Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zoek dubbel spatwaterdicht stopcontact voor H150 inbouwframe

Pagina: 1
Acties:

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 05:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie dictator

Topicstarter
Ik zoek (blijkbaar) iets zeldzaams: Ik heb hier momenteel een dubbel stopcontact in een H150 frame. Dit is dus een frame dat iets groter is dan een enkele doos, en wat kleiner dan 2 losse dozen.

Ik wil dit vervangen door een spatwaterdicht stopcontact. Deze lijken alleen niet te vinden voor H150 in inbouw variant. Ik kom wel de enkele uitvoering tegen, maar dan hou ik randjes boven en onder het stopcontact over (aangezien een enkel stopcontact kleiner is dan H150). Dubbele versies zie ik alleen in opbouw. Dit zou kunnen, maar is minder mooi.

Zijn er ergens dubbele spatwaterdichte stopcontacten te vinden voor H150 frame?

2400Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 13:52
Volgens mij ga je die niet vinden want zo'n H150 inbouwdoos is niet IP55 gecertificeerd.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 15:40
Vraag me ook af of je dat gaat vinden. Wat je zou kunnen doen is de H150 vervangen door zoiets als dit (dus stukje muur uitboren/beitelen) plaatsen:
https://www.elektroshop.n...ntact-ip55-verticaal.html

edit: aangepast want deze set heeft een IP55 inbouwdoos nodig, zie link.

Matthijs.. wijzigde deze reactie 01-01-2019 11:38 (23%)

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:23
Voor wat jij wilt is wrs geen one-stop oplossing idd.

Wat is precies je toepassing dat je spatwaterdicht wilt?

• Microkid

Microkid

Virtualisatie dictator

Topicstarter
Tens schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 11:55:
Voor wat jij wilt is wrs geen one-stop oplossing idd.

Wat is precies je toepassing dat je spatwaterdicht wilt?
Er zit een uitstortgootsteen vlak bij, en daar wordt wel eens wat water gespetterd ;)

2400Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:03
Wat is precies de hoogte van die doos? Geen 150mm zoals de naam wellicht doet vermoeden.

Als een enkel stopcontact een optie is, dan is een enkelvoudig Gira TX44 afdekraam misschien net groot genoeg om de doos af te dekken.

Dan uiteraard nog een TX44 WCD met klepdeksel erbij bestellen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:23
Microkid schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 12:04:
[...]

Er zit een uitstortgootsteen vlak bij, en daar wordt wel eens wat water gespetterd ;)
twee maal deze:

https://www.elektrototaal...Xo35svr7luJYaAiXrEALw_wcB

zou moeten passen

(met bijpassend raam uiteraard)

never mind, gaat niet passen; één enkele met een blindplaat op een dubbel raam mogelijk wel

Tens wijzigde deze reactie 01-01-2019 12:23 (12%)

• opcxtreme
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 15:42
Zoek eens op badkamerstopcontacten.
Wellicht dat je daar iets mee kan.

Je weet wel die specuaal voor fohn of scheerapparaat zijn.

• Xander
opcxtreme schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 12:27:
Zoek eens op badkamerstopcontacten.
Wellicht dat je daar iets mee kan.

Je weet wel die specuaal voor fohn of scheerapparaat zijn.
:?

Ik dacht dat je zo'n "scheertransformator" bedoelde, maar die dingen zijn meestal maar zo'n 20VA tot 50VA. Daar gaag je föhn toch echt niet mee werken. :P

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 12:18
En iets naast het stopcontact maken, zodat het water niet direct tegen de wcd kan spatteren?
Daarbij denkend, het stopcontact zit dus niet op genoeg afstand /hoogte van de uitstortgootsteen?

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 07:56

• michaelboon82
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 07-02 13:58
@Xander Ja deze jongens zijn 150mm hoog, speciaal gemaakt voor een dubbele geaarde wcd.
Puur en alleen zodat je een platte afwerking krijgt met een dubbele geaarde wcd in 1 inbouwdoos.

Een enkele wcd zal niet gaan want een afdekraampje is ongeveer 80mm.

@Microkid Helaas maken alleen (voor zover ik weet) Berker en Gira wcd's voor dit type inbouwdoos.
Het is een beetje een vreemd eendje in de elektro installatie wereld.
Berker en Gira maken hier geen spatwaterdichte wcd's voor.

De enigste echte oplossing hiervoor is om de doos eruit hakken en een 'normale' inbouwdoos erin lijmen (kan met wat snelcement of dergelijke).
Eventueel glad afwerken met normale stucgips.
Dit is vrij eenvoudig te doen, mits de doos niet in beton zit (in steen, gipsblok of ander snelbouw materiaal is dit prima te doen).
Let er wel op dat je de elektrabuis niet beschadigd zodat je de nieuwe inbouwdoos er makkelijk op aan kunt sluiten.
Daarna kun je een eenvoudig enkelvoudig spatwaterdicht stopcontact plaatsen.
Deze bestaan meestal uit een combinatie van een IPX4 wcd met klepje, een afdekraam en een IPX4 spatring die eerst in de doos wordt geplaatst.

Iets naast het stopcontact maken kan heel praktisch werken, maar het is domweg niet toegestaan volgens de NEN1010 (tenzij het om een wandje van 60cm gaat, dan mag het weer wel :) ).

Scheertrafo is idd te zwak en past ook niet.

De huidige doos gebruiken om een enkele wcd te plaatsen en de overige ruimte dicht gipsen mag ook niet omdat er dan geen volledig plastic omhulsel is waar de wcd in geplaatst wordt.

BTW zit het stopcontact niet verder dan 60cm van de kraan?
Dat is volgens mij de minimale afstand waarbij je geen spatwaterdicht wcd hoeft te plaatsen, maar ik laat me graag corrigeren daarover als ik er naast zit.
Tenslotte is het meer dan 15 jaar geleden dat ik als elektricien werkte en er kan eea aangepast zijn in die tussentijd ;)

• Xander
michaelboon82 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 16:34:
@Xander Ja deze jongens zijn 150mm hoog, speciaal gemaakt voor een dubbele geaarde wcd.
Nee deze dozen zijn zeer zeker geen 150mm hoog. Daar kom je nog niet aan met 2 normale dozen (76mm diameter op 71mm hoh uit elkaar geplaatst).

Ik vind alleen zo snel niet hoe hoog ze wel zijn, daarom dat ik het @Microkid vroeg, die kan het snel genoeg nameten. ;) Als mijn vermoedens kloppen dan is zo'n TX44 afdekraam met 110mm net groot genoeg.

• michaelboon82
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 07-02 13:58
@Xander Ohja mijn geheugen laat mij in de steek.
Volgens ABB zelf zijn ze 90mm hoog.

Dan moet dat mogelijk zijn!

• CoronelHimself
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:09

CoronelHimself

Division Brabant

De term waar je op moet zoeken is "half opbouw" in plaats van inbouw. Maar ik heb deze nog nooit gezien in spatwaterdichte versie. Deze dubbele doos wordt vooral gebruikt om goedkoop uit te zijn, daardoor ben je wel een stuk minder flexibel.

De beste/ netste oplossing is om de doos uit te hakken en vervangen door 2 aan elkaar gekoppelde enkele dozen. De makkelijkste oplossing zal zijn om een opbouw wcd over de afgedichte doos te plaatsen. De opbouwdoos zelf kan het gat niet afdichten, want deze staan op van die lage pootjes. Dus je zal zelf iets moeten maken/ vinden om de doos af te dichten. En de opbouw wcd kan dan van de achterkant aangesloten worden.

Steam - PTR83

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 01:42
Denk niet dat dit bestaat. Want de wcd's zitten zo dicht bij elkaar dat er geen fatsoenlijke ruimte is voor twee afzonderlijke klepjes.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 23:28

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Tja is het niet handiger het stopcontact verplaatsen ??? als je spat gevaar hebt is het ook niet handig als je draad/stekker alsnog nat word bij gebruik ... en dan kan je het wellicht gelijk naar wens bouwen ..

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Xander
michaelboon82 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 16:50:
@Xander Ohja mijn geheugen laat mij in de steek.
Volgens ABB zelf zijn ze 90mm hoog.

Dan moet dat mogelijk zijn!
Als ze inderdaad 90mm hoog zijn dan kun je netjes één Gira TX44 WCD monteren.

Dit afdekraam:

Maar dan verticaal monteren. Dan is het 110mm hoog:

Met daar in deze WCD:

Het samenstel zou IP44 moeten zijn met de meegeleverde afdichtflens.

Eventueel tussen muur en afdekraam nog een randje kit aanbrengen. Die flens is natuurlijk wel voor ronde dozen bedoeld...

Xander wijzigde deze reactie 01-01-2019 22:12 (6%)

• Microkid

Microkid

Virtualisatie dictator

Topicstarter
Ik heb zojuist even het frame opgemeten. De huidige ijzeren afdekplaat is 10cm, dus de oplossing van @Xander zou moeten passen. Met 11cm zou deze het gat moeten afdichten. Ik ga dus e.e.a. eens bestellen en dan proberen.

2400Wp zonnestroom

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True