prima verlengen op de juiste manier.
Je hebt kans dat de kabel geen standaard twin conductor is, maar coax of zelfs triax. Daar kom je alleen achter door hem door de knippen.
Je kunt de stekker nader bestuderen om te kijken of het twee of drie pins is. (zoals bij sommige laptops)

Eventueel verlengen is bij coax power kabel iets lastiger. Maar niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-07 14:45
jeroen3 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 15:18:
Dit is een laagspanningskabel, die kan je prima verlengen op de juiste manier.
Je verliest spanning door het verlengen, dus de toon laadt trager. Daarom is verlengen onverstandig.
Tenzij de adapter 24v is en de qi schijf de spanning omzet naar de laadspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Ramon 73 dat zal wel meevallen, tenzij je de kabel verlengd met 0.2mm2.
Stel, je knoopt er 10 meter 0.75mm2, dan verlies je maximaal 0.3V. Volgens mij gaat dat geen merkbaar verschil opleveren. Tenzij de lader heel erg kritisch is ontworpen met betrekking tot de spoelweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Het ding IS 24V

Dus verlengen is geen enkel probleem.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ramon 73 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 17:44:
[...]

Je verliest spanning door het verlengen, dus de toon laadt trager. Daarom is verlengen onverstandig.
Tenzij de adapter 24v is en de qi schijf de spanning omzet naar de laadspanning.
De meningen zijn daar denk ik over verdeeld.... Hoewel het hier over een 24v voeding gaat met mogelijk een switching unit voor de draadloze lading dan even naar een 5v USB lader. Het laadcircuit zit in de telefoon waarbij de accu niet meer dan 4.2v mag hebben.
Een Lithium accu laadt volgens het CC/CV principe. Is de spanning van de accu lager dan de 4.2v zal die op de maximale stroom laden, Je kunt dus bij een lege accu nog aardig wat spanningsverlies hebben zonder dat het invloed heeft op de maximale laadstroom. Is de spanning van 4.2v gehaald zal de stroom zakken, op dat moment is de accu al ruim 80% vol en omdat de stroom minder wordt zal ook "het spanningsverlies" minder worden.
Als je dan iets te veel spanningsverlies hebt zal dat alleen invloed hebben rond het momemet dat CC over gaat in CV.

Ik denk dat de langzamere laadstromen bij een lange of verkeerde kabel eerder zit in het fout lezen van de datalijnen die aangeven om wat voor een voeding het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@memphis hier zit er ook eerst nog een transformator voor draadloos laden tussen. Die werkt op stroom. Zolang de voedingspanning boven de minimumspanning voor een hoeveelheid stroom door de spoel blijft is het goed.

Zie bijvoorbeeld de bq501210 welke een application example heeft voor 15 Watt van 12 tot 19V.
Pagina: 1